Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11 23:45

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Eerst wat informatie over mezelf: ik ben 15 jaar, en zit momenteel in Gymnasium 4. Ik ben al regelmatig bezig met HTML/CSS/.NET/Android Development, en heb al vrij veel ervaring in webdesign (sinds ca. 2 jaar heb ik werk wat ik in mijn portfolio voor een professionele baan zou kunnen zetten), en verder ben ik af en toe ook wel bezig met Arduino's e.d., m.a.w.: alles wat hier langskomt spreekt me eigenlijk wel aan.

Gisteren ben ik langs een HBO voorlichtingsavond geweest, en daar ben ik o.a. gaan kijken bij Avans Hogeschool voor Informatiekunde (BI/TI/I/CMD). Alleen I (informatica) sprak me echt aan, het echte programmeerwerk dus.

Maar óf de persoon die de voorlichting gaf wist me niet echt te overtuigen, of de opleiding ligt op een niveau waar ik eigenlijk wel boven hoop te komen. Na een bepaalde tijd zou je simpele Androidapps kunnen schrijven, en verder zou het vooral development zijn voor databases e.d.. Ik vroeg dan ook 'hoeveel meer en moeilijkere stof leer je hier dan wat een doorzettende hobbyist op zijn zolderkamer zal kunnen doen?'

Het antwoord kwam kort samengevat op 'hier ben je bezig met projecten over de hele wereld, internationaal dus'. Leuk, maar dat vroeg ik niet; ik vroeg hoe geavanceerd de studie is qua lesstof in de diverse programmeertalen e.d., en ik kreeg enigzins het gevoel dat dit niet echt een uitdaging zou vormen waar ik op hoopte (niet bedoeld om hoog van de toren te blazen).

Dingen die me bijvoorbeeld een stuk meer interesseren op een studie zouden dingen zijn als processorarchitectuur, de krachtigere programmeertalen in de richting van C++, de opzet van kernels, wat meer het low-level spul dus, en iets waar een hobbyist thuis minder makkelijk aan zal komen.

Met andere woorden: lesstof die je in je eentje met wat doorzettingsvermogen niet zult begrijpen, zodat ik daadwerkelijk het gevoel heb tegen die tijd dat ik echt iets aan de studie heb gehad.

Is dit omdat dit het HBO-niveau is en het zwaardere werk op universitair niveau plaatsvind, of is deze hogeschool wat achtergesteld op dit gebied, of...

(en ik sluit een universitaire studie nog niet uit, sterker nog, ik hoop dat te kunnen halen, maar nu deze avond toch langskwam besloot ik er eens een blik op te werpen)

Iemand tips?

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je HBO wil gaan doen zou ik als ik jouw interesses bekijk meer richte TI (Technische Informatica) of Elektrotechniek gaan. Ik kan alleen over Elektrotechniek spreken maar daar leer je meer het low level spul: elektronica(vanzelfsprekend), microcontrollers, digitale componenten, wat processorarchitectuur, C, C++ en later wat Java (verschilt per opleiding).

TI zal meer richting algortimes/datastructuren en compilertheorie gaan, maar daar kan iemand anders vast emer over vertellen.

Bedenk dat je zowel op Universiteit als op HBO nooit echt zal leren programmeren: de concepten en basis wordt gelegd, verder zal je het vooral veel zelf moeten doen :)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:26
Ga naar de school zelf toe en vraag of je eens mag meekijken.
Je hebt gesproken met iemand die alleen maar een product probeerd te verkopen en dat je dat al duidelijk was heb je zelf al ondervonden, hij gaf geen antwoord op je vraag omdat hij het je niet kon vertellen.

• h.hoepel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
iChaos schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:01:
Gisteren ben ik langs een HBO voorlichtingsavond geweest, en daar ben ik o.a. gaan kijken bij Avans Hogeschool voor Informatiekunde (BI/TI/I/CMD). Alleen I (informatica) sprak me echt aan, het echte programmeerwerk dus.
Ik verbaas me een beetje over deze opmerking. Ik heb zelf TI aan de Avans in Breda gedaan en dat was van de vier genoemde (BI/TI/I/CMD) de meest technische. Ik kan je uit wat verouderde ervaring vertellen dat dat de enige van die vier is waarbij je ook echt dingen als Assembly en ANSI C gaat zien. I (informatica) zit tussen TI en BI in, wat dus betekent dat er ook een groot deel Bedrijfskunde bij zit wat ten koste gaat van de echte techniek. In mijn tijd noemde we die richting altijd de "van alles niks" richting. Niet dat je er niks mee kan, maar het is ook niet echt een duidelijke richting.

Wat toendertijd wel zo was, was dat je na het eerste half jaar nog alle kanten op kon (behalve CMD, maar dat was toen nog echt een gescheide opleiding, ik geloof dat die later wat meer geintegreerd is) en na een jaar zelf nog alle richtingen op kon, echter wel wat lastiger.

Maar als ik je verhaal zo lees, zou ik zeker de TI richting kiezen. Vooral als je de Arduino ook tof vind, aangezien TI de enige richting is die daar in de buurt gaat komen.

Succes met kiezen overigens, altijd goed om je goed te laten informeren.

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
h.hoepel schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:22:
[...]

Ik verbaas me een beetje over deze opmerking. Ik heb zelf TI aan de Avans in Breda gedaan en dat was van de vier genoemde (BI/TI/I/CMD) de meest technische. Ik kan je uit wat verouderde ervaring vertellen dat dat de enige van die vier is waarbij je ook echt dingen als Assembly en ANSI C gaat zien. I (informatica) zit tussen TI en BI in, wat dus betekent dat er ook een groot deel Bedrijfskunde bij zit wat ten koste gaat van de echte techniek. In mijn tijd noemde we die richting altijd de "van alles niks" richting. Niet dat je er niks mee kan, maar het is ook niet echt een duidelijke richting.

Wat toendertijd wel zo was, was dat je na het eerste half jaar nog alle kanten op kon (behalve CMD, maar dat was toen nog echt een gescheide opleiding, ik geloof dat die later wat meer geintegreerd is) en na een jaar zelf nog alle richtingen op kon, echter wel wat lastiger.

Maar als ik je verhaal zo lees, zou ik zeker de TI richting kiezen. Vooral als je de Arduino ook tof vind, aangezien TI de enige richting is die daar in de buurt gaat komen.

Succes met kiezen overigens, altijd goed om je goed te laten informeren.
Naja, TI werd beschreven als 'bijvoorbeeld autonoom rijdende robots die mensen ontwijken e.d.', en ze hadden het over grafisch programmeren met blokken (kreeg hierbij het App Inventor idee), en toen kreeg ik echt de indruk dat die studie ook iets te simpel gehouden werd.

Maar met andere woorden, de TI is de opleiding die het best zou passen bij de beschrijving die ik gaf? Ik hoopte bijvoorbeeld op een opleiding die de technische aspecten zoals het programmeren leert, en daarnaast ook bezig is met enige bedrijfskunde, zodat je met je opgedane kennis ook een zelfstandig ondernemer kan worden, en daardoor klonk die tussenweg van I wel redelijk, maar als ik het goed begrijp worden beide kanten dus niet goed genoeg behandeld, dus moet je echt kiezen tussen TI en BI als je een duidelijke richting wilt hebben?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Persoonlijk vind ik het altijd zonde om een HBO-studie te beginnen nadat je VWO / Atheneum / Gymnasium hebt gedaan. Ik wil geen flame starten ofzo, en ik kijk ook echt niet neer op mensen die toch deze keuze maken, maar het blijft wel gewoon een verloren jaar (aangezien je ook met HAVO naar het HBO kunt). Aan de andere kant geldt natuurlijk wel: een goed onderbouwde keuze voor het HBO is beter dan een slecht onderbouwde keuze voor de uni.

That said moet je niet verwachten dat je op de universiteit leert programmeren. Dit wordt als "basis-vaardigheid" verondersteld, en als uitgangspunt genomen. Op de universiteit zal (afhankelijk van je studiekeus) meer de nadruk liggen op algoritmiek, modelleren en academisch denken. Een keuze in de richting van Software Engineering op de universiteit zal vooral gaan over het hele proces, waarvan programmeren uiteindelijk zo'n 10-20% is. De overige tijd in een gestructureerde software-ontwikkel-omgeving gaat zitten in het vaststellen van de requirements, het functioneel ontwerp, documenteren, testen, etc. Dit zijn de onderdelen die je in een Software Engineering-achtige studie op de universiteit gaat leren.

Het klinkt inderdaad alsof je wat meer technische kant op wil. Misschien is een oriëntatie bij een technische universiteit (Delft, Twente, Eindhoven) een goed idee. Hier kun je ook kijken naar andere studies dan pure informatica.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:55:
Persoonlijk vind ik het altijd zonde om een HBO-studie te beginnen nadat je VWO / Atheneum / Gymnasium hebt gedaan. Ik wil geen flame starten ofzo, en ik kijk ook echt niet neer op mensen die toch deze keuze maken, maar het blijft wel gewoon een verloren jaar (aangezien je ook met HAVO naar het HBO kunt). Aan de andere kant geldt natuurlijk wel: een goed onderbouwde keuze voor het HBO is beter dan een slecht onderbouwde keuze voor de uni.

That said moet je niet verwachten dat je op de universiteit leert programmeren. Dit wordt als "basis-vaardigheid" verondersteld, en als uitgangspunt genomen. Op de universiteit zal (afhankelijk van je studiekeus) meer de nadruk liggen op algoritmiek, modelleren en academisch denken. Een keuze in de richting van Software Engineering op de universiteit zal vooral gaan over het hele proces, waarvan programmeren uiteindelijk zo'n 10-20% is. De overige tijd in een gestructureerde software-ontwikkel-omgeving gaat zitten in het vaststellen van de requirements, het functioneel ontwerp, documenteren, testen, etc. Dit zijn de onderdelen die je in een Software Engineering-achtige studie op de universiteit gaat leren.

Het klinkt inderdaad alsof je wat meer technische kant op wil. Misschien is een oriëntatie bij een technische universiteit (Delft, Twente, Eindhoven) een goed idee. Hier kun je ook kijken naar andere studies dan pure informatica.
Ik ben ook niet van plan om na het VWO naar HBO te gaan, maar mocht er iets gruwelijk foutgaan en ik moet naar de HAVO (lijkt het op dit moment nog gelukkig helemaal niet op, *knock on wood*) - en geen disregard tegen mensen die HAVO doen trouwens - maar ik hoop me een beetje te kunnen oriënteren aan alle mogelijke uitkomsten, en daarmee voor iedere mogelijke situatie al een kleine voorbereiding te hebben.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik weet niet of je al een universitaire studie hebt gevonden, maar volgens mij zou knowledge engineering wel bij je eisen kunnen passen. En ik zou alleen maar voor HBO kiezen als de opleiding niet mogelijk is op universitair niveau of als je niet naar een universiteit kunt.

[ Voor 18% gewijzigd door stin op 04-11-2011 16:16 ]

• Thralas
  • Laatst online: 00:54
iChaos schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 15:53:
[...]

Naja, TI werd beschreven als 'bijvoorbeeld autonoom rijdende robots die mensen ontwijken e.d.', en ze hadden het over grafisch programmeren met blokken (kreeg hierbij het App Inventor idee), en toen kreeg ik echt de indruk dat die studie ook iets te simpel gehouden werd.
De combinatie robots en 'grafisch programmeren met blokken' klinkt eigenlijk als Lego Mindstorms.. of bestaat dat tegenwoordig niet meer in die vorm? In ieder geval erg typisch voor een voorlichtingsdag - maar misschien is het zo dat men aan een HBO inderdaad Android apps programmeert en Legorobots inelkaarknutselt - geen ervaring mee, dat is mijn stereotype beeld van een HBO in ieder geval (heel erg praktisch en weinig theorie).
Maar met andere woorden, de TI is de opleiding die het best zou passen bij de beschrijving die ik gaf? Ik hoopte bijvoorbeeld op een opleiding die de technische aspecten zoals het programmeren leert, en daarnaast ook bezig is met enige bedrijfskunde, zodat je met je opgedane kennis ook een zelfstandig ondernemer kan worden, en daardoor klonk die tussenweg van I wel redelijk, maar als ik het goed begrijp worden beide kanten dus niet goed genoeg behandeld, dus moet je echt kiezen tussen TI en BI als je een duidelijke richting wilt hebben?
Twee posts boven mij suggereert iemand al om eens bij TI in Delft/Enschede/Eindhoven te gaan kijken. Dat kan ik eigenlijk alleen maar beamen. Aan de hand van wat je hier beschrijft zou je ook eens kunnen kijken naar Bedrijfsinformatietechnologie (Business & IT) aan de UT.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Thralas schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:24:
[...]

maar misschien is het zo dat men aan een HBO inderdaad Android apps programmeert en Legorobots inelkaarknutselt - geen ervaring mee, dat is mijn stereotype beeld van een HBO in ieder geval (heel erg praktisch en weinig theorie).
Dat is in ieder geval niet zo ;)
Ligt aan de opleiding natuurlijk maar het praktische gedeelte bestaat niet uit hapklare blokken die je aan plakt om iets werkends te krijgen.
Je moet meer denken aan een (bijvoorbeeld) een fouriertransformatie toepassen in plaats van de fouriertransformatie theorie opnieuw uitvinden.

Wil niet de discussie HBO <-> Universiteit weer opnieuw laten oplaaien, maar duidelijk is dat sommige mensen hier een wel heel negatief beeld van HBO hebben...

• Thralas
  • Laatst online: 00:54
EddoH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:31:
Wil niet de discussie HBO <-> Universiteit weer opnieuw laten oplaaien, maar duidelijk is dat sommige mensen hier een wel heel negatief beeld van HBO hebben...
Sorry als dat negatief overkwam, was zeer zeker niet de bedoeling :) Hetgeen waar ik vooral op doelde was dat het voorlichtingsverhaal van de TS klonk als een typische voorlichting met veel 'leuke' dingen (dat was bij mijn voorlichtingsdagen aan de uni niet anders, overigens).

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:12

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Thralas schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:47:
[...]

Sorry als dat negatief overkwam, was zeer zeker niet de bedoeling :) Hetgeen waar ik vooral op doelde was dat het voorlichtingsverhaal van de TS klonk als een typische voorlichting met veel 'leuke' dingen (dat was bij mijn voorlichtingsdagen aan de uni niet anders, overigens).
Elke school doet dat op zijn voorlichtingsdagen uiteraard. Zo krijgen ze de meeste leerlingen dus het meeste geld :+

Overigens als je HBO zou willen doen maar je zit van ja het lijkt mij toch wel minder zwaar als een uni. Ga eens kijken of de HBO opleiding die je wil gaan doen geen honoursprogramma heeft. Hierdoor doe je wat extra en als je het goed doet zelfs in de dingen die jij leuk vind.

Ga gewoon eens echt langs een opleiding ongeacht niveau en vraag wat rond aan docenten en studenten die op de instelling zitten en er les volgen/geven. Hier krijg je een veel beter beeld van dan met wat open dagen en wat suffe foldertjes die alles hip en goed laten lijken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aan de hand van wat je hier beschrijft zou je ook eens kunnen kijken naar Bedrijfsinformatietechnologie (Business & IT) aan de UT.
Lijkt mij vreemde keuze voor iemand die niet echt interesse lijkt te hebben in het business gedeelte, wat voegt dat voor hem toe tov gewoon technische informatica?

Aangezien elektrotechniek ook als optie werd genoemd, hoewel je wat lowlevel zal programmeren voor je studie bij elektrotechniek, is het echt totaal geen doel van de studie, het komt er een beetje bij. Fysica, wiskunde en elektrotechniek zelf (bijvoorbeeld transistor schakelingen) zijn veel belangrijker.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-11 16:21

boesOne

meuh

Jij moet naar de universiteit. Een goede studie geeft/leert je de tools waarmee je vervolgens zelf kan bepalen hoe hoog je niveau gaat worden na je studie. Over het algemeen zorgen die basisvaardigheden voor een dieper en algemener inzetbaar begrip van de materie dan wanneer je een beroepsopleiding volgt. (dit is een ontzettende generalisatie, maar soit)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

furby-killer schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:59:
[...]

Lijkt mij vreemde keuze voor iemand die niet echt interesse lijkt te hebben in het business gedeelte, wat voegt dat voor hem toe tov gewoon technische informatica?

Aangezien elektrotechniek ook als optie werd genoemd, hoewel je wat lowlevel zal programmeren voor je studie bij elektrotechniek, is het echt totaal geen doel van de studie, het komt er een beetje bij. Fysica, wiskunde en elektrotechniek zelf (bijvoorbeeld transistor schakelingen) zijn veel belangrijker.
Jaja, en daarom ging mijn afstudeerscriptie voor 90% over het programmeren van uc's, streaming protocollen, video encoding/decoding en linux specific code ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarschijnlijk bedoelen ze MATLAB/Simulink. Dat wordt o.a. door Lockheed Martin en Airbus gebruikt, alsmede veel real-time control toepassingen. Dit omdat de wiskunde vaak dermate complex is, dat als je het in C code uitschrijft het helemaal niet meer te volgen is.

(of toch Lego Mindstorms natuurlijk..)
Thralas schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:24:
[...]

De combinatie robots en 'grafisch programmeren met blokken' klinkt eigenlijk als Lego Mindstorms.. of bestaat dat tegenwoordig niet meer in die vorm? In ieder geval erg typisch voor een voorlichtingsdag - maar misschien is het zo dat men aan een HBO inderdaad Android apps programmeert en Legorobots inelkaarknutselt - geen ervaring mee, dat is mijn stereotype beeld van een HBO in ieder geval (heel erg praktisch en weinig theorie).

[...]

Twee posts boven mij suggereert iemand al om eens bij TI in Delft/Enschede/Eindhoven te gaan kijken. Dat kan ik eigenlijk alleen maar beamen. Aan de hand van wat je hier beschrijft zou je ook eens kunnen kijken naar Bedrijfsinformatietechnologie (Business & IT) aan de UT.

• Sissors
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:29:
[...]

Jaja, en daarom ging mijn afstudeerscriptie voor 90% over het programmeren van uc's, streaming protocollen, video encoding/decoding en linux specific code ;)
Maar herinner je je nog iets van je bachelor opleiding? En een afstudeeropdracht zeg bijzonder vaak bijzonder weinig over de studie die je doet.

Maar je kan ook een voor 90% chemische afstudeeropdracht doen als je elektrotechniek bachelor hebt gedaan. Of natuurkundig, werktuigbouw, biomedisch, etc. Verandert niks aan het feit dat bij de elektrotechniek opleiding zelf programmeren slechts een heel klein deel is en absoluut geen hoofdpunt (en bij de opleiding bedoel ik dus ook vooral de bachelor, als je alle mogelijke masters die je kan doen van andere opleidingen erbij gaat pakken kan je alles wel doen). Als iemand scheikunde als interesse gebied heeft ga ik hem ook niet adviseren elektrotechniek te doen, ondanks dat je best een afstudeeropdracht kan vinden die voor 90% chemisch is.

Sowieso moet hij toch als eerste door zijn bachelor heen, dat is niet veel programmeren (Tenzij het bij andere universiteiten heel anders is). Als zijn interesse niet ligt bij elektrotechniek eindigt dat enkel en alleen in wat verloren jaren en iemand die zich heel erg kut voelt.
Waarschijnlijk bedoelen ze MATLAB/Simulink. Dat wordt o.a. door Lockheed Martin en Airbus gebruikt, alsmede veel real-time control toepassingen. Dit omdat de wiskunde vaak dermate complex is, dat als je het in C code uitschrijft het helemaal niet meer te volgen is.
Wat hebben Lockheed en Airbus ermee te maken? Meer gewoon een geval dat in een erg groot gedeelte van de situaties waar signaalverwerking gebeurd matlab wordt gebruikt. Maar Matlab zelf is ook totaal geen blokken slepen. En in simulink ben je nog wel even met blokken aan het slepen voordat je een robot aanstuurt, denk toch echt dat ze het meer over iets als Mindstorm hebben, al mag ik dan hopen dat het gewoon een project is in de opleiding en niet dat ze je opleiden om Mindstorm te gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door Sissors op 04-11-2011 19:53 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
stin schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:15:
Ik weet niet of je al een universitaire studie hebt gevonden, maar volgens mij zou knowledge engineering wel bij je eisen kunnen passen. En ik zou alleen maar voor HBO kiezen als de opleiding niet mogelijk is op universitair niveau of als je niet naar een universiteit kunt.
Daar ben ik het zeker mee eens. HBO na Gymnasium raad ik af. Met WO houd je je carriereperspectieven open. Is het trouwens niet wat vroeg om nu al naar studies te kijken? Je hebt nog 2,5 jaar te gaan.

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
iChaos schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:09:
[...]

Ik ben ook niet van plan om na het VWO naar HBO te gaan, maar mocht er iets gruwelijk foutgaan en ik moet naar de HAVO (lijkt het op dit moment nog gelukkig helemaal niet op, *knock on wood*) - en geen disregard tegen mensen die HAVO doen trouwens - maar ik hoop me een beetje te kunnen oriënteren aan alle mogelijke uitkomsten, en daarmee voor iedere mogelijke situatie al een kleine voorbereiding te hebben.
Waarom zou je niet gewoon een jaartje blijven zitten op VWO ipv naar HAVO gaan? Dat ene jaartje maakt echt niets uit hoor. Als je VWO kan volgen en je haalt het 4de of 5de jaar niet, dan moet je gewoon blijven zitten en zeker niet naar HAVO gaan. Al blijf je twee keer zitten dan maak je VWO gewoon af op de volwassen opleiding. Je kan tot 3 keer op VWO blijven zitten en daarna WO doen, en je zult niet eens achterlopen op iemand die HAVO doet.

Zie voorbeeld hieronder:

VWO 6 jaar, Bachelor 3, Master 1 = 10
HAVO 5 jaar, Bachelor 4, Schakel 1 tot 1,5, Master rond 2 jaar.= 12 tot 12,5

Dus zoals je kunt zien, VWO blijft gewoon sneller.

En niet letten op die docenten die je vertellen dat je beter HAVO kan afronden IPV te blijven zitten op school. Ze willen je alleen maar zo snel mogelijk van school af sturen. Het is belachelijk. Ik heb het vaak genoeg gezien dat mensen die het VWO niet haalde en doorstroomde naar HAVO IPV te blijven zitten. Je moet je niet schamen om een jaartje over te doen. Alle ex VWO'ers die ik ken die naar HAVO zijn gegaan hebben er later spijt van gehad. En nu helemaal met het feit dat schakel programma's van HBO naar Uni Master super duur zijn geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door illstid op 04-11-2011 20:39 ]

• Sissors
  • Niet online
Een master via universiteit kost 1 jaar, en eentje als je vanaf HBO komt 2 jaar, exclusief schakeltijd? Is toch echt allebei 2 jaar voor technische studies, wat hier relevant is. Schakel is normaal echt niet meer dan een jaar zover ik weet, dus uiteindelijk kom je redelijk gelijk uit als het alternatief blijven zitten op het VWO is. Als je 3x blijft zitten dan loop je zwaar achter tov HAVO mogelijkheid.

En dat is nog zonder mee te nemen dat je kans op vertraging bij WO bachelor veel groter is dan HBO bachelor, en je dan iig je HBO diploma hebt. Sowieso zou ik geen technische WO opleiding gaan doen als je met je hakken over de sloot bent gekomen op het VWO, tenzij het op vakken als CKV en Nederlands is.

Voor de duidelijkheid, als je wel gewoon VWO haalt zou ik toch zeer zeker voor universitair gaan, tenzij je een verdomt goede reden hebt om HBO te doen. Maar je kan echt niet zoveel vertraging hebben op VWO en dan nog sneller zijn tov HAVO route, en hoewel informatica niet de moeilijkste beta opleiding is, is elke beta opleiding een stuk meer dan het VWO qua moeilijkheid.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een schakelprogramma duurt meestal slechts een half jaar, en bij heel veel HBO studies in het tegenwoordig zelfs mogelijk een zogenaamde schakelminor te volgen waarmee je na het HBO rechtstreeks aan een universitaire master kan beginnen.

Natuurlijk kun je een hele discussie voeren over de vraag of het zonde is om na het VWO een HBO studie te gaan volgen. Maar het belangrijkste is dat je doet wat je zelf graag wilt doen. Juist bij informatica gerelateerde studies is het verschil tussen WO en HBO veel meer dan het niveau alleen, het is eigenlijk gewoon een heel andere studie. Op het HBO is er veel meer aandacht voor het toepassen van de theorie in het bedrijfsleven terwijl het op WO vooral over de achterliggende theorieën en technieken gaat.

Maar ik ben het los van de HBO / WO discussie sowieso met enkele posters hierboven eens dat de beschrijving die jij geeft meer past bij technische informatica dan bij informatica / software engineering. Dat laatste besteed namelijk erg veel aandacht aan software beheer, architectuur en datastructuren. Natuurlijk wordt er ook wel geprogrammeerd maar vaak is dat dan (buiten het eerste jaar waar je even snel de basis leert) enkel in projecten en opdrachten waar je een bepaalde architectuur of methode moet toepassen.

Zelf heb ik overigens na het afronden van het VWO bewust gekozen voor een I / IMS studie op het HBO, gewoon vanwege het feit dat de praktische benadering mij meer aansprak.

• h.hoepel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:46
Ik vind het raar dat een aantal hier roepen dat het 'zonde van de tijd' is om na VWO naar het HBO te gaan. Toen ik op het HBO zat waren er meerdere die van het VWO afkwamen en zelf iemand die al met succes zijn eerste jaar universiteit had gedaan. Bijna allemaal zaten ze op het HBO om dezelfde reden, ze waren erg practisch ingesteld en vonden dat de leukste/makkelijkste manier om nieuwe dingen te leren. Een groot deel van die mensen is na hun HBO opleiding doorgestroomd naar een master aan een Universiteit en ik ken eingelijk niemand die daar spijt van heeft.

Zelf heb ik HAVO -> HBO -> Universiteit gedaan en mijn ervaring is dat een bachelor HBO of Universiteit een groot verschil is. Dat betekent niet dat het ene beter is dan het andere!!! Tijdens mijn master was dit verschil goed te merken. Sommige vakken en stof was makkelijker voor mij dan voor iemand met een Universiteits bachelor en andersom. Maar alles opgeteld maakte het niet veel uit, als alleen dat het tempo wel wat hoger ligt op de Universiteit.

Om een lang verhaal samen te vatten: Kies vooral waar je je lekker bij voelt en wat bij je past. Je komt er toch wel als het in je zit en als je het wil.

Ik heb ook mensen hard zien falen omdat ze van zichzelf (vaak met druk van de ouders) naar de Universiteit moesten, terwijl ze veel liever en/of beter naar het HBO wilden/konden gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door h.hoepel op 09-11-2011 13:32 . Reden: Taalfoutjes ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:49
Welk profiel heb je dan?

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
mischien moet je eens kijken buiten de ICT wat de mogelijkheden zijn ...

zo als je weet zal je je baan geen 45 jaar behouden dus hoe ontwikkeld de ICT markt zich de komende jaren zo als je weet is de ICT market de snels ontwikkelde market dus kunnen er nog heel veel dingen veranderen, en wil je je rest van je leven altijd blijven bijleren of eindig je toch als beheerder (na 20 jaar) ergens bij een bedrijf ?
Mischien bestaat programeren niet meer in de vorm zo als we dat nu kennen in 10 , en in 10 jaar zien computers er heel anders uit, mischien zijn het dan wel telefoons geworden, en zullen robots gemaakt worden in het weste of in asie en wie gaat die dingen maken?

dus denk niet een paar jaar vooruit maar 30 jaar met je keuze .
ook moet je kijken of in nederland blijven een goed keuze is of niet .. sommige ameikanen (bijna persident) denken dat nederland over een paar jaar niet meer bestaat "heeft iets met het weer te maken".
Tegenwoordig zijn we allemaal wereld burgers en kan je met gemak van land wisselen dus wees flexible met je keuzes.. Momenteel verandert de wereld erg snel en worden rijken land arm en arme landen rijk ..

Dus laat je goed informeren over de mogelijkheden in de toekomst van de keuzes ..

• Sissors
  • Niet online
Niemand weet hoe het erover 30 jaar uitziet, er is geen enkele reden om aan te nemen dat er dan geen vraag meer is naar mensen met een ITC opleiding, Amerikanen hebben geen flauw idee hoe je een dijk maakt, en dus kan je eigenlijk dat allemaal gewoon negeren.
Pagina: 1