Toon posts:

Hoe zit het allemaal nou? HDD/SDD/gigabit/afgesproken..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een eind 2008 Macbook pro 15 inch met een ICH8-M AHCI serial Sata,
De linkspeed is 1.5 gigabit.

Alleen volgens BlackMagic Disk Speed haalt mijn mac nu een schrijf en lees snelheid van 35 mb/s, wat veel hoger kan, dacht ik.
Ik heb me laten informeren bij diverse Apple shops en Resellers en de eene raad SSD aan, andere een sata 1, sata 2 of 3.

Ik dacht altijd dat sata 1 - 1.5 gigabit was, 2- 3.0 gigabit en 3 - 4.5 gigabit,
Dus logischer wijze dacht ik dat ik een 1 moest hebben, en afhankelijk van de rpm kan de schrijf/lees sneller worden. Maar volgens een reseller in Leiden is het altjd verstandig om een hogere te hebben zodat de snelheid altijd optimaal blijft.

En dan blijken er ook nog combinatie schijven te zijn met zowel SSD als normaal, deze zijn dan nog sneller, maar werkt dat wel?

Wat raadden julle aan voor mijn 2.4 Intel Core 2 Duo 15" macbook pro?

Ik gebruik mijn mac voornamelijk voor video montage, en al het materiaal is opgeslagen op externe firewire schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:04
Een ssd is natuurlijk het mooist als je de prijs wilt betalen voor de snellere overdrachts-snelheid (factor 2) en de veel kortere toegangstijd (factor 100). Helemaal als disk waar je besturingssysteem op draait is een ssd de beste upgrade die je je pc kunt geven.

Een hdd is behoorlijk goedkoper en de snelste gaan flink harder dan de 35 MB/s die je nu hebt. Om Sata1/2/3 hoef je je niet druk te maken: geen enkele schijf drukt zelfs maar de eerste versie vol.

Combinatie van hdd en ssd zou ik vanaf blijven, lijkt me een dood geboren kindje.

[ Voor 8% gewijzigd door ParkOverall op 05-11-2011 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:14

Fiber

Beaches are for storming.

pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB of een grotere of kleinere versie.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is: a 1 - 1.5 gigabit was, 2- 3.0 gigabit en 3 - 6.0 gigabit,

35mb is weinig maar kan komen omdat de schijf of op 5200RPM draait wegens stroom verbruik vermindering of omdat ie vol is en omdat er mogelijk veel op de achtrgrond draait? een beetje schijf van formaat doet al snel meer dan 60mb sec en hoger.

combinatie schijven zijn meer bedoeld voor het data zegment zover is weet en kan je voor performance beter kiesen voor een SSD
Wat raadden julle aan
ligt eraan wat je wil uitgeven, probeer is een Vertex 2 120GB (mag meer of minder zijn) bv. werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
Ik zou niet gaan voor een Vertex 2, je kunt beter gaan voor de Kingston V+100 serie ssd. Deze gebruikt(e) Apple (de controller dan) ook in haar eigen SSD's. Belangrijkste reden hiervoor is dat deze SSD's prima werken zonder TRIM (mechanisme wat de prestaties op orde houdt bij veel schrijven).

Deze dus: pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB

Je kunt deze schijf ook krijgen als 64 of 96Gb (ik zelf heb 96, mooie combinatie van prijs en capaciteit)

Mocht je veel ruimte nodig hebben kun je ook gewoon voor een HDD gaan, advies is een zo groot mogelijke HDD te kopen bv. 750Gb ook als je maar de helft gebruikt. Hoe voller HDD's raken des te langzamer ze worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,

Mijn HDD is normaal ook maar voor 60% a 80% gevuld en toen ik de testen deed had ik alles afgesloten.
Ik heb nu wel voor de objectiviteit een ander programma nogmaals laten draaien, en die resultaten waren:

- subquential write 45 - 48 mb/s & read 10 - 44 mb/s
- Random write 0,8 - 21 mb/s & 0,5 - 18 mb/s

Dus nog steeds niet erg hoog,
Maar de harde schijf die erin zit is al wat ouder (bijna 4 jaar) dus daar kan het ook door komen.

Als je kijkt naar de snelheden die ik nu haal op een 5400 rpm, zullen de snelheden veel hoger liggen (zoals het dubbele) of er gewoon iets boven?

En ik had een winkel opgebeld omdat de website zei dat een bepaalde schijf niet meer op voorraad was, en zij raadde me de Intel schijven aan. Iets van dat Intel altijd betrouwbaarder was dan andere schijven, maar geen van jullie raadde intel aan, is dat vanwege de prijs of is Intel niet zo veel beter?
Pagina: 1