• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Hier zijn al diverse topics over geweest, maar kon niets recents vinden, dus vandaar een nieuwe dicussie hierover...

Zoals met alles geldt dat smaken verschillen. Zo ook met LCD en Plasma ... Maar wat is (volgens jou) nu beter?

Ikzelf overweeg binnenkort een TV te kopen. Ik denk aan iets tussen de 47 en 51 inch - dus dat is precies het grensvlak tussen LCD en plasma. Nu heb ik altijd begrepen dat hét grote pluspunt van plasma toch wel de contrastratio is. Echter, ik ben nu al een tijdje in winkels aan het vergelijken en telkens weer valt het mij op dat wanneer er van 1 merk in een vergelijkbare prijsklasse een LCD (LED) en een Plasma naast elkaar staan, dat de LCD veel scherper lijkt en dat zwart op de plasma grijs lijkt, maar op de LCD zwart! Dit zou betekenen dat het contrast op de LCD veel hoger is. Iemand enig idee hoe dit zit? Heeft dit te maken met instellingen (bv. omdat plasma bij nieuwe aanschaf de eerste tijd op minder contrast moet )? Verlichting in de winkel? Of is een betaalbare plasma toch echt van mindere kwaliteit dan LCD? (Nb. ik zoek in de prijsklasse rond de 800 euro, bij voorkeur met 3D en Full HD.)

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen zodat ik, maar ook anderen (!), een betere keuze kunnen maken wat betreft LCD (LED) of Plasma!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
kazz1980 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:11:
Hier zijn al diverse topics over geweest, maar kon niets recents vinden, dus vandaar een nieuwe dicussie hierover...

Zoals met alles geldt dat smaken verschillen. Zo ook met LCD en Plasma ... Maar wat is (volgens jou) nu beter?
Waarom wil je dat weten? Dat is een mening, kwestie van smaak :) Je moet kopen wat JIJ het mooist vindt, niet wat de bezoekers van T.net het mooist vinden ;) Dat gezegd hebbende vind ik plasma mooier qua kleuren, maar ik zie de voordelen van lcd wel in. Geen gezeur met inbranden (hoewel dat amper nog een probleem is, een lcd werkt wat dat betreft lekker fool proof), energiezuiniger en geen gezeur met gezoem. Maar goed, de contrastwaarden in de praktijk zijn minder en de kijkhoek relatief beperkt, hoewel beiden minder een probleem beginnen te worden. Een goede full led lcd kan best een eind met plasma meekomen. Alleen zijn ze in die uitvoering zo duur.
Nu heb ik altijd begrepen dat hét grote pluspunt van plasma toch wel de contrastratio is. Echter, ik ben nu al een tijdje in winkels aan het vergelijken en telkens weer valt het mij op dat wanneer er van 1 merk in een vergelijkbare prijsklasse een LCD (LED) en een Plasma naast elkaar staan, dat de LCD veel scherper lijkt en dat zwart op de plasma grijs lijkt, maar op de LCD zwart! Dit zou betekenen dat het contrast op de LCD veel hoger is. Iemand enig idee hoe dit zit? Heeft dit te maken met instellingen (bv. omdat plasma bij nieuwe aanschaf de eerste tijd op minder contrast moet )? Verlichting in de winkel?
Bingo! In een winkel hangen bakken met TL-balken aan het plafond, dat heb je thuis (neem ik aan) niet. Oftewel: thuis kijk je veel meer verduisterd dan in de winkel. Het scherm van een plasmatelevisie is wat grijziger dan een lcd, dus als er omgevingslicht opvalt, is het niet zo zwart als je zou denken. Daarom doet een lcd het in veel omgevingslicht ook beter, te meer omdat ze feller licht kunnen geven. Verduister je een beetje, dan komt de plasma tot leven en zul je een flink verschil zien (eigen ervaring in een beetje verduisterde ruimte). Vergelijk het als volgt: in de bios zit je ook naar een wit scherm te kijken waar ze zwarte vlakken op kunnen projecteren omdat de ruimte zelf verduisterd is. Als er geen licht op een wit scherm valt, is het een zwart vlak. Valt er (omgevings)licht op, dan is het ergens tussen grijs en wit.
Of is een betaalbare plasma toch echt van mindere kwaliteit dan LCD? (Nb. ik zoek in de prijsklasse rond de 800 euro, bij voorkeur met 3D en Full HD.)
Nee, ik ben ervan overtuigd dat op gebied van contrast de goedkopere plasma's alle edge led lcd's overtreffen op gebied van contrast. Lees de reviews er maar op na. Pas met local dimming technieken (ook niet perfect) kan lcd tippen aan plasma, maar nogmaals: daar betaal je fors voor. Het wordt tijd voor oled in 40" en groter, dan is die moeilijke keuze uit de wereld ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 09:56
Grrrrrreeeneee heeft zojuist alles wat ik wou typen heel goed samengevat. Scheelt me weer aan a4tje typewerk :+

Zeker in de lage prijsklasse is er geen enkele lcd welke in de buurt van de plasma komt. Er zijn zeker mooie ledschermen maar deze zitten nog in de 1500+ range.

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Wikipedia geeft toch echt wel een mooi lijstje van de voor en nadelen van zowel plasma als lcd displays :+

Buiten deze, zijn er maar weinig objectieve argument, de rest is dus naar smaak.

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 10:54
En nog even als tip: kijk of je een plasma ziet flikkeren en of je daar tegen kan. Een beetje als een oude CRT op 50 Hz vanuit je ooghoeken. Ik ben er gevoelig voor en heb mijn plasma terug gebracht.Er zijn hele volksstammen die er geen last van hebben.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:26
Plasma verbruikt meer stroom dan LCD :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

desalniettemin schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:44:
Plasma verbruikt meer stroom dan LCD :)
Maar in kosten valt dat allemaal erg mee als ziet wat voor kwaliteit je ervoor terug krijgt en wat je voor een fatsoenlijk LED model neer moet leggen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
mr.paaJ schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:59:
[...]

Maar in kosten valt dat allemaal erg mee als ziet wat voor kwaliteit je ervoor terug krijgt en wat je voor een fatsoenlijk LED model neer moet leggen.
In die formaten scheelt het aardig, niet alleen in kosten, maar ook in hitteproductie 's zomers.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

In die formaten is het kwaliteitsverschil ook groter omdat backlight bleeding en clouding een groter probleem wordt.

http://tweakers.net/price...c5Wyor0R6mZy5yqGaN4HUL4AA

Enige toestel dat als LED binnen de eisen valt is de 47LW4500. Ben ik persoonlijk niet zo ondersteboven van, al is de passieve 3D wel fijn.
De PZ550 verbruikt 100W meer (kost je met 4 uur per dag misschien €40 p/j meer) en is misschien geen Panasonic kwaliteit, maar biedt ook de voordelen van plasma. Contrast, kijkhoek, bewegingsscherpte etc. Als je de felheid van LED niet nodig hebt en je een beetje oplet met stilstaande beelden heb je er veel meer plezier van dan van een LED denk ik.
Heb je 3D niet echt nodig dan zou ik zelf voor de Panasonic 50G30 gaan.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:47
Plasma is op veel punten nog steeds de betere koop, mooier beeld, rustiger en veel beter contrast, en uiteraard geen ghosting. Qua inbranden hoef je je tegenwoordig geen zorgen meer te maken , dit is echt iets van jaren geleden. Stroomverbruik kun je 1:1 niet vergelijken omdat een LCD een statisch verbruik heeft en een plasma niet (een plasma gebruikt slechts de maximale opgegeven waarde als het beeld volledig wit is, als hij zwart is verbruikt hij bijna niets) , dus dat is erg moeilijk te vergelijken.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan kijken. houd wel in je achterhoofd dat je voor een plasma van 700-800 euro, minstens het dubbele neer mag tellen voor een (enigzins) vergelijkbare lcd/led.
Pagina: 1