P300 overklokken? kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 11:55

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Dit is mijn systeem

aopen AX6B moederbord
64 mb ram (een reep 66mhz andere 100 mhz)
Viper770
Pentium2 300mhz

Nou goed mijn vraag is dus: kan ik deze overklokken? (het gaat dan vooral om mijn processor)

Wat heb ik daarvoor nodig?

Alvast bedankt

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
Ik neem aan dat dat gewoon in het bios kan zoals bij de meeste moederborden. Gewoon even je bios napluizen en anders de handleiding ( :r) van je moederbord nakijken.
Heb je het dan nog niet gevonden pluk dan even softfsb van het i-net, ik denk dat die je mamaplank wel ondersteund

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik neem aan dat ik nog wel meer nodig heb
Fans, heatsinks?
Welke instellingen moet ik wijzigen? bus speed? en hoeveel zou die moeten worden?

Verwijderd

Als ik het goed heb is dit een jumperless mobotje. Dus je kan via de bios je FSB (front side bus) instellen. De P300 loopt default op een 66mHz bus dus je kunt deze verhogen naar 75 (4.5 * 75 = 337mHz) of 83 (373mHz). Check je temp etc. Je kan met dit bord geen voltage verhoging doen dus het is gewoon proberen. 75 haal je gewoon denk ik, 83 en hoger is moeilijker gezien de PCI en AGP bus.

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik heb een dubbele koeler op mijn p2 zitten is dat genoeg om hem te verhogen naar 75?
Of moet ik er dan nog extra koelers in plaatsen?

Verwijderd

Draai je MBM?. Dan kun je zien wat je temp is. Het is in feite gewoon proberen. Er kan in principe niets kapot gaan. Gewoon op 75 fsb zetten en lekker even gaan UT'en ofzo. Knaltie eruit dan kan je eventueel met je koeling gaan knutselen.
Als je mbm niet hebt mail me dan, dan stuur ik het op!

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hee dit is raar, ik kijk net in mijn bios bij chipset featuers, maar er staat geen cpu clockfrequency bij. er staat alleen maar system frequency,manufacture frequency in het tweede blok. Weet iemand wat dit betekent?

Oc-shop, ik heb je gemaild

Verwijderd

kan je niet iets wijzigen in 'user setting'

Greetinzz

newt

Verwijderd

moet kunnen ik had een AX6B en kon de FSB wel verhogen

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik moest hem ff op manual zetten, maar dat is gelukt

Bij mbm meet ik echter geen temperatuurstijging, wat volgens mij niet klopt, waar kan dat aan liggen?

Over mijn voltage doet het programmaatje ook de hele tijd moeilijk. Volgens hen moet mijn voltage 2,8volt zijn (heb ik uit de readme, Mijn core voltage staat echter steeds op 2,03/2,04. Hij zette dus gelijk dat alarm aan, ik schrok me kapot.Wat is hier het probleem

Nou mijn computer beweert nu dat ik een p333 heb dus dat zit wel goed

Nou adviesjes please

Alvast bedankt OC-shop

Verwijderd

Je hebt bij het begin van de installatie moeten aangeven wat de core-voltage was. Of welke er het dichst bijzat.
Dat van die temp. kan best; is je koeling nu toch nog afdoende. Nu weer verder omhoog; na de 83mhz fsb. Kijk wel even of je je PCi en AGP divider goed heb staan. De AGP bsu loopt op 66mHz en de PCI bus op 33mHz. Dus een de PCI divider zal bij default op 1/2 staan; 66 * 1/2 = 33mHz en de AGP op 1/1. Bij hogere FSB zal dus de AGP en PCI bus mee hoger worden. Ik weet niet welke instelmogelijkhden je hebt op je mobo.

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Ik zit hier met mijn boekie van mijn mobo maar die instellingen over agp en pci kan ik nergens vinden, kan je me een hint geven?

Er staat niets meer over megaherzen behalve bij clock frequency. raar

Kan je me nog helpen?
Alvast bedankt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
oh ja mijn temp is 32 graden is dit goed?

Verwijderd

Ik heb even de manual erbij gehaald, dit vond ik.
Jumper JP23 kan op 2-3; zorgt voor een AGP bus divider van 2/3. Default is 1-2. Je hebt alleen nog de FSB 83,3 voor de 100mHz. Gewoon erop zetten en proberen. Krijg je problemen; vastlopers ect. jumper JP23 even op 2-3 zetten. Het nadeel is dan wel dat je je AGP clock onderclockt; deze loopt dan op 2/3 van 83,3mHz = 55,5mZ. De PCI bus kan je niet veranderen op dit mobo. Deze zal dus wel overclockt worden; namelijk 1/2 van 83,3mHz = 41,7Mhz ipv 33mHz. Of dit problemen geeft kan ik niet gelijk zeggen, Gewoon uitproberen!. De temp is goed; 32 graden. Welke andere temp geeft mbm aan?.
Dus je maximaal haalbare kan zijn 375mHz of bij heel veel geluk 450mHz. Dus de FSB van 100mHz. Is wel gunstiger voor de PCI en AGP bus. Het is alleen kijken of je CPU het trekt en je geheugen. Dan zal je een het 66mHz dimmetje eruit moeten trekken en proberen.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Eindelijk gelukt!...heb nu mijn P3 450@600 lopen zonder peltier op mijn BE6-II!!. Alleen wel CPU voltage op 2,2 en I/O op 3,8V.
Maar het loopt;
temp idle: 22 graden CPU
28 graden temp. sensor naast
core geplaatst
temp na grazen: beide 35 graden.
Dit natuurlijk met een Alpha 3125S!!!

greetinz

newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou nog ff voor de zekerheid>>>>

Ik ben een gamer, en speel vooral UT, Quake 3 en counterstrike half-life

Zal de framerate nu dalen of stijgen als ik die 83mhz neem? mijn agp-bus wordt trager, dus dat is niet best, mijn processor word sneller, wat wel weer een voordeel geeft

Hoe groot is het risico dat hieraan vast zit? kan ik mijn processor bakken of zo?

Tweede temeratuur? die heb ik niet kunnen vinden

Oh ja en nog gefeliciteerd met je overklokprestaties!!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Oh ja mijn +3,3 voltage gaat heel vaak over die 5% limiet heen, zowel naar boven als naar beneden, is dit een probleem?

Verwijderd

Wat voor graph. kaart heb je??. Je kan het heel simpel gewoon uitvoren en een timedemo draaien in Q3 of timeconsole in UT.
Je CPU bakken hoef je geen zorgen over te maken.
Dus gewoon proberen!
Je i/o voltage fluctueert erg dus, hoeft niet erg te zijn. Wat voor kast heb je met wat voor voeding?.

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Mijn kast? ehhh geen idee ff kijken hoor

Hmmm een atx kast, dat is het enige wat er op de doos staat.

Ik heb nu trouwens niet zoveel last als gisterenavond. Nu fluctueerd hij bijna niet meer

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Oh ja videokaart viper770 non-ultra

Verwijderd

Gewoon proberen!, kan eigenlijk niets fout gaan. Ja kan ook even je systeem benchmarken met 3Dmark 2000. En zo zien of je OC-creativiteit nut heeft.
kijk op www.madonion.com voor uitleg.
Je kan hem er hier even vandaan trekken www.3dfiles.com/utility/3dmark2000.shtm

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Da's ook toevallig! ik ben net 3dmark aan het downloaden!, nou als de download voltooit is bencmark ik hem ff en daarna overclock ik mijn proc ne dan meet ik nog een keer. Je hoort nog wel van me

Verwijderd

OK; Er is weer een Tweaker geboren!!
Join the Club!!

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou ik loop nu @375, maar ik zie geen enkele temperatuurverandering>>>> dit vind ik raar. Hoort dat zo? waar kan het aan liggen?

Quake3 5fps winst
3dmark2000 1000 3d marks winst

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
sorry he dat moesten natuurlijk 100 3d marks zijn

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Unreal tournament>>>>> 9f/sec winst

Verwijderd

Nou perect toch!. Als je temp niet stijgt dan is je koeling voldoende!
75mHz meer voor nope!..

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou dat is dan helemaal te gek. Hardstikke bedankt oc-shop!

Nou eerst een fan voor mijn videokaart kopen, en die overklokken

overklokken rulez
Net als defragmenteren, dan raak in zo'n rara hypnose en kan ik er urenlang naar kijken, best triest eigenlijk

Verwijderd

Je vindt ze bij freeler... ;-)

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05-2025
Dit is nou zo'n topic waar ut allemaal om draait !! :) :) :) :) :)

Ja ja ja Nee !!

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Oh ja oc-shop, (ik noem je een winkel, best raar eigenlijk) nog een vraagje. Als ik mijn pc net opstart beweert MBM dat mijn fans niet draaien. Na een minuut of drie begin hij ze pas te lezen. Ligt dit aan het programma of aan mijn fans die na drie minuten pas aanslaan.

Oh ja MBM detecteerd ook dat mijn pc op 377 mhz loopt ipv 375 mhz, waarom is dat denk je?

Die +3,3 voltage loopt gemiddeld op 3,02. Da's best raar toch?

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Hee kijk nou eens ik lees hier net bij tomshardware, dat de 440bx chipset nog steeds de beste is! grappig, dat zo'n oud mobotje de nieuwe verslaat.

Maar goed verderop ( http://www7.tomshardware.com/mainboard/98q4/981109/440bx-04.html ) lees ik dit over mijn Aopen bord

"It is also one of two boards in this test that are able to run with my 32 chip PC-66 SDRAM module at 100 MHz FSB!"

zou het nou kunnen dat ik zelfs met mijn 66-dimmetje naar 100mhz zou kunnen overklokken en dus een pentium 300@450 overhoud?
Dit zou wel errug gaaf zijn, maar dan moet ik waarschijnlijk nog wel eerst een extra ventilatortje kopen

Verwijderd

Dat van 377mhz klopt wel want de FSB is eigelijk 83,7777 ect. Dat van je fans ligt aan mbm. Moet deze eerst detecteren, geen probleem. Dat van de 100mHz FSB zou misschien goed kunne; gewoon proberen!

Greetinz

Newt

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Nou dat met die 450 mhz vind ik wel wat riskant hoor, ik heb overal gelezen dat die 450 alleen te behalen valt met extreme koeling, en dat heb ik niet. Iets te riskant voor mij

Mijn agpbus zou langzamer draaien nu toch?
Kan ik dat niet oplossen door in powerstrip andere waarden voor de geheugen en graphics snelheid in te voeren? het klinkt wel aardig

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 13:45
Mijn PII 266 loopt al 6 maand @ 400Mhz (100Mhz FSB), zonder extra koeling en zonder het voltage van de core te verhogen. Mischien heb ik geluk gehad, maar het kan dus allemaal wel.

:)

• budi
  • Laatst online: 15:30
Over geluk gesproken:
Ik heb een PII300 (66 mhz) die op 504 mhz kan (112 mhz) met 2.2 volt. Helaas is hij dan nèt niet helemaal stabiel, ook niet op 2.4 volt, maar wel om koeien mee te draaien. Met SoftFSB schakel ik tussen 103 en 112 mhz busspeed.

En dat allemaal op een 66 mhz 128 mb DIMM :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• budi
  • Laatst online: 15:30
Oh ja: het is zo'n bekende SL2W8 CPU :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Bou Budi dan heppie dus gewoon geluk gehad. Ik heb er eenje uit de fillipijnen en dat is dus hoogstwaarschijnlijk geen sl2w8.

Wat voor mobo heb jij budi? dat je 66mhz ram het doet op een busklok van 112?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Heeft niets met het mobo te maken maar met het geheugen.

Die SL2W8 jes zijn inderdaad echt te gek, heb er ook 2 gehad en deden ook beiden netje 450/463.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Da's niet waar. Het heeft wel degelijk met je mobo te maken, kijk maare naar die link die in deze topic staat naar tom's hardware.

Aopen AX6B is een van de enigen waarop 66mhz ram het aankan om op 100 mhz fsb gebruikt te worden. Kijk zelf maar
Pagina: 1