Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2
Alleen andere volgorde der aders. Volg de [Whois] in mijn signature en ga naar de Network-howto.
Bloed, zweet & koffie
De volgorde van de draden hoeft alleen anders. Voor de rest allemaal hetzelfde.
Welke draden worden nu ECHT gebruikt voor het dataverkeer? Niet allemaal toch?
Welke draden worden nu ECHT gebruikt voor het dataverkeer? Niet allemaal toch?
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
detjuk: er worden slechts 2 van de 4 paar draden gebruikt.. de resterende draden worden eigenlijk gebruikt als ietwat shielding.. (twisted)
volg vilenins link zou'k zeggen
volg vilenins link zou'k zeggen
Bedankt poohbeer.
Zo'n vermoeden had ik al. Mijn crossed UTP kabel gebruikt maar 4 adertjes. De rest bungelt er een beetje buiten...
Nooit problemen mee gehad, maar het zou kunnen dat er wel wat ruis door ontstaat?
Nog tips om shielding te verbeteren? Nieuwe kabel maken is helaas geen optie. Ik heb niet zo'n dure stekkermakertang
en de link heb ik inderdaad bekeken. Heel goeie uitleg!
Zo'n vermoeden had ik al. Mijn crossed UTP kabel gebruikt maar 4 adertjes. De rest bungelt er een beetje buiten...
Nooit problemen mee gehad, maar het zou kunnen dat er wel wat ruis door ontstaat?
Nog tips om shielding te verbeteren? Nieuwe kabel maken is helaas geen optie. Ik heb niet zo'n dure stekkermakertang
en de link heb ik inderdaad bekeken. Heel goeie uitleg!
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Verwijderd
Als je ff de search function gebruikt, en je zoekt op "layout" dan vind je een mooi jpg bestandje met de preciese layout!
Verwijderd
Die kabels worden gebruikt voor ISDN die over zijn. niet allemaal maar 1 paar...
Met die storing zal het wel meevallen...
Met die storing zal het wel meevallen...
qua storingen heb ik het nooit zo begrepen. Coax is toch shielded in dan toch beter dan UTP (Unshielded Twisted Pair)? Of voorkomt dat twisten weer storingen? Toch niet op zo'n niveau als coax toch? Tja blijkbaar wel anders hadden we ook kunnen 100Mbit'en met coax, en dat kan alleen met UTP.
Nu ik toch er over nadenk ... wat is er zo speciaal aan CAT5 gecertificeerde kabel tov CAT3 (wat alleen maar geschikt is voor 10Mbit). Waar zit het verschil in? En dan doel ik niet op snelheid en gebruik, maar op fysiek waarneembare verschillen. Misschien maar 2 aderparen ipv 4 ofzo?
Dat er zelfs voor 100MBit nog maar 2 aderparen gebruikt worden stond ik wel verbaast van. Er worden pas 4 aderparen gebruikt bij TX-1Gigabit netwerken. Zie het artikel 1Gigabit netwerkkaarten in de C'T van deze maand (niet Computer!Totaal maar die andere dus
)
weer meer vragen dan antwoorden geloof ik
Nu ik toch er over nadenk ... wat is er zo speciaal aan CAT5 gecertificeerde kabel tov CAT3 (wat alleen maar geschikt is voor 10Mbit). Waar zit het verschil in? En dan doel ik niet op snelheid en gebruik, maar op fysiek waarneembare verschillen. Misschien maar 2 aderparen ipv 4 ofzo?
Dat er zelfs voor 100MBit nog maar 2 aderparen gebruikt worden stond ik wel verbaast van. Er worden pas 4 aderparen gebruikt bij TX-1Gigabit netwerken. Zie het artikel 1Gigabit netwerkkaarten in de C'T van deze maand (niet Computer!Totaal maar die andere dus
weer meer vragen dan antwoorden geloof ik
Cat3 en Cat5 enzo zien er precies hetzelfde uit. Dat de hoeveelheid paren verschillen kan kloppen, maar dat heeft nix met de category te maken.
Primafoon verkoopt bijvoorbeel 2-paars cat5 kabels voor gebruik bij ISDN.
Primafoon verkoopt bijvoorbeel 2-paars cat5 kabels voor gebruik bij ISDN.
If it ain't broken, tweak it!
Verwijderd
Kijk eens op http://www.kompanje.nl de website van een leeraar van me. Is wel een toffe gast.
Aan die website heb je altijd wat, gaat over datacommunicatie, cisco enzo.
Jeroen.
Aan die website heb je altijd wat, gaat over datacommunicatie, cisco enzo.
Jeroen.
Twisted Pair is idd beter als coax. Het signaal wordt bij twisted pair gewoon als verschil signaal op 2 draden gezet. Oftewel, het verschil tussen de 2 draden van het paar is het werkelijk signaal. Treedt er storing op, dan is de storing op beide draden even groot (daarom moeten ze getwist zijn). Dus het netto resultaat van de storing is nul, omdat het verschil tussen beide draden gelijk is gebleven.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
... jepOp vrijdag 23 maart 2001 15:09 schreef GarBaGe het volgende:
Twisted Pair is idd beter als coax. Het signaal wordt bij twisted pair gewoon als verschil signaal op 2 draden gezet. Oftewel, het verschil tussen de 2 draden van het paar is het werkelijk signaal. Treedt er storing op, dan is de storing op beide draden even groot (daarom moeten ze getwist zijn). Dus het netto resultaat van de storing is nul, omdat het verschil tussen beide draden gelijk is gebleven.
echter kunnen bij grote sterke apparaten (mechanische machines met spoelen etc.) een behoorlijke invloed uitoefenen, waardoor extra shielding bij UTP gewenst is.. Daar heb je dan ook STP voor.. hierbij zit er een extra foelie om alle aderparen (als geheel) gewikkeld, en uitgevoerd op een STP connector.. Deze dient aan beide (of in ieder geval aan een kant) aan aarde aangesloten te zijn.. dan heb je extra shielding, maar voor huis-tuin en keuken gebruik is dit niet nodig.
Pagina: 1