Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NoSQL]15 jaar data bewaren vanuit verschillende bronnen

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:08
Naar aanleiding van het volgende artikel http://tweakers.net/revie...et-dan-wel-inleiding.html wil ik hier de volgende discussie neerzetten.

In Nederland is het verplicht dat recepten van geneesmiddelen 15 jaar bewaard moeten worden. Nu is er een partij die voor ruim 600 apotheken gegevens analyseert en zorgt voor optimalisatie op het gebied van voorschrijven, reviews etc. Op dit moment maken zij gebruik van MSSQL.

Echter zijn er vaak performance problemen met de site. Er moeten voor een berekening vaak verschillende tabellen gecombineerd worden zoals verzekering, geneesmiddel, inkoop bij groothandel, medicatiebewaking etc. Al met al dus redelijk complexe verbanden. Er wordt bij het voorschrijven van een geneesmiddel direct terugkoppeling gegeven naar de apotheek over de keuze van het middel bijvoorbeeld. Dit moet uiteraard zo snel mogelijk.

Nu vraag ik mij dus af of MSSQL wel de verstandige keuze is voor de database en dat bijvoorbeeld Neo4 niet een betere keuze zou kunnen zijn. Het is echter wel zo dat iedere aflevering in de apotheek gecodeerd wordt verzonden naar ze in een tabel formaat. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat het vullen van de database hierdoor veel langer zou duren. Wat zou hier nou een betere keuze kunnen zijn qua database? Of is MSSQL toch wel de beste keuze?

Qua horizontale schaalbaarheid is het natuurlijk erg gemakkelijk: hier wint NoSQL. Dit kan voor de toekomst wel erg belangrijk zijn omdat er met de vrije prestaties nog veel meer gerekend zal worden en dat er steeds meer apotheken op aansluiten en er steeds intensiever gebruik gemaakt wordt van het platform.

Qua vullen lijkt mij MSSQL de winnaar.

Ik ben zelf geen programmeur, maar wel benieuwd naar de ontwikkelingen en denk graag mee, vandaar dus. Ik hoop dat de vraagstelling duidelijk genoeg is.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-11 11:04
Ik denk dat je eerst moet beginnen wat precies de bottleneck is. Is dat de query die gesteld word aan mssql of is het de hardware die die vragen niet aankan? Is het de code om de vraag aan de db heen die het vertraagt?

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 18:45
MoBi schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:21:
Ik denk dat je eerst moet beginnen wat precies de bottleneck is. Is dat de query die gesteld word aan mssql of is het de hardware die die vragen niet aankan? Is het de code om de vraag aan de db heen die het vertraagt?
Dit zou inderdaad de eerste reactie ook vanuit mij.
MSSQL is een krachtige database. Nu hangt het er wel vanaf welke versie je gebruikt. Ik verwacht eerder dat de code of indexen het issue is/zijn van de performance issues. Of de hardware. Goed gesizde hardware is natuurlijk van belang.

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:11
NoSQL kan heel snel heel veel data verwerken (of opleveren), maar hier zitten ook nog nadelen aan vast. Ik zou eerst op een rijtje zetten wat je verwacht van je systeem en zoals hierboven is gezegd waar je huidige systeem hier niet aan voldoet.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Helemaal met bovenstaande repliers eens.
Wat is precies je bottleneck.
Ik kan mij niet indenken dat MS SQL niet zou kunnen performen. En schaalbaarheid ? Dacht dat dat ook wel kon met MS SQL.
En als je dan toch zo gemakkelijk kan overstappen van database waarom kijk je dan ook niet eens naar Oracle.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• GlowMouse
  • Niet online
Ik kan alleen voor MySQL spreken, maar performanceproblemen zijn veelal op te lossen met andere indices, eventueel icm een kleine wijziging van de query, andere manier van data opslaan (veelal denormaliseren), of het wijzigen van de serverconfiguratie. Deze problemen zijn op te lossen met expertise. Zorg dus dat je grondige kennis hebt van je db-server. In zeer specifieke situaties (vele duizenden queries per seconde) is ook de versie nog van belang.

Wat zijn die complexe verbanden?

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Paultje3181 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:44:
In Nederland is het verplicht dat recepten van geneesmiddelen 15 jaar bewaard moeten worden. Nu is er een partij die voor ruim 600 apotheken gegevens analyseert en zorgt voor optimalisatie op het gebied van voorschrijven, reviews etc. Op dit moment maken zij gebruik van MSSQL.
Misschien moet die analyserende partij eens contact opnemen met Pharmapartners. is volgens mij de grootste AIS leverancier in NL. Die zullen dus ook op 1 of andere manier hun data bewaren. en niet voor 1 apotheek. Maar voor 1200 o.i.d.
Aangezien het een ASP gerichte applicatie is die ze gebruiken , en de data dus centraal staat(niet van alle apotheken bij elkaar , volgens mij per stad gescheiden) , zullen zij daar wel in thuis zijn :)

www.degroot-it.nl

• GlowMouse
  • Niet online
degroot schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:30:
[...]

Aangezien het een ASP gerichte applicatie is die ze gebruiken , en de data dus centraal staat(niet van alle apotheken bij elkaar , volgens mij per stad gescheiden) , zullen zij daar wel in thuis zijn :)
Dat zegt helemaal niks, van een ASP applicatie voor huisartsen weet ik dat het technisch gezien een bende is.
Pagina: 1