Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Voor het vak datacommunicatie mag ik een nieuwe server bestellen (budget ongeveer 1000,-). Ik wil de server gaan virtualiseren in twee OS'en met de volgende taken;

Windows 2008:
Symantec Ghost
DC/AD
Radius

Debian:
DHCP, DNS, FTP, TFTP, HTTP, Database, Proxy, Firewall, SSH, File Sharing, SNMP,

Het Windows gedeelte zal de clients voorzien van verse images, en policies. Het Debian gedeelte zal de clients voorzien van services nodig voor het netwerk/internet.

De vraag zit hem voornamelijk in het CPU gedeelte, ga ik voor een I7 2600k

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Tray€ 272,90€ 272,90
1Intel 320 120GB€ 154,05€ 154,05
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 64,39€ 128,78
1Intel Server Board S1200BTL€ 189,-€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,73

Of voor een Xeon processor E5620

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5620 Boxed€ 320,11€ 320,11
1Intel 320 120GB€ 154,05€ 154,05
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 64,39€ 128,78
1Asus Z8NR-D12€ 331,-€ 331,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,94

CPU:
qua prijs is de 2600K uiteraard goedkoper, maar ook qua prestaties schijnt hij sneller te zijn.
Deze processor is weleens waar niet voor 24/7 gebruik gefabriceerd maar de architectuur is hetzelfde als bij de Xeon. De socket is 1155 wat minder goed is als de 1366 (Xeon) wat de verschillen precies zijn heb ik niet begrepen.
De Xeon is iets duurder, presteert slechter maar heeft wel triple-channel support. Ik ben niet van plan om meerdere CPU's te gebruiken dus deze functionaliteit is geen argument.

Andere CPU's zijn uiteraard ook mogelijk, eis is wel dat ze leverbaar zijn via Alternate en < 350,-.

Mobo:
Hier heb ik niet zo heel veel keus in. Ik heb een mobo gezocht met een onboard Graka en het liefst twee NIC's (elk OS 1). Volgens mij kan en moet ik hier geen extra eisen aan stellen.

Memory
Buiten het ECC verhaal en de wens voor minimaal 16Gb zijn hier niet echt interessante keuzes te maken.
De 16Gb is vast en zeker over-kill maar de kosten hiervoor zijn relatief laag.

HDD
Uiteraard eerst de keuze voor HDD vs SSD. Ik weet niet of een SSD verstandig is, voor het Ghosten van de clients is een redelijk lees-snelheid wel een vereiste. Ik ben hier nog niet helemaal uit, misschien een raid 1 opstelling voor SSD of een raid 5 met HDD. De kosten hiervoor zullen enigszins hetzelfde zijn (2x SSD is ongeveer gelijk aan 5 hdd + raid kaart).

Het grote vraagstuk blijft dus de CPU, wat zijn jullie ideeën hierover.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom een K-versie nemen als je een gewone 2600 kunt nemen? mmmh verschil +-40€. pricewatch: Intel Core i7 2600 Boxed
Socket verschillen: meer pinnetjes nodig voor de extra channel + ECC = meer bandbreedte.
HDD's, snel mee zijn want de prijzen gaan zeer snel omhoog

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 04-11-2011 23:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Zelfbouw. Really?
battler schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:16:

Ik ben hier nog niet helemaal uit, misschien een raid 1 opstelling voor SSD of een raid 5 met HDD. De kosten hiervoor zullen enigszins hetzelfde zijn (2x SSD is ongeveer gelijk aan 5 hdd + raid kaart).
Wat is dit in godsnaam voor een "dilemma"?

Je wilt kiezen tussen 2 SSD's (kleine, snelle storage) en 5 HDD's (veel storage). Dat betekent gewoon heel simpel dat je je requirements niet in kaart hebt gebracht. Als iemand bij mij zo'n keuze zou voorleggen zou ik hem gewoon naar huis sturen.

En waarom moet elk OS een eigen NIC? Wat ga je gebruiken om te virtualiseren? Waar zijn de HTTP, SSH en database server voor in dit verhaal? Ik vind het een zeer vaag en incompleet verhaal.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit is ofwel een school opdracht, ofwel voor een school. Bijzonder vaag. Koop de i7-k en combineer je SSD/HD storage. Best of both worlds. Mag van PNS naar hardware geschopt worden.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Budget 1000 euro? Zit die licentie voor Windows 2008 hierin begrepen? :X

[ Voor 3% gewijzigd door Saab op 04-11-2011 23:59 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

analog_ schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:54:
Dit is ofwel een school opdracht, ofwel voor een school.
Ik twijfelde ook nogal, ik hoop eigenlijk dat het geen van beide, maar zeker niet het tweede.

Om nog even verder te gaan over überhaupt zelfbouw: als er 30 clients zijn, zijn er dus aardig wat mensen afhankelijk van de server. Nu kun je wel leuk bedenken dat je RAID wilt hebben voor de uptime/beschikbaarheid van het systeem, maar hoe heb je het dan geregeld als er hardware stukgaat? Heb je supportcontracten met zelfbouw? Spare parts beschikbaar?

Koop je een compleet systeem bij een leverancier als Dell of HP, dan sluit je er gelijk een 4 uur support contract voor af. Binnen een paar uur moet de server gewoon weer werken als er iets stuk gaat.

Sowieso is het budget te belachelijk voor woorden. Daar kun je gewoon niets mee.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
@ hierboven: Lijkt me duidelijk dat dit een schoolopdracht is dan ja :)

Ik kan echt geen touw aan je bedoelingen knopen. Met een budget van maar 1000 euro ga je dit gewoon bij lange na niet redden. Je hebt geen licenties, geen backup en daar komt bij dat ik 30 man op een bakje zoals jij dat hierboven configged niet zie werken. Ik weet niet hoe intensief ze hiervan gebruik gaan maken maar ik zie dit niet echt soepel draaien.

M.a.w. breng de casus maar terug naar de docent en laat hem maar wat anders bedenken want dit gaat hem gewoon niet worden.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op zich niets mis mee als je de kennis hebt om ze te bouwen en het geld om de ondersteuning af te kopen (as in 2e server aan spare parts op de plank hebben liggen)
[...]
Wat is dit in godsnaam voor een "dilemma"?

Je wilt kiezen tussen 2 SSD's (kleine, snelle storage) en 5 HDD's (veel storage). Dat betekent gewoon heel simpel dat je je requirements niet in kaart hebt gebracht. Als iemand bij mij zo'n keuze zou voorleggen zou ik hem gewoon naar huis sturen.
Het is ook geen dilemma als TS zijn eigen eisen zou lezen (of er moet ergens externe storage zijn). Hij wil ghosts van clients gaan opslaan, dan wens ik je veel succes met 2 SSD's.

Maar TS moet gewoon de "opdracht" teruggeven en zeggen dat het niet gaat voor dit geld. Met zijn eigen berekeningen heeft hij nog geen kast en geen OS en geen PSU en ... en ...
Het is een leuk budget voor een thuisservertje, niet voor een server waar 30 clients van afhankelijk zijn en waar de TS over x jaar niets meer aan kan doen.
Craven schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:10:
[...]

@ hierboven: Lijkt me duidelijk dat dit een schoolopdracht is dan ja :)
Of het is een school die net 1000 euro heeft los kunnen peuteren en die nu even denkt een nieuwe server aan te kunnen schaffen.

• Craven
Gomez12 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:11:
Of het is een school die net 1000 euro heeft los kunnen peuteren en die nu even denkt een nieuwe server aan te kunnen schaffen.
Of het huiswerk is of iets wat de school nu bij hem dumpt als soort van opdracht omdat een echte it'er te duur is doet er niet zo toe. Het komt vanuit school, dat zegt al genoeg.

Ik zou is beginnen met vertellen wat precies de eisen zijn aan het bakkie. Wat moet het ding persé kunnen en wat zou mooi zijn. Je bent je doel nu een beetje voorbij aan het schieten namelijk.

• Gomez12
Craven schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:14:
[...]
Ik zou is beginnen met vertellen wat precies de eisen zijn aan het bakkie. Wat moet het ding persé kunnen en wat zou mooi zijn. Je bent je doel nu een beetje voorbij aan het schieten namelijk.
Simpel, dat lees je toch :) Het moet alles kunnen en het mag niets kosten.

Maar het hele vergelijken van pricewatch prijzen en alternatie noemen vind ik al te bizar voor woorden.

Ik zou als 1e stappen simpelweg zeggen :
- Werk de specs uit.
- Vraag een offerte op bij de standaard leverancier van de school (menig school kan wel onderhandelen met een leverancier aangezien ze redelijk wat afnemen)
En pas dan ga je verder kijken...

Dit is meer iets van :
- Ik weet niet wat zijn willen, maar ik weet wel waar ik gebruik van zou willen maken.
- Ik bouw het ook altijd in mijn tower kast in, dus kan ik dit ook wel bij hun doen. Desnoods gooi je hem onderin in het rack.
- Ik haal al mijn software van piratebay, daar is het gratis waarom zou iemand anders er dan wel voor moeten betalen

Uberhaupt over een cpu na gaan denken dat vind al redelijk bizar als ik de "gevraagde" dingen zie. Die cpu gaat 5x uit zijn neus vreten als de leerlingen zich aan de gemiddelde lesstof houden. Memory en disk dat heb je nodig. Cpu is enkel belangrijk dat die betrouwbaar is en support heeft.

Cpu is enkel belangrijk als je weet dat je veel cpu-bound taken gaat doen, maar dan nog wil je enkel maar een cpu die ook voor 24/7 geschikt is, alles minder is gewoon extra risico op uitval en meer gezeik bij uitval.
Bij uitval van je cpu wil je (zeker met dit budget) simpelweg geen gezeik met je leverancier. Als de leverancier 2 dagen gaat tegenspartelen qua garantie omdat je hem 24/7 draaide terwijl hij hiervoor niet geschikt was dan had je x van die servers neer kunnen zetten aan manuren.

• battler
Sommige reacties zijn nogal vooringenomen, tegenstrijdig of cynisch. Ik hoop na deze post toch op een andere soort reacties.

@Damic: Er is vrij weinig verschil tussen de 2600 en de 2600k (wel als je gaat OC'en)
@Cheatah:
1: Zelfbouw of prefab, die keuze ligt niet bij mij. Dit staat dus buiten discussie en als je dit had willen aanvoeren als discussie punt dan had hij toch echt beargumenteerd moeten worden.
2: Storage ruimte is niet echt een probleem. Ik heb ongeveer 100GB nodig.
Betrouwbaarheid en snelheid (leessnelheid) zijn echter wel van belang.
3: HTTP + Database verzorgen onder andere een online toetsomgeving.
4: Een fysieke NIC voor een virtueel OS is vanuit een didactisch oogpunt wenselijk.
5: SSH server voor het remote beheer en demonstratie doeleinden.
Je bekrompen over terwijl je post toch een soort van superioriteit uitstraalt.
@analog_: Beide, de school heeft mij de opdracht gegeven, voor school. Als je suggereert dat dit een huiswerkopdracht is dan is het onjuist. ;)
@Saab: Dit hoeft niet mee genomen te worden in de offerte. De school waar ik werkzaam ben heeft hier een speciale licentiestructuur voor.
@Cheatah: Zeer valide punten maar zoals al aangegeven buiten discussie.
Het is niet aan een docent om het budget of het beleid te bepalen.
@Craven: Je post hangt vol met aannames niet alleen ongefundeerd maar ook nog eens onjuist.
1: Voor het vak datacommunicatie, het vak dat ik dus doceer.
2: Licentie hoef ik niet te bekostigen, budget 1000,- is puur voor hardware.
3: Back-up is aanwezig.
4: Je ziet het niet soepel werken, maar kan je dit ook onderbouwen?
@Gomez12: Het in inbouwen van de hardware is geen probleem. Er is echter geen geld voor een supportcontract, of uptime-garantie. Dit zijn draagbare risico's.
1: Waarom zou het een probleem opleveren om te Ghosten met 2 SSD's? Het zijn multicast sessies dus ik voorzie geen problemen qua leessnelheden.
2: Kast, OS, PSU, zijn niet opgenomen TS-lijst. Ik verwacht hier geen problemen mee, en heb hier ook geen vragen over. Daarbuiten is dit gelijk voor beide opties die ik overweeg.
@Craven: Een beetje denigrerende opmerking over een echte IT'er. Nergens voor nodig toch ;)
1: Mijn eisen staan vermeld in de TS, load is < 24 simultane gebruikers.
@Gomez12: Ik sla de kritiek op het beleid even over aangezien dat niet voor mij bestemd is ;).
Tussen de regels door geef je dus aan dat je voor de xeon oplossing zou kiezen, o.a i.v.m garantie.

Globaal:

Ik ga niet over het volgende en een discussie hierover is dus zinloos:
1: Het budget
2: De leverancier

Veel van jullie opmerkingen komen duidelijk voort uit een bedrijfsleven-referentiekader. Meer dan in het bedrijfsleven moet je op scholen roeien met de riemen die je hebt. Het heeft mij letterlijk 1 jaar gekost om dit budget beschikbaar te krijgen. Het is dit of niets, scholen kampen vaak met een chronisch geldtekort. Je kan rebelleren en uiteindelijk opstappen of proberen om ondanks de niet-optimale werkomstandigheden het beter te maken dan het is. Vele van jullie zien een server als een bedrijfskritisch onderdeel. In de klas is dit niet het geval, dat maakt te aanvaarden om risico's te nemen met betrekking tot uitval en levertijden.

Alternate levert geen prefab servers die qua prijs/prestatie opwegen tegen zelfbouw.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 05-11-2011 09:06 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou sowieso voor de 2600 non-K versie gaan. Dat scheelt je gewoon € 40 voor gelijkwaardige prestatie's. (Tenzij je 'm wilt gaan oc'en?)

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Sowieso is de 2600k geen geschikte server cpu, de 2600 imo ook niet.
De 2600k heeft geen VT-d & TXT support de 2600 wel, dit kan bij virtualisatie wensen een rol spelen, VT-d is niet heel belangrijk maar met het oog op de toekomst toch handig om er rekening mee te houden.

Waarom zelfbouw met desktop componenten? Voor 1000 euro kan je prima een leuke server bouwen met geschikte componenten, vooral ECC geheugen is geen overbodige luxe.
Het kost nauwelijks meer en ik zou geen productie server willen zonder ECC, zelfs mijn volgende desktop krijgt gewoon ECC ram. Voor 16GB is ECC geen overkill, mocht het je niet lukken om binnen je budget een intel systeem met ECC te bouwen dan kan je altijd nog een AMD desktop systeem bouwen veel AMD desktop moederborden ondersteunen gewoon ECC.

Voor storage zou ik wel voor SSD's gaan, (fake)raid5 is sowieso niet handig met de grote schijven van tegenwoordig en raid1 of raid10 is zonder dedicated raid controller de beste keuze (Oplossingen zoals ZFS even niet meegenomen).
Het is wel verstandig om een SSD te nemen met goede garbage collection want je wilt niet afhankelijk zijn van trim voor de prestaties, vSphere ondersteunt geen trim.

EDIT:
Een 2600 met ECC ram kan voor zover ik weet niet en volgens Intel zelf kan dit ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door dutch_warrior op 05-11-2011 09:16 ]

• battler
Het geheugen wat ik heb gekozen is ECC geheugen. Waarschijnlijk de 2600K dus vervangen voor de 2600.

[ Voor 35% gewijzigd door battler op 05-11-2011 09:09 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:47
huh? datacommunicatie? Daar zaten wij met stop/start/databits te klooien icm nullmodemkabeltjes, en netwerksniffen met ethereal.... times have changed ;)
<edit>ff ontopic:
Ga je AD/DC dingen doen die Samba niet ondersteunt? Zo nee, kun je alles in Linux afhandelen, scheelt weer aanschaf OS en virtualisatielaag :P

[ Voor 34% gewijzigd door 0siris op 05-11-2011 09:30 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• dutch_warrior
Ik zou voor een Xeon setup gaan met inderdaad ECC ram en SSD's.
De intel 320 SSD is qua betrouwbaarheid een supergoede keuze alleen was dit voor gebruik met vSphere niet echt een goede keuze geloof ik.

Ik denk dat je de wensen en eisen nog iets verder moet specificeren, je bent al goed op weg maar er zijn nog een paar puntjes waar je behoorlijk de mist in kunt gaan.
- Intel desktop cpu's werken niet altijd op een server moederbord, ondanks hetzelfde socket.
- Intel desktop componenten ondersteunen geen ECC, er zijn uitzonderingen maar het makkelijkste is om ervan uit te gaan dat desktop gewoon geen ECC doet bij Intel.
- Welke Hypervisor neem je: Voor vSphere is het belangrijk welke hardware je kiest aangezien de hardware support beperkt is. Voor Hyper-V moet je goed nadenken over je guest operating systems aangezien Debian en Ubuntu bijvoorbeeld niet altijd goed draaien op Hyper-V.

Let trouwens op met dat Asus moederbord in je lijstje, om alle onboard SATA/SAS poorten te kunnen gebruiken moet je een dure Pike kaart aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door dutch_warrior op 05-11-2011 09:31 ]

• Craven
battler schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 08:54:
Sommige reacties zijn nogal vooringenomen, tegenstrijdig of cynisch. Ik hoop na deze post toch op een andere soort reacties.

@Craven: Je post hangt vol met aannames niet alleen ongefundeerd maar ook nog eens onjuist.
1: Voor het vak datacommunicatie, het vak dat ik dus doceer.
2: Licentie hoef ik niet te bekostigen, budget 1000,- is puur voor hardware.
3: Back-up is aanwezig.
4: Je ziet het niet soepel werken, maar kan je dit ook onderbouwen?

@Craven: Een beetje denigrerende opmerking over een echte IT'er. Nergens voor nodig toch ;)
1: Mijn eisen staan vermeld in de TS, load is < 24 simultane gebruikers.
Ok, dat maakt het allemaal al een stuk duidelijker. De reden dat ik aannames maak is omdat ze niet in de TS te vinden zijn. Een stukje achtergrondinfo en al aanwezige zaken (zoals die backup) zijn wel handig om in de TS te zetten dan.
2. Licenties worden via academic license oid binnengehaald dan neem ik aan?
4. Al wil ik het onderbouwen, dat kan ik niet. Omdat ik simpelweg niet weet wat de studenten voor load gaan veroorzaken. Als ik het zo bekijk is het grootste gedeelte niet zo heel spannend (of draait 's nachts). Maar voor de http, database, proxy/firewall en filesharing zou ik toch is goed op een rijtje gaan zetten wat de verwachte load gaat zijn. 30 man een stel schijven in raid 5 kan goed gaan. Maar als ze ook maar een klein beetje met z'n tegelijk wat dingetjes gaan doen gaat het op z'n gat.

1. NIet tegen jou bedoeld. Maar het is allemaal nogal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten zeg maar. Klaarblijkelijk kan jij daar niks aan veranderen. Mijn excuses als je het jezelf wel hebt aangetrokken.

Nog een puntje over de ssd's icm ghost. Daarbij werd gedoeld op beschikbare schijfruimte. Ik neem aan dat je 's nachts/buiten schooltijd gaat ghosten. Dus dan is snelheid sowieso niet van belang. Maar je hebt wel flink wat opslag nodig om 30 cliënts te ghosten.
Als ik kijk naar jou budget dan denk ik dat ssd's er sowieso niet in gaan passen. Maar daarvoor moet je eerst duidelijk hebben wat de precieze hardware eisen zijn.

• dutch_warrior
@Craven:
Goede punten :P.

@battler:
Als je gewoon je eisen en wensen even iets duidelijker specificeert dan kunnen wij je beter helpen.
Van bepaalde opmerkingen moet je je niet teveel aantrekken, sommige opmerkingen komen erg aanvallend over terwijl dat meestal niet de bedoeling is.
- Je zegt dat je wilt virtualiseren maar geeft verder geen details over hoe je dit gaat doen, dit is echter wel erg belangrijke informatie welke nu dus ontbreekt.

[ Voor 22% gewijzigd door dutch_warrior op 05-11-2011 09:38 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 10:01
Wat ik niet helemaal snap is dat je niet bij Dell kijkt naar bv. een leuke PowerEdge R210 II. Dat is een best goedkope en snelle bak, blijft onder de 1000 euro excl. BTW maar dan heb je ook direct PSU, chassis en een jaar garantie op het geheel. HDD's zou ik dan wel ergens anders vandaan halen, want die zijn inderdaad redelijk prijzig bij Dell.

LinkedIn
BlackIntel

• battler
@0siris:Het schoolnetwerk draait op Windows AD, het koppelen van Samba aan AD is een hels karwei.
Daarbuiten is het vanuit een didactisch oogpunt interessant om af en toe te laten zien dat de protocollen die wij faciliteren OS onafhankelijk zijn.
@dutch_warrior:Bedankt voor dit advies.
- Ik ga zo goed als zeker voor de Xeon oplossing. De betrouwbaarheid en garantie zijn beter en blijkbaar is de snelheid geen issue. Het ECC punt is toch erg van belang.
- Hyper-V of VMWare voor het virtualiseren (met andere hypervisors heb ik op professioneel gebied geen ervaring). Waarschijnlijk wordt het Hyper-V (gratis) en voor zover ik gezien heb is het wel mogelijk om Debian te virtualiseren hierin alleen zijn er wat problemen op grafisch gebied maar hier zal ik dus geen hinder van ondervinden.
- Dat van Pike wist ik niet. Als ik het goed heb begrepen heb ik voor de raid functionaliteit die pike kaart nodig. Ongeacht of ik HDD of SSD ga gebruiken zal ik sowieso Raid nodig hebben. Ik denk dat ik dus wel naar een ander moederbord opzoek moet. Desnoods met een externe VGA kaart.
Bedankt voor je zeer waardevolle post ;)
@Craven:
2: Hoe de licentiestructuur in elkaar zit weet ik niet precies. Ik vraag bij de systeembeheerder een serial en die verschijnt dan magisch in mijn e-mail. Waarschijnlijk zal dit inderdaad via een msdn-achtige structuur gaan.
Iets meer achtergrond informatie:
Ik ben precies 12 maanden geleden begonnen met lesgeven. Het is voor mij gewoon een bijbaan. Daarnaast studeer ik Technische informatica, schrijf ik voor Cisco lesmateriaal en studeer ik voor mijn Cisco certificaten.
De desktopsystemen zijn 6 jaar oude dells en de servers zijn 10 jaar oude P3's. In het begin heb had ik helemaal geen servers en het ghosten gebeurde 1 keer per maand. Na veel gedoe dus 2 servers gekregen. 1 voor het ghosten, en met een beetje tweaken kon ik alle 30 systemen in < 2 min. geghost hebben. De servers waren helaas al zo oud dat de hardeschijven regelmatig uitvielen en zelfs met een raid5 opstelling is/was het risico gewoon te groot. De andere server gebruikte ik voor firewalling, http ,dns, dhcp etc. Deze server draaide helaas in Raid 0 8)7 en begaf het op een gegeven moment. Ik had geen zin om dat ding weer opnieuw te installeren dus mijn server vanuit huis open gezet de meeste taken overgegooid naar de Windows bak. Nu gebruiken de leerlingen mijn eigen server thuis dus voor filesharing (kleine bestanden), online lesstof, online toetsomgeving en nog wat aanverwante zaken. Dit is een simpele Ubuntu bak (c2d met 2GB mem) maar voorlopig nog ruim voldoende. Ik ben niet van plan om heel mijn leven les te geven dus ik wil iets maken dat blijft staan als ik weg ben.
Binnen scholen zijn er verschillende geldstromen, iets wat teveel tijd gaat kosten om uit te leggen. Maar al deze geldstromen hebben dus wel hun eigen eisen.
- 24 nieuwe systemen, + Gbit, Poe Switch + 2 nieuwe HP servers gaat even duren. Controller, overleg, aanbesteden etc. dus dan ben ik al minimaal 3 maanden verder.
- In tussentijd krijg ik dus uit een andere geldstroom maximaal 1000,- maar wel met de eis dat het besteld moet worden bij Alternate. Het mag uiteraard meer kosten maar dat moet ik dan uit eigen zak betalen.

Ik heb letterlijk mijn baan op het spel moeten zetten voor het krijgen van nieuwe hardware, nu is het maar een bijbaan dus kan dat toch vrij gemakkelijk :). Het is inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ik heb er dan ook goed over na moeten denken of ik dit werk nog wil blijven doen. Scholen betalen geen overuren, er zijn ook weinig docenten die dit kunnen inrichten, dus als ik het niet doe gaat het ook niet gebeuren. Als ik door een paar maanden extra hard te werken iets kan opleveren waar leerlingen en de school in ieder geval nog drie jaar profijt van hebben dan is me dat uiteindelijk wel waard.

Aangezien de hele handel draaide op 2 servers (p3 met raid 5 en c2d met 1Mbit upload) maak ik mij over de load niet erg druk. Wat ik wel wil is de meeste bang for buck and zo betrouwbaar mogelijk. Ghosten wil ik erg vaak doen (kost 2 minuten) en zorgt ervoor dat iedereen een schone/snelle en werkende pc heeft. Ruimte neemt het niet zoveel in 1 image voor reguliere les, 1 image voor toets. Allemaal identieke systemen dus hoogstens 20Gb.
@dutch_warrior: Het virtualisatie verhaal moet ik inderdaad nog beter uitwerken, ga ik aankomende week mee aan de slag.
@EvilwhiteDragon: Ik snap dit ook niet, misschien omdat Alternate ze niet levert. ;)

• dutch_warrior
- Het klopt dat Debian wel werkt onder Hyper-V, het werkt niet perfect maar is wel goed bruikbaar.
- Het asus moederbord is inderdaad niet de beste keuze, misschien kan je via Alternate.de een tyan krijgen of gewoon via alternate Nederland een Intel Server board (c204 chipset).
- Afhankelijk van je licentie verhaal heb je bij hyper-v wel degelijk te maken met kosten, Hyper-V server is inderdaad gratis maar ik denk niet dat dit qua configuratie een ideale optie is ;) (beetje gedoe met drivers).
Als je via de beheer afdeling gewoon een Server 2008 R2 Standard licentie kunt krijgen dan is Hyper-V een prima optie want het is redelijk eenvoudig te configureren en kost dan niets extra.
- Vmware heeft echter ook een gratis variant (ESXi) welke in jouw situatie volgens mij prima gaat voldoen.

Maar ik zou je dan als advies geven om qua hardware een vSphere (ESXi) compatible systeem te bouwen, Windows met hyper-v draait op vrijwel alle gangbare hardware en mocht debian dan toch problemen geven onder Hyper-V dan kan je nog naar ESXi.
Je noemt trouwens een max budget van 1000 euro maar ik zie in je eigen voorbeeld systemen geen voeding en behuizing, heb je die niet nodig of vallen die niet binnen dit budget?

Misschien dat je in onderstaande topic nog nuttige informatie kan vinden:
Het zuinige ESXi server topic

[ Voor 14% gewijzigd door dutch_warrior op 05-11-2011 12:43 ]

Verwijderd

Kijk eens naar Zentyal Dit is een op Ubuntu gebaseerde server die alle faciliteiten biedt die je nodig hebt. Daarbij is samba klaar om de server als slave binnen het bestaande AD domein te hangen en gebruik te maken van AD accounts.

Verder, als je voor zelfbouw gaat zou ik je sterk aanraden eens naar SuperMicro moederbord en kast te kijken. Dit geeft ten opzichte van bijvoorbeeld gelijkwaardige HP servers een kostenbesparing van ongeveer 30%. Je hebt dan wel enterprise grade hardware voor een betaalbare prijs. Voor 1000 euro aan hardware kan je dan een ERG leuke server in elkaar zetten.

Mocht je meer over Zentyal willen weten, stuur dan maar een DM. Ik kan je daar wel verder mee helpen.

Overigens, een harde eis om bij Alternate te moeten kopen vind ik zeer dubieus. Dit riekt een beetje naar verstrengelde belangen. Het kan toch niet zo zijn dat je met consumenten spul een degelijke omgeving moet opbouwen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 12:34 ]

• Gomez12
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:29:
Overigens, een harde eis om bij Alternate te moeten kopen vind ik zeer dubieus. Dit riekt een beetje naar verstrengelde belangen. Het kan toch niet zo zijn dat je met consumenten spul een degelijke omgeving moet opbouwen?
Hij zegt zelf al dat het geld via een alternatieve route binnenkomt.

Wellicht is Alternate bereid een server te sponsoren voor de school...

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Buiten het hardware geneuzel om (wat volgens mij niet in PNS thuis hoort). Zou ik je toch willen meegeven de rollen te scheiden (vooral de rollen op de linux doos). Hierdoor kan je resources beter gebruiken want een toets server(web db) hoeft namelijk niet 24/7 aan te staan.

Tevens heeft alternate naast zelfbouw meuk ook kant en klare servers
Daar hoef je enkel nog wat extra geheugen in te gooien en mogelijk extra storage :)

Ik vraag me namelijk echt af of je SSD's nodig heb, je zegt namelijk dat je al met oude hardware in 2 minuten kon ghosten? Dit lijkt me meer dan acceptabel, en dan kan je het geld ook nuttiger besteden.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 18:16
Ik zou de SSD's achterwege laten. Als je een snelle consumenten schijf (of meerdere in raid hebt) kan je daar prima 2 VM's op hosten en je ghost images serveren. Zeker als je met multicast aan de gang gaat. Het starten van 2 vm's zal niet supersnel gaan, dus je zou eventueel een SSD* kunnen pakken om je VM's op te zetten en een aparte datastore kunnen aanmaken voor je ghost images. Ik ga er vanuit dat je behoorlijk uitgeklede XP images gaat versturen, dus dat gaat snel genoeg. 2 of 5 minuten maakt dan ook niet meer uit.

(* ESXi ondersteund wel SSD's maar alleen voor cache! Geen trim support of garbage collection)

Ik zou persoonlijk voor ESXi 5 gaan, dat is gratis, je hebt een dunne hypervisor waardoor er meer resources overblijven voor je echte servers. Als je met Hyper-V aan de gang gaat ben je al een boel resources kwijt voor je host en dan wil je nog 2 servers ernaast gaan virtualiseren. Klinkt nogal onlogisch.
Als ik dan toch bezig ben met mijn mening geven, ik begrijp niet waar de vraag naar duurdere hardware vandaan komt. ECC is leuk, maar lekker belangrijk als er een bitje omvalt. Waarschijnlijk heeft bijna iedereen hier een pc of laptop thuis staan waar geen ECC in zit en die machines crashen ook (vrijwel) NOOIT. Deze server is maar voor school, 10 uur per dag dat ie daadwerkelijk een beetje load heeft. En een ghost image streamen doet 'ie waarschijnlijk ook met 2 vingers in de neus. Als je het kan betalen, prima doen. Maar imho niet perse nodig.

(kleine disclaimer, bij klanten die meer budget hebben ga ik altijd het liefste voor HP of Dell hardware, die hebben nou eenmaal kwalitatief goede servers met dito contracten. Ik zal daar ook altijd raid en ecc geheugen neerzetten icm met een goede offsite backup of tape. Ik ben geen knoeier, maar hier moet nou eenmaal met minder een oplossing gemaakt worden)

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 18:16
LuckY schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:43:
Buiten het hardware geneuzel om (wat volgens mij niet in PNS thuis hoort). Zou ik je toch willen meegeven de rollen te scheiden (vooral de rollen op de linux doos). Hierdoor kan je resources beter gebruiken want een toets server(web db) hoeft namelijk niet 24/7 aan te staan.

Tevens heeft alternate naast zelfbouw meuk ook kant en klare servers
Daar hoef je enkel nog wat extra geheugen in te gooien en mogelijk extra storage :)

Ik vraag me namelijk echt af of je SSD's nodig heb, je zegt namelijk dat je al met oude hardware in 2 minuten kon ghosten? Dit lijkt me meer dan acceptabel, en dan kan je het geld ook nuttiger besteden.
Zo, nou ik zou het wel weten :)
Die HP ML110 met een paar losse disken en extra geheugen en een mooie strik eromheen 8)7.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meh.
als het echt geen drol mag kosten kan het ook een pricewatch: Asus Vintage V7-P8H67E worden.
Stop er een i5 in met goeie specs, paar disken en DDR3 is cheap as dirt. Voor dezelfde prijs als een 110 met een brakke G-pentium heb je dan een 16GB esx doos. (en zelfs de ranzige RTL nic wordt supported met ESXi 5 - goed genoeg voor management netwerk).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• battler
Bedankt voor de tips:

Besluit:
Zelf samen stellen, de prefab modellen die Alternate levert hebben een slechte prijs kwaliteit verhouding. Daarbuiten wordt ook gewoon desktopspul gebruikt en is de garantie ook standaard.
Proc: Xeon, i.v.m garantie en virtualisatietoepassingen.
Mem: ECC must have bij veel mobo's.
HDD: SSD (goedkoper en sneller dan HDD).

Bedankt voor alle input. Ik zal zeker kijken naar ESXi en Zentyal. ;)

Verwijderd

Mijn mening:
  • Ga voor de Hewlett-Packard ProLiant ML150 G6 E5502 van bij je favoriete leverancier. Je hebt dan een "echte" server van een A-merk. Het enige wat je daar nog mee moet doen is wat extra geheugen insteken. In principe zou je hiermee onder budget moeten blijven. De standaard HDD configuratie van 2x 250GB is m.i. ruimschoots voldoende voor de taken die hier geschetst worden.
  • Bovenstaande server heeft trouwens officieel ondersteuning voor VSphere, altijd meegenomen :)
  • Hyper-V ondersteunt Debian officieel niet, hou daar toch best rekening mee voor je je hypervisor keuze vastlegt.
Hennie-M schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 15:20:
[...]
Ik zou persoonlijk voor ESXi 5 gaan, dat is gratis, je hebt een dunne hypervisor waardoor er meer resources overblijven voor je echte servers. Als je met Hyper-V aan de gang gaat ben je al een boel resources kwijt voor je host en dan wil je nog 2 servers ernaast gaan virtualiseren. Klinkt nogal onlogisch.
[...]
Kleine rechtzetting is hier toch wel aan de orde denk ik:
  • Net als ESXi is Hyper-V server volledig gratis. We spreken dan uiteraard wel over de standalone bare metal hypervisor and niet over de Hyper-V role in de verschillende full Windows versies.
  • Hyper-V server is net als ESXi een bare metal hypervisor en zal qua resources niet veel meer innemen dan ESXi.

Verwijderd

battler schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:08:
Bedankt voor de tips:

Besluit:
Zelf samen stellen, de prefab modellen die Alternate levert hebben een slechte prijs kwaliteit verhouding. Daarbuiten wordt ook gewoon desktopspul gebruikt en is de garantie ook standaard.
Proc: Xeon, i.v.m garantie en virtualisatietoepassingen.
Mem: ECC must have bij veel mobo's.
HDD: SSD (goedkoper en sneller dan HDD).

Bedankt voor alle input. Ik zal zeker kijken naar ESXi en Zentyal. ;)
Het is overigens prima mogelijk om Zentyal gevirtualiseerd te draaien....

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11 11:11
Bij een standaard config is ECC minder van belang, maar als je inderdaad het geld voor hebt, altijd wel welkom! Maar dan snap ik niet waarom dat je voor standaard schijven gaat en niet voor NS disks.

@Khildin; Wat betreft supermicro... Het moet een aantal dagen kunnen draaien he ;)

Verwijderd

PhanToM__ schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:26:
@Khildin; Wat betreft supermicro... Het moet een aantal dagen kunnen draaien he ;)
Wat bedoel je hiermee? Ik heb een supermicro server met Zentyal draaien die op dit moment een uptime heeft van 236 dagen (and counting). Supermicro is wat mij betreft MINIMAAL gelijkwaardig met Dell en HP server hardware. Daarbij is het wel een pak goedkoper. Niet voor niets kiezen veel datacenters voor supermicro servers. Het is gewoon veel 'bang for bucks'

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 16:26 ]

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11 11:11
Hier op het werk zijn we voortdurend bezig met Intel en supermicro... En ik kan je zeggen dat we er eigenlijk niet zo content over zijn, wat betreft supermicro. Gelijkwaardige materiaal als HP en DELL is het alleszins zeker en vast niet. En of het bang for bucks, valt te discussiëren, onder andere voor welke doeleinden je deze soort toestellen wilt gebruiken.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:40:
Mijn mening:
  • Ga voor de Hewlett-Packard ProLiant ML150 G6 E5502 van bij je favoriete leverancier. Je hebt dan een "echte" server van een A-merk. Het enige wat je daar nog mee moet doen is wat extra geheugen insteken. In principe zou je hiermee onder budget moeten blijven. De standaard HDD configuratie van 2x 250GB is m.i. ruimschoots voldoende voor de taken die hier geschetst worden.
Dit. Waarom? Gewoon op basis van 12 jaar professionele ervaring in de ICT, ook in het onderwijs ja. A-merk werkt altijd, wordt goed ondersteund voor allerlei toepassingen, kun je ook na 3 jaar nog gewoon een moederbord voor kopen, onderdelen zijn compatible met elkaar, één centrale plek voor drivers en firmware, etc.

Je kunt trouwens wel "klagen" dat we redeneren vanuit het perspectief van het bedrijfsleven maar je post dan ook wel in PNS. PNS gaat doorgaans niet over zelfbouwservertjes voor het budget waar je net een thuiscomputer voor kan kopen. Je moet dan ook niet verwachten dat iedereen hier gelijk mee kan komen in jouw visie en denkwijze.

Nog even een vraag trouwens, gewoon uit interesse. Waarom moet de server domain controller worden als er al een bestaande AD is?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

BHQ

-edit- Lezen is ook een vak.

[ Voor 96% gewijzigd door BHQ op 11-11-2011 08:45 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:47
@TS: Ik weet hoe klote die dells zijn. (p4 -2,4 ghz 512mb ddr1 ram, 40 gb ide/p-ata) waar sommige op sterven na dood zijn.

Alleen waarom een i7 familie cpu? (de voorstelde Xeon is teken technisch namelijk anders).
Zou voor de werkomgeving toch meer gaan denken aan een AMD X6 Phenom Black Edition. Biedt standaard ondersteuning voor ECC en doet nauwelijks onder voor de i7, terwijl de prijs tot een factor 2 kan schelen.
8 a 16 gb ECC ram is een mooie keuze, vooral omdat het inladen van de Ghost omgeving EN taakuitvoering veel geheugen kosten. Eventueel al nadacht over een Gbit PCI-Express NIC (data verkeer van server naar router / switch met load balance)? Naar mijn weten is het netwerk wel in topconditie.
Gebruik bij voorkeur GEEN onboard NIC. Dat is meer leuk voor een administratie afdeling of de "huis tuin en keuken pc van klaasje"

Alleen beetje jammer dat het een klein maandje geleden een beetje mis ging in Thailand. Van HDD prijzen wordt je atm niet vrolijker. Kun je de keuze voor de Intel SSD ook toelichten? Het is een snelle jongen, maar ook zijn prijs is aan de hoge kant. Corsair / OCZ kunnen anders ook prima snelle SSD's leveren.

VMware ESXI draait op een simpele Linux kernel en heeft weinig systeem bronnen nodig, die tip is wel goud waard ;)

Voor de rest: Succes !

[ Voor 0% gewijzigd door D_Jeff op 16-11-2011 11:52 . Reden: Met Dank aan Khildin voor de correctie ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
D_Jeff schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:58:
Gebruik bij voorkeur GEEN onboard NIC. Dat is meer leuk voor een administratie afdeling of de "huis tuin en keuken pc van klaasje"
Dus al die servers met een onboard nic zijn k*t?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Craven
Saab schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:11:
[...]

Dus al die servers met een onboard nic zijn k*t?
Desktop mobo's =! server mobo.

De onboard nic's op een server board zijn kwalitatief wel wat beter dan de standaard realtek gevalletjes op je desktop mobo.

Verwijderd

Zou voor de werkomgeving toch meer gaan denken aan een AMD X4 Phenom Black Edition. Biedt standaard ondersteuning voor ECC en doet nauwelijks onder voor de i7, terwijl de prijs tot een factor 2 kan schelen.
Je post klopt op meerdere punten niet. Hierboven wordt al gewezen op de onboard NIC. Bij serverboards is de onboard NIC gewoon goed.

Je opmerking voor een AMD X4 Phenom BE snap ik ook totaal niet. Hoe kan je een 2 jaar oude processor aanbevelen? En 'bijna niet onder doen' voor de i7? Dan heb je wel veel fantasie. En je hebt dan ook nog niet naar het energieverbruik gekeken.

Waar ik wel vraagtekens bij zet is waarom een i7 en niet een i5 of zelfs i3? Waarschijnlijk gaat de processor in deze server het niet bijster druk krijgen. In dat geval is een zuiniger processor naar mijn mening een verstandiger keuze. Vooral de i3 is erg goed als het om idle verbruik gaat.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:47
Craven schreef op woensdag 16 november 2011 @ 08:33:
[...]

Desktop mobo's =! server mobo.

De onboard nic's op een server board zijn kwalitatief wel wat beter dan de standaard realtek gevalletjes op je desktop mobo.
Ik zat meer te denken aan PCI-Express NIC's van de Intel Pro (die ook ondersteund worden door Vmware ESXI.. en dat luistert nogal nou). Deze presteren1 beter dan de onboard chip van een server mobo. Daarnaast, in sommige gevallen kan de doorvoersnelheid door de bridgen van mobo sneller zijn. (PCI-Express laan heeft sneller toegang tot CPU dan dat de hele route over het mobo nog moet worden afgelegd.)

Realtek zijn leuke dingetjes, maar geen snelheidsmonster. Meer geschikt voor wat Craven stelt.

Ad. 1: Over de kwaliteit van de onboard NIC chips hoor je mij niet klagen. Het wil alleen zijn dat ik al een paar opstellingen heb gezien (en draaiend met 60 tot 95 % loaded NIC) dat het over de PCI-Express gewoon sneller ging. Voor rest ben ik het met de persoon hieronder eens ;)

[ Voor 15% gewijzigd door D_Jeff op 16-11-2011 15:05 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dit soort verwarring krijg je nou als je een zelfbouwcomputer in elkaar wilt zetten en advies vraagt in PNS. :) Bij servers is er niets mis met onboard netwerkkaarten, bij desktopcomputers zijn ze helaas vaak van twijfelachtige kwaliteit.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 08:47
Xeon E3-1270 niet iets?

http://specs.tweak.to/18230

Pagina: 1