Onrechtmatig gebruik xkcd-comics

Pagina: 1
Acties:

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik kwam het net tegen in het spel- en tikfoutentopic, en aangezien de orginele poster er nog geen topic voor heeft aangemaakt en ik er nog wat aan wil toevoegen, doe ik het maar. Het gaat om het gebruik van xkcd-comics (en wellicht ander werk dat gelicenseerd is onder Creative Commons), met als laatste voorbeeld het gebruik in:
nieuws: Werkgroep wil standaard voor m2m-communicatie

xkcd word uitgebracht onder CC-BY-NC: Attribution, Non-commercial, zoals ook te lezen staat op http://xkcd.com/license.html

Voor zover ik kan zien wordt deze licensie in bovenstaand voorbeeld op twee manieren geschonden:
Er wordt niet gelinkt; het vermelden van de naam xkcd is m.i. niet voldoende is voor een degelijke attribution, maar hier valt over te discussieren.

Veel belangrijker echter is dat dit geen non-commercial gebruik van het werk van xkcd is. Voor zover ik weet is Tweakers.net cq. VNU Media een commercieel bedrijf, en is gebruik door een commerciele instantie per definitie niet non-commercial, onafhankelijk van het feit of er daadwerkelijk extra geld mee wordt verdiend.

Het zou natuurlijk kunnen dat de redactie van te voren toestemming heeft gevraagd aan xckd voor het gebruiken van de comic maar anders is hier gewoon spraken van het schenden van auteursrecht.

Bla bla bla...

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Niet dat je ongelijk hebt, maar op die pagina staat ook:
I'm also okay with people reprinting occasional comics (with clear attribution) in publications like books, blogs, newsletters, and presentations.
Daar valt dit nog wel tussen. Overigens zou het in dit geval inderdaad wel zo netjes zijn om van "bron: XKCD" ook echt een link te maken naar de XKCD website en/of licentie.

Staat ook in de license:
just include a link back to this page.

[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 05-11-2011 12:08 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Ben het met Keypunchie eens en heb een link aangebracht. Dank voor het melden :)