HDMI: automatisch switchen stereo / 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Ik heb de volgende configuratie in m'n HTPC:

ATI Radeon 5450, die aangesloten is op een Onkyo 509 receiver. Als deze receiver in standbye staat dan wordt het HDMI audio signaal doorgegeven aan m'n TV en als ie aan staat dan aan de 5.1 speakers... tenminste dat is afhankelijk van wat er als eerste aangezet wordt. Als ik de HTPC als eerste aanzet dan 'communiceert' de 5450 eerst met de receiver. Als deze op standbye staat dan 'ziet' deze de TV (2 speakers) en stuurt alles als stereo uit. Staat de receiver al aan dan ziet de 5450 een 5.1 speaker systeem en stelt daar z'n audio profiel op in.

Wat ik nu eigenlijk zou willen is dat, als de HTPC aan staat, dat de HDMI audio driver overgaat naar 5.1 als ik de receiver aanzet en als ik 'm uitzet weer naar stereo.

Op verschillende internet fora kom ik het issue tegen dat men plots de 5.1 instelling kwijt is en deze vervangen wordt door een stereo signaal... nou hierdoor dus... (dit heeft me ook een avond gekost voor ik begreep dat dit hierdoor veroorzaakt werd.)

Nu ben ik dus op zoek naar een mogelijkheid de HDMI audio driver zover te krijgen dat als de receiver 5.1 kan uitsturen, dat ie dat dan ook doet. Zonder dat ik het systeem opnieuw moet opstarten.

Iemand een idee of tip? (Desnoods bijvoorbeeld door het opnieuw opstarten van de HDMI audio driver...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
Vreemd... ik meende hem in het Windows Client topic te hebben geplaatst... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dan fixen we dat even voor je ;)

edit; done :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh, ging het over Windows?
Is het dan niet handig om tenminste erbij te vertellen over welke Windows versie je het uberhaupt hebt dan? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
Hmm, inderdaad sorry :) : Windows 7 Ultimate 32 bits. Ati realtek HDMI driver 2.66 (via Guru3d gedownload, mocht dat wat uitmaken..), ATI 5450 videokaart met AMD 11.9 driver.