Zo'n 2 jaar geleden ben ik begonnen bij een webdevelopment bedrijf in Rotterdam. Misschien achteraf stom, maar ondanks dat ik een concurrentiebeding in mijn contract tegenkwam heb ik gewoon getekend...
Vooraf gesteld, de officiele benaming (in het arbeidscontract) voor mijn functie luidt:
In dat jaar heb ik, zowel op werk als in mijn vrije tijd, veel kennis opgedaan over Y... Hierdoor ben ik door een van de directe concurrenten van het bedrijf (in de 'Y' markt), benaderd voor een positie die daar open is gegaan. Vooral omdat deze concurrent bekend staat als marktleider en het feit dat ik er op gebied van salaris zo'n 2x tot 2.5x zoveel zou gaan verdienen, heb ik mijn arbeidsovereenkomst er even bij genomen.
De artikelen waar ik over ben gevallen:
Bovenstaande artikel is echter wel beperkt tot volgende:
Houdt dit uberhaupt stand bij een (kanton)rechter? Ik verwacht niet dat dit gaat escaleren, maar is het verstandig om nu al legale hulp inschakelen, of kan ik daar mee wachten?
Wat zijn jullie ideeen?
edit:
Ik lees bijvoorbeeld dingen als:
Vooraf gesteld, de officiele benaming (in het arbeidscontract) voor mijn functie luidt:
Nu ben ik oorspronkelijk begonnen bij dit bedrijf werkend aan projecten gerelateerd aan een niet nader te noemen framework, vanaf nu 'X'. Ongeveer een jaar geleden begon een ander framework (vanaf nu 'Y') behoorlijk populair te worden... Bedrijf heeft hier op ingehaakt en ik ben in het team voor Y gekomen.Werkgever neemt werknemer in dienst in de functie van Medior Developer, welke dienstbetrekking werknemer aanvaardt.
In dat jaar heb ik, zowel op werk als in mijn vrije tijd, veel kennis opgedaan over Y... Hierdoor ben ik door een van de directe concurrenten van het bedrijf (in de 'Y' markt), benaderd voor een positie die daar open is gegaan. Vooral omdat deze concurrent bekend staat als marktleider en het feit dat ik er op gebied van salaris zo'n 2x tot 2.5x zoveel zou gaan verdienen, heb ik mijn arbeidsovereenkomst er even bij genomen.
De artikelen waar ik over ben gevallen:
Ik ben absoluut niet bekend op dit (rechterlijke) vlak, maar gaat dit niet veel te ver? Wat er min of meer staat is dat ik zo'n beetje bij geen enkel webdevelopment bedrijf kan gaan werken.Het is werknemer zonder schriftelijke toestemming van werkgever verboden om gedurende de dienstbetrekking alsmede gedurende 12 maanden na het einde van de dienstbetrekking tegen vergoeding of om niet, voor derden of voor eigen rekening, direct of indirect werkzaamheden en/of diensten te verrichten of bij zodanige werkzaamheden of diensten op enigerlei wijze betrokken te zijn bij directe dan wel indirecte concurrenten die soortgelijke specifieke activiteiten ontplooien als werkgever, zoals maar niet beperkt tot het ontwikkelen van internet- en intranetapplicaties. Daaronder vallen op dit moment de volgende handelsnamen van de daarbij behorende ondernemingen: aantal bedrijven in markt 'X'.
Bovenstaande artikel is echter wel beperkt tot volgende:
Het bedrijf waar ik werk heeft 3 vestigingen verspreid over Nederland. Als je kijkt naar een straal van 50 kilometer hou je zo'n beetje Limburg en de schiereilanden over...a) binnen Nederland / straal van 50 kilometer van de standplaatsen van werkgever
Houdt dit uberhaupt stand bij een (kanton)rechter? Ik verwacht niet dat dit gaat escaleren, maar is het verstandig om nu al legale hulp inschakelen, of kan ik daar mee wachten?
Wat zijn jullie ideeen?
edit:
Ik lees bijvoorbeeld dingen als:
Het concurrentiebeding moet ook nagekomen worden, wanneer het arbeidscontract is geëindigd tijdens de proeftijd of door het verstrijken van de duur waarvoor zij is aangegaan. Het is echter goed mogelijk dat een rechter het concurrentiebeding in deze omstandigheden buiten werking stelt, daar zij de medewerker te zeer beperkt om elders werkzaam te worden, rekening houdend met het belang van de werkgever.
[ Voor 8% gewijzigd door danslo op 05-11-2011 00:28 ]