[visual basic] ja en nee vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Hallo heren en dames,

Reeds ben ik druk bezig geweest met een database bouwen.

Ik moet nu een stuk visual basic kennen wat ik nooit heb geleerd (ben een groentje)

Het gaat om de volgende pagina.

Er zijn 20 deelnemers (deelnemer1, deelnemer2 etc... )
Deze hebben een janee vakje die je kan aan vinken.
Deze staat al standaard aangevinkt (ja dus)
(allemaal uit de tabel trainingen)

Nu komt het.

Na dat ik de vakjes allemaal heb aangevinkt wil ik op een knop drukken waarmee hij die betreffende deelnemers nummer op zoekt in de tabel personeel, daarna kijkt naar het kollom van de aanbieding (aanb1-aanb2-aanb3 etc..)

Wie o wie kan mij helpen.
ik zit al dagen te stoeien! :P
maar lukt me niet...

Alvast voor het denken en/of reageren _/-\o_

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik neem maar aan dat dit over access gaat? Kolommen van het type aanb1, aanb2, enz doen me denken dat je datamodel niet goed genormaliseerd is. Het lijkt mij verder een kwestie van een join gebruiken of een query van het type "persooneelsID IN (1,2,3...)" maken en een rapportje draaien. Een goed boek, of betere uitleg van je probleem kan helpen. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
met de betere normalisering bedoel je dat je een nieuwe tabel aanmaakt met een veld 'aanbiedingID' en dan een veel-op-veel relatie met de eerste tabel? Dan moet er een koppeltabel bijkomen ook nog. Heb je twee extra tabellen draaien voor drie veldjes in de oorspronkelijke tabel... Dat is dan wel het logische datamodel...
Maar handig is het niet.... je kan beter gewoon die drie veldjes laten staan zoals ze stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Ik zal het even makkelijk maken :)

Tabel 1 (trainingen) heeft devolgende kollomen.

Training naam
Deelnemer 1
deelnemer 2
etc..
Deelnemer 20
Janee 1
Janee 2
etc..
Janee 20

Bij deelnemers vul ik de nummer uit (relatie) tabel personeel nummers in (Persnr)

Die tabel ziet er zo uit:

PersNR
Naam
Aanb1
Aanb2
etcc.
Aanb18

Als ik bij trainingen een record maak.
deelnemer 1 : 999
Janee 1 : JA
Deelnemer 2: 998
Janee 2 : JA
Deelnemer 3 : 997
Janee 3 : Nee

Training :Aanb2

Als die record is gemaakt in een formuliertje wil ik op een knopje drukken zodat in de tabel personeel het vakje ''AANB2'' een ''3'' wordt. (standaard 1)

(bijwerk query idee.)
Alleen dan moet ik bijna 1600 query`s maken... :/ :|

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Xanquezer op 04-11-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Om redelijk simpele query's te kunnen maken en geen onnodige data op te slaan, zou ik toch sterk aanraden om de boel te normaliseren :p

Ik bedoel dus iets als de volgende tabellen:
Trainingingen (TrainingId, Naam)
Deelnemers (TrainingId, PersoneelsId, Janee)
Personeel (PersoneelsId, Naam)

En die kolommen Aanb snap ik eigenlijk sowieso niet als ze berekend worden. Technisch is dat niet zo moeilijk met wat VBA achter een event waarschijnlijk, maar ik heb echt geen idee waar het voor dient.. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Xanquezer schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:20:
Ik zal het even makkelijk maken :)
[...]
Au!
Maak ik het nog makkelijker: gooi weg wat je hebt en volg de link die Pedorus stomme tussenposter geeft over normalisering. Minder werk dan die 1600 query's of je verdiepen in VBA events en daar ga je toch op uitkomen. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 04-11-2011 14:39 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
ik weet dat er visual basic codes zijn daarvoor... zo ver was ik ook al.
maar kan iemand mij een begin scriptje geven waarmee ik een soort van flexibele bijwerk query kan maken.

bv:
if janee1 is ''ja'' dan bewerk aanb (1-18 flexibel na keuze)
if janee2 is ''ja'' dan bewerk aanb ....
etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Oja, als ik de boel wil normaliseren ga ik geheit problemen krijgen met externe gegevens.. :(

Deze database heeft nogal veel handjes overal zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Oke, ik heb de boel genormaliseert.

Nu komt weer mijn vraag over visual basic!

Is er niet iemand in huis die dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken.

Je hebt straks een dataset van deelnemers met waaraan ze deelnemen - als ik het goed begrijp. Wil je een rapportje per deelnemer?
Daarvoor heb je geen VB nodig, gewoon een rapport met eventueel een subrapportje gelinkt op basis van deelnemerID. En zelfs dat is eigenlijk niet nodig als je de juiste groeperingen gebruikt in je rapport.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met ^^^^
Beschrijf even hoe je het nu hebt, wat er moet er moet gebeuren en hoever je komt. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
Huidig ben ik aan het proberen op een andere manier het zelfde te bereiken.

@Lustrucru: Is er toevallig een topic met een handleiding (achtig iets) over visual basic?

• Xanquezer
? (vraag aan Lustrucru)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarschijnlijk zijn er hier in OFF inderdaad in het verleden topics langsgekomen met (links naar) goede tutorials maar zoek daar dan zelf even naar. Lustucru heeft ze blijkbaar niet meer uit het hoofd paraat, aangezien er alleen al in OFF 20.000 topics zijn is het niet raar ze niet allemaal uit het hoofd te kennen :P

Er zit (of zat de laatste keer dat ik keek, halverwege vorig decennium) al veel hulpteksten in Access zelf, ook zijn er veel websites met intro's. [google=Access 2010 VBA tutorial] geeft zo te zien ook al veel intro-teksten. Als je serieuze DB's wilt maken dan zou ik vooral toch heel ouderwetsch een boekje of twee lezen, er zijn (ook) voor beginners veel boeken en dat werkt wat meer gestructureerd dan ad-hoc voorbeelden zoeken n.a.v. een specifieke vraag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Xanquezer
dankjewel!!!

Pagina: 1