Voor het vak datacommunicatie mag ik een nieuwe server bestellen (budget ongeveer 1000,-). Ik wil de server gaan virtualiseren in twee OS'en met de volgende taken;
Windows 2008:
Symantec Ghost
DC/AD
Radius
Debian:
DHCP, DNS, FTP, TFTP, HTTP, Database, Proxy, Firewall, SSH, File Sharing, SNMP,
Het Windows gedeelte zal de clients voorzien van verse images, en policies. Het Debian gedeelte zal de clients voorzien van services nodig voor het netwerk/internet.
De vraag zit hem voornamelijk in het CPU gedeelte, ga ik voor een I7 2600k
Of voor een Xeon processor E5620
CPU:
qua prijs is de 2600K uiteraard goedkoper, maar ook qua prestaties schijnt hij sneller te zijn.
Deze processor is weleens waar niet voor 24/7 gebruik gefabriceerd maar de architectuur is hetzelfde als bij de Xeon. De socket is 1155 wat minder goed is als de 1366 (Xeon) wat de verschillen precies zijn heb ik niet begrepen.
De Xeon is iets duurder, presteert slechter maar heeft wel triple-channel support. Ik ben niet van plan om meerdere CPU's te gebruiken dus deze functionaliteit is geen argument.
Andere CPU's zijn uiteraard ook mogelijk, eis is wel dat ze leverbaar zijn via Alternate en < 350,-.
Mobo:
Hier heb ik niet zo heel veel keus in. Ik heb een mobo gezocht met een onboard Graka en het liefst twee NIC's (elk OS 1). Volgens mij kan en moet ik hier geen extra eisen aan stellen.
Memory
Buiten het ECC verhaal en de wens voor minimaal 16Gb zijn hier niet echt interessante keuzes te maken.
De 16Gb is vast en zeker over-kill maar de kosten hiervoor zijn relatief laag.
HDD
Uiteraard eerst de keuze voor HDD vs SSD. Ik weet niet of een SSD verstandig is, voor het Ghosten van de clients is een redelijk lees-snelheid wel een vereiste. Ik ben hier nog niet helemaal uit, misschien een raid 1 opstelling voor SSD of een raid 5 met HDD. De kosten hiervoor zullen enigszins hetzelfde zijn (2x SSD is ongeveer gelijk aan 5 hdd + raid kaart).
Het grote vraagstuk blijft dus de CPU, wat zijn jullie ideeën hierover.
Windows 2008:
Symantec Ghost
DC/AD
Radius
Debian:
DHCP, DNS, FTP, TFTP, HTTP, Database, Proxy, Firewall, SSH, File Sharing, SNMP,
Het Windows gedeelte zal de clients voorzien van verse images, en policies. Het Debian gedeelte zal de clients voorzien van services nodig voor het netwerk/internet.
De vraag zit hem voornamelijk in het CPU gedeelte, ga ik voor een I7 2600k
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 2600K Tray | € 272,90 | € 272,90 |
| 1 | Intel 320 120GB | € 154,05 | € 154,05 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G | € 64,39 | € 128,78 |
| 1 | Intel Server Board S1200BTL | € 189,- | € 189,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 744,73 | |
Of voor een Xeon processor E5620
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E5620 Boxed | € 320,11 | € 320,11 |
| 1 | Intel 320 120GB | € 154,05 | € 154,05 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G | € 64,39 | € 128,78 |
| 1 | Asus Z8NR-D12 | € 331,- | € 331,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 933,94 | |
CPU:
qua prijs is de 2600K uiteraard goedkoper, maar ook qua prestaties schijnt hij sneller te zijn.
Deze processor is weleens waar niet voor 24/7 gebruik gefabriceerd maar de architectuur is hetzelfde als bij de Xeon. De socket is 1155 wat minder goed is als de 1366 (Xeon) wat de verschillen precies zijn heb ik niet begrepen.
De Xeon is iets duurder, presteert slechter maar heeft wel triple-channel support. Ik ben niet van plan om meerdere CPU's te gebruiken dus deze functionaliteit is geen argument.
Andere CPU's zijn uiteraard ook mogelijk, eis is wel dat ze leverbaar zijn via Alternate en < 350,-.
Mobo:
Hier heb ik niet zo heel veel keus in. Ik heb een mobo gezocht met een onboard Graka en het liefst twee NIC's (elk OS 1). Volgens mij kan en moet ik hier geen extra eisen aan stellen.
Memory
Buiten het ECC verhaal en de wens voor minimaal 16Gb zijn hier niet echt interessante keuzes te maken.
De 16Gb is vast en zeker over-kill maar de kosten hiervoor zijn relatief laag.
HDD
Uiteraard eerst de keuze voor HDD vs SSD. Ik weet niet of een SSD verstandig is, voor het Ghosten van de clients is een redelijk lees-snelheid wel een vereiste. Ik ben hier nog niet helemaal uit, misschien een raid 1 opstelling voor SSD of een raid 5 met HDD. De kosten hiervoor zullen enigszins hetzelfde zijn (2x SSD is ongeveer gelijk aan 5 hdd + raid kaart).
Het grote vraagstuk blijft dus de CPU, wat zijn jullie ideeën hierover.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl