[Monitoren] Sorteren op DPI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:21

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Is het mogelijk om bij de monitoren op dpi te vergelijken?

Ik vind dit zelf een heel belangrijke eigenschap van een monitor (misschien wel de belangrijkste) maar kan niet vinden hoe ik daarop kan filteren of sorteren.
Alleen resolutie of diameter zegt er namelijk niet zoveel over.

Ik snap dat een exacte DPI niet mogelijk is omdat veel fabrikanten dat niet specificeren, maar een benadering is prima mogelijk op basis van de diameter en resolutie.

Eventueel zou de mogelijkheid om een uitdraai van die data in csv ook prima zijn om dan zelf de berekening te doen.

Ik heb zelf een tijdje terug dit gemaakt:
http://shared.sa007.nl/screencalc/

Dat is een script waarmee het allemaal berekend kan worden op alleen die 3 parameters, de source ervan staat erbij mocht dat handig zijn.
Zou in mijn ogen een goede toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Kan je misschien ook toelichten waarom, je de DPI belangrijker vindt dan de resolutie van een monitor?

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Kort gezegd omdat ik niet graag alle pixels individueel wil kunnen tellen als ik voor mijn scherm zit.

Er zijn best veel verschillende resoluties en nog veel meer schermformaten waardoor het lastig is te bepalen is welke combinaties een leuke dpi geven.

Verassend genoeg zit een heel groot deel van de schermen (ruim) onder de 90 dpi, wat ik persoonlijk echt te laag vind om goed op te werken.

Als je bijvoorbeeld deze producten vergelijkt:
pricewatch: HP LP2065
pricewatch: HP x20LED (WS229AA)

Heeft de eerste 100 dpi en de 2e maar 91.8, best een groot verschil voor 2 monitoren van hetzelfde merk die dezelfde diameter hebben en dezelfde horizontale resolutie.
Het is alleen lastig te beredeneren omdat breedbeeld en niet-breedbeeld andere verhoudingen hebben waardoor het niet zo opvalt tot je het berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik tik deze even naar boven.

Ik zou graag weten of dat hier nog naar gekeken wordt.
Ik weet niet of het gebrek aan reactie is 'wordt nog naar gekeken/overlegd etc' of 'gaan we verder niets mee doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:20
Nu weet ik niet veel van goede schermen af, maar is het niet zo dat een 1080p scherm op 19" automatisch een veel hogere DPI geeft dan een 1080p scherm op 22"?
In andere woorden, hangt de DPI niet samen met de grootte van een scherm? Ik snap dat je 1080p op 27" of iets dergelijks veel te laag vind, maar imo is de DPI wel goed als je 1080p op een 19-22" hebt.

Edit 2016: Retardopmerking hier. Move along, please.

[ Voor 8% gewijzigd door Ample Energy op 16-11-2016 11:40 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DPI hangt samen met de resolutie gedeeld door de dimensies van het paneel.

Ik zie het nut overigens niet. Er zijn grofweg 3 verschillende resoluties waar je uit kan kiezen (1080p, 1200p, 1440p) De gewenste resolutie selecteren en sorteren op schermgroote gaat snel zat.
Siempie schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 23:20:
maar imo is de DPI wel goed als je 1080p op een 19-22" hebt.
Het kleinste is overigens 21.5".

En 100dpi is laaaaag. Ik kan in bepaalde gevallen kartellijntjes zien in niet-geantialiaste content op mijn 140ppi scherm. Op een 100ppi scherm kost dat mij helemaal geen moeite.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Darkstone, weet je zeker dat je die ppi goed hebt, ik ben nog geeneen scherm groter dan 15" tegengekomen met meer dan 125 ppi.

En grofweg 3 verschillende resoluties? waar haal je dat vandaan? In de pricewatch staan er 14 (ok, 4 ervan kan je zo wegstrepen als je veel dpi/ppi zoekt, maar dan nog is het best veel werk om al die resoluties af te lopen om een goede vergelijking te kunnen maken.

En dat terwijl het een eenvoudig rekensommetje is wat simpel op de pricewatch zelf zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:50:
@Darkstone, weet je zeker dat je die ppi goed hebt, ik ben nog geeneen scherm groter dan 15" tegengekomen met meer dan 125 ppi.
Ik heb een laptop, 15.6" met 1080p :Y Uiteraard ga je dat nooit vinden in iets wat geen laptop is.. En zelfs dan moet je heel goed zoeken.
En grofweg 3 verschillende resoluties? waar haal je dat vandaan? In de pricewatch staan er 14 (ok, 4 ervan kan je zo wegstrepen als je veel dpi/ppi zoekt, maar dan nog is het best veel werk om al die resoluties af te lopen om een goede vergelijking te kunnen maken.
1080p, 1200p, 1440p. De rest van de resoluties worden vertegenwoordigd door oude monitoren die niet meer worden geproduceerd. Met uitzondering van misschien een verdwaalde 1680*1050 monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ja, laptops, daar zitten nog schermen in met een hoge pixeldichtheid.

Helaas worden die niet groter gemaakt dan rond de 15", de 17" laptopschemen hebben pak en beet dezelfde resolutie als de 15" versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
De meerwaarde ontgaat me nog steeds. Je hebt een voorkeur voor een bepaalde resolutie en je hebt een voorkeur voor een bepaald formaat. Als je voor een bepaald budget een bepaalde maximale resolutie krijgen kan, is dat toch de max die je krijgen kan? Heb je dan een voorkeur voor een kleiner formaat omdat hier de pixels dichter bij elkaar zitten? Of gaat het ook om de verhouding van de monitor? Maar ook dan is de resolutie de belangrijkste factor? Waarom filter je niet gewoon op de voor jou minimale resolutie en sorteer je de resultaten op beelddschermformaat? Dan heb je toch een resultaat waarbij je heel eenvoudig op DPI kan zoeken?

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Het is niet vreemder dan euro's/gig bij harddisks, dat is ook heel simpel als je gewoon het hardeschijfformaat pakt wat je wil en dan sorteert op prijs.

Maar toch wordt dat wel als heel handig gezien.

Punt is dat het mij minder uitmaakt hoeveel inch mijn monitor precies is dan hoe scherp het beeld is. En het is lang niet zo makkelijk uit te rekenen als euro's/gig, maar geautomatiseerd stelt het niets voor.

Ik ben uren bezig geweest met het uitzoeken van mijn huidige monitoren, terwijl dat met dit erbij een paar minuten had gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafweb
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-04 13:38
Ik wil deze thread graag een bump geven.

Sinds enkele weken werk ik met een 4k laptopscherm en daarbij een 1920x1200 24" scherm als primaire monitor. Veel applicaties, maar Windows 10 AU zelf ook, hebben problemen met schalen tussen de twee schermen. Zowel bij het slepen van de ene monitor naar de andere, maar vooral ook wanneer ik het externe scherm ontkoppeld heb.

Als ik mijn monitor zou willen vervangen zou ik eentje zoeken met een hogere dpi. Daarvoor zou ik graag willen sorteren op dpi in de pricewatch voor monitoren. Een ruwe berekening op basis van diameter en resolutie zou voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
De formule hiervoor is gelukkig erg simpel, gewoon Pythagoras toepassen. Hier, dit kunnen jullie zo implementeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L63nk6JSJ2scG7fzLF6EPGdv/full.png

Voorbeeld: 1920*1080 21.5" monitor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bu7wguVRJz9PfaffXwI0dAZG/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:34

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Balance schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:22:
De formule hiervoor is gelukkig erg simpel, gewoon Pythagoras toepassen. Hier, dit kunnen jullie zo implementeren:

[afbeelding]

Voorbeeld: 1920*1080 21.5" monitor

[afbeelding]
Worteltrekkingen kunnen we nog niet doen in de virtuele specificatiecode. Daarnaast is het nog niet mogelijk om de horizontale en verticale resolutie uit elkaar te halen en daarmee te rekenen. Ik zal de benodigde tickets aanmaken om dit mogelijk te maken, het kan nog eventjes duren voor het daadwerkelijk geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Glaanie schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:25:
[...]

Worteltrekkingen kunnen we nog niet doen in de virtuele specificatiecode.
Tot de macht ½ dan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ook 'te ingewikkeld' :P Inmiddels heb ik de benodigde tickets aangemaakt om de functies die hiervoor nodig zijn toe te voegen. Nog even geduld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Lekker bezig! Zou het veel moeite zijn om het ook in categorie: Laptops, categorie: Tablets en categorie: E-readers te integreren nu de functie toch is gebouwd?

Bij monitoren zou Refresh rate misschien ook in een slider veranderd kunnen worden i.p.v. selectievakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Balance schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:51:
[...]

Lekker bezig! Zou het veel moeite zijn om het ook in categorie: Laptops, categorie: Tablets en categorie: E-readers te integreren nu de functie toch is gebouwd?

Bij monitoren zou Refresh rate misschien ook in een slider veranderd kunnen worden i.p.v. selectievakjes.
All done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Awesome, dit maakt het zoeken naar monitoren die scherp beeld geven een stuk makkelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De slider Aantal kleuren in de categorie monitoren is erg ongelukkig geformuleerd. Ik denk dat een slider met Kleurdiepte een veel betere optie zou zijn, waarbij je de volgende waardes hebt:
  • 6-bit (is nu 0,26 miljoen kleuren)
  • 8-bit (is nu 16,8 miljoen kleuren)
  • 10-bit (is nu 1.074 miljoen kleuren)
  • 12-bit (is nu 68.719 miljoen kleuren)
Dit is veel duidelijk dan x miljoen kleuren, wat bovendien erg moeilijk in te voeren is in de Pricewatch. Nu zijn er namelijk de waar 1000, 1007, 1060, 1068,8, 1070, 1073, 1073,7, 1073 én 10600 én 10700 miljoen kleuren allemaal waarde die daadwerkelijk in de Pricewatch staan, terwijl er in elk geval gewoon 10-bits kleur wordt bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Balance schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:03:
[...]

De slider Aantal kleuren in de categorie monitoren is erg ongelukkig geformuleerd. Ik denk dat een slider met Kleurdiepte een veel betere optie zou zijn, waarbij je de volgende waardes hebt:
  • 6-bit (is nu 0,26 miljoen kleuren)
  • 8-bit (is nu 16,8 miljoen kleuren)
  • 10-bit (is nu 1.074 miljoen kleuren)
  • 12-bit (is nu 68.719 miljoen kleuren)
Dit is veel duidelijk dan x miljoen kleuren, wat bovendien erg moeilijk in te voeren is in de Pricewatch. Nu zijn er namelijk de waar 1000, 1007, 1060, 1068,8, 1070, 1073, 1073,7, 1073 én 10600 én 10700 miljoen kleuren allemaal waarde die daadwerkelijk in de Pricewatch staan, terwijl er in elk geval gewoon 10-bits kleur wordt bedoelt.
Goeie, zal ik toevoegen. Hier is wel een handje van een devver nodig, op dit moment zijn er bijna 1200 producten die deze spec hebben ingevuld en ik ga ze niet allemaal handmatig nalopen :P

De spec staat trouwens al online bij monitoren, dus kan direct ingevuld worden. Is nu nog dubbelop met de "Aantal kleuren" spec, maar dat trekt vanzelf recht wanneer het ticket is afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Top! Zou het ook mogelijk zijn om te sorteren op DPI? Je kan nu alleen filteren en niet sorteren.

Mocht je ergens nog een momentje vinden, kan je dan deze monitoren toevoegen?
  • ASUS ProArt PA32U
  • AOC I1601FWUX
  • Dell ultrasharp UP3218K
  • Asus ROG Swift PG27UQ
  • Acer Predator XB272-HDR
  • Asus Designo Curve MX38VQ
Daarbij zijn er best een paar dingen waar naar gekeken moet worden, zoals input mogelijkheden (DisplayPort 1.3/1.4 en HDMI 2.1), synchronisatie standaarden (FreeSync 2 en G-Sync HDR), HDR-standaarden (HDR10, Dolby Vision, Hybrid-Log Gamma, Advanced HDR) en kleurbereik (sRGB, DCI-P3, Adobe RGB, Rec. 2020).

[ Voor 26% gewijzigd door Balance op 08-01-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Balance schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:04:
[...]

Top! Zou het ook mogelijk zijn om te sorteren op DPI? Je kan nu alleen filteren en niet sorteren.
Done
  • ASUS ProArt PA32U
  • AOC I1601FWUX
  • Asus ROG Swift PG27UQ
Ik ga deze monitoren binnenkort toevoegen.
Daarbij zijn er best een paar dingen waar naar gekeken moet worden, zoals input mogelijkheden (DisplayPort 1.3/1.4 en HDMI 2.1),
Dit kan al, bij het invullen van de specificaties, staat er onder de video-inputs 2 opties genaamd Hoogste HDMI-versie en Hoogste DisplayPort-versie. HDMI 2.1 ontbrak nog in die lijst, staat er bij deze bij.
synchronisatie standaarden (FreeSync 2 en G-Sync HDR)
Ik ga mij daar morgen op inlezen wat er precies aan aanpassingen nodig zijn, is het simpelweg een versie toevoegen (dus in plaats van Ja, krijg je Ja (v1) en Ja (v2) bijvoorbeeld) of is er meer nodig?
HDR-standaarden (HDR10, Dolby Vision, Hybrid-Log Gamma, Advanced HDR)
Ik heb de opties voor HDR ondersteuning toegevoegd bij de monitoren (en daaraan samenhangend voor LCD's, ook de opties voor dimming). Advanced HDR staat daar niet tussen, voor zover ik kan zien is dat niet een echte techniek, maar meer een merknaam.
en kleurbereik (sRGB, DCI-P3, Adobe RGB, Rec. 2020).
Ik laat deze vraag even over aan mijn collega die zich wat meer met monitoren bezighoudt. Ik ben bang dat dit te specifiek wordt en moeilijk te vinden, maar daar kan ik persoonlijk niet echt een oordeel over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Balance schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:04:
[...]

• ASUS ProArt PA32U
  • AOC I1601FWUX
  • Asus ROG Swift PG27UQ
pricewatch: Asus ProArt PA32U Zwart
pricewatch: AOC I1601FWUX Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp UP3218K Zilver
pricewatch: Asus ROG Swift PG27UQ Zwart
pricewatch: Acer Predator XB272-HDR Zwart
pricewatch: Asus Designo Curve MX38VQ Zilver

:)

Edit: Vergeten te melden, G-Sync HDR is toegevoegd (staat bij de G-Sync opties als "Ja (HDR)"), is ook aangevinkt bij de Asus ROG Swift PG27UQ en Acer Predator XB272-HDR. FreeSync 2 voorlopig nog even niet, aangezien er nog geen monitor (aangekondigd) is die deze techniek ondersteunt.

[ Voor 10% gewijzigd door Glaanie op 13-01-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Super!

pricewatch: Dell P4317Q Zilver
pricewatch: Dell P4317Q Grijs, Zwart
Dit is hetzelfde product, en kan dus samengevoegd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 21-01-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Pagina: 1