problemen met raid configuratie op asrock 970 extreme 4

Pagina: 1
Acties:

• burgler45
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-01 12:01
Hoi,

ik ben vrij nieuw als het aankomt op raid installaties. Ik heb net een nieuwe pc in elkaar gestoken maar door de recente verhoging in hdd kosten was ik genoodzaakt 2 schijven van 500gb te installeren.
Ik heb echter geen ervaring met raid of de manier van configureren en daardoor ben ik bij de initiële boot vergeten aan te duiden dat het een raid installatie was.
Met als gevolg dat ik niet 1tb aan geheugen heb nu maar slechts 500gb. (de 2de harde schijf is zelfs niet zichtbaar in windows maar wel in de bios)
Aangezien het gewoon aanpassen van de instelling in de bios resulteert in een niet opstartende windows dacht ik laat ik een clean install proberen maar daar krijg ik de melding dat er een ontbrekende dvd of cd-rom driver is.
Ik heb al eindeloos gesurfd maar kan nergens een eenduidig antwoord vinden.
dingen die ik al gevonden heb:
slechte ISO (kan het niet zijn want ik heb een dvd van windows zelf)
foutieve instellingen (geen idee of de instellingen ergens fout lopen maar ik denk dat ze goed staan)
opstarten vanaf een usb stick (heb ik niet geporbeerd omdat ik er geen heb die groot genoeg is om alles op te zetten en zie niet in waar het verschil dan in kan zitten)
Is er een manier om dit systeem toch nog de volledige capaciteit van zijn hdd te laten gebruiken of zal het op de helft blijven hangen?
Systeemspecs (de belangrijkste toch :) ):
asrock 970 extreme 4
win 7 home premium
2 maal caviar green 500gb

Verwijderd

Heb je de manual al doorgelezen? Want daar staat precies in, hoe je het dient in te stellen. Op blz 44/45 kan je lezen wat je moet doen als je Windows wil installeren op een Raidset.
Het komt erop neer dat je een driverfloppy moet maken, een usb stick zou ook moeten werken. Als je dat gedaan hebt, dien je tijdens de installatie de F6 toets in te drukken om de Raiddrivers te installeren (hou de onderkant van het scherm in de gaten, want daar wordt aangegeven wanneer je F6 dient in te drukken). Nadat de drivers zijn geinstalleerd, zal de Windowssetup verder gaan. Voordat je begint, dien je wel in het BIOS de correcte Raidinstellingen te maken, ook dit kan je lezen op blz 44/45 van de manual.

Link naar de manual : http://europe.asrock.com/...manual/970%20Extreme4.pdf

• burgler45
ik had de manual doorgelezen maar dat dus niet blijkbaar zal eens proberen in de hoop dat het werkt

Verwijderd

Als je de goede instellingen maakt, weet ik zeker dat het werkt. ;)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat je nu maar 500GB* ziet, lijkt erop te wijzen dat je nu een RAID 1-configuratie hebt, waarbij de schijven gespiegeld staan. Als ik jouw verhaal begrijp, wil jij graag een RAID 0-config, zodat de grootte van beide schijven beschikbaar is. Dat moet je dus even in de handleiding zoeken.

Overigens is het F6 en floppy-verhaal van KeDeShCh nog van Windows XP. Windows 7 ondersteunt gewoon USB-sticks en kan ook makkelijker de drivers laden in het venster waar je de doelschijf kiest :)

* Het is GigaByte en niet gram bit (dat bestaat volgens mij ook niet en slaat ook nergens op). Net zoals de afkorting van terabyte TB is en niet tijd (??) bit ;)

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• burgler45
Inderdaad, het usb stick verhaal heeft gewerkt maar nu moet ik nog uitzoeken hoe groot ik de stripe block moet maken om een efficient systeem te hebben. Ik ga het voornamelijk gebruiken om te gamen en een deel fotobewerking. Iemand een tip voor de grootte? (ben nog volop op forums aan het zoeken :) )
Pagina: 1