Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Beste tweakers,

Na ruim een uur gezocht te hebben op internet ben ik nog niet uit m'n vraag/situatie, deze is alsvolgt: In het begin van dit jaar ben ik naast mijn studie een eenmanszaak gestart. Inmiddels loop ik de laatste maanden tevens stage.

Deze twee inkomsten moet ik bij elkaar optellen om daar vervolgens belasting over te betalen. Ik weet dat als dit hoger is dan €6000 ik 33,1% belasting moet betalen (ik laat de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet hier even buiten schot :P ).

Stel deze twee inkomsten zijn bij elkaar €7000, moet ik dan 33,1 procent betalen over die 7000 euro of over de 1000 euro die ik er boven zit?

My middle finger salutes you.

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11 16:34
Uiteraard alleen over het meerdere (gelukkig wel!).

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zoektip van de week: belastingvrije voet ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Atlas schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 22:42:
Zoektip van de week: belastingvrije voet ;)
algemene heffingskorting en andere aftrekposten die ondernemers hebben

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:25

itsalwaysme

Graast voor DB

En deze vraag stond niet op www.belastingdienst.nl? Het antwoord in ieder geval wel.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• barktus
Kort na het posten kom ik inderdaad de algemene heffingskorting tegen :X . Ik vond niks op het voorgaande doordat ik uit ging van een vast bedrag van €6000 euro. Inmiddels is het me helemaal duidelijk. Bedankt voor de reacties en dit topic mag dicht :) .

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
Let ook op dat je je stufi niet kwijt raakt..

• barktus
Er op letten zeker, in verband met het onrechtmatig studiefinanciering ontvangen dan. Of het erg is? Nee ben van mening dat als je die hoogte haalt je ook zelf het geheel wel kan financieren 8) . Daarnaast hoef je enkel de maanden dat je er boven zit op dat moment zelf te betalen. Dus eerder vervelend dan erg :P .

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

bartva schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:25:
Er op letten zeker, in verband met het onrechtmatig studiefinanciering ontvangen dan. Of het erg is? Nee ben van mening dat als je die hoogte haalt je ook zelf het geheel wel kan financieren 8) . Daarnaast hoef je enkel de maanden dat je er boven zit op dat moment zelf te betalen. Dus eerder vervelend dan erg :P .
Die grens ligt op iets van 10.000 euro per jaar, als je daar boven zit kan je en je stufi terug betalen, en je studenten OV. en niet alleen van die paar maanden, maar van het hele jaar. Is dus toch iets van 3000 a 4000 euro dacht ik.

It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
itsalwaysme schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:00:
[...]

Die grens ligt op iets van 10.000 euro per jaar, als je daar boven zit kan je en je stufi terug betalen, en je studenten OV. en niet alleen van die paar maanden, maar van het hele jaar. Is dus toch iets van 3000 a 4000 euro dacht ik.
Het is alleen een probleem als je je studiefinanciering te laat stop zet.
Bron: DUO
Verwacht je in 2011 meer dan € 13.215,83 te gaan verdienen?
  • Zet je studiefinanciering stop vóór de maand waarin je boven de bijverdiengrens komt. Ben je dertig jaar, of word je dat voor 1 januari, neem dan eerst contact op met ons.
  • Vraag tegelijkertijd weer studiefinanciering aan vanaf 1 januari 2012.
  • Vergeet niet je studentenreisproduct stop te zetten. Doe dit uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.
  • Voorbeeld
Je bereikt in oktober 2011 de bijverdiengrens van € 13.215,83. Dan kun je het beste:
  • per 1 oktober je studiefinanciering stopzetten
  • je studentenreisproduct uiterlijk op 7 oktober (de vijfde werkdag) stopzetten
  • per 1 januari 2012 opnieuw studiefinanciering aanvragen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

Woy schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:11:
[...]

Het is alleen een probleem als je je studiefinanciering te laat stop zet.

[...]
Okee, dat is dan aangepast sinds vorig jaar. Vorig jaar was het namelijk alleen als je je studie afgerond had en je zet je stufi optijd stop dat je meer mocht verdienen. Maar gelukkig hebben ze daar ook eindelijk door dat het anders kan.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
itsalwaysme schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:21:
[...]

Okee, dat is dan aangepast sinds vorig jaar. Vorig jaar was het namelijk alleen als je je studie afgerond had en je zet je stufi optijd stop dat je meer mocht verdienen. Maar gelukkig hebben ze daar ook eindelijk door dat het anders kan.
Zover ik weet was het altijd al op deze manier geregeld, want dit is ook wat ik me van mijn studie herinner en dat is al weer een tijd geleden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• barktus
Woy schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:24:
[...]

Zover ik weet was het altijd al op deze manier geregeld, want dit is ook wat ik me van mijn studie herinner en dat is al weer een tijd geleden.
Dat is ook wat ik me herinner, heb het de laatste jaren verschillende keren nagezocht. :+

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

bartva schreef op maandag 07 november 2011 @ 11:26:
[...]

Dat is ook wat ik me herinner, heb het de laatste jaren verschillende keren nagezocht. :+
Ik (of mijn ex-vriendin) heb er mee te maken gehad vorig jaar. Ik was toen ook in die veronderstelling, maar na meerdere keren gebeld te hebben met Duo, kwam er toch uit dat als je te veel verdiend in een jaar (al is het 1 euro) dat je helemaal geen recht hebt op stufi en OV. Eigenlijk net als huur/zorgsubsidie. Alleen als je halverwege het jaar een diploma gehaald had, dan had je er recht op.

Maar ik zou het logisch vinden als ze het eindelijk veranderd hebben.

• barktus
Ik ga komende week even bellen met DUO, om het 100% zeker te hebben. De uitkomst zal ik hier ook even posten. :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Woy schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:24:
[...]

Ja dat is ook mijn ervaring. Ik kwam ook elk jaar boven de grens en moest elk jaar mijn studiefinanciering een maand eerder stopzetten, maar ik heb nooit iets hoeven terugbetalen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Voor de berekening van de bijverdiengrens worden en werden enkel de maanden waarin je stufi en een OV ontving meegerekend.

Als je dus in september denkt over de bijverdiengrens te gaan, zet je je stufi voor september tot en met december stop en lever je je OV in. Zo wordt 8/12e van je inkomen genomen voor de berekening voor dat jaar (januari tot en met augustus), en blijf je onder de bijverdiengrens.

Je kunt er ook voor kiezen je OV op dat moment niet in te leveren, dan betaal je de overige vier maanden zo'n 130 euro per maand voor je OV.

Deze maanden moeten aan het begin of eind van het jaar vallen, en aaneengesloten zijn:
Niet het hele jaar studiefinanciering?
Heb je aan het begin of einde van 2009 geen studiefinanciering? Dan telt een deel van het inkomen dat je in dat jaar hebt verdiend niet mee. Dit gaat naar rato van het aantal maanden waarin je geen studiefinanciering hebt ontvangen. We herleiden de winst uit onderneming, de negatieve persoonsgebonden aftrekposten, de persoonsgebonden aftrek, het belastbaar inkomen uit box 2 (aanmerkelijk belang) en het belastbaar inkomen uit box 3 (voordeel uit sparen en beleggen) tot maandbedragen door dit inkomen door 12 te delen.

Onderbreking middenin het jaar
Heb je aan het begin en eind van 2009 wel studiefinanciering, maar onderbreek je je studiefinanciering in de tussenliggende periode? Dan telt het inkomen dat je tijdens die onderbreking hebt verdiend wel mee.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Zijn de genoemde bedragen tegenwoordig trouwens bruto of netto? Toen ik studiefinanciering kreeg, was het bedrag 9000 gulden netto. Daardoor heb ik heel wat trucjes kunnen uithalen met pc- en fiets-privéregelingen die met het brutosalaris werden verwerkt. Het belastingvoordeel was natuurlijk laag, maar het scheelde wel weer een of twee maanden studiefinanciering.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• D_Jeff
  • Laatst online: 10:33
Canaria schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:18:
Zijn de genoemde bedragen tegenwoordig trouwens bruto of netto? Toen ik studiefinanciering kreeg, was het bedrag 9000 gulden netto. Daardoor heb ik heel wat trucjes kunnen uithalen met pc- en fiets-privéregelingen die met het brutosalaris werden verwerkt. Het belastingvoordeel was natuurlijk laag, maar het scheelde wel weer een of twee maanden studiefinanciering.
IB Groep / Duo groep kijkt naar de bedragen die opgegeven worden als belastbaar inkomen. Dus helaas bruto.
(als het netto was, zou het nog leuker worden :9~ )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sinds 2008 is het bruto.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
"Bruto" en "Netto" zijn niet de juiste termen (ambigu); "belastbaar inkomen" wel. Sommige zaken worden al ingehouden voor belastbaar inkomen, sommigen na. Een fiets die vanwege de werkgever wordt verstrekt is bijvoorbeeld geen (belastbaar) inkomen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1