Automatisch switchen samplerate met geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vraagje die me te binnen schiet:
Is het mogelijk om je geluidskaart zo in te stellen dat ie vanzelf schakelt tussen verschillende samplerates?

Ik luister veel naar muziek op zowel 44.1 khz als 96 khz en films op 48 khz.

Kan mijn geluidskaart (Xonar D2) dan detecteren welke samplerate wordt gebruikt en vanzelf switchen naar de juiste rate?
Ik heb met de meegeleverde software een soort controlpanel waar ik handmatig de samplerate in kan stellen. Kan dat niet gewoon automatisch gebeuren? :?

spek pc, spek hifi, last.fm

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik had eens een Creative X-Fi kaart die dat deed als je ASIO gebruikt. Hiervoor gebruikte ik foobar2000 met ASIO plugin.

Dit was wel onder XP, of dat bij windows 7 nog zo is weet ik niet.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• YoG
  • Niet online
Ja volgens mij waren die kaartjes daar eerder berucht om dan befaamd. Ze upsampleden naar 48khz als ze daar zin in hadden.

Maar goed, ik neem aan dat mijn gevraagde feature niet bestaat. Jammer, want zo heb je dus nooit een nauwkeurige bitstream-weergave zonder dat je zelf steeds moet ingrijpen!

Wat is dan de beste default instelling?
Ik laat m maar dan op 96 khz staan ... ;w

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier word t 1 en ander goed uitgelegd:
http://blog.szynalski.com...k-in-windows-vista-and-7/

Maarrrr, als je WASAPI gebruikt in bijv foobar dan wordt automatisch de juiste sample rate aangehouden. Dit kun je eens controleren met een receiver of externe DAC met een display. Zoals je m nu hebt staan op 96KHz wordt alle 44.1KHz muziek via DS door Windows geupsampled. Dat is dus iets wat je niet wilt. Google maar eens op WASAPI + sample rate, genoeg hits met uitleg.

[ Voor 8% gewijzigd door wagenveld op 06-11-2011 17:43 ]

• YoG
  • Niet online
Ja van Wasapi en KS was ik al op de hoogte. Ik wist niet dat dit zo aktief samenwerkt met je geluidskaart. Hij stuurt dus direct je kaart aan?

In XBMC (mediacentre) heb ik ook Wasapi aanstaan. Dus alles zou nu okee moeten zijn wat betreft samplen naar juiste khz?

Wasapi is dus "the answer". Doet KS hetzelfde? In principe is dat toch hetzelfde als Wasapi (die laatste dan met specifieke Vista/7 ondersteuning) ?

Dan zet ik m maar weer op 44.1 :w

[ Voor 20% gewijzigd door YoG op 07-11-2011 02:40 ]