Gisteren was mijn nieuwe monitor aangekomen, een Samsung Syncmaster F2380mx, bij het kijken van een film bleek echter, dat bij bewegende, maar niet gesatureerde vlakken, er volledig gesatureerde artefacten zichtbaar zijn. Dit is vooral duidelijk te zien bij bewegende huidskleur. Naast een donker oppervlak, bij de rand van het haar bijvoorbeeld. Maar ook bij de rand van een schilderij oid.
Aangezien dit vrij lastig te beschrijven is heb ik geprobeerd fotos hiervan te maken. (Sluitertijd is 1/100ste). Het betreffende scherm is in alle fotos het enige scherm met de witte rand.

Wat ik getest heb, maar wat allemaal geen invloed heeft gehad.
De betreffende monitor is vandaag uiteraard retour gegaan, maar dit zette me wel aan het denken? Is er iets waar ik op (had) moet letten om dit (in het vervolg) bij de aanschaf van een monitor te voorkomen?
Bij voorbaat dank voor reacties.
Aangezien dit vrij lastig te beschrijven is heb ik geprobeerd fotos hiervan te maken. (Sluitertijd is 1/100ste). Het betreffende scherm is in alle fotos het enige scherm met de witte rand.
Wat ik getest heb, maar wat allemaal geen invloed heeft gehad.
- De input die gebruikt wordt, HDMI/DVI hadden dit beiden.
- De computer die het afspeelde.
- Wat er afgespeeld werd.
- Opties in de monitor als verversings snelheid, sharpness, dynamic contrast, etc etc.
De betreffende monitor is vandaag uiteraard retour gegaan, maar dit zette me wel aan het denken? Is er iets waar ik op (had) moet letten om dit (in het vervolg) bij de aanschaf van een monitor te voorkomen?
Bij voorbaat dank voor reacties.