Suziki Swift (2008) blaast zichzelf op, Suzuki weigert hulp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Dit verhaal gaat niet over mijzelf, maar over de auto van mijn ouders. Het volgende is gebeurd:

Een week geleden reed mijn moeder naar haar werk toen plotseling haar motor van haar suziki swift (1.3 diesel) begon te loeien. Ze besloot toen zo snel mogelijk de auto langs de kant te zetten en heeft geprobeerd de auto uit te zetten. De motor ging echt gewoon door, en er ontstond behoorlijk wat rook. Ze heeft daarop brandweer en politie gebeld die zijn langsgekomen, maar ook die konden er niet veel aan doen. Nadat de auto klaar was met loeien kon hij niet meer worden opgestart.

Nu heeft ze de auto op laten halen door het autobedrijf waar ze de auto van heeft gekocht, en deze heeft het probleem doorgestuurd naar suzuki. Suzuki trekt echter zijn handen hiervan af, en zegt dat we pech hebben, maar de auto valt buiten de garantie (auto is ongeveer 3.5 jaar, ze geven 3 jaar garantie). De monteur had toen al besloten dat de gehele motor niet meer te redden is, en dus vervangen moet worden.

Je begrijpt dat mijn ouders behoorlijk zat waren met Suzuki, en toen hebben ze de ANWB en hun rechtsbijstandsverzekering gebeld. Deze melden hen dat het erg vervelend is wat er is gebeurd, maar ze niets voor ons kunnen doen omdat de auto destijds van een Suzuki dealer naar onze eigen dealer is gegaan, en vervolgens naar ons is verkocht waarmee de BOVAG garantie verloren gaat. Voor beide is dat een voorwaarde, dus de rechtsbijstandsverzekering vergoed nu niet, en de ANWB gaat voor zover nu duidelijk er ook geen uitspraak over doen.

Vanwaar dan dit verhaal? Ten eerste omdat het mijzelf ook frustreert hoe arrogant een bedrijf hierin kan zijn, en gewoon niets doet terwijl hun motor zichzelf opblaast. Ten tweede om anderen te waarschuwen, want de auto is gewoon altijd goed onderhouden, zelfs alleen maar bij de Suzuki dealer want we hadden hem net. Ten derde, en dit is de belangrijkste redenen, omdat wij niet meer weten wat nu verstandig is. Hopelijk heeft iemand hier ervaring met dit soort zaken, of heeft goede ideeen. En het is natuurlijk altijd positief als iemand buiten de kring van boze mensen er even met een frisse blik op kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Een diesel die niet meer uit wil is meestal een gevolg van (veel) teveel olie in het blok wat mee gaat verbranden. Misschien eens het bedrijf wat de laatste onderhoudsbeurt heeft gedaan aan de tand voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12

DropjesLover

Dit dus ->

Je mag toch bij aanschaf redelijkerwijs verwachten dat een auto meer dan 15 jaar mee gaat en dat een dergelijk voorval niet plaatsvind.
Ik zou de rechtsbijstandverzekering op de verkoper van de auto afsturen, hij heeft immers een ondeugdelijk product verkocht.

Overigens, als de wagen van 2009 is, dan is hij maximaal 2 jaar en 11 maanden oud. Dan valt hij gewoon nog onder de garantie, garantie gaat pas lopen vanaf het moment dat een product is verkocht voor zover ik weet.

[ Voor 29% gewijzigd door DropjesLover op 04-11-2011 18:29 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Wat ik even mis in het verhaal... Hoe lang hebben jouw ouders de auto nu? Want die hebben ze tweedehands gekocht als ik het goed begrijp?

Mogelijk hebben ze geen recht meer op fabrieksgarantie, maar nog wel op een occasiongarantie?

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 04-11-2011 18:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Dit heeft wat weg van een versleten turbo waardoor weer olie het inlaattraject is ingelopen.
Dat zorgt er i.d.d dan voor (zoals Metro2002 al aangeeft) de motor letterlijk op olie loopt en w.s. alleen nog maar hoger in toeren gaat draaien tot dat de 'bom barst'.

Mag niet voorkomen bij een auto van die leeftijd. Kilometerstand zal ook nog wel meevallen lijkt me.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een runaway diesel.. Jammer dat je moeder niet wist hoe ze hem kon stoppen.
Mag eigenlijk niet voorkomen en zeker niet na amper 3,5 jaar. Ik wens je succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

daandegoeiste schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:35:
Een runaway diesel.. Jammer dat je moeder niet wist hoe ze hem kon stoppen.
Ik ben best technisch aangelegd, maar ook ik zou het niet weten. Ik zou best wel het 1 en ander los durven trekken, zoals bijvoorbeel wat sensor stekkers, maar met een motor die zichzelf aan het opblazen is, laat ik de kap lekker van dicht :)

Zeker in mijn achterhoofd dat een garage/importeur zo'n geval toch wel graag zou willen onderzoeken, en kostenloos vervanging of reparatie regelt.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
Richard schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:39:
[...]

Ik ben best technisch aangelegd, maar ook ik zou het niet weten. Ik zou best wel het 1 en ander los durven trekken, zoals bijvoorbeel wat sensor stekkers, maar met een motor die zichzelf aan het opblazen is, laat ik de kap lekker van dicht :)

Zeker in mijn achterhoofd dat een garage/importeur zo'n geval toch wel graag zou willen onderzoeken, en kostenloos vervanging of reparatie regelt.
Hoewel ik het ook niet zeker weet, gok ik dat hij afslaat als je in zijn hoogste versnelling de koppeling ineens op laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Runaway diesel = lopen op olie = vaak kapotte turbo = vaak onzorgvuldig warmrijden. Ik kan het ergens wel volgen. Laat anders het blok en eventueel de turbo uit elkaar halen om te kijken hoe het gebeurt is, dan weet je tenminste iets.

@Richard: Een op hol geslagen diesel stop je door de luchtinlaat te blokkeren.
daandegoeiste schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
Hoewel ik het ook niet zeker weet, gok ik dat hij afslaat als je in zijn hoogste versnelling de koppeling ineens op laat komen.
Dat zou ik niet doen, dan gaat 'ie er vandoor.

[ Voor 32% gewijzigd door AtleX op 04-11-2011 18:42 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Richard schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:39:
[...]

Ik ben best technisch aangelegd, maar ook ik zou het niet weten.
Hehe, ik vroeg het me ook al af. Ik denk dat ik zou proberen om hem te laten afslaan (rem in + koppeling los), maar dat lijkt me ook niet al te gezond als de motor vanzelf hoge toeren blijft maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

daandegoeiste schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
[...]

Oh ja, Duh, dat had ik natuurlijk moeten weten!

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Xander schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
[...]

Hehe, ik vroeg het me ook al af. Ik denk dat ik zou proberen om hem te laten afslaan (rem in + koppeling los), maar dat lijkt me ook niet al te gezond als de motor vanzelf hoge toeren blijft maken.
Richard schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
[...]

Oh ja, Duh, dat had ik natuurlijk moeten weten!
Niet dus! Zoals ik hierboven al zeg gaat 'ie dan gewoon als een malle rijden. Even bokken en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

typ zelfde als boven mij
maar vraag blijft WAT is stuk gegaan?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
AtleX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:42:
[...]

[...]

Niet dus! Zoals ik hierboven al zeg gaat 'ie dan gewoon als een malle rijden. Even bokken en gaan.
Door de rem komt ie denk ik niet heen. Misschien een keer uitproberen. Jouw auto? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
inderdaad staat die fenomeen bekend als verrotte turbo. lucht inlaat blokkeren of een co2 blusser erin leegspuiten. (geen poeder of schuim :X )

een diesel heeft dusdanig veel koppel dat hij hem ofwel door zijn remmen trekt en anders slipt zijn koppeling door maar afslaan zal hij niet.

en hij gaat net zolang door tot alle olie op is en het blok vast slaat.

maar na 3 jaar en ?30 000 km hoort dit niet te gebeuren :N

en je zou bijna verwachten dat ze een klep in het inlaat traject plaatsen die bij dit soort gevallen de lucht toevoer afsluit. dit is namelijk bij lange na niet de eerste die het overkomt. :N zie youtube
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Fw2r_lIRgpY

[ Voor 42% gewijzigd door DECOY88 op 04-11-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(2009 +3,5jaar is op zijn vroegst 2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
De auto heeft 76000 KM gereden (ik ben de broer van Cyleo) en ik ben het met jullie eens dat het absoluut niet voor mag komen. De Swift heeft alle onderhoudsbeurten gehad (er is een keurig overzicht; alle beurten zijn bij een officiële Suzuki dealer uitgevoerd). Ik studeer zelf rechten en ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om de koop te ontbinden.

@DECOY88

Volgens mijn moeder was dit precies zoals het gebeurde, dank voor dit filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:22:
(2009 +3,5jaar is op zijn vroegst 2012)
Klopt, auto was van 2008. Wist het niet zeker maar heb het even nagevraagd.

Allen dank voor de hulp, het lijkt erg veel op de runaway diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je kan ook gewoon de koppeling laten schieten hoor, dan gaatie echt niet zomaar door. En anders idd luchtinlaat afdekken...

Is een motor eigenlijk altijd verrot als dit gebeurd?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

warhamstr schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:52:
Je kan ook gewoon de koppeling laten schieten hoor, dan gaatie echt niet zomaar door. En anders idd luchtinlaat afdekken...

Bijna wel aangezien hij gewoon net zolang doorgaat totdat hij dood gaat. Je blok slaat vast en alles loopt in de poeier.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
warhamstr schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 19:52:

koppeling laten schieten werkt alleen als hij stationair loopt. in dit soort gevallen trekt hij of je koppeling aan snot. of je banden beginnen te roken en je gaat ervandoor. moor uitkrijgen kan alleen door de zuurstof weg te nemen.

probeer maar eens voor bij het stoplicht. vol gas tot hij in zijn toeren begrenzer zit en dan je koppeling laten schieten. dan is er niks wat je tegen kan houden. ook in je 5e versnelling rij je dan nog weg :Y

[ Voor 16% gewijzigd door DECOY88 op 04-11-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Volgens wiki moet hij wel uit gaan indien je de koppeling loslaat en teven de remmen indrukt.
De motor zal immers in het meest ongunstigste geval even veel vermogen geven als bij volgas.
Wikipedia: Diesel engine runaway
Er staan tevens wat redenen beschreven die de oorzaak kunnen zijn.

Maar daar heb je nu niets aan. Ik zou eerst inventariseren wat de schade is door op een onderdelenonline site aan te vragen wat een gebruikte motor gaat kosten.
Bij http://www.deijne.nl/ hebben ze een aantal van deze blokken op voorraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 04-11-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Part schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:51:
Volgens wiki moet hij wel uit gaan indien je de koppeling loslaat en teven de remmen indrukt.
De motor zal immers in het meest ongunstigste geval even veel vermogen geven als bij volgas.

Maar daar heb je nu niets aan. Ik zou eerst inventariseren wat de schade is door op een onderdelenonline site aan te vragen wat een gebruikte motor gaat kosten.
Bij http://www.deijne.nl/ hebben ze een aantal van deze blokken op voorraad.
Dank voor de site, zal morgen eens contact opnemen om de kosten te ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
AtleX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
Runaway diesel = lopen op olie = vaak kapotte turbo = vaak onzorgvuldig warmrijden. Ik kan het ergens wel volgen. Laat anders het blok en eventueel de turbo uit elkaar halen om te kijken hoe het gebeurt is, dan weet je tenminste iets.

@Richard: Een op hol geslagen diesel stop je door de luchtinlaat te blokkeren.
heb dat ook eens gehad, bij een Vectra B van de zaak, ding liep op z'n eigen olie.
inderdaad ook niet uit te krijgen.. ook in de hoogste versnelling met de handrem erop gaat ie er gewoon vandoor.. het is bijna eng :X uit elk kiertje van de auto kwam rook..
beetje zoals deze Defender...

ben op de vluchtstrook achter de vangrail gaan staan, dan maar stuk, dat er niemand achterop is geklapt door de dikke rook die er vanaf kwam is me een raadsel...
1 harde klap en toen was ie stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Part schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 20:51:
De kans is ook groot dat-ie dan gewoon de koppeling aan gort brandt. Dan kun je dus én een nieuwe motor én een nieuwe koppeling erin laten zakken, ipv alleen een nieuwe motor ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-08 23:08
AtleX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:42:
Toch wel.

Handrem aantrekken, met andere voet op rempedaal langzaam afkoppelen (niet te snel). Dan bokken de zuigers en slaat het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Ja, wat is het nu? Wellus nietus. Wie heeft er een diesel met een kapotte turbo, dan proberen we het ff uit... Mythbusters style... >:)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hoewel ik het niet mee heb gemaakt zou ik hetzelfde doen als wat hatsieflatsie zegt.

Kan me niet voorstellen dat een 4 cilinder diesel door de remmen heen trekt als je de koppeling laat opkomen.
Het is niet zo dat het een v12 is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

dj_dysaster

Stoom \o/

Op Tdi club wordt dit zelfs door de bekende tuners aangeraden om de motor zo snel mogelijk uit te zetten en weet uit ervaring dat het met een gechipte 2 liter tdi in een touran prima werkt. Vol op de rem, hoogste versnelling en dan de koppeling loslaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet ook zeggen dat ik bij een motor die op volle kracht los aan het gaan is toch enige weerstand zou voelen om onder de motorkap te gaan rommelen. Het zal niet snel in je gezicht opblazen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 22:15
tdw schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 01:46:
[...]

De kans is ook groot dat-ie dan gewoon de koppeling aan gort brandt. Dan kun je dus én een nieuwe motor én een nieuwe koppeling erin laten zakken, ipv alleen een nieuwe motor ;)
als je de motor er uit hebt stelt koppeling vervangen niets voor. koppeling zelf kost ook geen kapitaal. is vaak duur omdat het veel tijd kost om te vervangen met ingebouwde motor.

maar ik zou ook proberen om de luchttoevoer te stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door GH45T op 05-11-2011 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:18

steveman

Comfortabel ten onder

Oef, eens meegemaakt met een Opel Omega in de taxi... met een klant aan boord 8)7

Ik kon gelukkig nog van de snelweg af, heel bizar was dat.

Ik was echt stomverbaasd toen ik diezelfde wagen de week er op weer zag rijden :D

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36
Wat me niet helemaal duidelijk is uit je verhaal: hebben je ouders de auto nieuw gekocht of tweedehands?

Voor nieuwe produkten geldt volgens de Nederlandse wet het conformiteitsbeginsel: je mag van een produkt een bepaalde levensduur verwachten, ook al is de garantie verlopen. Als een produkt dus net buiten de garantie kapot gaat, kan je de leverancier hier toch op aanspreken.

Googlelen op confirmiteitsbeginsel levert o.a. het volgende op:

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

Kijk maar eens of je ouders aan deze voorwaarden voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:42
ReneK schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:25:
Wat me niet helemaal duidelijk is uit je verhaal: hebben je ouders de auto nieuw gekocht of tweedehands?

Voor nieuwe produkten geldt volgens de Nederlandse wet het conformiteitsbeginsel: je mag van een produkt een bepaalde levensduur verwachten, ook al is de garantie verlopen. Als een produkt dus net buiten de garantie kapot gaat, kan je de leverancier hier toch op aanspreken.

Geldt die regel ook voor nieuwbouwhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:36
Het Fantoom schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:29:
[...]

Geldt die regel ook voor nieuwbouwhuizen?
Nee, zie het artikel:

Niet van toepassing indien:
3. Bij de koop van een onroerende zaak, zoals een huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AtleX schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:40:
Dat is ook het eerste wat ik dacht bij zo'n jonge auto. @Cyleo: Ik zou eens met je moeder gaan praten of ze de auto wel rustig warm rijdt voordat ze flink gas begint te geven. Als ze namelijk al plankgas de straat uit rijdt dan zou dit best wel eens een verband kunnen houden. En dan heb je als het een turbo is ook nog is de noodzaak van het laten afkoelen van de turbo. Dus niet flink gassen en dan bij aankomst meteen motor uit. :)

Edit: Niet dat ik je moeder de schuld wil aanpraten ofzo hoor, maar straks gebeurd het bij een volgende motor weer ofzo.. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Satch op 05-11-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Satch schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:39:
[...]

Dat is ook het eerste wat ik dacht bij zo'n jonge auto. @Cyleo: Ik zou eens met je moeder gaan praten of ze de auto wel rustig warm rijdt voordat ze flink gas begint te geven. Als ze namelijk al plankgas de straat uit rijdt dan zou dit best wel eens een verband kunnen houden. En dan heb je als het een turbo is ook nog is de noodzaak van het laten afkoelen van de turbo. Dus niet flink gassen en dan bij aankomst meteen motor uit. :)

Edit: Niet dat ik je moeder de schuld wil aanpraten ofzo hoor, maar straks gebeurd het bij een volgende motor weer ofzo.. ;)
Tenzij zn moeder Sabine Schmitz heet denk ik niet dat dat het geval is. "plankgas de straat uit" en "moeder" in een zin klinkt niet erg voordehandliggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:14:
[...]

Tenzij zn moeder Sabine Schmitz heet denk ik niet dat dat het geval is. "plankgas de straat uit" en "moeder" in een zin klinkt niet erg voordehandliggend.
Daar vergis je je flink in denk ik, hoeveel ik er wel niet ken die gewoon planken tot ze de gewenste snelheid bereikt hebben.

Natuurlijk mag een turbo er niet de brui aangeven na 75k km maar dat is echt afhankelijk van hoe ermee gereden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
TerminalNL schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:33:
[...]

Daar vergis je je flink in denk ik, hoeveel ik er wel niet ken die gewoon planken tot ze de gewenste snelheid bereikt hebben.

Natuurlijk mag een turbo er niet de brui aangeven na 75k km maar dat is echt afhankelijk van hoe ermee gereden is.
denk meer dat hij sneuvelt doordat hij niet opwarmt door korte stukjes dan dat ze gaat lopen redlinen voor ze het dorp uit is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
ReneK schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:25:

De auto is 2e hands, maar dit verandert niets aan het feit dat je een werkend product mag verwachten. Hij is immers maar 3.5 jaar oud (en net iets meer dan een halfjaar in ons bezit) en de economische levensduur van een auto is vele malen langer.

Overigens rijd mijn moeder altijd keurig weg met de auto, en schakelt ze ook vlot door. Het ding komt bijna nooit boven de 2500 tpm, zeker niet als hij koud is. Overigens heeft de vorige eigenaresse er vrijwel alleen maar snelwegkilometers gemaakt, dus ik denk ook niet dat het daar aan ligt. We gaan in ieder geval maandag met de dealer om tafel zitten, kijken of daar iets bruikbaars uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 02:31:
Toch wel.

Handrem aantrekken, met andere voet op rempedaal langzaam afkoppelen (niet te snel). Dan bokken de zuigers en slaat het af.
Dus, in een begrijpelijk stappenplan:

In geval van runaway diesel als je rijdt:
• Opschakelen naar hoogste versnelling.
• Rustig aan remkracht opbouwen zonder dat je de controle verliest.
• Motor bokt en slaat af.

In geval van runaway diesel stilstaand.
• Rustig mee weg proberen te rijden, probeer de koppeling te sparen.
• Bij ongeveer 50 al schakelen naar zijn 5.
• Rustig aan remkracht opbouwen zonder dat je de controle verliest.
• Motor bokt en slaat af.

Mocht je niet kunnen rijden kan je direct in zijn 5 zetten en dan koppeling laten opkomen, dan verneuk je je wel je koppeling een beetje.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DECOY88 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:42:
[...]

denk meer dat hij sneuvelt doordat hij niet opwarmt door korte stukjes dan dat ze gaat lopen redlinen voor ze het dorp uit is _O-
Plankgas != redline. Pedaal op de bodem is ook plankgas. Da's niet best voor een koude motor, en al helemaal niet voor een moderne diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
AtleX schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:41:
[...]

Plankgas != redline. Pedaal op de bodem is ook plankgas. Da's niet best voor een koude motor, en al helemaal niet voor een moderne diesel.
Waarom is dat hetzelfde? Zolang je het toerental laag houdt door tijdig op te schakelen zal het allemaal wel meevallen, bij doortrekken tot 5000rpm warmt de motor ook veel sneller op dan bij plankgas en tijdig schakelen. En in het geval van een traag hok (zoals een Swidt 1.3 diesel) dan zit je al snel op plankgas om een beetje vooruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
daandegoeiste schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:45:
[...]

Door de rem komt ie denk ik niet heen. Misschien een keer uitproberen. Jouw auto? 8)
Een rem kan 400% van het vermogen beremmen van de motor die er in zit. Gewoon de rem erop en de koppeling in een keer laten opkomen en de rennende diesel slaat gewoon af.

Ik heb een keer met een Citroen C5 met automaat een rennende cruisecontrol gehad. Auto kon gewoon worden stilgezet door te remmen, ondanks dat de motor maar wilde blijven rijden. Een motor kan simpelweg niet door de rem heen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:04
Het Fantoom schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:09:
[...]

Waarom is dat hetzelfde? Zolang je het toerental laag houdt door tijdig op te schakelen zal het allemaal wel meevallen, bij doortrekken tot 5000rpm warmt de motor ook veel sneller op dan bij plankgas en tijdig schakelen. En in het geval van een traag hok (zoals een Swidt 1.3 diesel) dan zit je al snel op plankgas om een beetje vooruit te komen.
Een hoge belasting bij een laag toerental (volgas) is mischien nog wel erger dan een hoog toerental bij lage belasting bij een koude motor. Het toerental is niet alleen bepalend voor de belasting v/d motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 02-09 20:08
steveman schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 09:14:
Oef, eens meegemaakt met een Opel Omega in de taxi... met een klant aan boord 8)7

Ik kon gelukkig nog van de snelweg af, heel bizar was dat.

Ik was echt stomverbaasd toen ik diezelfde wagen de week er op weer zag rijden :D
Ik vind dit eigenlijk wel meevallen. Vergeet niet dat een Taxi een auto is waarmee geld verdient wordt, en een auto waarmee geld verdient wordt zal eerder zijn weg naar de brug vinden dan de boodschappenkar van Tante Sien.

Een turbo + intercooler + koppeling vervangen, of zelfs het in en uitlepelen van een motor kan een beetje garagebedrijf denk ik wel in binnen 1 a 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
koekoek2003nl schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 04:10:

Kan me niet voorstellen dat een 4 cilinder diesel door de remmen heen trekt als je de koppeling laat opkomen.
Het is niet zo dat het een v12 is ofzo...
wat TDW zegt dus, hij trekt de koppeling kapot, de ene plaat draait op volle snelheid en de andere blijft stil omdat je deze tegenhoudt (als in poot op de rem en auto in versnelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het Fantoom schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:09:
[...]

!= betekent "is niet"

Maargoed, als je wel plankgas moet rijden om vooruit te komen dan is de doodsoorzaak ook vrij duidelijk lijkt me.
shameete schreef op zondag 06 november 2011 @ 10:35:
[...]

wat TDW zegt dus, hij trekt de koppeling kapot, de ene plaat draait op volle snelheid en de andere blijft stil omdat je deze tegenhoudt (als in poot op de rem en auto in versnelling)
Het stappenplan van LauPro klinkt daarom wel plausibel. Gewoon de koppeling op laten komen zonder de rem ingedrukt te houden zodat beide platen aan elkaar vast zitten en dus niet slippen, en dan remdruk opbouwen.

[ Voor 40% gewijzigd door tdw op 06-11-2011 14:38 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Over de vraag of een auto altijd kapot gaat kan ik helaas meepraten dat dit niet zo is. Ik heb het zelf meegemaakt met een Opel Vivaro die tijdens het rijden de turbo kapot maakte en dus olie ging verbranden. Ik heb nog een kleine km doorgereden en uiteindelijk netjes gestopt en ook de motor ging netjes uit (creatief schakelen totdat de motor minder toeren ging draaien, feitelijk remmende op de koppeling dus).

Turbo vervangen en weer gaan met die banaan...

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:50
Zolang de motor niet uit zichzelf ermee ophoud is er veel te reden, valt die uit door zichzelf is het vaak doordat die is vast gelopen met alle schade als gevolg.

Planken is niet per definitie hem tot de redline door trappen, juist op lage toeren volgas geven belast de motor enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:18

steveman

Comfortabel ten onder

merauder schreef op zondag 06 november 2011 @ 10:29:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel meevallen. Vergeet niet dat een Taxi een auto is waarmee geld verdient wordt, en een auto waarmee geld verdient wordt zal eerder zijn weg naar de brug vinden dan de boodschappenkar van Tante Sien.

Een turbo + intercooler + koppeling vervangen, of zelfs het in en uitlepelen van een motor kan een beetje garagebedrijf denk ik wel in binnen 1 a 2 dagen.
Lol, leg een voormalig taxichauffeur even uit dat er met een taxi geld verdiend wordt...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Nog nooit van gehoord, gebruik daar altijd ≠ voor. Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het Fantoom schreef op zondag 06 november 2011 @ 16:59:
[...]

Nog nooit van gehoord, gebruik daar altijd ≠ voor. Bron?
Wikipedia: Equals sign

Tweakers kunnen natuurlijk standaard programmeren, en wordt altijd != gebruikt als aangegeven wordt dat iets "niet gelijk is aan".

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Weekje verder, hoe staat het met dit probleem?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 19:17:
[...]

Een rem kan 400% van het vermogen beremmen van de motor die er in zit. Gewoon de rem erop en de koppeling in een keer laten opkomen en de rennende diesel slaat gewoon af.

Ik heb een keer met een Citroen C5 met automaat een rennende cruisecontrol gehad. Auto kon gewoon worden stilgezet door te remmen, ondanks dat de motor maar wilde blijven rijden. Een motor kan simpelweg niet door de rem heen drukken.
Maar hoe gaat dat met een automaat en een runaway diesel? Een automaat ontkoppelt (in het geval van een DSG-achtige bak) als je stilstaat of laat de koppelomvormer "open" staan, zodat de motor bij stilstand kan blijven draaien. Ik weet niet wat er gebeurt als de motor volgas geeft en de remmen erop staan, afslaan zal hij niet doen toch? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Grrrrrene schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:43:
[...]

Maar hoe gaat dat met een automaat en een runaway diesel? Een automaat ontkoppelt (in het geval van een DSG-achtige bak) als je stilstaat of laat de koppelomvormer "open" staan, zodat de motor bij stilstand kan blijven draaien. Ik weet niet wat er gebeurt als de motor volgas geeft en de remmen erop staan, afslaan zal hij niet doen toch? Iemand die daar ervaring mee heeft?
dan kan je het met belasting niet doen en dan moet je of de luchtinlaat verstoppen. of er een co2 blusser in leegspuiten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:57
WHiZZi schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:44:
Turbo vervangen en weer gaan met die banaan...
De motor loopt net zolang door tot alle olie verbrand is, en vervolgens gaat hij nog net zolang door tot hij vastloopt vanwege gebrek aan olie = smering. Dus het vervangen van de turbo alleen zal niet volstaan ;)

Op youtube zonet een runaway VW Jetta gezien. Daar goten ze gewoon een biertje leeg in de inlaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Grrrrrene schreef op zondag 13 november 2011 @ 13:43:
[...]

Motor blijft gewoon toeren maken en schommelt wat bij een bepaald toerental. Weet niet meer welk toerental het was, maar het was niet in het rood. Je merkt dat de auto wil rijden en je moet de rem wel echt dieper intrappen om stil te blijven staan.

Ik kan me wel voorstellen dat de koppelomvormer roodgloeiend wordt van de warmte die hij niet kwijt kan.

Wat ik me ook kan voorstellen is dat de turbo van de diesel zo veel kracht wegzet, dat dit simpelweg niet te beremmen is. In de C5 had ik de optie vangrail overwogen omdat ik niet goed kon zien welk verkeer er op de afslag reed. Achteraf had ik nooit de afslag moeten nemen want ik kon echt niet zien of er misschien stilstaand verkeer op stond. Ik had hem gewoon direct in de vangrail moeten gooien. Maargoed, door deze stomme keuze kon de auto wel makkelijker worden gerepareerd, geen schadebedrijf kwam er aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:39
Wat ik me wel afvraag: ik lees hier dat mensen zeggen dat je de luchttoevoer moet blokkeren. Volgens mij wordt lucht meestal (grotendeels) via de grille aangezogen. Hoe blokkeer je dat dan precies? Met je handen (mijn grill is groter dan 2 handen bv)? Met een doek?

Ik kan me er niets bij voorstellen, kan iemand dat uitleggen?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

Zoals gezegd: een CO2-blusser leegspuiten in de intake.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sluuz schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:42:
Wat ik me wel afvraag: ik lees hier dat mensen zeggen dat je de luchttoevoer moet blokkeren. Volgens mij wordt lucht meestal (grotendeels) via de grille aangezogen. Hoe blokkeer je dat dan precies? Met je handen (mijn grill is groter dan 2 handen bv)? Met een doek?

Er zit een slang ergens achter een koplamp, die stop je dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:57
Ja, en daar kun je bij alle auto's heel gemakkelijk bij, lijkt me dus niet het meest ideale, ik zou gewoon proberen de auto af te laten staan door hem in de 5e/6e versnelling te zetten met handrem en voetrem, en dan de koppeling op laten komen. Dan gaat de koppeling maar kapot, maar het hele blok moet er meestal toch uit met een beetje pech, die koppeling vervangen is dan niet zo'n groot probleem meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 16:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Beetje off topic.
Er is om een andere reden al eens getest op auto's te laten stoppen mbv CO2

YouTube: Smash Lab - CO2 Cop Car

Met een stilstaande auto moet het zeker lukken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

KroontjesPen schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:49:
Met een stilstaande auto moet het zeker lukken.
Ik heb het wegenwachten een aantal maal zien doen langs de snelweg, is inderdaad een beproefde methode.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 16:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Beter bewijs kan je dan niet hebben ralpje d:)b

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Sluuz schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:42:

De lucht wordt niet door de grille aangezogen. Daar stroomt wel je koellucht doorheen.
Als je de motorkap opendoet zie je een luchtfilter, met een aanzuigbuis er aan vast. Die blokkeer je (NIET met je handen) of je spuit er een co2 blusser in leeg.

* teacher heeft in zijn oude mercedes nog een "zeitgenossige" halon blusser .... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Ik weet niet hoe dit topic nu ineens bij mij naar boven kwam, maar ben nu toch wel benieuwd hoe het is afgelopen, TS?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
SeatRider schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 08:51:
Ik weet niet hoe dit topic nu ineens bij mij naar boven kwam, maar ben nu toch wel benieuwd hoe het is afgelopen, TS?
De Swift is uiteindelijk naar de plaatselijke garage gegaan en er is een 2e hands motor in gekomen (a 1500 euro, die wij betaalden). De garage heeft de rest van de kosten op zich genomen (katalysator schoon maken, montage e.d.) Het nieuwe motorotje is overigens iets pittiger maar wel wat minder zuinig (hoge 1:17 en lage 1:18, terwijl de oude bijna altijd 1:19 haalde. Maar dit kan ook te maken hebben met de winterbanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Heb het eens gehad met een gehuurde Citroënbus. Was al de 2e bus die we hadden gehuurd. Eerste had ik de spiegel tegen een slagboom aangereden :')

Op de A7 begon vervolgens de bus toeren te maken maar hij kwam niet meer vooruit. Op gegeven moment reden we 60 en ineens schoot m'n zus in paniek omdat er allemaal rook achter de bus vandaan kwam :P
Duurde best lang voordat 'ie was opgehouden.

[ Voor 46% gewijzigd door Tjebakka op 10-02-2012 18:00 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Knul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:31:
[...]

De Swift is uiteindelijk naar de plaatselijke garage gegaan en er is een 2e hands motor in gekomen (a 1500 euro, die wij betaalden). De garage heeft de rest van de kosten op zich genomen (katalysator schoon maken, montage e.d.) Het nieuwe motorotje is overigens iets pittiger maar wel wat minder zuinig (hoge 1:17 en lage 1:18, terwijl de oude bijna altijd 1:19 haalde. Maar dit kan ook te maken hebben met de winterbanden).
Denk eerder het koude weer..... ;)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Ik vind 1:17 al heel zuinig voor een 'pittig' blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Knul schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:31:
[...]

Maar zowel Nimag als de verkoper gaven niet thuis? Dat is wel slecht!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1