Defecte videokaart met welke vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:09
Hallo beste Tweakers,

Er is gebleken dat mijn videokaart defect is. Deze wil ik natuurlijk vervangen. Ik zal beginnen met de specs van mijn 3 jaar oude pc:

Fortron Source 450W voeding (met 12V lijntjes van 18A, zeg ik dat zo goed? :P )
Asus P5QL Pro moederbord
Intel Core 2 Quad Q9400 2,67GHz
4 GB DDR2/800 RAM
1 TB Hitachi harde schijf
XFX Radeon HD4870 1gb (deze is dus stuk)

Wat ik zelf al weet is dat mijn voeding te weinig is. Aangezien ik sowieso 3-4 jaar verder wil, ga ik deze vervangen met een 750W Corsair voeding. Dit ga ik dan ook doen voordat ik een nieuwe videokaart koop.

Ik denk zelf dat dit een aardig goede pc is, en ik met een betere videokaart makkelijk 3-4 jaar verder kan (wat denken jullie daarvan?) Ik wil dan ook tussen de 200-250 euro uit gaan geven voor een nieuwe GPU. Volgens mij kan ik hier een erg goede videokaart mee kopen, als ik zo naar de Pricewatch kijk en dan naar de benchmarks met de videokaarten kijk.

De prestaties zijn erg belangrijk, ik wil dus 3-4 jaar verder kunnen gaan met deze pc, het liefst dat ik na deze upgrade niks meer hoef de toen in die periode. Nu wil ik graag Battlefield 3 kunnen spelen, maar later ook GTA V om maar wat te noemen. Zware games dus.

Ik ga de videokaart gebruiken om 1 Full-HD beeldscherm mee aan te sturen. Soms komt het ook voor dat ik de tv aansluit erop (niet voor gamen!). 2 DVI poorten (of 1 DVI en een HDMI) is dus een must voor mij, maar dit hebben de meeste kaarten wel.

Geluid maakt mij niet zoveel uit, aangezien ik mij tijdens het gamen daar niet zo aan stoor.

Hitte is ook niet echt een issue. Ik heb een grote kast met genoeg ruimte en veel ventilatie. Stroomverbruik mag met een 750W voeding ook niet uitmaken.

Overclocken doe ik eigenlijk niet veel aan. Verder dan het Catalyst scherm kom ik niet :+

Compatibiliteit zit met de Asus P5QL pro mobo ook wel goed dacht ik. Behalve dat ik helaas geen Crossfire kan gebruiken ermee.

Ik heb zelf natuurlijk al rondgekeken naar een geschikte GPU. Ik let vooral op ATI kaarten omdat ik daar de afgelopen jaren meer ervaring mee heb en het ook gewoon meer volg (de versienummering enzo). Ik dacht zelf aan een HD6950 2gb. Maar soms lees ik dat bijvoorbeeld de HD6870 betere prestaties biedt.
Natuurlijk mogen jullie andere kaarten (ook Nvidia) adviseren. Graag zelfs ;)
Zolang ik dus maar de beste aankoop doe aan de hand van de eisen die ik stel.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

EDIT: Ik vergeet te zeggen dat ruimte in mijn kast geen probleem is. Er zijn veel slots vrij voor de wat ''bredere'' videokaarten.

Verwijderd

Ik heb zelf de sapphire 6950 toxic net besteld bij een vergelijkbaar systeem (q9450). Mijn hd4870 512 mb wordt mij ook wat traag. ik krijg hem hopelijk dinsdag binnen.
Het voordeel daarvan is dat hij sneller is dan de standaard 6950. Hij loopt op 880 ipv 800 mhz en is dan bijna even snel als een 6970. Daarnaast kan je als je geluk hebt met een knopje de bios omschakelen en een 6970 unlocken. Dus dan heb je voor minder geld een 6970 :) en dan kan je hem zelfs no OCén als je wilt.

@hieronder:
Hij is sneller maar ook iets duurder dan de standaard 6950. Daarnaast heeft hij als voordeel dat hij relatief makkelijk te unlocken en over te clocken is. Komt ook met Dirt3 coupon.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 20:07 ]

• -Edwin-
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:01:
Ik heb zelf de sapphire 6950 toxic net besteld bij een vergelijkbaar systeem (q9450). Mijn hd4870 512 mb wordt mij ook wat traag. ik krijg hem hopelijk dinsdag binnen.
Het voordeel daarvan is dat hij sneller is dan de standaard 6950. Hij loopt op 880 ipv 800 mhz en is dan bijna even snel als een 6970. Daarnaast kan je als je geluk hebt met een knopje de bios omschakelen en een 6970 unlocken. Dus dan heb je voor minder geld een 6970 :) en dan kan je hem zelfs no OCén als je wilt.
Ziet er interessant uit! En die is dus ook wat sneller dan die zeer populaire HD6950 dirt edition, ook van Sapphire?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-02 21:03
-Edwin- schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:01:

Wat ik zelf al weet is dat mijn voeding te weinig is. Aangezien ik sowieso 3-4 jaar verder wil, ga ik deze vervangen met een 750W Corsair voeding. Dit ga ik dan ook doen voordat ik een nieuwe videokaart koop.
Een 750W voeding is echt zwaar overkill voor elke single GPU opstelling dus als je nooit Crossfire gaat draaien is bijvoorbeeld deze voeding ruim voldoende: pricewatch: XFX Pro 550W
Is ook qua kwaliteit een erg goede voeding. :)
-Edwin- schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:05:
[...]

Ziet er interessant uit! En die is dus ook wat sneller dan die zeer populaire HD6950 dirt edition, ook van Sapphire?
Je betaalt bij de Toxic ~3 tientjes meer voor een overclock die je ook makkelijk zelf kan instellingen binnen 5 minuten dus je moet voor jezelf bepalen of je het dat waard vind, ik zou in ieder geval gewoon de Dirt 3 versie nemen, vrij goedkoop met een goede koeler en een gratis spel. :)

• -Edwin-
Redblader schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:13:
[...]

Een 750W voeding is echt zwaar overkill voor elke single GPU opstelling dus als je nooit Crossfire gaat draaien is bijvoorbeeld deze voeding ruim voldoende: pricewatch: XFX Pro 550W
Is ook qua kwaliteit een erg goede voeding. :)

[...]

Je betaalt bij de Toxic ~3 tientjes meer voor een overclock die je ook makkelijk zelf kan instellingen binnen 5 minuten dus je moet voor jezelf bepalen of je het dat waard vind, ik zou in ieder geval gewoon de Dirt 3 versie nemen, vrij goedkoop met een goede koeler en een gratis spel. :)
Dus 550W is echt genoeg? Ook voor in de toekomst als ik bijvoorbeeld een nog betere GPU wil. En over dat overlocken. Ik ben er erg onbekend mee. En is het niet zo dat bij de Dirt edition je garantie vervalt door overclocken, en bij die Sapphire toxic niet? Omdat deze al OC wordt geleverd? Daarnaast zullen er toch wel meer wijzigingen zijn bij die Sapphire toxic. Aangezien de leverancier het al op deze manier kan leveren. Er staat op de site van Sapphire in ieder geval dat er wat dingen anders zijn. Het kan ook dat het gewoon goede reclame is hoor 8)7

EDIT: Misschien eigenwijs, maar ik wil toch liever een 650W voeding dan. Deze leek mij wel goed: http://www.mycom.nl/Produ...air-TX-650WATT-V2/1179396
Nu nog kijken welke GPU erbij :)

Ik heb eigenlijk nog een vraagje. Is er iets dat een bottleneck zal vormen tijdens het spelen van games buiten een eventuele nieuwe GPU?

[ Voor 20% gewijzigd door -Edwin- op 06-11-2011 12:28 ]

• -Edwin-
Heeft iemand nog een antwoord of er iets anders een bottleneck zal vormen? En zijn er nog andere suggesties voor videokaarten? Ik wil namelijk redelijk snel een nieuwe GPU kopen.

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 19:24
koop een nvidia GTX560ti (mijn mening :P), deze draaien tegewoordig nog elke game perfect en als je bereid bent meer uit te geven koop je de 570, voeding zal met dat ding geen probleem worden (ik heb 600 watt met like 7 fans 2 HDD's 1 dvd rom brander en een phenom II x3 720 overclocked tot 3,8Ghz)

ik ben in iedergeval erg tevreden met deze kaart *ik heb de twin frozr edition (OC'ed)*

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• -Edwin-
Ik heb nu in ieder geval alvast een voeding gekocht. 600 watt van OCZ is het geworden :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
En test die HD4870 nu nog eens met die voeding, grote kans dat die Fortron voeding de oorzaak is ;)

• -Edwin-
Ja dat heb ik gedaan inderdaad. Maar nog steeds crashes helaas. Het is te hopen dat een nieuwe videokaart het ook echt gaat oplossen eindelijk :'(

[ Voor 40% gewijzigd door -Edwin- op 07-11-2011 20:05 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Hier moet je voor dergelijke vragen zijn: [BBG aanschaf] Videokaarten

Losse topics voor dergelijke vragen worden niet gewaardeerd ;)

• -Edwin-
Is dat echt zo. Sorry dan. Ik zal het dan daar vragen! Deze mag dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door -Edwin- op 07-11-2011 21:13 ]

Pagina: 1