Subwoofer geen mooie bass meer

Pagina: 1
Acties:

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Goedenmiddag,

Ik heb een Sony Pascal speaker set. Klinkt heel goed maar ik heb toch een probleem.
Van de week heb ik mijn huis veranderd (bank en tv ergens anders)
Sindsdien vind ik het geluid voor geen meter klinken. Als ik op de bank zit hoor ik niet meer die mooie diepe bass die ik had toen het nog anders stond.

Als ik zit op de bank hoor ik een hele irritante bass, en als ik op sta hoor ik wel een mooi bass.
Ik heb al met de sub door het huis heen gelopen maar het blijft...

Kan iemand mij helpen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

De enige persoon die je kan helpen ben jezelf, want dit is een punt met betrekking tot de plaatsing van speakers. Maar draai het eens om: zet de subwoofer op de plek waar jij altijd zit en kruip dan eens de kamer door. Kruipen, want dat is de hoogte waar de subwoofer ook zal staan. Op die manier kan je redelijk goed bepalen waar de subwoofer het beste klinkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• robertvanderlug
Ja dat heb ik al gedaan, maar het blijf

• robertvanderlug
Heb het nu weer getest. Sub neer gezet waar ik zit. En kruipen. Maar overal slecht. En als ik op sta klinkt hij wel mooi

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Klinkt misschien te simpel voor woorden, maar zet hem eens op een verhoging zodat hij en stukje van de grond staat. Omdat je bij het testen al staand wel een mooi geluid hebt, denk ik dat de subwoofer hoger plaatsen wel eens zou kunnen helpen...

Algemene tips (vast al bekend, maar toch): Blijf waar mogelijk uit de buurt van de hoeken van de kamer en plaats de sub minimaal 10cm van muren vandaan. Als je kamer rechthoekig is, het liefst ook de richting van de speaker/baspoort niet haaks op tegenoverstaande muren richten.

[ Voor 39% gewijzigd door Propheticus op 05-11-2011 14:56 ]

• Poinkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-03-2023
Op welke frequentie zit de crossover? over het algemeen zit je sub onder de 120 hz, onder de 300 hz heeft geluid bijna geen richtingskarakteristieken meer. Sub kan je meer zien als een watergolf, als je hem inbouwt in een hoek zal je sub daar comprimeren en anders functioneren dan wanneer je hem bijv. halverwege je kamer een cm of 10 van je wand aan zet. sommige subs werken halfspace niet zo lekker en hebben een beetje ruimte van de muur af nodig. Speel daar is mee, 10 cm van de muur af kan een groot verschil maken. Op een tafeltje zetten zoal prop. zet kan ook al is dat ruimte-technisch misschien geen mooie oplossing.

• robertvanderlug
Op tafeltje net ook getest. Het klinkt voor geen meter.
Hoe kan dit? Want eerst had ik een super mooie bass. En nu niet meer :(

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Je hebt je bank verplaatst...kan zijn dat deze waar hij eerst stond staande golven voorkwam. Stond deze bank bijvoorbeeld bij een muur/een hoek van de kamer en nu niet meer? Kan zijn dat er nu meer 'kale' muren zijn, meestal levert dit een slechter geluidsbeeld op.

Daarom hangen er in luisterruimtes voor hifi, bioscopen of opnamestudio's ook altijd van die gordijnen langs de muren of van dat noppenschuim.

[ Voor 29% gewijzigd door Propheticus op 05-11-2011 15:31 ]

• robertvanderlug
Nou heb nu een plek gevonden en dat is in de vensterbank hoog bij me raam hahaha. Beetje gekke plek

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06-2025
Je hebt niet per ongeluk tijdens het verplaatsen een instelling veranderd op de receiver of sub zelf? Misschien de fase van de sub omgedraaid of de filterfrequentie te hoog ingesteld?

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

• robertvanderlug
Ik heb het al anders gedaan... heb alles weer terug gezet zoals het stond ;)
Nu is het weer top!
Pagina: 1