• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hey iedereen,

ik startte net m'n PC op, maar door de half kapotte HDD erin, hing hij vast tijdens de POST. Nu ja, dit heb ik al 1000x voor gehad, dus druk ik vrolijk op de RESET knop. Meestal komt de PC dan wél door de POST, en zo niet, herhaal ik het proces gewoon.

Maar deze keer niet (meer). Nu verschijnt er dit:
code:
1
2
3
4
Award Bios v1.0 
BIOS Checksum Failure 
Detecting Drive A:/ Media 
Drive A:/ Failure, system HALT

Het BIOS is dus op een of andere manier corrupt geraakt. Wel, geen probleem, denk ik dan, ik herflash de boel dan toch gewoon? Na 'n paar klikken had ik de correcte ISO op 'n CD-RW'tje gebrand, aangezien ik geen floppy drive meer heb (wie nog wel, trouwens, anno 2011? En waarom verwachten mobo bakkers dit altijd?).

In ieder geval, ik stop de CD in de computer, zet hem opnieuw aan en opnieuw dezelfde boodschap. Hij checkt niet eens of er 'n CD inzit. Laat staan dat die er nog wat mee doet.

Dan maar Google raadplegen. Sommigen suggereren alle geheugenreepjes er eens uit te halen en één voor één in verschillende bankjes te steken, maar nope, dit werkt niet. HDD's en andere SATA apparaten eruithalen evenmin. De batterij vervangen is dan weer een andere oplossing, maar ook dit helpt niet.

Hotswappen is eventueel de volgende oplossing, maar ik ken niemand die hetzelfde moederbord als mij heeft, een EVGA 780i SLI FTW trouwens. Wat ik wél heb, is een XFX 680i en hoera, dit is nagenoeg ongeveer hetzelfde. Zelfs de BIOS chip heeft dezelfde 'tekst' als op m'n EVGA, maar de chip van de XFX is dan weer vastgesoldeerd, daar kan ik dus óok niets mee |:(

Dus nu weet ik het gewoon even niet meer wat ik eventueel nog kan proberen. En met als kers op de taart: dit is een tweedehands moederbord van iemand hier op GoT (Vraag & aanbod), dus garantie zit er ook niet meer op.
Net nu Battlefield 3 gisteren eindelijk gearriveerd is, moet dit gebeuren... :(

EDIT: Ow ja, voor de geïnteresseerden, ik heb zo'n 7-segment display zitten op m'n mobo, dat via een hexadecimaal getal een bepaalde fout kan weergeven. Ik krijg '41' te zien..

[ Voor 4% gewijzigd door RangedNeedles op 04-11-2011 17:26 ]

Verwijderd

Wat wil je nou horen....?

Het moederbord bied je zelf de oplossing al aan. Regel effe een diskettedrive en zet de bios daarop. Voila, opgelost.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:12
cmos jumper misschien?

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
zou ook ff cmos jumper of batterij ff proberen.
Haal anders ff 2e hands mobo, is echt crappy die nforcejes

• RangedNeedles
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:26:
Wat wil je nou horen....?

Het moederbord bied je zelf de oplossing al aan. Regel effe een diskettedrive en zet de bios daarop. Voila, opgelost.
Het probleem is dat ik dit niet even kan 'regelen'. Ik heb niet zo'n drive tot m'n beschikking. Sterker nog, er zijn fora te vinden waarop mensen met gelijkaardig probleem dan opnieuw hun chip flashen, maar dat het toch niet hielp.
Heb ik ook al geprobeerd, hielp helaas niet. Batterij evenmin.

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-02 14:18
Diskettedrive (kabels) kapot?

• RangedNeedles
  • Niet online
Heb geen diskettedrive :+

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-02 14:00

Hoite

Goed verhaal

Stap nu in de auto, haal bij een elektronicazaak een usb-diskettestation op.

of, bestel gewoon een nieuw moederbord en fix deze later als je toevallig een diskettestation tegenkomt.
Dan kan je morgen weer BF3 spelen.

Lekker kort.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Flashen vanaf een USB stick een idee?

There is no place like 127.0.0.1

• RangedNeedles
  • Niet online
Hoite schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:31:
Stap nu in de auto, haal bij een elektronicazaak een usb-diskettestation op.

of, bestel gewoon een nieuw moederbord en fix deze later als je toevallig een diskettestation tegenkomt.
Dan kan je morgen weer BF3 spelen.
Hier vreesde ik al wel voor. Is wel stom, zit nog met socket 775, om daar dan nog in te moeten investeren...
TheMe schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:32:
Flashen vanaf een USB stick een idee?
Zou ik nog wel kunnen proberen, maar als zelfs CD niet meer gaat, waarom zou USB dan wel werken?

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-02 14:18
USB-diskettestation heeft weinig zin.
En het is zonde om een nieuw moederbord te kopen.

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-02 14:00

Hoite

Goed verhaal

WDHBGS schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:35:
USB-diskettestation heeft weinig zin.
En het is zonde om een nieuw moederbord te kopen.
Ik vraag me af of een normaal diskettestation dan wel gaat werken, als de PC niet eens POST.
Of kan je diskettestations gebruiken voor de POST?

Lekker kort.

• RangedNeedles
  • Niet online
Hoite schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:41:
[...]

Ik vraag me af of een normaal diskettestation dan wel gaat werken, als de PC niet eens POST.
Of kan je diskettestations gebruiken voor de POST?
Aangezien hij 'checkt' op een diskettestation, neem ik aan van wel, ook al dacht ik dat juist tijdens de POST alle aanwezige apparaten nagekeken worden.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-02 20:28

Nemesizz

Untouchable

...aangezien ik geen floppy drive meer heb (wie nog wel, trouwens, anno 2011?...
*raises hand* :+
Stuk of wat PC's van mij hebben nog een floppy drive, moet toegeven dat ik bij nieuwe systemen ze wel weglaat en kort geleden uit m'n main-rig ook de floppy verwijdert heb vanwege die brede flatcables die luchtstroom in de weg zitten.
Ow ja, voor de geïnteresseerden, ik heb zo'n 7-segment display zitten op m'n mobo, dat via een hexadecimaal getal een bepaalde fout kan weergeven. Ik krijg '41' te zien..
Heb zelf een Abit bord met een Award BIOS en ook zo'n hexa-decimal POST ding, dus ik zocht bij mij zelf even naar code 41, nou die was er niet. Achja, ander moederbord misschien andere codes effe handleiding opzoeken, en daar staan ook de codes in.
Code: 41 Name: Reserved Discription: (leeg)

Kortom, code 41 is niks volgens de handleiding.

En een floppydrive, heb je geen oud barrel van een PC nog staan ofzo waar je tijdelijk een floppy drive uit kan halen?

Overigens een raar verhaal, een BIOS die corrupt raakt zonder een flash 8)7

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Misschien is er een component op je moederbord kapot, zoals een condensator of een chip. dit valt meestal wel op. Het kan ook zijn dat er iets op je moederbord kortsluiting maakt (zoals een stekker die los zit).
en probeer alle componenten eens uit op een ander moederbord. dan weet je in ieder geval zeker dat je mobo kapot is. mijn pc poste ook niet omdat de gpu te weinig voeding kreeg, was ook een award bios ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

http://link.marktplaats.nl/483614001

Je moederbord heeft nu eenmaal een beschadigt bios. Je zal hoe dan ook die bios moeten re-flashen vanaf diskette.

• RangedNeedles
  • Niet online
Nemesizz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 18:48:
En een floppydrive, heb je geen oud barrel van een PC nog staan ofzo waar je tijdelijk een floppy drive uit kan halen?

Overigens een raar verhaal, een BIOS die corrupt raakt zonder een flash 8)7
Wel, tot kort had ik nog wel zo'n barrel staan. Helaas heb ik deze weggedaan, en kijk nu, blijk ik hem toch nog nodig te hebben.. :+

Ik heb al wel wat meegemaakt, maar 'n corrupte BIOS zonder een flash is inderdaad iets weer iets merkwaardigs.
Hmm, bedankt. Ondanks dat reflashen blijkbaar ook niet helpt (google en wat fora), geeft dit me wel weer wat moed. Als die bak hardware per se 'n floppystation wilt, zal die er wel een krijgen als het daarmee opgelost geraakt :>

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik geloof niet dat het een beschadigd bios is, heb het zelfde eens mee gemaakt nadat ik in 2001 een toen al antiek virus opliep die het bios flashte.

Zonder floppy drive ga je geen andere bios in die chip krijgen, deze bios ondersteund alleen lezen van een floppy drive en verder niets (ik kreeg die bios toen de tijd iig niet zo gek om een hdd te lezen). Vergeet bij het flashen dan ook niet de optie /SN op te geven om te voorkomen dat het flash utility de v1.0 bios probeert te bewaren.

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Schijnt wel vaker voorgekomen te zijn: http://www.evga.com/forum...6790&mpage=1&key=&#466790

Welke BIOS-versie gebruik je nu, en welke versie gebruikte tijdens het crashen?
Hoeveel geheugenbankjes (fysiek) heb je gevuld, alle vier de bankjes?
Foto van het bord in kwestie: http://www.xpert-oc-team....2/1_EVGA_780i_SLI_FTW.JPG
Was je bord overgeklokt?

/edit en heb ook een paar floppydrives over, én de mogelijkheid om te hotflashen als het nodig is - heb alleen geen (vervangende) chip van 1 megabyte :/

[ Voor 23% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 05-11-2011 01:28 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• RangedNeedles
  • Niet online
KompjoeFriek schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:43:Vergeet bij het flashen dan ook niet de optie /SN op te geven om te voorkomen dat het flash utility de v1.0 bios probeert te bewaren.
OK, bedankt voor de tip! Ik heb min of meer al 'n floppy drive kunnen regelen bij een non-IT iemand. Hopen dat ie het maandag niet vergeet :o
0xDEADBEEF schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 01:02:
Schijnt wel vaker voorgekomen te zijn: http://www.evga.com/forum...6790&mpage=1&key=&#466790

Welke BIOS-versie gebruik je nu, en welke versie gebruikte tijdens het crashen?
Hoeveel geheugenbankjes (fysiek) heb je gevuld, alle vier de bankjes?
Foto van het bord in kwestie: http://www.xpert-oc-team....2/1_EVGA_780i_SLI_FTW.JPG
Was je bord overgeklokt?

/edit en heb ook een paar floppydrives over, én de mogelijkheid om te hotflashen als het nodig is - heb alleen geen (vervangende) chip van 1 megabyte :/
Inderdaad, die link had ik ook gevonden. Alleen had die kerel wel het geluk dat z'n computer wél POSTte na 'n tijdje zonder stroom te zitten. En hij heeft 'n floppy drive :P

Geen idee welke versie ik nu heb, het is te zeggen, ik heb eerder nog niet geprobeerd om deze te flashen. Ik heb al genoeg verhalen gelezen van wat er allemaal kan mis gaan, en zie waar ik nu sta...
Normaal gebruik ik 2 bankjes (primary) met elk 2GB in. Al heel wat combinaties geprobeerd, met telkens hetzelfde resultaat. Het ligt dus puur aan de chip, denk ik.

Overclockt was het bord ook niet. Heb me er nog nooit echt toegezet - weet wel hoe het moet enz. - omdat die ene HDD af en toe wat haperde. Zeker met 'n overclock heb ik dan nog meer kans om freezes ed. tegen het lijf te lopen, lijkt me.
Ook zorgt het allemaal voor extra warmte en elektriciteitsverbruik, en voor wat? Voor m'n oude games die al als een tierelier lopen? Nu voor BF3 kan ik het misschien nog wel eens proberen, maar eerst het zaakje proberen te reanimeren :)
Pagina: 1