Thermal pad vs koelpasta

Pagina: 1
Acties:

• EvBeek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-12 17:05
Hallo tweakers,

ik heb hier mijn Asus 900a open liggen om er een nieuwe case om te zetten. Ik ben er bijna mee klaar, maar nu bedenk ik me opeens dat t misschien wel beter is de oude thermal pads (van die "kussentjes" die de warmte doorgeven) te vervangen. Maar, aangezien ik geen nieuwe thermal pads heb, vroeg ik mij af of ik dit ook met gewone koelpasta kan vervangen?

Groeten,

Erik.

Verwijderd

Hoi Erik,

nee. Thermalpads zijn iets dikker. Koelpasta zal niet goed aangedrukt worden en dus niet goed koelen. Dit wordt meestal gedaan bij videochips en chipsets (heel af en toe ook bij CPU's) zodat er geen schade kan ontstaan bij schokken/vallen e.d.

Verwijderd

De functie van de pads en pasta is hetzelfde: zorgen dat de twee oppervlakken geleidend contact maken zonder dat er isolerend lucht ertussen komt.

Dit hoort gewoon te kunnen als je een beetje handig bent met thermale pasta toe te passen.

Edit: Alex maakt een goed punt, kijk eerst eens of er niet teveel ruimte tussen zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 20:23 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:52

Fordox

00101010

@alex op laptops zit gewoon koelpasta tussen de component en de koeling dus bescherming is het niet helemaal ;)

om te kijken of het past, moet je een pad eraf halen, papier in de plaats leggen en dan koeler erop. als het papier blijft klemmen als je eraan trekt, kun je er koelpasta tussen smeren ;)
over het algemeen is diet wel goed mogelijk op gpu's. word wel regelmatig gedaan dat de pads worden vervangen door pasta.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• EvBeek
Hmmm.. dat met t papier wil niet, het is een mini laptop... te weinig ruimte! Maar dan stop ik dus gewoon de pads er maar weer tussen denk ik, bedankt voor de tips!

• Fordox

Fordox

00101010

een klein strookje papier lukt toch wel?

• EvBeek
Ik krijg t er wel tussen, maar als ik t er weer uit wil trekken kan ik er niet meer bij met mijn worstevingertjes. Lapje is overigens succesvol omgezet naar zn nieuwe huis :).

Verwijderd

Fordox schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:43:
@alex op laptops zit gewoon koelpasta tussen de component en de koeling dus bescherming is het niet helemaal ;)

om te kijken of het past, moet je een pad eraf halen, papier in de plaats leggen en dan koeler erop. als het papier blijft klemmen als je eraan trekt, kun je er koelpasta tussen smeren ;)
over het algemeen is diet wel goed mogelijk op gpu's. word wel regelmatig gedaan dat de pads worden vervangen door pasta.
Ik maak zeer regelmatig laptops open voor mijn werk, 1 a 2 per dag, en er zit toch echt HEEL vaak een pad tussen de vastgesoldeerde chips zoals vga/chipset. Heb hier een keer met toshiba over gesproken, welke mij toen hebben uitgelegd dat er anders bij vallen stukjes van de chip kunnen afbreken. Omdat de CPU vervangbaar is, werd daar gewoon koelpasta tussen gedaan.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 20:28
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 10:32:
[...]

Ik maak zeer regelmatig laptops open voor mijn werk, 1 a 2 per dag, en er zit toch echt HEEL vaak een pad tussen de vastgesoldeerde chips zoals vga/chipset. Heb hier een keer met toshiba over gesproken, welke mij toen hebben uitgelegd dat er anders bij vallen stukjes van de chip kunnen afbreken. Omdat de CPU vervangbaar is, werd daar gewoon koelpasta tussen gedaan.
Klopt maar dit geld meestal alleen voor het geheugen van de videokaart.

Sig

Verwijderd

treative schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 10:42:
[...]

Klopt maar dit geld meestal alleen voor het geheugen van de videokaart.
Nee, ook vrijwel alle vaste videochips worden op deze manier gedaan. Losse kaarten, zoals MXM-kaarten dan weer niet. Die worden met pasta gedaan omdat ze 1: vervangbaar zijn en 2: MXM kaarten zijn altijd relatief zware vga-kaarten voor laptops. Koelpasta heeft betere geleidende eigenschappen dan een thermal pad.

• Fordox

Fordox

00101010

sorry ik las alleen voor de cpu.
op moederborden is het ook nog wel zo dat chipset chips ook met thermal pads worden vastgemaakt aan het koelbok.

Pagina: 1