naarden 4ever schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:53:
[...]
Als wij een computer met stock cooler binnenkrijgen met "wanneer ik ga gamen stopt ie ermee" dan duwen we er een 3rd party koeler op voorraad erin. Cooler Master Hyper 212 is dat regelmatig. Nog nooit een terug gekomen met dezelfde klachten als voorheen. Lijkt mij genoeg te zeggen.
Stel, je motor wordt te warm tijdens het normaal autorijden, dit geeft problemen en je gaat er dus mee naar de garage. Bij de garage halen ze de motor kap van je auto en constateren dat hij nu wel koel genoeg blijft tijdens het auto rijden en dus schotelen ze je dit voor als oplossing. Probleem, klant?
Sorry, maar bij deze garage kom ik nooit binnen.
Ook is er een
ontwerpfout gemaakt in de koelers van 775 en 1156. Voor 1366 is dat niet anders aangezien de pushpins nog steeds van het lamme, half transparante, zachte plastic is gemaakt.
[...]
De TS heeft al aangegeven dat het koelblok warm wordt, de hitte wordt dus goed doorgegeven. Maw, dit is niet van toepassing.
Serieus, peg?
Serieus,
Grammar nazi? Krijg ik een euri voor elke spelling of grammatica fout die jij op GOT hebt gemaakt? Wat probeer je hier überhaupt met te bereiken?
En met getallen als 100 graden Celsius lijkt mij dat uitvallen vanwege het bereiken van de maximale temperatuur niet ondenkelijk.
Heb ik dit dan ontkent?
[...]
1. Ik denk toch dat realtemp, speedfan en het moederbord (en dus de sensor in de processor) het wel goed hebben en jij er naast zit.
Leuk dat jij dit
denkt. Iets uitzonderen van met het argument wat ik
denk, is niet meteen professioneel. Het is onwaarschijnlijk dat het aan de sensoren en of manier van meten ligt, omdat het koelblok effectief warm wordt en TS zijn pc vast loopt maar je kan het aan de hand van dit niet 100% uitsluiten. Als jij wel een manier weet om het met de gegeven informatie 100% zeker uit te sluiten, dan wil ik deze woorden best wel inslikken en mag je het me best wel leren.
2. Met een open kast is er geen sprake van airflow...
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:17:
Laat de case open staan tijdens het meten en zorg ervoor dat er niet teveel kabels etc. in de weg zitten.
Als je dit doet, is er geen spraken van een heel slechte airflow (lees: er komt geen/nauwelijks koude lucht tot bij de processor en de warme lucht kan niet/nauwelijks weg). Dat dit (goede) airflow geeft, zeg ik nergens.
Dat dit een airflow, of goede airflow teweeg brengt, zeg ik nergens.
3. 2700 RPM klinkt anders niet gaar...
Ik ga m'n glaze bol maar pakken, want jij verwacht dat ik in de toekomst kan kijken. (hint: TS gaf deze info na mijn post, en zelfs op aanvraag van mijn post)
4. Nogmaals, hij draait nog steeds op vol vermogen. Dus met de toevoer van stroom is niks mis. En ook het signaaltje om harder te draaien niet; 2700RPM is zijn fysieke limiet.
Zie heirboven.
5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten?
Nog eens, nou en?
Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken hebben?
Ik neem aan dat dit dus je argument is om te claimen dat het moederbord niet het probleem kan zijn?
[...]

Waar naartoe dan? Naar de nieuwe koeler die de hitte wel kwijt kan of naar de processor van de computer die daarna deze koeler krijgt?

Ja, want je verplaats het probleem (lees: processor die abnormaal warm wordt), naar de koeler die misschien gewoon prima zijn werk doet. Zie ook het verhaaltje van de garage hierboven.

Roel1966 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:34:
Temperatuursensoren zitten trouwens daarbij veelal in de cpu en geeneens in het moederboard zelf dus ook dat is nog eens een punt.
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:17:
Ja, nou en? En, een punt op wat?
5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten? Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken heeft?
Daarop.
Ja nou en? Zie voor der rest maar hierboven ...
[...]
Newsflash, ik ben een tweaker die ZEKER GEEN nieuwe koeler nodig had om te overclocken, maar omdat ik geen zin had in de herrie van de stock cooler. Dus ter informatie, aangezien je nog een hoop te leren hebt, mensen vervangen niet alleen hun koelers om te overklokken,
Newsflash, leer lezen...
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:59:
...om te overklokken of een stiller systeem in elkaar te zetten.
ook als voorzorgsmaatregel tegen de herrie en de 'close-call' situaties waarin de stock cooler onder hoge load de pijp aan Maarten geeft, en ze geen zin hebben in het uitvallen van computers.
Bij een bij een goed functionerende stock processor/stock koeler gebeurt dit
nooit. In die zin kun je net zo goed een verzekering nemen op het neit te warm worden van de motor in je auto.
[...]
Klopt, ik kan namelijk de argumenten bij jou niet vinden.
Zie heirboven, maar om het je gemakelijk te maken zal ik ze zo meteen op een rijtje zetten.
Bij Roel wel:
Qoute ze dan maar eens.
[...]
De meest pure vorm van het formuleren van een argument. Cheers!
Als eerste,
Subjectief,
objectief, leert wat het verschil is. En ten tweede blijf ik bij m'n vorige opmerking.
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:59:
Newsflash, dat doen ze om te overklokken of een stiller systeem in elkaar te zetten. Niet om een CPU die op stock voltage/clock te warm wordt op normale temperaturen te krijgen.
Ik heb dan ook om deze opmerking van je kostelijk moeten lachen:
Leuk, maar helaas kan ik niet het zelfde zeggen, jouw opmerkingen zijn om van te huilen

Het niveau van het argument dat je gebruikt is gelijk aan dat van een
lemming.
Nu, om mijn standpunt en argumentatie duidelijk te maken:
Een te warme CPU hoeft niet aan de koeler te liggen want een van de volgende problemen kan de oorzaak zijn:
Je airflow is héél slecht.
Als er niet genoeg koele lucht aanwezig is om de warmte aan af te geven, en de al opgewarmde lucht niet weg kan, kan de koeler zijn werk niet naar behoren doen. Objectief:
Fysica,
Ventilatie
De fan op je koeler is gaar.
Als de fan niet hard genoeg meer draait verplaatst het niet genoeg lucht meer, waardoor we het zelfde fenomeen krijgen als hierboven. Objectief:
Fysica,
Ventilatie
De connector waarmee je de fan van je koeler op aansluit is gaar.
Hierdoor kan de fan mogelijk niet hard genoeg draaien, waardoor we het zelfde fenomeen krijgen als hierboven. Objectief:
Fysica,
Electromagnetisme,
Elektrische Motor
Je moederbord is gaar.
Als bijvoorbeeld de
VRM op je moederbord gaar is en teveel stroom naar je processor laat lopen, wordt hij abnormaal warm. Objectief:
Fysica,
Dissipatie
Jullie opmerking: Het kan niet aan het moederbord liggen want de sensoren zitten in de CPU
(wtf)
Jullie standpunt en argument (zover die er zijn en ik die begrijp)
Als de CPU te warm wordt, moet er een andere koeler op want:
Dan wordt hij minder warm
Mijn reactie: Dit lost
misschien het probleem op ja, maar niet de oorzaak.
Ik spreek uit eigen ervaring
Want anderen doen het ook
Vul de rest maar zelf in, want ik vind ver gewoon
niks
Morgen type ik nog wel een stukje verder.
Maar ondertussen @ TS, lees de eerste alinea van m'n post, wil je die oplossing?
eppie schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:15:
Heb eindelijk zo'n 2 uur kunnen spelen zonder crashes. Dit door een server te kiezen zonder punkbuster en mijn onboard audio uit te zetten. Kwam deze opties tegen via google.
Morgen even testen welke van de twee nu echt voor het probleem zorgt.
[
Voor 6% gewijzigd door
Pixel Punk op 14-11-2011 10:47
]