[PW]"Interchangaeble-lens compact" body's in "Spiegelreflex"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Beste PW-modjes,

toen ik net aan het browsen was door de PW werd mijn verwarring gewekt in de categorie "Spiegelreflex camera's".
Hier staat een filter rechts, waar men kan zoeken op type body. Daar zie ik ook het type "Interchangeable-lens compact" staan, wat naar mijn bescheiden mening niet thuishoort in de categorie "Spiegelreflex", maar in de categorie "Compact camera's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:26

Ch3cker

Testlab Teamlead
De naam van de categorie wekt inderdaad wat verwarring vanwege het ontbreken van een spiegel in de ILC camera's. Echter, ILC camera's hebben zoveel overeenkomsten hebben met spiegelreflex camera's dat ze eerder thuishoren in de categorie "spiegelreflex camera's" dan "compactcamera's". Vandaar dat dus de keuze is gemaakt om de ILC camera's in de "spiegelreflex" categorie te zetten, en niet in de "compactcamera's" categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
No problem, dan weet ik in ieder geval dat het geen vergissing is geweest :Y
Misschien een optie om iets aan de benaming te doen? Al kan ik zo snel ook geen prettig alternatief verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
:) Nee, dat is het hele probleem. Op zich lijken ILC's en spiegelreflexcamera's ontzettend veel op elkaar en is het voornaamste verschil de spiegel. Dat maakt het inderdaad lastig. De naam moet de lading dekken, maar moet de categorie ook vindbaar houden.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik loop hier ook steeds tegenaan. Tja ik hou me veel bezig met camera's.

De mirrorless cameras bestaan nu al een aardige tijd, is de mens er niet ondertussen bekend genoeg mee ?

Misschien kunnen we een voting houden, of een poll. :)

Ik zie 2 opties:

1. Hernoem de categorie naar Verwisselbare-lens camera's. Daar vallen beide systemen onder.

2. De categorie Mirrorless camera's, Systeem camera's of Spiegelloze camera's toevoegen (er is nog een plekje vrij !), met als optie om of de zoekresultaten ook in Spiegelreflex te blijven weergeven, of een melding bovenaan de pagina van Spiegelreflex zoals "Let op: Spiegelloze verwisselbare lens systemen zijn verplaatst naar de passende categorie Systeem camera's".

Shops zoals Fotokonijnenberg, en Kamera-Express noemen het ook al Systeem camera's.

PS. De term ILC (Interchangeable lens compacts) klopt gewoon echt niet. Ten eerste omdat dergelijke camera's niet altijd compact zijn. En ten tweede omdat de C ook kan worden aangezien voor simpelweg Camera, en daar valt spiegelreflex dan ook onder. EVIL als is Electonic Viewfinder Interchangeable Lens is natuurlijk helemaal niet omdat verreweg de meeste helemaal geen viewfinder hebben. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 24-03-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik gooi het maandag even in de groep, even kijken hoe wij dit het beste aan kunnen pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Tof, bedankt. Je heb my two cents, aan jullie de rest =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Helaas kunnen we op dit moment geen nieuwe categorie aanmaken voor de mirrorless interchangeable lens camera's. Na de aanstaande overhaul zal de keuze voor het type camera een specificatie worden. Daarop kan je dan, net zoals nu, uiteraard ook filteren.

Wel ben ik het met je eens dat de term ILC de lading niet helemaal dekt. Daarom stel ik voor om de term te wijzigen naar MILC (Mirrorless Interchangeable Lens Camera). Kan je je daarin vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Okee ik wist niet van de overhaul.

De term MILC is beter ja, technisch in ieder geval wel. Alleen weet ik niet of het voor een leek zo duidelijk is. Als je het heb over gebruiksvriendelijkheid, dan is een foute maar algemeen bekende naam beter dan een technisch correcte denk ik zo.

Als ik heb goed begrijp komen eigenlijk compact en spiegelreflex tezamen, en is daar de juist subcategorie te kiezen uit een lijstje. Persoonlijk zou ik dan gaan voor Mirrorless. Omdat dat ten eerste is wat ik het meeste hoor van mensen, het makkelijkst in de volksmond ligt. Bovendien beeld het meteen iets uit waar de gebruiker naar op zoek is, en er niet meer verstand van hoeft te hebben dan er misschien ooit is een keer vaag van gehoord te hebben.

Het zou dan simpelweg worden:
Spiegelreflex
Compact
Mirrorless

Waarbij meetzoeker (Leica) wel onder Mirrorless kan vallen. De Fuji X100 is zoiezo geen Meetzoekern. En professioneel Midden-formaat zoals Hasselblad of Pentax 645D, tja dat staat zoiezo niet op tweakers, maar zou wel leuk zijn, als je dan toch bezig ben ;)

Oh dan vergeten we nog een type. De camera's met vaste lens die lijken op een spiegelreflex, maar met een compact-camera sensor (wat de super-superzoom mogelijk maakt). Hoe noemt men dat dan ? Ik denk het eerste aan Bridge, maar echt duidelijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ik heb me ietwat ongelukkig verwoord merk ik. De compactcamera's komen niet in dezelfde categorie als de spiegelreflexcamera's terecht. De MILC's en de DLSR's komen, net zoals nu, wel in dezelfde categorie. Hier zal je dan ook gewoon op kunnen filteren.

Zolang een camera geen verwisselbare lenzen heeft komt de camera bij ons in de compactcamera categorie, hoe misleidend die naam ook mag zijn bij dit soort camera's (echt compact zijn ze niet meer te noemen). Ga je het echter vergelijken met een DSLR of MILC die dezelfde effectieve brandpuntsafstand heeft is het opeens wel weer vrij compact ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Tsk, moeten we nog op Spiegelreflex klikken. Ach ja ik zei het zelf al, als men het snapt is het goed.

Natuurlijk blijft mijn idee over MILC vs Mirrorless wel geldig. Ik zeg poll ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
De specificatie heet inmiddels MILC.
Pagina: 1