vlekken op LCD, oorzaak water?

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb mijn monitor (samsung 2233rz, 22" TFT) naar de winkel (BCC) teruggebracht omdat er vlekken in beeld te zien zijn. De verkoper vroeg of ik water gebruikt had om het scherm schoon te maken. Ik zei ja. De verkoper zei dat de vlekken door water zouden kunnen komen omdat het water in het scherm trekt en omdat er kalk in het water zit. Ook zei de verkoper dat ze daarom van dat speciale reinigingsspul voor lcd-monitoren verkopen.

Nu heb ik de handleiding gedownload en er staat te lezen "u kunt de monitor en het oppervlak van het TFT-LCD afnemen met een zachte, iets vochtige doek."

Ik heb dus gewoon zo gedaan als in de handleiding staat. Nu hebben ze die monitor opgestuurd om hem te repareren.

Vraag: kunnen die vlekken inderdaad ontstaan door water of lult die verkoper maar wat? Ik geloof er niks van dat die vlekken door water zijn ontstaan.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

Verwijderd

Zonder technische onderbouwing, maar nee. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, ik maak ook altijd schoon met een vochtige doek.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bullshit.

Sowieso mag ik aannemen dat je het scherm even droogpoetst na het schoonmaken?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Als je het mij vraagt een bull verhaal... wat zou een lik aan je vinger om een vieze veeg weg te halen dan wel niet met een monitor kunnen doen... daar moet een beetje monitor echt wel tegen kunnen. De laag op een LCD hoort absoluut niet poreus te zijn zodat kalk uit kraanwater zogenaamd in het paneel zou trekken. Er komt in de levensduur van een monitor doorgaans nog wel ergere troep op het paneel, bij mij wel iig en ik heb van zoiets nog nooit schade gehad. Uiteraard wel eens toen het ook werkelijk de elektronica had bevochtigd, maar gewoon een beetje nattigheid puur op het paneel mag echt geen probleem zijn.

Reden gewoon niet accepteren en duidelijk vertellen dat jij je rechten kent als consument. Of je het nou wel of niet weet, daar verder daarover niet in discussie gaan in de winkel, maar voet bij stuk houden dat je simpelweg recht hebt op garantie en dat je niets verkeerd hebt gedaan, nl. het reinigen met een vochtige doek is volgens de aanwijzingen in de handleiding gebeurd. Dat zijn normale praktijken in zaken zoals BCC of Mediamarkt, een soort van ontmoedigingsbeleid wordt bij dergelijke zaken gevoerd. Ze kwamen zeker ook met hun 'mooie overzichtelijke lijstje' waarin jouw rechten als klant staan beschreven als consument... zo'n briefje wat je direct in de prullenbak mag gooien :)

[ Voor 35% gewijzigd door MicGlou op 04-11-2011 19:29 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

water is niet slecht voor een beeldscherm want: de voeding en interface print en alles dat met stroom te maken heeft zit aan de achterkant van het scherm, en ik neem aan dat bijna nooit iemand de achterkant van zijn scherm poetst.
nog een ander punt: het paneel zelf is eigenlijk gewoon opgehangen in een plastic frame. het paneel is intern helemaal afgesloten van lucht, dus ook water (en kalk). is alleen metaal en plastic.

dat lcd schoonmaak spul is volgens mij ook op waterbasis, maar dat weet ik niet zeker. dat schoonmaakmiddel is meer geoptimaliseerd voor de eigenschappen van het scherm om daar vuil af te halen. niet om kalkaanslag te voorkomen (dan heb je calgon nodig ofzo).

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
TimMer schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:22:
Sowieso mag ik aannemen dat je het scherm even droogpoetst na het schoonmaken?
Uiteraard.

Ik vond het al een vreemd verhaal van die verkoper.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:16
Mijn ervaring is dat hard kraanwater wel degelijk vlekken achterlaat op een LCD scherm. Ik gebruik zelf condenswater uit een wasdroger en een schone microvezel doek en dat werkt prima.

Alternatieven zijn gedemineraliseerd water of gedistileerd water. Wat ze in die sprays verkopen is volgens mij gewoon gedistileerd water...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Helixes schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 17:54:
Mijn ervaring is dat hard kraanwater wel degelijk vlekken achterlaat op een LCD scherm. Ik gebruik zelf condenswater uit een wasdroger en een schone microvezel doek en dat werkt prima.

Alternatieven zijn gedemineraliseerd water of gedistileerd water. Wat ze in die sprays verkopen is volgens mij gewoon gedistileerd water...
Wat voor vlekken en kun je ze weer weg krijgen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat voor vlekken ? pics ?

Je kan wel degelijk vleken in je scherm krijgen wanneer het water van de zijkant tussen het glas en/of de polariserende lagen komt (heh al een keer gezien met een bak koffie :p ) dat is niet waterdicht

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 05-11-2011 18:00 ]

Iperf

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb geen pics van die vlekken nee. In de handleiding staat dat je een vochtige doek kunt gebruiken overigens.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan het water geweest wat van de zijkant aan de lcd is ingetrokken of niet ?

De zijn definitie van een vochtige doek is een doek waar het water net niet vanzelf uitvalt. en de ander pak een doek en knijpt hem eerst hard uit

Iperf

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:11
Ja hoor klopt helemaal, water heeft namelijk een basis ijzer wat dus die "witte wazen achter laat".

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:23:
kan het water geweest wat van de zijkant aan de lcd is ingetrokken of niet ?

De zijn definitie van een vochtige doek is een doek waar het water net niet vanzelf uitvalt. en de ander pak een doek en knijpt hem eerst hard uit
De vlekken zaten richting het midden dus niet aan de zijkant. En zo nat was mijn doek niet.
De vlekken waren trouwens bruinachtig.

• Mektheb
geen vinger schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:29:
[...]

De vlekken zaten richting het midden dus niet aan de zijkant. En zo nat was mijn doek niet.
De vlekken waren trouwens bruinachtig.
Rook je ?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter

• Mektheb
Anders had het wel is nicotine kunnen zijn,maar dat valt dus af.

Ik maak nooit me scherm schoon met Water en ook niet met die "middeltjes van toko's"
ik gebruik altijd klein beetje gedestileerd water, ook of dit juist is weet ik niet maar het werkt bij mij wel.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik pas altijd glassex.
Jaja speciale reflectielaag blbablablabal , nou ik kan je vertellen ik heb nooit geen ene ruk gemerkt van die laag. dus ook in het begin met lauw water en later glassex. nou ik moet het verschilnog zien

Op kantoort deden ze 1x paar maand alle monitoren met een vieze lap waarmee ze de grond net schoon hadden gemaakt. kun je het gelijk weer over doen :X

Iperf

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 15:56
Vloeistoffen kunnen dus WEL door de voorkant van het scherm, ik heb (vraag me niet hoe..zucht) zure bommen-water op een scherm laten vallen, en direct verkleurde het scherm onherstelbaar.

Overigens gebruik ik gewoon een vochtige ' wonderdoek' om m'n scherm schoon te maken en dat werkt prima hoor.

Kan er schade ontstaan door te hard drukken op het scherm tijdens het schoonmaken misschien ?

[ Voor 13% gewijzigd door MEN-O op 05-11-2011 19:35 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:34:
Kan er schade ontstaan door te hard drukken op het scherm tijdens het schoonmaken misschien ?
Niet door mij, maar het lcd-scherm was een demo-model. Het zou dus kunnen dat ze in de winkel hard hebben lopen drukken op dat ding.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Water kan zeker vlekken achterlaten, maar niet onuitwisbare.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
spNk schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:53:
Water kan zeker vlekken achterlaten, maar niet onuitwisbare.
Ze zijn wel onuitwisbaar omdat de verkoper met speciaal spul de vlekken eraf heeft geprobeerd te halen, wat echter niet lukte.

• Josaus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:53
ik denk dat het eerder komt door te hard drukken dan door water, hoewel ik ook weleens last heb gehad van vlekken door water..
Pagina: 1