I7 920 blijft te warm worden

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik heb hier een pc waar ik nog nooit problemen mee heb gehad totdat battlefield 3 uitkwam. Wanneer ik nu battlefield 3 mp speel loopt de pc altijd vast. Soms na 5 minuten soms naar 30 minuten.

Eerst dacht ik dat mijn voeding misschien te zwak was (450w) en heb deze daarom vervangen door een 750w versie. Dit bleek niet te helpen en daarom eens naar te temperaturen gekeken. Van de videokaart bleken deze normaal in tegenstelling tot mijn cpu. Deze wordt idle 50C en onder load 100C! Naar mijn idee te heet.

Ik heb nu al meerdere dingen gedaan maar ik kom er niet uit waarom mijn cpu zo warm blijft worden. :( Hopelijk hebben jullie nog een idee.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Nieuwe voeding en geheugen
- Stock koeler er opnieuw op gedaan dit met verschillende hoeveelheden koelpasta en verschillende typen koelpasta. (Witte en Artic Silver)
- Stock koeler blijkt wel goed heet te worden dus lijkt mij het contact ook goed.
- In de bios alles op defaults gezet.

Systeem:
Gigabyte ga-x58a-ud3
i7 920@stock speed en voltage
12gig ram@1066mhz en 1.5v (defaults)
Radeon 5870@stock

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:42
- Stock koeler er opnieuw op gedaan dit met verschillende hoeveelheden koelpasta en verschillende typen koelpasta. (Witte en Artic Silver)
Heb je wel de koeler en de cpu grondig schoon gemaakt met thinner?
Daarna een rijstkorreltje in het midden van je cpu, en de koeler er in 1 keer opduwen, zodat er geen luchtbellen kunnen ontstaan.

Btw, met een stock koeler ben je niet goed uit als gamer. Ik zou toch een andere koeler overwegen.

Groeten

• eppie
  • Niet online
(overleden)
topaj schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:56:
[...]

Heb je wel de koeler en de cpu grondig schoon gemaakt met thinner?
Daarna een rijstkorreltje in het midden van je cpu, en de koeler er in 1 keer opduwen, zodat er geen luchtbellen kunnen ontstaan.

Btw, met een stock koeler ben je niet goed uit als gamer. Ik zou toch een andere koeler overwegen.
Met een stock koeler zal de cpu toch minimaal een stuk koeler moeten zijn lijkt mij?

Daarnaast heb ik hem wel elke keer schoongemaakt maar zal dit ook nog eens proberen met thinner. En elke keer een rijstkorreltje ja.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 12:13

Flappiewappie

Hier nog meer

eppie schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:13:
[...]

Met een stock koeler zal de cpu toch minimaal een stuk koeler moeten zijn lijkt mij?

Daarnaast heb ik hem wel elke keer schoongemaakt maar zal dit ook nog eens proberen met thinner. En elke keer een rijstkorreltje ja.
Misschien dat je fans niet capable zijn om de warmte af te voeren. Zet eens een tafel ventilator op vol in de kast en kijk wat er dan gebeurd.

Hier staat wat

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
als ik jou was had ik je boxed cooler vervangen.
Ik had destijds hetzelfde probleem.

Koop voor drie tientjes een ultra extreme, kun je eventueel in de toekomst ook nog eens overclocken.

• insyN
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-10-2025
Vervang je stock cooler en denk aan je airflow. Krijg je genoeg koude lucht binnen en gaat het warme lucht goed weg. Ik heb bijvoorbeeld een crossfire setup ( 2 x 6950 ) en vond dat een kaart best warm werd (77~80graden onder BF3) dus heb ik besloten om 3 extra casefans in mn kast te stoppen. Resultaat: -10 graden.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En gebruik alsjeblieft geen thinner voor het schoonmaken van je cpu want thinner is sowieso te agressief en laat sporen achter. Gewoon schoonmaak alcohol gebruiken die je bij elke drogist kan krijgen is het meest vriendelijke voor je cpu. Maar zoals al gezegd zijn die stockkoelers gewoon niets voor als je de cpu echt gaat belasten en vandaar dat ik die nooit gebruik en altijd al standaard een aftermarket koeler neem.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het volgende besteld:

Arctic Cooling MX-3
Scythe Mugen 2 rev.B (Deze was stiller dan de 3 las ik)

Hoop dat dit gaat helpen. :)

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Ehrm, ik weet niet waar jullie het over hebben, maar de stock koeler is meer dan voldoende om de CPU op stock koel te houden, op welke load dan ook. Wat jullie de TS nu aanraden is het probleem te verschuiven door een nieuwe koeler te kopen, in plaats van de oorzaak te zoeken en eventueel op te lossen.

Met een beetje pech ligt het helemaal niet aan de koeler, en heeft de TS nu koste gemaakt voor niks.

Als het koelblok heel warm wordt heb je in ieder geval de koeler goed geïnstalleerd. Een bios reset heb je ook al gedaan, dus de instellingen zouden ook goed moeten staan.

Waar het dan nog wel aan kan liggen:
  • Je krijgt verkeerde metingen van de temperaturen.
  • Je airflow is héél slecht.
  • De fan op je koeler is gaar.
  • De connector waarmee je de fan van je koeler op aansluit is gaar.
  • Je CPU|Moederbord is gaar.
En hoe je erop kan testen:
  • Post de naam van de software die je gebruikt hier, brakke software is bij meeste tweakers wel bekend, dan krijg je zo een opmerking er op. Of gebruik realtemp (wel goed instellen) en cpu-z dan weet je zeker dat het juist is.
  • Laat de case open staan tijdens het meten en zorg ervoor dat er niet teveel kabels etc. in de weg zitten. Dit zal het waarschijnlijk niet zijn, anders had je GPU er vast ook last van.
  • Check de rpm van de fan na, als die hevig fluctueert of hij blijft gewoon altijd heel laag (zonder dat je daar om vraagt dmv softwaar) dan mag je hem gaar noemen.
  • Probeer wat andere aansluitingen op je moederbord/voeding als je die hebt, of zet er een voltmetertje op.
  • Test je CPU op een ander moederbord of vica versa, dan valt een van de twee wel uit de mand.

Verwijderd

Ook een aanrader is om een stresstest te doen ipv te gamen.
BF3 loopt bij meer mensen vast, en dat heeft uiteenlopende oorzaken.
Ik moest een BIOS update doen, sommigen hadden problemen met hun realtek geluidskaart etc.
Mocht je pc niet uitvallen na een stresstest van, zeg, 2 uur, dan weet je dat BF3 zelf het probleem is en niet je hardware.

• Roel1966
  • Niet online
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:17:
Ehrm, ik weet niet waar jullie het over hebben, maar de stock koeler is meer dan voldoende om de CPU op stock koel te houden, op welke load dan ook. Wat jullie de TS nu aanraden is het probleem te verschuiven door een nieuwe koeler te kopen, in plaats van de oorzaak te zoeken en eventueel op te lossen.

Met een beetje peg ligt het helemaal niet aan de koeler, en heeft de TS nu koste gemaakt voor niks.
Ik spreek uit eigen ervaring en al menig systeem onder handen gehad waarbij er problemen waren met een goed werkende stockkoeler die niet voldeed. Normale load is ook anders dan dat je gaat gamen want daarbij kan de cpu constant onder full load gezet worden en is het een hele andere situatie. Vooral bij de Intel cpu's met turbo stand gooit ie gewoon nog een stapje bovenop de normale speeds van de cpu en daarop zijn die stockkoelers eigenlijk niet berekend.

Het advies aan de TS is dus zeer zeker niet verkeerd om de stockkoeler te vervangen en dit al door vele andere Tweakers gedaan is die met temperatuursproblemen zaten. Daarbij hoeft een aftermarketkoeler echt geen kapitalen te zijn en bv een defect moederboard veroorzaakt echt geen hoge cpu temperaturen. Temperatuursensoren zitten trouwens daarbij veelal in de cpu en geeneens in het moederboard zelf dus ook dat is nog eens een punt.

• Pixel Punk
Roel1966 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:34:
[...]

Ik spreek uit eigen ervaring en al menig systeem onder handen gehad waarbij er problemen waren met een goed werkende stockkoeler die niet voldeed.
Als je stock koeler niet voldoende is, dan is dat een reden om je chipje RMA te sturen de stock koeler moet altijd, onder welke load dan ook, voldoen.
Normale load is ook anders dan dat je gaat gamen want daarbij kan de cpu constant onder full load gezet worden en is het een hele andere situatie.
Tijdens het gamen gaat de CPU echt niet op 100% zitten, hoge load misschien wel, maar niet constant 100%. En deze koelers zijn ontworpen om de hitte onder elke load te kunne dispenseren, dus 24/24 renderen of benchmarken (wat meestal wel voor een constante 100% load zorgt) mag geen probleem zijn
Vooral bij de Intel cpu's met turbo stand gooit ie gewoon nog een stapje bovenop de normale speeds van de cpu en daarop zijn die stockkoelers eigenlijk niet berekend.
Quotje van de intel site
Intel has optimized Intel® Turbo Boost Technology1 to provide even more performance when needed on 2nd Generation Intel® Core™ processor based systems. Intel® Turbo Boost Technology 2.0 automatically allows processor cores to run faster than the base operating frequency if it's operating below power, current, and temperature specification limits.
Het advies aan de TS is dus zeer zeker niet verkeerd om de stockkoeler te vervangen en dit al door vele andere Tweakers gedaan is die met temperatuursproblemen zaten.
Hierme los je het probleem niet op, je verplaatst het alleen maar.
... een defect moederboard veroorzaakt echt geen hoge cpu temperaturen.
Als je VRM op je mobo stuk is, en die 2V naar je CPU laat doorstromen, wil ik wel eens zien hoe snel die van 0-100 gaat :+
Temperatuursensoren zitten trouwens daarbij veelal in de cpu en geeneens in het moederboard zelf dus ook dat is nog eens een punt.
Ja, nou en? En, een punt op wat?

• Roel1966
  • Niet online
Pixel Punk schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:59:
Als je stock koeler niet voldoende is, dan is dat een reden om je chipje RMA te sturen de stock koeler moet altijd, onder welke load dan ook, voldoen.

Tijdens het gamen gaat de CPU echt niet op 100% zitten, hoge load misschien wel, maar niet constant 100%. En deze koelers zijn ontworpen om de hitte onder elke load te kunne dispenseren, dus 24/24 renderen of benchmarken (wat meestal wel voor een constante 100% load zorgt) mag geen probleem zijn

Als je VRM op je mobo stuk is, en die 2V naar je CPU laat doorstromen, wil ik wel eens zien hoe snel die van 0-100 gaat :+

[...]

Ronduit gezwam in de ruimte wat je zegt want dan zijn dus alle Tweakers die hun stockcooler vervangen hebben allemaal onnozel en hebben ze een defecte cpu of iets aan hun moeberboard.

Maar goed, ik zou zo zeggen dat wanneer jij zo gelukkig bent met je stockcooler dan veel plezier ermee maar ik kap deze discussie af.

• Pixel Punk
Roel1966 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:46:
[...]

Ronduit gezwam in de ruimte wat je zegt
Sorry hoor, maar gezwam? Ik onderbouw netjes wat ik zeg als jij dat ook zou doen zou ik misschien van gedachte kunnen veranderen, maar ik zie bij geen een van je standpunten ook maar een objectief argument. Tevens heb je geen een van mijn argumenten kunnen ontgronden.
want dan zijn dus alle Tweakers die hun stockcooler vervangen hebben allemaal onnozel en hebben ze een defecte cpu of iets aan hun moeberboard.
Newsflash, dat doen ze om te overklokken of een stiller systeem in elkaar te zetten. Niet om een CPU die op stock voltage/clock te warm wordt op normale temperaturen te krijgen.
... ik kap deze discussie af.
d:)b
Qoutje van wikipedia
Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn. Een partij kan dus zijn mening veranderen tijdens een discussie, en tevreden zijn met een alternatieve (tussen)oplossing, mits hier argumenten voor zijn gegeven.
M'n punt is dat ik dit helemaal geen discussie durf noemen omdat ik een paar van de belangrijkste factoren van een discussie in dit gesprek/meningsverschil mis.

• FunFair
  • Laatst online: 22-01 20:45
Een stock koeler MOET voldoen aan stock snelheden. Anders verkoopt de fabrikant prut... Mijn ervaring met stock koelers is dat deze goed genoeg werken, mits je de geluidsproductie acceptabel vindt. Een kant en klare HP wordt ook geleverd met een stock koeler en moet zijn werk goed kunnen doen op 100% load.
Het is overigens niet voor niets dat Intel bij sommige CPU's standaard waterkoeling gaat meeleveren! Hierbij zien ze van te voren al aan, dat hun stock koeler onvoldoende warmte kan afvoeren.

Een auto die standaard 200 km/h kan MOET ook geleverd worden met banden die 200 km/h kunnen. Anders mag je niet claimen dat de auto 200 km/h kan.

Mensen die after-market koelers willen, nemen dit puur voor de 'blingbling', stilte of overklokbaarheid.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Laten we even afwachten tot de TS zijn bevindingen post na installatie van de nieuw bestelde koeler.
In combinatie met de reeds gegeven adviezen kan dat waarschijnlijk uitsluitsel bieden. Elkaar in de haren vliegen gaat daar natuurlijk weinig aan bijdragen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Roel1966
  • Niet online
Rone schreef op woensdag 09 november 2011 @ 10:19:
Laten we even afwachten tot de TS zijn bevindingen post na installatie van de nieuw bestelde koeler.
In combinatie met de reeds gegeven adviezen kan dat waarschijnlijk uitsluitsel bieden. Elkaar in de haren vliegen gaat daar natuurlijk weinig aan bijdragen.
Precies, het draagt niet bij aan het probleem van de TS en vandaar dat ik ook verder geen discussie aan ga wat betreft koeling.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Naar mijn idee zou een stock koeler ook voldoende moeten zijn om hem fatsoenlijk te koelen als deze niet is overgeklokt. Echter loopt mijn pc ook niet vast met prime95 dat vind ik wel raar. Niet te min is 100C gewoon lomp :)

Ik heb realtemp een sensortest laten uitvoeren:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.ebbers/cpu1.pngAfbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.ebbers/cpu2.png

Daarnaast een screenshot van Speedfan. Wel vind ik sommige voltages en temp 1t/m3 vreemd. Welke temps zijn dat?
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.ebbers/cpu3.png
    Nu getest met RealTemp
    Open kast, 120mm fan recht op de cpu, geen verschil. Tevens heb ik voorin in de kast een intake en de voeding en een casefan achter in als outtake.
    Draait gewoon goed en snel rond. (Speedfan: fan1: 1500rpm en fan2: 2700rpm, welke welke is weet ik niet)
    Wat zou er kapot kunnen zijn waardoor de cpu zo warm wordt?
Morgen krijg ik de nieuwe koeler en zal dan de resultaten daarvan plaatsen.

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:16

dimako_

Vogel

Ik heb het zelfde gehad.
Airflow is bij mij prima. Alleen stockcooler is niets als je ook met je pc gamed en zware dingen doet...
Ik heb stock vervangen door h50 en koelt nu perfect.
Dus denk dat je er goed aan gedaan hebt om mooie cooler te bestellen.

Verwijderd

Misschien dat je eens een foto kan posten van de binnenkant van je pc? Ts bedoel ik dan he.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
Als wij een computer met stock cooler binnenkrijgen met "wanneer ik ga gamen stopt ie ermee" dan duwen we er een 3rd party koeler op voorraad erin. Cooler Master Hyper 212 is dat regelmatig. Nog nooit een terug gekomen met dezelfde klachten als voorheen. Lijkt mij genoeg te zeggen. Ook is er een ontwerpfout gemaakt in de koelers van 775 en 1156. Voor 1366 is dat niet anders aangezien de pushpins nog steeds van het lamme, half transparante, zachte plastic is gemaakt.
Met een beetje peg ligt het helemaal niet aan de koeler, en heeft de TS nu koste gemaakt voor niks.
Serieus, peg?

En met getallen als 100 graden Celsius lijkt mij dat uitvallen vanwege het bereiken van de maximale temperatuur niet ondenkelijk.
1. Ik denk toch dat realtemp, speedfan en het moederbord (en dus de sensor in de processor) het wel goed hebben en jij er naast zit.
2. Met een open kast is er geen sprake van airflow...
3. 2700 RPM klinkt anders niet gaar...
4. Nogmaals, hij draait nog steeds op vol vermogen. Dus met de toevoer van stroom is niks mis. En ook het signaaltje om harder te draaien niet; 2700RPM is zijn fysieke limiet.
5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten? Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken hebben?
Hierme los je het probleem niet op, je verplaatst het alleen maar.
_O- Waar naartoe dan? Naar de nieuwe koeler die de hitte wel kwijt kan of naar de processor van de computer die daarna deze koeler krijgt? :D
[...]

5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten? Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken heeft?
Daarop.
Newsflash, dat doen ze om te overklokken of een stiller systeem in elkaar te zetten. Niet om een CPU die op stock voltage/clock te warm wordt op normale temperaturen te krijgen.
Newsflash, ik ben een tweaker die ZEKER GEEN nieuwe koeler nodig had om te overclocken, maar omdat ik geen zin had in de herrie van de stock cooler. Dus ter informatie, aangezien je nog een hoop te leren hebt, mensen vervangen niet alleen hun koelers om te overklokken, ook als voorzorgsmaatregel tegen de herrie en de 'close-call' situaties waarin de stock cooler onder hoge load de pijp aan Maarten geeft, en ze geen zin hebben in het uitvallen van computers.
M'n punt is dat ik dit helemaal geen discussie durf noemen omdat ik een paar van de belangrijkste factoren van een discussie in dit gesprek/meningsverschil mis.
Klopt, ik kan namelijk de argumenten bij jou niet vinden. Bij Roel wel:
Ronduit gezwam in de ruimte wat je zegt want dan zijn dus alle Tweakers die hun stockcooler vervangen hebben allemaal onnozel en hebben ze een defecte cpu of iets aan hun moeberboard.
De meest pure vorm van het formuleren van een argument. Cheers!
Ik heb dan ook om deze opmerking van je kostelijk moeten lachen:
Sorry hoor, maar gezwam? Ik onderbouw netjes wat ik zeg als jij dat ook zou doen zou ik misschien van gedachte kunnen veranderen, maar ik zie bij geen een van je standpunten ook maar een objectief argument. Tevens heb je geen een van mijn argumenten kunnen ontgronden.
Tja... Een argument doorgronden is ook wel erg moeilijk als er geen zijn... d:)b

Maar goed, ik ben hier ook om de TS te helpen:

Airflow sluit ik uit omdat een open kast geen verschil maakt. Bij mij is een open kast echter minder rendabel dus ik zou het wel aanpakken, zorg ervoor dat de warmte lucht aan de achterkant en bovenkant uit de kast ontsnapt, en de koele lucht van onder en voor wordt aangezogen. Een lichte onderdruk (meer uit dan in) is beter voor de dissipatie van warmte door stroming.

Thinner kan op zich wel, maar het is wel rotspul. Ten eerste, als je het op je hand of armen krijgt jeukt het als een gek. Daarnaast meen ik, maar dat is nergens op gebaseerd, dat het de beschermlaag van je moederbord kan aantasten en verzachten. Dus wel oppassen. Schoonmaakalcohol, wasbenzine of terpentine werken net zo goed en kunnen minder aanrichten (op terpentine na dan)

Verder kan ik wel concluderen dat de tempo's inderdaad niet goed zijn. Ik denk toch dat de koeler ergens niet goed contact maakt... Wat is "goed heet" in deze context? Zo lang je het nog kan vasthouden en niet meteen je jatten verbrandt bij deze temperaturen klinkt het toch alsof het niet goed contact maakt.

Met de koelpasta is niks mis, toch zou ik eens zelf met een bankpassen het uitsmeren zodat je een dunne film over je CPU hebt, aangezien dat beter werkt uit eigen ervaring. Ik denk toch dat de koeler scheef zit, maar het kan ook zijn dat hij gewoon niet voldoet. Gebeurt vaker.

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
eppie schreef op woensdag 09 november 2011 @ 22:49:
Bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Naar mijn idee zou een stock koeler ook voldoende moeten zijn om hem fatsoenlijk te koelen als deze niet is overgeklokt. Echter loopt mijn pc ook niet vast met prime95 dat vind ik wel raar. Niet te min is 100C gewoon lomp :)

Ik heb realtemp een sensortest laten uitvoeren:
[afbeelding][afbeelding]

Daarnaast een screenshot van Speedfan. Wel vind ik sommige voltages en temp 1t/m3 vreemd. Welke temps zijn dat?
[afbeelding]

[...]

Morgen krijg ik de nieuwe koeler en zal dan de resultaten daarvan plaatsen.
Met Prime95 wordt alleen de cpu belast. Tijdens het draaien van bijvoorbeeld BF3 wordt de cpu en gpu belast. In deze situatie krijg je meer warmte in de kast.

Van de week las ik een topic waarbij iemand het probleem had dat de bios de verkeerde temperatuur waardes door gaf. Dit was na een bios update verholpen.

• FunFair
Burner NL schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:08:
[...]

Met Prime95 wordt alleen de cpu belast. Tijdens het draaien van bijvoorbeeld BF3 wordt de cpu en gpu belast. In deze situatie krijg je meer warmte in de kast.

Van de week las ik een topic waarbij iemand het probleem had dat de bios de verkeerde temperatuur waardes door gaf. Dit was na een bios update verholpen.
Laatste Bios voor Rev 1.0

Laatste Bios voor Rev 2.0

TS, probeer het eens :) Zie alleen niet zo snel iets staan over temperatuur fixes.

Laatste Bios versies zijn nog recent geupdate (augustus 2011)

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 10-11-2011 12:50 ]

• Pixel Punk
naarden 4ever schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:53:
[...]
Als wij een computer met stock cooler binnenkrijgen met "wanneer ik ga gamen stopt ie ermee" dan duwen we er een 3rd party koeler op voorraad erin. Cooler Master Hyper 212 is dat regelmatig. Nog nooit een terug gekomen met dezelfde klachten als voorheen. Lijkt mij genoeg te zeggen.
Stel, je motor wordt te warm tijdens het normaal autorijden, dit geeft problemen en je gaat er dus mee naar de garage. Bij de garage halen ze de motor kap van je auto en constateren dat hij nu wel koel genoeg blijft tijdens het auto rijden en dus schotelen ze je dit voor als oplossing. Probleem, klant?
Sorry, maar bij deze garage kom ik nooit binnen.
Ook is er een ontwerpfout gemaakt in de koelers van 775 en 1156. Voor 1366 is dat niet anders aangezien de pushpins nog steeds van het lamme, half transparante, zachte plastic is gemaakt.
[...]
De TS heeft al aangegeven dat het koelblok warm wordt, de hitte wordt dus goed doorgegeven. Maw, dit is niet van toepassing.
Serieus, peg?
Serieus, Grammar nazi? Krijg ik een euri voor elke spelling of grammatica fout die jij op GOT hebt gemaakt? Wat probeer je hier überhaupt met te bereiken?
En met getallen als 100 graden Celsius lijkt mij dat uitvallen vanwege het bereiken van de maximale temperatuur niet ondenkelijk.
Heb ik dit dan ontkent?
[...]
1. Ik denk toch dat realtemp, speedfan en het moederbord (en dus de sensor in de processor) het wel goed hebben en jij er naast zit.
Leuk dat jij dit denkt. Iets uitzonderen van met het argument wat ik denk, is niet meteen professioneel. Het is onwaarschijnlijk dat het aan de sensoren en of manier van meten ligt, omdat het koelblok effectief warm wordt en TS zijn pc vast loopt maar je kan het aan de hand van dit niet 100% uitsluiten. Als jij wel een manier weet om het met de gegeven informatie 100% zeker uit te sluiten, dan wil ik deze woorden best wel inslikken en mag je het me best wel leren.
2. Met een open kast is er geen sprake van airflow...
Laat de case open staan tijdens het meten en zorg ervoor dat er niet teveel kabels etc. in de weg zitten.
Als je dit doet, is er geen spraken van een heel slechte airflow (lees: er komt geen/nauwelijks koude lucht tot bij de processor en de warme lucht kan niet/nauwelijks weg). Dat dit (goede) airflow geeft, zeg ik nergens.
Dat dit een airflow, of goede airflow teweeg brengt, zeg ik nergens.
3. 2700 RPM klinkt anders niet gaar...
Ik ga m'n glaze bol maar pakken, want jij verwacht dat ik in de toekomst kan kijken. (hint: TS gaf deze info na mijn post, en zelfs op aanvraag van mijn post)
4. Nogmaals, hij draait nog steeds op vol vermogen. Dus met de toevoer van stroom is niks mis. En ook het signaaltje om harder te draaien niet; 2700RPM is zijn fysieke limiet.
Zie heirboven.
5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten?
Nog eens, nou en?
Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken hebben?
Ik neem aan dat dit dus je argument is om te claimen dat het moederbord niet het probleem kan zijn?
[...]
_O- Waar naartoe dan? Naar de nieuwe koeler die de hitte wel kwijt kan of naar de processor van de computer die daarna deze koeler krijgt? :D
_O- Ja, want je verplaats het probleem (lees: processor die abnormaal warm wordt), naar de koeler die misschien gewoon prima zijn werk doet. Zie ook het verhaaltje van de garage hierboven. :D
Roel1966 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:34:
Temperatuursensoren zitten trouwens daarbij veelal in de cpu en geeneens in het moederboard zelf dus ook dat is nog eens een punt.

5. Je weet dat de sensoren tegenwoordig op de processor zitten? Dat het moederbord er dus nu vrij weinig mee te maken heeft?

Daarop.
Ja nou en? Zie voor der rest maar hierboven ...
[...]
Newsflash, ik ben een tweaker die ZEKER GEEN nieuwe koeler nodig had om te overclocken, maar omdat ik geen zin had in de herrie van de stock cooler. Dus ter informatie, aangezien je nog een hoop te leren hebt, mensen vervangen niet alleen hun koelers om te overklokken,
Newsflash, leer lezen...
...om te overklokken of een stiller systeem in elkaar te zetten.
ook als voorzorgsmaatregel tegen de herrie en de 'close-call' situaties waarin de stock cooler onder hoge load de pijp aan Maarten geeft, en ze geen zin hebben in het uitvallen van computers.
Bij een bij een goed functionerende stock processor/stock koeler gebeurt dit nooit. In die zin kun je net zo goed een verzekering nemen op het neit te warm worden van de motor in je auto.
[...]
Klopt, ik kan namelijk de argumenten bij jou niet vinden.
Zie heirboven, maar om het je gemakelijk te maken zal ik ze zo meteen op een rijtje zetten.
Bij Roel wel:
Qoute ze dan maar eens.
[...]
De meest pure vorm van het formuleren van een argument. Cheers!
Als eerste, Subjectief, objectief, leert wat het verschil is. En ten tweede blijf ik bij m'n vorige opmerking.
Ik heb dan ook om deze opmerking van je kostelijk moeten lachen:
Leuk, maar helaas kan ik niet het zelfde zeggen, jouw opmerkingen zijn om van te huilen ;(
Het niveau van het argument dat je gebruikt is gelijk aan dat van een lemming.

Nu, om mijn standpunt en argumentatie duidelijk te maken:
Een te warme CPU hoeft niet aan de koeler te liggen want een van de volgende problemen kan de oorzaak zijn:
Je airflow is héél slecht.
Als er niet genoeg koele lucht aanwezig is om de warmte aan af te geven, en de al opgewarmde lucht niet weg kan, kan de koeler zijn werk niet naar behoren doen. Objectief: Fysica, Ventilatie

De fan op je koeler is gaar.
Als de fan niet hard genoeg meer draait verplaatst het niet genoeg lucht meer, waardoor we het zelfde fenomeen krijgen als hierboven. Objectief: Fysica, Ventilatie

De connector waarmee je de fan van je koeler op aansluit is gaar.
Hierdoor kan de fan mogelijk niet hard genoeg draaien, waardoor we het zelfde fenomeen krijgen als hierboven. Objectief: Fysica, Electromagnetisme, Elektrische Motor

Je moederbord is gaar.
Als bijvoorbeeld de VRM op je moederbord gaar is en teveel stroom naar je processor laat lopen, wordt hij abnormaal warm. Objectief: Fysica, Dissipatie
Jullie opmerking: Het kan niet aan het moederbord liggen want de sensoren zitten in de CPU (wtf)

Jullie standpunt en argument (zover die er zijn en ik die begrijp)
Als de CPU te warm wordt, moet er een andere koeler op want:
Dan wordt hij minder warm
Mijn reactie: Dit lost misschien het probleem op ja, maar niet de oorzaak.

Ik spreek uit eigen ervaring

Want anderen doen het ook

Vul de rest maar zelf in, want ik vind ver gewoon niks

Morgen type ik nog wel een stukje verder.
Maar ondertussen @ TS, lees de eerste alinea van m'n post, wil je die oplossing?
eppie schreef op donderdag 10 november 2011 @ 23:15:
Heb eindelijk zo'n 2 uur kunnen spelen zonder crashes. Dit door een server te kiezen zonder punkbuster en mijn onboard audio uit te zetten. Kwam deze opties tegen via google.

Morgen even testen welke van de twee nu echt voor het probleem zorgt.
_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Pixel Punk op 14-11-2011 10:47 ]

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Als bijvoorbeeld de VRM op je moederbord gaar is en teveel stroom naar je processor laat lopen, wordt hij abnormaal warm. Objectief: Fysica, Dissipatie
Indien dit het geval is, zou dan speedfan geen hogere waarden moeten aangeven voor de vcore?
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:08:
Misschien dat je eens een foto kan posten van de binnenkant van je pc? Ts bedoel ik dan he.
Zal kijken of ik dit vanavond kan doen. Echter heb ik niet echt het idee dat er zo veel in de weg hangt in de kast wat de airflow zo negatief kan beïnvloeden.

[ Voor 40% gewijzigd door eppie op 10-11-2011 15:02 ]

• Pixel Punk
eppie schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:01:
Indien dit het geval is, zou dan speedfan geen hogere waarden moeten aangeven voor de vcore?
Aan de hand van de antwoorde die je een tijdje geleden hebt gepost mag je volgende al vast schrappen hoor: :)
Je airflow is héél slecht.
De fan op je koeler is gaar.
De connector waarmee je de fan van je koeler op aansluit is gaar.

Tenzij speedfan het fout heeft, maar de kansen daarop zijn best wel klein, zeker als je het optisch nog eens bevestigd. (het verschil tussen 10rmp en 1000+ zie je wel denk ik :+)

• FunFair
Voltages in speedfan moet je niet veel van aantrekken. Die hebben bij mij nog maar bij 1 pc de juiste waarde aangegeven. Beter is om te kijken of de BIOS het aangeeft.

Overigens, TS. heb je (naast een BIOS update) al eens overwogen om een BIOS reset te doen? Als ik Pixel Punk over voltages zie typen, herrinerd dat mij dat er in de BIOS vrij veel settings mogelijk zijn met de spanningen. Dit t.b.v. overclocken, maarja je weet maar nooit. Sommige BIOSsen (zoals die van MSI) gebruiken allerlei mumbojumbo termen voor dynamisch overclocken. Wellicht heb je daar iets aangezet? Tip van flip is om eens een "load default settings" te laden in de BIOS.

Ps. Amen voor Pixel Punk! :)
Stiekem verklaar ik je wel voor gek, omdat je de 'dialoog' aangaat ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FunFair op 10-11-2011 19:05 ]

• eppie
  • Niet online
(overleden)
FunFair schreef op donderdag 10 november 2011 @ 19:03:
Overigens, TS. heb je (naast een BIOS update) al eens overwogen om een BIOS reset te doen?
Dit had ik al eens gedaan en hielp niets. :(

Ik heb nu de nieuwe koeler gemonteerd en draai nu al enkele minuten prime95 en speedfan geeft een max core temp aan van 69C. Een verbetering van zo'n 30 graden! _/-\o_ Idle zo'n 40-43C. Toch vind ik de temperaturen nog niet echt laag maar goed de i7 is ook een heet hoofd.

Ik heb het vermoeden dat de oude stock koeler niet goed op de cpu zat. Mogelijk door de slappe plastic bevestiging. Want ik kan me niet voorstellen dat het normaal zo veel kan schelen.

Nu nog testen met bf3. Iig bedankt voor alle reacties!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
ja of de stock koeler was gewoon niet goed genoeg..

ja, daag.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
En hij loopt nog steeds vast ondanks dat de cpu niet warm meer wordt. :( Als hij vast loopt dan freezed die echt, echter had ik net 1 keer een BSOD: "A clock interrupt was not recieved on a secondary processor within the allocated time interval".

Wat ik nu ga proberen:
1. Bios updaten
2. GPU nog eens goed bekijken. Deze heb ik ook al eens laten stress testen en dit ging ook goed. Ook loopt mijn pc enkel vast in bf3 MP :S SP niet eens!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Die BSOD komt, als ik Google mag geloven, verdacht vaak voor in combinatie met een i7 920.
De support fora van HP staan er bijvoorbeeld ook vol van.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Petervanakelyen schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:45:
Die BSOD komt, als ik Google mag geloven, verdacht vaak voor in combinatie met een i7 920.
De support fora van HP staan er bijvoorbeeld ook vol van.
Zag het inderdaad ook, echter ook veel met AMD cpu's.
Een mogelijkheid die ik las was te weinig stroom voor de cpu. Echter heb ik deze BSOD maar 1 keer gehad. Normaal 'gewone' freezes.

Bios is geupdate naar de laatste versie. Ga weer testen.

[ Voor 11% gewijzigd door eppie op 10-11-2011 20:53 ]

• Petervanakelyen
Kan je eens kijken of er een minidump is aangemaakt na de crash?

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Petervanakelyen schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:58:
Kan je eens kijken of er een minidump is aangemaakt na de crash?
Ik heb aangezet dat hij bij een vastloper een minidump moet aanmaken.

De bios update heeft helaas ook niet geholpen en de GPU was rond de 75 graden zag ik na enkele minuten spelen. Zou ook niet het probleem moeten zijn.

Zou memtest nog een optie zijn? Is wel net nieuw geheugen en met het oude geheugen had ik ook al hetzelfde probleem :(

Thx Petervanakelyen zal het doorlezen. Lees wel meer verhalen dat alleen bf3 mp freezes. :(

[ Voor 8% gewijzigd door eppie op 10-11-2011 21:12 ]

• Petervanakelyen
Probeer inderdaad Memtest86+ eens een nacht te laten draaien. Ik heb nog iets gevonden op het Gigabyte support forum dat misschien de moeite waard is om te lezen. Persoon in kwestie gebruikt als moederbord eveneens een X58A-UD3.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Heb eindelijk zo'n 2 uur kunnen spelen zonder crashes. Dit door een server te kiezen zonder punkbuster en mijn onboard audio uit te zetten. Kwam deze opties tegen via google.

Morgen even testen welke van de twee nu echt voor het probleem zorgt.

[ Voor 3% gewijzigd door eppie op 10-11-2011 23:15 ]

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
Heb je al eens gecontroleerd of er geen smerigheid tussen de cpu en de socket zit?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 00:38

M2M

medicijnman

Ik denk eigenlijk dat de TS misschien eens wat fotootjes moet plaatsen van de binnenkant van de kast. En even aan moet geven waar de casefans heen blazen.

Als het koelblok warm wordt, mis je dus airflow. Vrij simpel :)

En wil je je systeem echt belasten, draai dan furmark en intel burn test. En geef furmark een hogere prioriteit. Dan trek je maximaal vermogen en kun je echt zien of je pc stabiel is.

Of als (tijdelijke) oplossing je processor undervolten. Maar dat is vrij rigoureus. Stock koeler met stock cpu zou gewoon moeten werken zolang er voldoende airflow in de kast is.

-_-

• FunFair
Die BF3 freezes zat ik net aan te denken... test het eens met een ander spel, gezien BF3 + PB + Realtek Audio een leuke combinatie is.

Zie mijn posts in het BF3 topic:
FunFair in "[Multi] Battlefield 3 - Problemen Topic"
en

Overigens is de i7 920 inderdaad een heethoofd. Ik heb deze CPU ook i.c.m. een Mugen 2 rev. B. Bij load haal ik temperaturen van ongeveer 62 graden. Idle rond de 30.

Met de stock koeler zat ik wel ruim onder de 100 graden, daar niet van.

Wat mij ook opgevallen is, dat wanneer ik het geheugen op volle snelheid laat draaien (1600 MHz ipv de i7 spec van 1166 MHz) de CPU ook een stuk warmer wordt. Bij overclocken naar 3.80 GHz (wat hij makkelijk trekt) gaan de idle temperaturen echter al naar 50 graden en de load richting de 70. (wat ik niet wil, omdat dan de mugen te hard aan het werk moet en lawaai gaat maken). De prestaties schieten dan ook keihard omhoog (verdubbeling van CPU score in 3DMark). De energierekening echter ook... :'(

[ Voor 77% gewijzigd door FunFair op 11-11-2011 11:40 ]

• eppie
  • Niet online
(overleden)
FunFair schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:34:
Die BF3 freezes zat ik net aan te denken... test het eens met een ander spel, gezien BF3 + PB + Realtek Audio een leuke combinatie is.

Zie mijn posts in het BF3 topic:
en

Overigens is de i7 920 inderdaad een heethoofd. Ik heb deze CPU ook i.c.m. een Mugen 2 rev. B. Bij load haal ik temperaturen van ongeveer 62 graden. Idle rond de 30.

Met de stock koeler zat ik wel ruim onder de 100 graden, daar niet van.

Wat mij ook opgevallen is, dat wanneer ik het geheugen op volle snelheid laat draaien (1600 MHz ipv de i7 spec van 1166 MHz) de CPU ook een stuk warmer wordt. Bij overclocken naar 3.80 GHz (wat hij makkelijk trekt) gaan de idle temperaturen echter al naar 50 graden en de load richting de 70. (wat ik niet wil, omdat dan de mugen te hard aan het werk moet en lawaai gaat maken). De prestaties schieten dan ook keihard omhoog (verdubbeling van CPU score in 3DMark). De energierekening echter ook... :'(
Ik denk dat het probleem dat jij aangaf precies hetzelfde is als de mijne. Ook een minder legale windows 7 x64, punkbuster en een realtek soundchip :(

• FunFair
eppie schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat het probleem dat jij aangaf precies hetzelfde is als de mijne. Ook een minder legale windows 7 x64, punkbuster en een realtek soundchip :(
Simpele oplossing, goedkope geluidskaart kopen of USB-headset (als je alleen met koptelefoon speelt)
Of je minder legale Win7 vervangen voor een legaler exemplaar O-)

• eppie
  • Niet online
(overleden)
FunFair schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:57:
[...]

Simpele oplossing, goedkope geluidskaart kopen of USB-headset (als je alleen met koptelefoon speelt)
Of je minder legale Win7 vervangen voor een legaler exemplaar O-)
Heb er nu een oude sb audigy 2 in gestopt. Helaas nu geen spdif naar mij versterker maar weer via analoog maar goed zal allemaal wel niet zo veel schelen :)
Pagina: 1