Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Hallo,

Voor een klein webdesign bedrijf moet ik foto's maken. Het gaat hier om 3 locaties waarvan 2 klein/middelgrote zaken en 1 dansgroep. Deze foto's zullen worden gebruikt voor de websites van de bedrijven zelf en eventueel voor flyers.
Ik ben 19 jaar en ben 2 jaar geleden met fotografie. Verder heb geen eerdere ervaringen met 'professionele' klussen. Ik dacht zelf aan 17.50eu voor de 1e foto en daarna steeds -2.50e met een minimum van 7.50.

Graag wat advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Waar baseer je die prijzen op? En je hebt de klus al, maar er is nog niks besproken over vergoedingen? Apart ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Hahn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:33:
Waar baseer je die prijzen op? En je hebt de klus al, maar er is nog niks besproken over vergoedingen? Apart ;)
Waar ik de prijzen op baseer? Ik zei dat ik geen hoge bedragen (>150 euro) zou vragen, maar dat ik nog wel naar de prijs moest kijken. Hiermee ging de opdrachtgever akkoord.

Reiskosten en dergelijke moet ik zelf betalen. Morgen moet ik bijvoorbeeld naar een stadje dat toch 40 min reizen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dat je opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, betekend nog niet dat jij je moet laten uitbuiten. Niet aan beginnen.

Of je moet het enkel en alleen doen omdat je het leuk vind, maar dan had je deze vraag waarschijnlijk niet gesteld. :)

[ Voor 30% gewijzigd door mcdronkz op 04-11-2011 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 14:27

martjah

Appel

n0elite schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:37:
[...]

Waar ik de prijzen op baseer? Ik zei dat ik geen hoge bedragen (>150 euro) zou vragen, maar dat ik nog wel naar de prijs moest kijken. Hiermee ging de opdrachtgever akkoord.

Reiskosten en dergelijke moet ik zelf betalen. Morgen moet ik bijvoorbeeld naar een stadje dat toch 40 min reizen is.
Je snapt natuurlijk wel dat hier winst op moet maken hè. Je gebruikt ook je eigen apparatuur! nabewerking (denk ik), "ervaring" die je hebt.

Als ik het zou doen zou ik ongeveer proberen in te schatten hoeveel tijd ik kwijt ben en dan bijv. 15 euro per uur wil overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je zegt dus dat je niet meer dan €150 zal vragen, voor heel de klus in totaal bedoel je dan? En dat is dus 3 locaties? Dat klinkt als meer dan een dag (8 uur) werk. Dan vind ik €150 niet bijster veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Hahn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:47:
Je zegt dus dat je niet meer dan €150 zal vragen, voor heel de klus in totaal bedoel je dan? En dat is dus 3 locaties? Dat klinkt als meer dan een dag (8 uur) werk. Dan vind ik €150 niet bijster veel.
En daar gaan dan nog reiskosten e.d. vanaf. Waarom zou je zoiets überhaupt serieus overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
mcdronkz schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:48:
[...]

En daar gaan dan nog reiskosten e.d. vanaf. Waarom zou je zoiets überhaupt serieus overwegen?
Naja, we moeten niet vergeten dat 'ie pas 19 is, dit z'n eerste klusje is en hij denk ik al blij is met 8-10 euro per uur overhouden ;)

Maar dat neemt niet weg dat je je al vrij snel verkijkt op hoeveel werk zoiets gaat kosten, waardoor je je dus ook al snel verrekent.

Ik weet niet precies hoe professionele fotografen het normaal gesproken aanpakken, maar ik zou een totaalprijs voor de klus afspreken en niet per foto. Want mochten ze dan foto's niet nemen/gebruiken oid, heb jij toch gewoon je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Hahn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:47:
Ik denk dat ik morgen ongeveer 1.5 uur kwijt zal zijn aan reistrijd, 7 euro reiskosten en dan 1 uur foto's maken (het is niet zo'n grote zaak). De andere 2 klussen zullen vergelijkbaar zijn. Aan de nabewerking denk ik ongeveer per klus 1 uur kwijt te zullen zijn.
Hahn schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:51:
[...]

Ik weet niet precies hoe professionele fotografen het normaal gesproken aanpakken, maar ik zou een totaalprijs voor de klus afspreken en niet per foto. Want mochten ze dan foto's niet nemen/gebruiken oid, heb jij toch gewoon je geld.
Goed punt. dan vraag ik denk ik 40 euro voor de 1e klus, 40-50 voor de 2e en voor de 3e 20 euro aangezien dit niet zo moeilijk zal zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door n0elite op 04-11-2011 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Als je onder de 150 euro wilt blijven kun je overwegen om bijvoorbeeld 141 euro te vragen. Dan vraag je ongeveer 40 euro per klus (20 euro per uur) en 7 euro per klus reiskosten. Dat lijkt mij vrij acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Zet alles tegen elkaar af en bereken het dan, want als ik het zo snel even optel vind ik dat je het vrij goedkoop maakt.

Klus 1: 1.5 uur reizen + 1 uur fotograferen + 1 uur nabewerken = 3.5 uur bezig (en dan nog 7 euro reiskosten)
Klus 2 & 3: vergelijkbaar = 3.5 uur per klus = 7 uur in totaal (en ook reiskosten?)

Totaal: 10.5 uur werk + 21 euro reiskosten

Als je dan 40 + 50 + 20 = 110 euro gaat vragen, dan verdien je dus... 110 - 21 = 89 euro / 10.5 uur = kleine €8,50 per uur.

Denk dat je je toch een beetje verkijkt op hoeveel werk het is, dus ik zou toch zeker wel wat hoger gaan zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
n0elite schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 01:52:
[...]

Ik denk dat ik morgen ongeveer 1.5 uur kwijt zal zijn aan reistrijd, 7 euro reiskosten en dan 1 uur foto's maken (het is niet zo'n grote zaak). De andere 2 klussen zullen vergelijkbaar zijn. Aan de nabewerking denk ik ongeveer per klus 1 uur kwijt te zullen zijn.

[...]
Goed punt. dan vraag ik denk ik 40 euro voor de 1e klus, 40-50 voor de 2e en voor de 3e 20 euro aangezien dit niet zo moeilijk zal zijn.
110 euro - 30 euro (reiskosten) = 80 euro / 10,5 uur = 7,60 euro

Wordt je camera vergoed als 'ie onderweg gestolen wordt of beschadigd raakt?

Snap best dat je het leuk en spannend vind, zo'n eerste klus, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om dit aan je voorbij te laten gaan. Je zult bovendien zien dat je het aantal uren wat laag hebt ingeschat, en je dus nog minder verdiend per uur.

edit:
Hann ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Bedankt allen.

1e klus: 1.5 uur reizen, 1 uur foto's maken en 1 uur nabewerking= totaal 3.5 uur , reiskosten 7 euro
2e klus: 1 uur reizen, 1-2 uur foto's maken en 1 uur nabewerking= totaal 4.5 uur, reiskosten 8-10 euro
3e klus: 40 min reizen, 1 uur foto's maken en 1 uur nabewerking= totaal 3 uur (boven afgerond)

Alle klussen bij elkaar dus ongeveer 11 uur en 17 euro aan reiskosten.

mcdronkz, je hebt gelijk dat het relatief weinig is en er risico's aan vast zitten, maar ik ben er al mee ingestemd dus nu voel ik mijzelf wel verplicht om het te doen.

Ik ga voor de 1e klus 40 vragen, 2e 50 á 60 en de 3e 25 euro. In de toekomst zal ik meer gaan vragen, maar het is nu wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-09 15:50

MikeVM

- Baloo -

als je 10 euro per uur telt, dan zit je wel goed voor je eerste Gig.

je moet zelf vertrouwen opbouwen en bij de volgende klus meer vragen.

in het begin ga je soms jezelf fout inschatten en meer uren kloppen dan verwacht, en dan moet je dat de volgende keer bekijken.

als je ook echt goed bent, dan kun je de volgende keer meer vragen.

je moet ook kijken naar je tijd, heb je tijd teveel en te weinig werk, dan vraag je minder geld.
staan ze in een rij aan te schuiven voor een foto, dan gaat de prijs omhoog, hoeveel vrije tijd heb je?
is het een Hobbie en wil je bijleren, of is het puur om te verdienen, aan de hand daarvan zal je tussen de 5 en 20 euro per uur kunnen vragen.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadslim77
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-09 00:51
Waarom "verdienen" aan de eerste klus..?

You have to spent some, to earn some.. / You have to spent money to make money..

Je kan je eerste klus voor niets doen, als blijk van vertrouwen, en dan voor de volgende klus vragen waar je recht op hebt. Die eerste klus voor "weinig" kan er voor zorgen dat de mond op mond reclame je vooruit schiet, en er evt anderen ook interesse kunnen krijgen in je werk, als het resultaat er mag zijn.

Als je het voor minder wilt doen, kan je dus ook eens iets voor " niets" doen. Dat verdien je later weer terug als de opdrachtgever je werk bevalt, en je ervaring is gestegen..

sterkte met je keuze, en met je opdracht.
Mvg

Asus ROG Maximus XI Extreme, RTX3090 White STRIX, I7-8086K, Corsair H150i, HX1200i,32GB Corsair Vengeance RGB PRO White 3200Mhz, ROG PG278QR on 165Hz 2K, 970EVO 500GB + 1TB, 850 PRO 512GB + 1TB, WD 6TB, Corsair 900D ,Logitech G-19, G-35, G-700, Z-5500D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik raad je aan geen prijs per foto te vragen, maar per uur.
Je had al een inschatting gemaakt hoeveel uur je nodig hebt voor reizen + foto's maken. vermenigvuldig dat met een uurtarief en je hebt je prijs.
Daarna stuur je de .jpg'jes van alle gemaakte foto's op naar de klant. Vraag de klant de foto's uit te zoeken die hij wil gebruiken. Reken daarna een vast tarief per foto voor de nabewerking.

Houdt er bij je uurtarief wel rekening mee dat je:
Zelf verantwoordelijk bent voor je apparatuur. verreken afschrijving en verzekering dus mee.
Je belasting moet betalen
Je een risico loopt dat je meer tijd kwijt bent, terwijl de prijs al vast staat.
Je ook indirecte uren maakt. Denk aan offerte maken, administratie ect.

Dus 8-10 euro per uur klinkt misschien als een leuk salaris voor een 19 jarige, maar het is een hongerloontje.
Mijn 1e klus in de fotografie kostte de klant €55,- per uur. En ik had 0,0 ervaring. (ik hield er maar 12,50 per uur aan over, maar dat komt omdat ik geen zelfstandige ben, en de overhead, materiaal en trainingskosten dus niet voor mij zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 04-11-2011 03:16 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:23

Markie

Voorheen BBE

Enkele vragen voor de prijsbepaling:
- wat levert het eventueel verder op? Bv contacten/vervolgopdracht/exposure
- en daarop aansluitend: wat als dezelfde opdrachtgever weer bij je komt met een vervolgopdracht en een soortgelijke prijs verwacht?
- wordt je naam bij de foto's gepubliceerd?
- hoelang mag de opdrachtgever de foto's gebruiken?
- hoeveel foto's wil de opdrachtgever hebben?
- zijn er bijzondere eisen?
- wat als de opdrachtgever niet blij is met de foto's? Ga je dan nog een keer?
- hoe ziet je portfolio eruit?
- mag je de foto's in je eigen portfolio gebruiken?
- wat zijn je kosten? Bv verzekering, afschrijving,...
- ga je belastingaangifte doen?
- wat is de urenbesteding? Inclusief overhead.

Adhv bovenstaande vragen kun je een prijs maken. Mijn advies is om een totaalprijs te geven. €150,-- is m.i. voor een opdracht van 12 uren sowieso veel te laag, maar een goed advies is pas te geven als je antwoord hebt op alle bovenstaande vragen.

Daarnaast: ik neem aan dat het webdesignbedrijf ook gewoon goed betaald krijgt voor hun klus.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:44
Deadslim77 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 03:07:
Waarom "verdienen" aan de eerste klus..?

You have to spent some, to earn some.. / You have to spent money to make money..

Je kan je eerste klus voor niets doen, als blijk van vertrouwen, en dan voor de volgende klus vragen waar je recht op hebt. Die eerste klus voor "weinig" kan er voor zorgen dat de mond op mond reclame je vooruit schiet, en er evt anderen ook interesse kunnen krijgen in je werk, als het resultaat er mag zijn.
Is dat serieus je advies? Als je de eerste klus voor niets of weinig doet dan :
1) Straal je niet uit dat je zakelijk goed bezig bent
2) Verwacht een opdrachtgever de volgende keer dat je het weer voor niets/weinig doet
3) Is de kans dat je via mond op mond reclame als "goedkoop of gratis" HEEL groot.

Mijn advies : gewoon een bedrag vragen wat je jezelf waard vindt.
Als je het voor minder wilt doen, kan je dus ook eens iets voor " niets" doen. Dat verdien je later weer terug als de opdrachtgever je werk bevalt, en je ervaring is gestegen..
Nogmaals, de praktijk wijst uit dat een van de bovenstaande punten van toepassing is.

Ik begrijp je insteek wel, maar vaak werkt dat niet zo. Je kan dan beter iets doen zoals :
Eerste opdracht 100%, vervolgopdrachten 75%. En dan moet je natuurlijk financieel nog wel uitkomen met die 75%.
Markie schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 07:42:
- en daarop aansluitend: wat als dezelfde opdrachtgever weer bij je komt met een vervolgopdracht en een soortgelijke prijs verwacht?
- wordt je naam bij de foto's gepubliceerd?
- hoelang mag de opdrachtgever de foto's gebruiken?
- hoeveel foto's wil de opdrachtgever hebben?
- zijn er bijzondere eisen?
- wat als de opdrachtgever niet blij is met de foto's? Ga je dan nog een keer?
- hoe ziet je portfolio eruit?
- mag je de foto's in je eigen portfolio gebruiken?
- wat zijn je kosten? Bv verzekering, afschrijving,...
- ga je belastingaangifte doen?
- wat is de urenbesteding? Inclusief overhead.

Adhv bovenstaande vragen kun je een prijs maken. Mijn advies is om een totaalprijs te geven. €150,-- is m.i. voor een opdracht van 12 uren sowieso veel te laag, maar een goed advies is pas te geven als je antwoord hebt op alle bovenstaande vragen.

Daarnaast: ik neem aan dat het webdesignbedrijf ook gewoon goed betaald krijgt voor hun klus.
Dat is een beetje overkill volgens mij, want in dit geval gaat het gok ik om zwart geld met een opdrachtgever die het juist allemaal heel makkelijk wilt hebben. Als je het dan moeilijker gaat maken dan is de kans groot dat de opdrachtgever er geen zin meer in heeft.

En als je die bovenstaande vragen goed gaat beantwoorden dan kom je uit om minimaal 50 euro per uur met bijhorende contracten etc etc. Dat is teveel van het goede in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:23

Markie

Voorheen BBE

Of je/hij op €50,- uitkomt is nog maar zeer de vraag. Als je een beetje ondernemend gezind bent, dan is het echter wel goed om wat verder te denken. Daar geef ik de aanzet toe.
Daarnaast is het goed om een paar eenvoudige afspraken op papier te hebben (of iig mondeling te hebben besproken). Anders is de kans groter dat het mis gaat onder de noemer 'verkeerde verwachtingen'. En daar is dan weer genoeg over te vinden op diverse fotografiefora.

[ Voor 4% gewijzigd door Markie op 04-11-2011 16:19 ]

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Markie schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 07:42:
- en daarop aansluitend: wat als dezelfde opdrachtgever weer bij je komt met een vervolgopdracht en een soortgelijke prijs verwacht? Dan zal ik meer vragen.
- wordt je naam bij de foto's gepubliceerd? Nee, maar misschien wel op de website van het bedrijf
- hoelang mag de opdrachtgever de foto's gebruiken? Altijd
- hoeveel foto's wil de opdrachtgever hebben? 3-10
- zijn er bijzondere eisen? Nee
- wat als de opdrachtgever niet blij is met de foto's? Ga je dan nog een keer? Opdrachtgever gaat mee
- hoe ziet je portfolio eruit? Heb een flickr pagina
- mag je de foto's in je eigen portfolio gebruiken? Ja
- wat zijn je kosten? Bv verzekering, afschrijving,... nvt
- ga je belastingaangifte doen? Nee
- wat is de urenbesteding? Inclusief overhead. Zie vorige posts

Daarnaast: ik neem aan dat het webdesignbedrijf ook gewoon goed betaald krijgt voor hun klus. -Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die laatste vraag is natuurlijk ook geen echte, Als jij als fotograaf vraagt wat het bedrijf verdient aan jouw foto's dan kunnen er twee dingen gebeuren. Een beetje baas lacht je in je gezicht uit, of je krijgt een lulverhaal waarbij de marge (natuurlijk) vrij laag zal zijn.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
en, wat is het geworden?

Ctrl+k

Pagina: 1