Ik heb het dan ook niet over grafisch designers, maar software designers/ontwerpers.
Elke pagina die momenteel via zo'n mapje een vergelijkbare link aanbiedt moet voor elk topic dat gelinkt wordt kijken in jouw geschiedenis wat het laatste bericht is dat jij gelezen hebt en dat crossreferencen met de replies in het betreffende topic om te zien naar welke pagina gelinkt moet worden, om te zien welk mapje getoond moet worden en welk bericht het oudste ongelezen bericht is. Dat gaat elk request vertragen.
Er wordt dus al opgeslagen wat het laatste bericht is wat je gelezen hebt in een thread?
Er vanuit gaande dat een topic/thread niks anders is dan een lijst met berichten die sowieso al opgevraagd en gepresenteerd moet worden lijkt het mij een kleine toevoeging om ipv te beginnen met bericht x, te beginnen met bericht y (en y wordt dus al opgeslagen als ik jou goed begrijp). Desnoods stop je dat tweede deel in een aparte knop "Spring naar laatst gelezen bericht", waardoor de normale queries niet deze extra stap hoeven te doorlopen.