Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onduidelijkheid over type ADSL

Pagina: 1
Acties:

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-11 12:44
Kan iemand mij vertellen waar je met 100% zekerheid te weten komt wat voor type ADSL er leverbaar is op een adres?

Het is namelijk zo dat de ene website zegt dat er ADSL1 leverbaar is, terwijl BBNed website zegt dat er op mijn adres ADSL2+ beschikbaar is.
Ik zit een beetje te shoppen voor een abbo. En weet nu dus ok dat er 4 netwerken zijn (KPN, BBNed, Online en Versatel). Op de website van BBNed kun je controleren welke versie ADSL er beschikbaar is. Hier staat wel ATM DSL en Ethernet DSL. Ik weet niet wat dat betekend.

Op de website van van ADSLTotaal wordt er een check uitgevoerd, en die zegt dat er alleen ADSL1 leverbaar is, waardoor de snelheid maar 8MB zou zijn.
Kijk ik op de website van Concepts ICT, dan wordt er alleen gesproken over ADSL.

Wat moet ik geloven? En belangrijker: Als er ADSL2+ beschikbaar is, wordt dit dan standaard geleverd?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Heel simpel.

Als er één van die netwerken (KPN, Tele2/Versatel, BBNed, Online) in je centrale aanwezig is met hun glasvezelnetwerk, heb je de mogelijkheid tot 20 Mbit bij het desbetreffende netwerk.
In alle andere gevallen val je terug op het KPN WBA-A netwerk. Dat is maximaal 8 Mbit.

Als je een postcodecheck doet bij internetten.nl kan je in de resultatenpagina "weergeven netwerken" aanklikken. Dan zie in één opslag wat mogelijk is in je centrale.

[ Voor 4% gewijzigd door cornfed99111 op 04-11-2011 18:06 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Wat ook de verwarring kan veroorzaken is dat je prima ADSL2+ kan hebben op je centrale waarop je bent aangesloten. Maar dat door de afstand (lijnlengte) de maximale snelheid op je adres op of rond de 8Mb uitkomt.

Dat is het maximum van ADSL1 techniek en zo zou je denken dat je geen ADSL2+ hebt. Dat heb je dan wellicht wel alleen met niet de maximale snelheid door de afstand.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Buffalo
@cornfed99111: Alle providers zijn dus glasvezel tot de wijkcentrale begrijp ik?
Als ik de beschikbare netwerken toon op internetten.com dan zie ik heel veel items met 20MB beschikbaar op mijn adres.
Bij BBNed staat dit:
Netwerk Gewone telefoonlijn ISDN-telefoonlijn
ADSL_T512 beschikbaar beschikbaar
ADSL_T1000 beschikbaar beschikbaar
ADSL_T2000 beschikbaar beschikbaar
ADSL_T4000 beschikbaar beschikbaar
ADSL_T6000 beschikbaar beschikbaar
ADSL_T8000 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T2000 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T4000 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T10000 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T12000 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T12000_OF_TISCALI_T12 beschikbaar beschikbaar
ADSL2_T16000 beschikbaar beschikbaar

KPN WBA-A zie ik nergens terugkomen. Wat is dit precies?

@bjck: Volgens de check op de BBNed website zit ik op onveer 1629m van de wijkcentrale. Geen ideee hoe betrouwbaar dit is.
En dit is beschikbaar:

Dienst Omschrijving Snelheid (max.)
ADSL BBned ATM DSL 2-8Mb/512kb
ADSL2+ BBned ATM DSL 16Mb/1Mb
SDSL BBned ATM DSL 2.3Mb/2.3Mb
B-SDSL BBned ATM DSL (IMA/4WIRE) 9.2Mb/9.2Mb
ADSL2+ BBned Ethernet DSL 12Mb/1Mb
ADSL2+M BBned Ethernet DSL 4Mb/2Mb
B-SDSL.bis BBned Ethernet DSL 15Mb/15Mb

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Je kan niet simpelweg een overzicht maken van welke DSL telco (netwerk) wat voor type diensten levert op je adres. Je kan wel bij diverse ISP's kijken welk abonnement ze maximaal aanbieden op je adres. Sommige geven ook nog een te verwachten snelheid bij bijvoorbeeld een 'tot 20Mb' abonnement aan.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Buffalo
bjck schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:22:
Je kan niet simpelweg een overzicht maken van welke DSL telco (netwerk) wat voor type diensten levert op je adres. Je kan wel bij diverse ISP's kijken welk abonnement ze maximaal aanbieden op je adres. Sommige geven ook nog een te verwachten snelheid bij bijvoorbeeld een 'tot 20Mb' abonnement aan.
Klopt. Ik denk wel dat ADSL2+ beschikbaar is. Online gaf aan dat bij mij de snelheid tussen de 12 en 16MB zal liggen. Tele2 zegt ook iets als dat 20MB mogelijk moet zijn.

Ander vraagje nog meteen: Het is mij wat verwarrend over een vaste KPN lijn. Die moet je hebben om ADSL te kunnen afsluiten. Er wordt dan toch gewoon bedoelt dat de lijn actief moet zijn, en niet dat de lijn fysiek aanwezig is? (Uiteraard moet de lijn wel fysiek aanwezig zijn, maar volgens mij wordt dit niet bedoeld?)
Ik heb het betreffende huis gekocht, en voor de rest nog geen aansluiting.

• cornfed99111
WBA-A heette vroeger KPN Bitstream.
Dat was het eerste ADSL netwerk die KPN in de telefooncentrales aanlegde.
WBA-A zie je niet in de lijsten, omdat die in elke telefooncentrale in Nederland aanwezig is.
Als een provider niet kan leveren over zijn eigen glasvezelnetwerk, wijkt men automatisch uit naar WBA-A.
Er bestaat ook WBA-E. Dat is het ADSL2+ netwerk van KPN.

BBNed laat maar een snelheid toe voor je verbinding van maximaal 16 Mbit.
Hoger heeft geen nut, want je afstand tot de centrale is te ver daarvoor.

De afstandsmeting van BBNed is redelijk betrouwbaar.
Als KPN een soortgelijke 'snelheidsvoorspelling' doet op haar site, ga er maar van uit dat
die afstand dicht in de buurt zit van de werkelijkheid.

• Buffalo
cornfed99111 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:06:
WBA-A heette vroeger KPN Bitstream.
Dat was het eerste ADSL netwerk die KPN in de telefooncentrales aanlegde.
WBA-A zie je niet in de lijsten, omdat die in elke telefooncentrale in Nederland aanwezig is.
Als een provider niet kan leveren over zijn eigen glasvezelnetwerk, wijkt men automatisch uit naar WBA-A.
Er bestaat ook WBA-E. Dat is het ADSL2+ netwerk van KPN.

BBNed laat maar een snelheid toe voor je verbinding van maximaal 16 Mbit.
Hoger heeft geen nut, want je afstand tot de centrale is te ver daarvoor.

De afstandsmeting van BBNed is redelijk betrouwbaar.
Als KPN een soortgelijke 'snelheidsvoorspelling' doet op haar site, ga er maar van uit dat
die afstand dicht in de buurt zit van de werkelijkheid.
Als ik max 16Mbit kan halen ben ik tevreden. Helaas voor mij is er nog geen glasvezel beschikbaar op mijn adres of VDSL. Ook kabel glasvezel hebben we hier nog niet.

Kun je mijn vraag over de KPN lijn nog benatwoorden ;) Misschien een beetje dom, maar als ik logisch nadenk zou ik voor de lijnhuur moeten betalen omdat er nu geen abbo op zit in mijn woning, en de lijn dus dood zou moeten zijn.

Trouwens: Dat lijstje wat ik noemde van internetten.nl staat geen ADSL2+, maar ik zou wel 16Mbit moeten kunnen halen. Lijkt me wat verwarrend....

[ Voor 5% gewijzigd door Buffalo op 05-11-2011 20:37 ]

• cornfed99111
In dat internetten.nl lijstje moet je kijken naar het eerste woord.
Tot en met 8 Mbit staat daar ADSL. Bij de hogere snelheden staat er ADSL2.
Volgens mij klopt dat prima.

Bij alle ADSL providers in Nederland kan je ADSL pakken met of zonder een actieve analoge lijn.
Alleen rekenen sommige providers een extra bedrag per maand als je geen analoog KPN abonnement
hebt. Maar er zijn ook providers waarbij dat niets uitmaakt qua kosten.

Uiteraard moet er een fysieke telefoonaansluiting (ISRA punt) in je woning aanwezig zijn.
Zo niet, dan moet je die eerst laten aanleggen door KPN.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Om te kijken wat je via KPN powered providers kunt halen kun je de Telfort postcode check gebruiken, die geeft meteen een vrij accurate verwachte snelheid, oa op basis van lijnlengte en praktijkgegevens (buren e.d.):

http://internet.telfort.n...r-webcomponent/index.html of
http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html

• Buffalo
Nielson schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:17:
Om te kijken wat je via KPN powered providers kunt halen kun je de Telfort postcode check gebruiken, die geeft meteen een vrij accurate verwachte snelheid, oa op basis van lijnlengte en praktijkgegevens (buren e.d.):

http://internet.telfort.n...r-webcomponent/index.html of
http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html
Via de eerste link wordt er 15 tot 20 Mbit gegeven en bij de tweede link 10 tot 14 Mbit. Wel vreemd.

@cornfed99111: Duidelijk verhaal. Wel gaar dat de ene provider wel KPN lijnhuur rekent, en dat het bij de ander erin zit. Ik wilde Concepts ICT nemen, maar die rekenen 9,40 aan lijnhuur per maand. Best veel. Dus ik denk er nog even over na.

Zou het nog lonen om ergens een los KPN abonnement te nemen, zodat de lijn alleen actief is? Ik ben ze nog niet tegen gekomen.

• cornfed99111
Nee, je betaalt voor een combinatie van analoog plus ADSL altijd extra.
Het goedkoopste analoog abonnement van KPN is Belbudget en dat kost €10,95 per maand.
Als je daarbij een ADSL abonnement bij optelt, ben je duur uit.
Het enige grote voordeel bij die constructie is, dat je telefoon vrijwel altijd werkt.
Ook bij internetstoringen of stroomuitval bij jou thuis.

• Binno
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 13:51

Binno

. .. ... ....

Probleem is echter dat je dan een toestel moet hebben die de voeding uit het wcd/ isra haalt. heb je een dect toestel loop je tegen het probleem dat deze ook zonder stroom komt te zitten.

En moet zeggen zit een gedeelte in Nederland zonder stroom is dat al gelijk nieuwswaardig, komt dus niet vaak voor + mobiel voor backup is er ook.

Tevens hoeft er geen telefoonnummer op de lijn om te kunnen internetten er is alleen service-id nodig. En idd bij providers zoals Online zit er vaak een huurprijs aan vast

"Reality is just an illusion, caused by lack of alcohol"

• Buffalo
Ik ben een stuk wijzer geworden. Ik heb nu bij Telfort een abbo afgesloten. Ik ging er vanuit dat ik een bepaald modem kreeg, die wil graag vanwege de Gigabit LAN poorten. Maar het lijkt erop dat ik die niet ga krijgen, omdat die momenteel alleen voor VDSL geoptimaliseerd zijn.

Als ik internetten.nl mag geloven, is er bij mijn nog geen VDSL beschikbaar. Waar kun je concreet zien wanneer een centrale eventueel omgebouwd wordt? Ik zag een aantal dagen geleden een Excel sheet hier op het forum, maar deze kan ik niet meer vinden. Ik stuitte daar bij toeval op.

Ik wil het echt graag weten, want ik heb weinig zin om een extra Gigabit Switch te plaatsen.
Pagina: 1