• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01
Goedenavond,

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het bouwen van een game-pc voor een vriend met een budget van €200(ja het kan :) ).

Nu heb ik de volgende configuratie weten te bouwen:

- Medion kast met MSI-bordje(staat geen type op, enkel msi)
- Core 2 Quad Q8200
- 2GB DDR2 samsung dimm
- 2x1GB kingston valueram
- Corsair HX520 (520 watt)
- Gigabyte GTX460

De medionkast kwam met het MSI-bord, 2gb samsung dimm en de Q8200.

Als ik ga testen met prime 95 "Small FFTs" of "Large FFTs" laat lopen weinig belasting van het geheugen) blijft het systeem stabiel.
Maar zodra ik "Blends" ga doen (veel belasting van het ram geheugen) krijg ik een BSOD binnen een minuut.
Dit zou dus wijzen op foutief geheugen zou je zeggen. De temperaturen blijven binnen de perken (beneden 60 graden voor de cpu, rond de 30 voor het moederbord).

Nu heb ik dit getest met verschillende geheugenbankjes erin, en hetzelfde probleem blijft zich voordoen.

Waar zit het euvel nou? In het moederbord, of het geheugen? :?

Verwijderd

Heb je het geheugen met memtest getest?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al Memtest86 gedraait ?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Zit de chipset koeler nog wel goed vast?

• Terrz
Zouden alle drie de heugenbankjes foutief zijn? Dat kan toch bijna niet?

Ik zal memtest eens laten lopen

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Terrz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:14:
Zouden alle drie de heugenbankjes foutief zijn? Dat kan toch bijna niet?

Ik zal memtest eens laten lopen
Die kans is inderdaad klein, maar zonder ze allemaal te testen weet je niets. Het probleem kan natuurlijk ook in het moederbord zitten. Heb je het geheugen wel op de juiste settings staan, dus kloppen de timings en het voltage ?

• Terrz
PilatuS schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:17:
[...]

Die kans is inderdaad klein, maar zonder ze allemaal te testen weet je niets. Het probleem kan natuurlijk ook in het moederbord zitten. Heb je het geheugen wel op de juiste settings staan, dus kloppen de timings en het voltage ?
De samsung dimm kwam met het moederbord en CPU(was één set in een medion computer).

In het bios valt weinig tot niets in te stellen, zit allemaal op slot aangezien het een pre-fab computer is geweest.

• Terrz
Heb het geheugen getest met een memtest86+ opstartbare disk, en zoals verwacht 100% "no errors".

Ik kan dus nu concluderen dat het moederbord kaduuk is? Het probleem word nu aanzienlijk erger, ook gewoon in windows vaak vastlopers en BSOD's.

Wat zou een goed moederbord ter vervanging zijn? Uiteraard zo goedkoop mogelijk.

Ik zie in de pricewatch dat Asrock bordjes goedkoop zijn, alleen zijn die net als MSI niet een wat slechtere kwaliteit?

Ik zat zelf te kijken naar een Asus P5QPL. In dit bord kan ik ook gewoon de oude DDR2 latjes prikken :)
Pagina: 1