Overstappen op waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 11:51
Hallo allemaal,

Op dit moment wordt mijn quadcore amd x4 955 black edition gekoeld door een cooler master v8. Nou past dit beest maar net qua afmetingen in mijn kast (aerocool vx-e pro battle edition). Toen las ik eens iets over waterkoelingsetjes. Kan ik beter bij mijn v8 blijven (1 jaar oud) of m verpatsen op marktplaats en waterkoeling kopen? Voornaamste redenen zijn meer ruimte in de kast en overklokken (nu al een beetje maar behaal niet al te beste resultaten nu). Budget is €100

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 16:34
Je kan inderdaad een closed loop systeem nemen zoals pricewatch: Corsair Hydro Series H50 Die schijnen redelijk te presteren, alleen kun je voor dat geld meestal een betere lucht koeler kopen.

Een custom systeem is vrij ingewikkeld en word snel heel duur (>100 euro)

[ Voor 35% gewijzigd door sjaakwortel op 04-11-2011 23:53 ]

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Waarom dan geen H100 ?

Tenminste als dat past in je kast natuurlijk, 2x120 mm. Of een H80. Die koelen beter als een H50, ( H100 heeft twee keer zoveel radiator oppervlakte, en de H80 heeft een dikkere radiator = meer koeloppervlakte.. En ze zijn allen nog onder de 100 euro.

Maar idd, custom waterkoeling red je niet voor onder de €100. Maar deze kant en klare setjes zijn echt prima.

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• tobitronics
ingmaronline schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:56:
Waarom dan geen H100 ?

Tenminste als dat past in je kast natuurlijk, 2x120 mm. Of een H80. Die koelen beter als een H50, ( H100 heeft twee keer zoveel radiator oppervlakte, en de H80 heeft een dikkere radiator = meer koeloppervlakte.. En ze zijn allen nog onder de 100 euro.

Maar idd, custom waterkoeling red je niet voor onder de €100. Maar deze kant en klare setjes zijn echt prima.
Ik zat inderdaad ook al te denken aan de H80, H100 had gepast als ik 2 dagen geleden niet 2 nieuwe casefans had gekocht :S. Zal de H80 beter presteren dan mijn huidige V8?

Zijn er ook nog waardige alternatieven voor corsair (ik zag ergens antec staan?)

[ Voor 4% gewijzigd door tobitronics op 05-11-2011 16:06 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Die Corsair setjes doen het echt niet veel beter dan een goede luchtkoeler, zeker niet wanneer je de meerprijs meeneemt.
Een goede luchtkoeler is bijvoorbeeld de Thermalright Silver Arrow: pricewatch: Thermalright Silver Arrow
Stuk goedkoper en doet het amper tot niet slechter dan een H100 ofzo, en is op hoge toeren sowieso een heel stuk stiller dan een H100 ;)
H100 review: http://www.xbitlabs.com/a...display/corsair-h100.html
Silver Arrow review: http://www.xbitlabs.com/a...alright-silver-arrow.html
De H80 doet het minder goed dan de H100, dus dat is denk ik ook geen aanrader.

Het enige grote nadeel van de Silver Arrow t.o.v. de H100 is het formaat, het is een grote koeler zoals je wel ziet, ook een stukje groter dan de V8 die je nu hebt.

Al met al denk ik dat je er toch niet zoveel mee opschiet om je V8 te verkopen, heel veel beter dan wat je nu hebt zal je niet krijgen, tenzij je met deftige custom waterkoeling aan de gang gaat, of een kast met heel veel betere airflow koopt. Zou gewoon houden wat je nu hebt, en als je het echt beter wil gewoon op bijvoorbeeld highflow.nl of freezinghardware.eu aanmelden en daar zelf een waterkoelset samenstellen. Van Highflow weet ik dat ze ook een forum hebben waar ze je goed kunnen helpen met je vragen en goede adviezen geven :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02-2025
Het is moelijk te zeggen hoe de preformance zal zijn omwille van meerdere redenen. Als je naar benchmarks kijkt bv zie je vaak dat er weinig verschil is tussen een H80 en de betere lucht koelers, maar die zijn vaak op een testbench gedaan en dus niet in een case. Eens je effectief in een je case werkt merk je dat wel flink scheelt, zeker als je de fans als intake zet(ook weer een discussie-punt). Bovendien heeft waterkoeling ook andere voordelen, zo worden bijvoorbeeld temperatuurpieken beter opgevangen dan met luchtkoeling. Al bij al kan je dus stellen dat een H80 minstens wel iets beter zal presteren.

Wat andere alternatieven betreft, Antec maakt inderdaad gelijkaardige koelers die eigenlijk min of meer het zelfde zijn als de H50 (gemaakt in de zelfde fabriek en zelfde proces). Toch zou ik de H60/80/100 sterk aanraden omdat de H50/antec setjes een roterende waterflow hebben. Met mijn overklokte i7-2600k onder full load betekent dit een temperatuursverschil van 10°C tussen waar het water binnenkomt en waar het weg gaat, met een H80 zou ik dat een stuk vlakker geweest zijn.

Hopelijk helpt dit je bij je keuze :)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik kan zelf uit ervaring spreken wat betreft zowel de Corsair H50, H70 en nu de H80 die ik alle 3 gehad heb en daarbij nog met 2 luchtkoelers heb gewerkt waaronder de Noctua NH-D14 en de Prolimatech Megahalem. Uiteindelijk presteerden de waterkoelers van Corsair door de bot genomen beter dan beide luchtkoelers die qua testen het beste eruit kwamen en nog steeds komen.

Nu momenteel gebruik ik de Corsair H80 in combinatie met een i7 2600 K die onder piek op 4.4 Ghz draait met een max temperatuur van rond de 59 graden, dus ik denk dat dit op zich wel al genoeg zegt. Wel raad ik je aan om dan die standaard fans te vervangen want dat zijn inderdaad echte lawaaimakers. Zelf heb ik daar iets op gevonden met dus bovenstaande resultaten namelijk beide fans vervangen door Noctua fans.

Mijn kast ( Coolermaster Haf 932 ) liet het dus toe dat ik 1 x 14 Noctua en 1 x 12 cm Noctuafan op de radiator van de H80 kon monteren en wel gewoon als outtake. Het systeem is nu stil en toch heel goede koelprestaties dus misschien heb je ook iets aan deze praktijkervaring.

Testen zeggen vaak niet zo heel veel omdat je inderdaad afhankelijk ervan bent van de hele airflow in de kast zelf.

Verwijderd

Toen las ik eens iets over waterkoeling setjes. Kan ik beter bij mijn v8 blijven (1 jaar oud) of m verpatsen op marktplaats en waterkoeling kopen?
En wat waren JOUW bevindingen over die waterkoelings onderdelen? Ook is een budget stellen natuurlijk leuk maar de waarde van de producten laat dit niet altijd toe. idd de kant en klare "closed loop" sets geven prima prestaties en vallen binnen het budget maar dit is natuurlijk maar een klein deel van wat PC waterkoeling inhoud. btw kan je hiet op V&A ook prima spullen verpatsen dus MP zou ik als 2e optie houden ;)
Als je een highend (met hoge Watts gebruik) CPU gaat overklokken komt er veel warmte vrij en zou de H50 minder geschikt zijn dan bv de H100 die veel meer warmte af kan voeren. dus dit lijkt de beste optie of je moet geluk hebben met een custom waterkoelingsset hier op Tnet natuurlijk :) In wat voor kast komt het geheel? Dit is ook van belang voor de warmte afvoer omdat met een WC blok op je CPU er minder lucht langs de mosfets word geduwd, hou dus rekening met een iets warmere chipset

• tobitronics
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:52:
[...]
En wat waren JOUW bevindingen over die waterkoelings onderdelen?
Het was geloof ik een artikel over de lancering van de H80 en H100 op hwi.nl en ik dacht laatst bij het installeren van een nieuwe ssd: " Pfff, die koeler zit ook wel in de weg zeg." Hij past maar net in mijn kast qua breedte (van de kast) en ik heb mijn bijgeleverde 20cm fan er al voor moeten opofferen (was niet anders geweest met een mugen 2 o.i.d.) en dat ding maakt een hoop herrie als ie een beetje blaast. Verder vind ik ook wel dat waterkoeling een soort van 'premium' uitstraling heeft, zo van : "Ik heb waterkoeling!"
[...]

Als je een highend (met hoge Watts gebruik) CPU gaat overklokken komt er veel warmte vrij en zou de H50 minder geschikt zijn dan bv de H100 die veel meer warmte af kan voeren.
Op dit moment is mijn quad-core op 3.7 ghz geklokt (stock = 3.2) maar ik zou dit een beetje verder nog willen tillen (naar 4.2 max ong.)
[...]
In wat voor kast komt het geheel? Dit is ook van belang voor de warmte afvoer omdat met een WC blok op je CPU er minder lucht langs de mosfets word geduwd, hou dus rekening met een iets warmere chipset
Heb ik al eerder genoemd, namelijk de Aerocool VX-E Pro Battle Edition. Het feit dat een H100 niet gaat passen is omdat de enige plek waar dat had gekund (bovenin onder de grille) net 2 dagen geleden ik 2 casefans heb geplaatst. Mosfets moeten geen probleem zijn, ik heb 4 casefans (3x 120, 1x 140) en als er waterkoeling komt ipv CM V8 dan ook nog eens een 20cm fan. De mosfets zitten btw onder een heatsink ;)

Verwijderd

De mosfets zitten btw onder een heatsink
Natuurlijk zitten ze daaronder anders smelten ze :) maar bij extreme kloks is extra ventilatie wel aangeraden. Als je een 2x12CM rad. bovenin plaatst heb je daar ook twee fans nodig dus ik zou het nogmaals overwegen. Met een H50 / Single 12CM rad ga je maar marginaal verschil krijgen!

Verwijderd

Je zou inderdaad eens naar een H100 kunnen kijken! Ik heb heb ook sinds vorige week,

Mijn temps zijn met een graad of 6 gezakt.! Heb nu nog 2 extra fans besteld, hoop dat het dan nog meer zakt.

[ Voor 32% gewijzigd door Twynn op 10-11-2011 07:51 ]

• tobitronics
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:23:
Je zou inderdaad eens naar een H100 kunnen kijken! Ik heb heb ook sinds vorige week, hij was volgens mij op dat moment het goedkoopst bij Liquid-Cooling. Maar dat kan ik ook mishebben.

Mijn temps zijn met een graad of 6 gezakt.! Heb nu nog 2 extra fans besteld, hoop dat het dan nog meer zakt.
H100 gaat toch helaas niet passen, even wat research gedaan, alleen het blok zelf zou passen (dus zonder fans) maar het lijkt me niet dat dit echt goed gaat werken. Is de H80 nog steeds beter dan de Cooler Master V8, ik zou er echt ontzettend veel ruimte er mee besparen :) maar ga het niet doen als de koelprestaties even goed of slechter zijn, ik wil wel vooruitgang ;)

Verwijderd

Wat zijn je huidige temperaturen met de V8 eigenljjk?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 10:45 ]

• tobitronics
De testen zijn gedaan met prime95 (1 minuut lang torture test In-Place large FFT's) en ik heb speedfan gebruikt voor de metingen (hierbij heb ik de waarde van Core telkens genomen, is dit correct?)

Ik heb enkel 1 casefan laten draaien (op max), deze zit aan de achterkant van de kast vrijwel naast de CPU koeler. De rest van de fans stond dus uit.

AMD Phenom II X4 955 BE OC 3.7Ghz
Cooler Master V8 (met regelbare fan snelheid)

Idle (low-fan) : 33C
Load 100% (low-fan) : 52C

Idle (max-fan) : 33C (hoe dit kan weet ik ook niet....)
Load (max-fan) : 52C (Idem)

Ik krijg dus precies dezelfde resultaten met max fan en low fan. Misschien zijn het toch de CPU waardes die ik op had moeten schrijven?

[ Voor 12% gewijzigd door tobitronics op 06-11-2011 11:29 ]

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01 23:13
Overigens, heb je de standaard koelpasta er op zitten die bij de V8 geleverd zat? Het is geen verkeerde pasta, maar een keer opnieuw plaatsen met bijvoorbeeld MX2 of MX4 kan geen kwaad.

Als je hem losgehaald hebt, dan kan je gelijk de koeler eens goed ontstoffen. Ik heb zelf namelijk ook een V8 koeler (ik heb wel de fan vervangen door een Cooler Master Excalibur fan) en hij is nu na een half jaar wel weer toe aan een schoonmaak actie (draai dan ook met mn zijpaneel eraf).

Overigens zitten jouw temperaturen ongeveer gelijk met wat ik haalde met een AMD Phenom II X4 955 Black Edition. In mijn optiek kan je beter de pc eens een keertje goed schoonmaken (vooral de coolers, fans en eventuele stoffilters).

Overigens, gebruik CoreTemp aub in plaats van Speedfan. Speedfan leest niet altijd even goed uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sw333t op 09-11-2011 18:05 ]

• tobitronics
wwwicked schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:01:
Overigens, heb je de standaard koelpasta er op zitten die bij de V8 geleverd zat? Het is geen verkeerde pasta, maar een keer opnieuw plaatsen met bijvoorbeeld MX2 of MX4 kan geen kwaad.

Als je hem losgehaald hebt, dan kan je gelijk de koeler eens goed ontstoffen. Ik heb zelf namelijk ook een V8 koeler (ik heb wel de fan vervangen door een Cooler Master Excalibur fan) en hij is nu na een half jaar wel weer toe aan een schoonmaak actie (draai dan ook met mn zijpaneel eraf).

Overigens zitten jouw temperaturen ongeveer gelijk met wat ik haalde met een AMD Phenom II X4 955 Black Edition. In mijn optiek kan je beter de pc eens een keertje goed schoonmaken (vooral de coolers, fans en eventuele stoffilters).

Overigens, gebruik CoreTemp aub in plaats van Speedfan. Speedfan leest niet altijd even goed uit.
Ik gebruik Arctic silver 5 vanaf het begin, heb die meegeleverde tube gelijk weggestopt. Mijn vraag was of ik met een Corsair H80 betere temps zou halen dan met mijn V8. Aangezien mijn moederbord én videokaart terug moeten voor garantie (lucky strike maar niet heus) kan ik die koeler en mn pc wel eens gaan ontstoffen.

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01 23:13
Ik heb zelf een H60 gehad, maar qua temps schoot ik er niet echt veel mee op. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de koeling beter is onder load als je flink aan het overclocken bent.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

volgens mij i het vershcil tussen een v8 en een corsair echt net een paar kleine graadjes. en voor zon h100 of h80 moet je ook maar de ruimte hebben. een h80 is ongeveer net zo groot als een v8 maar zit ie op een andere plek. en de 100 moet compatibel zijn met je kast (of je mag gaan modden :))

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• tobitronics
Fordox schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:33:
volgens mij i het vershcil tussen een v8 en een corsair echt net een paar kleine graadjes. en voor zon h100 of h80 moet je ook maar de ruimte hebben. een h80 is ongeveer net zo groot als een v8 maar zit ie op een andere plek. en de 100 moet compatibel zijn met je kast (of je mag gaan modden :))
De reden dat ik dit topic startte is om te weten te komen of het loonde om waterkoeling aan te schaffen. Ik schiet er volgens jou dus niks mee op, het kost me €90 om max. 5 C omlaag te gaan. Mijn laatste vraag: Ik ben wel van plan om te OC'en (nu 3,7, ik wil naar max. 4,5 ong. als dat haalbaar is). Zal een H80 mij dan toch beter kunnen helpen dan mijn V8?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

De reden dat ik dit topic startte is om te weten te komen of het loonde om waterkoeling aan te schaffen. Ik schiet er volgens jou dus niks mee op, het kost me €90 om max. 5 C omlaag te gaan. Mijn laatste vraag: Ik ben wel van plan om te OC'en (nu 3,7, ik wil naar max. 4,5 ong. als dat haalbaar is). Zal een H80 mij dan toch beter kunnen helpen dan mijn V8?
Je kunt 4,5GHz wel vergeten met een 955BE hoor, zelfs met high-end custom waterkoeling. Boven 0 halen die Phenoms zulke snelheden niet. Welke stepping is je CPU? De C2 stepping klokt namelijk voor geen meter, die komen zelden boven 3,8GHz uit tenzij je ze onder vloeibare stikstof duwt. Maar met een V8 op een C3 stepping moet om en rond de 4GHz echter prima te doen zijn, daarvoor hebben we het AMD CPU Overclock Topic #6 en de LinX Stable Club

Met Phenom IIs is de meerwaarde van waterkoeling boven een goede luchtkoeler zoals de jouwe twijfelachtig, omdat je de meesten al kunt maxen op lucht. Ik denk dat een H80 niet de moeite is. Mijn advies: beter leren overklokken zodat je simpel aan 4GHz komt met je huidige koeling, en het geld lekker in je zak houden ;)

• tobitronics
Singular1ty schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:15:
[...]

Je kunt 4,5GHz wel vergeten met een 955BE hoor, zelfs met high-end custom waterkoeling. Boven 0 halen die Phenoms zulke snelheden niet. Welke stepping is je CPU? De C2 stepping klokt namelijk voor geen meter, die komen zelden boven 3,8GHz uit tenzij je ze onder vloeibare stikstof duwt. Maar met een V8 op een C3 stepping moet om en rond de 4GHz echter prima te doen zijn, daarvoor hebben we het AMD CPU Overclock Topic #6 en de LinX Stable Club

Met Phenom IIs is de meerwaarde van waterkoeling boven een goede luchtkoeler zoals de jouwe twijfelachtig, omdat je de meesten al kunt maxen op lucht. Ik denk dat een H80 niet de moeite is. Mijn advies: beter leren overklokken zodat je simpel aan 4GHz komt met je huidige koeling, en het geld lekker in je zak houden ;)
Dankje voor je advies. Mijn CPU is de C3 stepping, dus volgens jou zou ik de 4 GHz moeten halen. Ik ga dus ook gewoon lekker mijn V8 houden. Iedereen bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1