Centrale opslag klein ontwerpbureau

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Onlangs ben ik aangeschoven bij een beginnend ontwerpbureau, waar ik ben gevraagd om na te denken over een netwerkoplossing om bestanden te delen. Momenteel lijkt het nog nergens op, zit iedereen verbonden via een wifi-router en heb ik vandaag voor het eerst maar eens wat gedeelde mappen gemaakt om ergens te beginnen. Wat kabels en een gigabit switch is een volgende stap. Er zullen iets van zes gebruikers zijn en het zou fijn zijn als het systeem een beetje simultaan gebruik wel aankan.

Ik dacht zelf eerst aan een Synology NAS, misschien een rack RS411, aangezien deze 2 lan-poorten heeft. Deze is zonder schijven echter al 600 euro, en ik hoopte het eigenlijk iets goedkoper te houden. Zou een Synology DS411 veel te traag zijn voor een dergelijke situatie?

Ook dacht ik nog aan een HP Proliant microserver, die mooi geprijsd zijn. Al vind ik het OS van Synology wel aantrekkelijke features hebben, als bestandsdeling via internet.

Het belangrijkste is dat de bestanden(veel grafisch en video) toegankelijk zijn voor meerdere gebruikers en, er plek is voor een raid 1 opstelling en er een externe backup gedraaid kan worden. Het zijn Windows en OSX machines.

edit: Er is ook nog een oude Windows-bak voor handen. Nadeel zou zijn dat die niet bepaald zuinig of stil is.

Heeft iemand nog een mooie tip voor het opzetten van een voordelig systeem met deze eisen?

[ Voor 4% gewijzigd door Jojakim op 04-11-2011 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
QNAP en Thecus hebben ook prima nasjes.

Waarbij Thecus wat meer voor het serieuzere werk bedoeld is. (minder gimmicks beschikbaar)

4 bay ?

Thecus N4200pro 2 nics, ingebouwde UPS
QNAP TS-439 pro II + 2 nics, Cloudnas functionaliteit

Beiden voldoen voor je.
(Geen ervaring met Synology)

Maar let niet teveel op de kosten, performance is ook belangrijk.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
Je zou ook kunnen kijken naar een NAS welke ook nog eens Time Machine en Windows Backup compatibel is. Alhoewel de laatste volgens mij met elke netwerkshare compatibel zou moeten zijn. Dan heb je naast je centrale opslag ook nog eens backups.

Daarnaast zou je eventueel kunnen denken aan opslag in de cloud als secundaire backup. Mocht de ontwerpstudio afbranden (bijvoorbeeld) dan heb je nog altijd een backup achterhanden. Echter ben je niet geheel duidelijk over hoeveel data we hier spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Over hoeveel data gaat het hier, hoe lang moet data beschikbaar blijven, wt is de verwachte groei aan data.

Worden de bestanden lokaal bewerkt, en daarna naar de NAS verplaatst, of wordt er direct op de NAS gewerkt.
Is er een centrale directory server beschikbaar (Active Directory) en moet het NAS daarvan gebruik kunnen maken of moet het NAS meerdere gebruikers aankunnen.

De QNAP / Synology apparaten kunnen prima voldoen, maar dan moet er wel duidelijkheid zijn over bovenstaande vragen.
Er staan overigens nog het e.e.a. aan performance reviews van diverse NAS devices op http://www.smallnetworkbuilder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Een klein ontwerpbureau kan best een flinke hoeveelheid data produceren, lijkt me zo, als ik denk aan CAD-tekeningen, renders, videos en alles er rondomheen, de hele documentatie rondom een ontwerp, etc.

Dan lijkt me inderdaad een aardige hoeveelheid storage niet verkeerd en zit je misschien echt vrij snel bij een 4-bay NAS.

Let op dat je een goede backup-infrastructuur regelt. Dus eventueel een tweede NAS waar de data 's nachts naartoe gekopieerd wordt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

600 euro lijk mij een klein bedrag voor een ontwerpbureau. Wat kost het als je een dag werkt kwijt raakt. 6 Man werkt niet eens voor een kostprijs van 600 euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Om maar even een paar voorbeelden te noemen die misschien iets goedkoper zijn:

pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS
pricewatch: QNAP TS-412 Turbo NAS
pricewatch: Thecus N4100PRO

Zonder schijven rond de 290 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 04-11-2011 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Ok, als ik het goed begrijp volstaat volgens jullie een NAS met 1 lan verbinding wel voor normaal gebruik. Ik verwacht dat 3TB effectieve ruimte voorlopig voldoende is. Als ik begin met een raid 1 van 2 x 3TB zou een 4-bay dan handig zijn om er gaandeweg het volume te verdubbelen.

In principe moet alles bewaard blijven, misschien met uitzondering van raw video/foto's.

Wat me niet helemaal duidelijk is, of de tweede lan-aansluitingen bij de luxere modellen dienen als backup of daadwerkelijk meer performance bij veel paralelle datastromen geeft. Of ligt daar de bottleneck helemaal niet?

@trailblazer: Als je het zo stelt lijkt het niet in verhouding misschien, maar ik heb wel het idee dat er een goedkopere oplossing te vinden is die aan onze wensen voldoet. Plus we zitten nu in een opstartfase waar we meer in tijd kunnen investeren dan in geld.

Verder zullen we kijken naar online backup of misschien een externe schijf die mee naar huis gaat.

Bedankt voor de tips zover allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan die poorten gebruiken zodat twee users tegelijk 1 gbit kunnen gebruiken. Je switch moet dit dan echter ook ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Jojakim schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:37:
Ok, als ik het goed begrijp volstaat volgens jullie een NAS met 1 lan verbinding wel voor normaal gebruik. Ik verwacht dat 3TB effectieve ruimte voorlopig voldoende is. Als ik begin met een raid 1 van 2 x 3TB zou een 4-bay dan handig zijn om er gaandeweg het volume te verdubbelen.

In principe moet alles bewaard blijven, misschien met uitzondering van raw video/foto's.

Wat me niet helemaal duidelijk is, of de tweede lan-aansluitingen bij de luxere modellen dienen als backup of daadwerkelijk meer performance bij veel paralelle datastromen geeft. Of ligt daar de bottleneck helemaal niet?

@trailblazer: Als je het zo stelt lijkt het niet in verhouding misschien, maar ik heb wel het idee dat er een goedkopere oplossing te vinden is die aan onze wensen voldoet. Plus we zitten nu in een opstartfase waar we meer in tijd kunnen investeren dan in geld.

Verder zullen we kijken naar online backup of misschien een externe schijf die mee naar huis gaat.

Bedankt voor de tips zover allemaal!
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat er naar een te goedkope oplossing wordt gezocht. Ik wil een beetje waarschuwen voor het adagium goedkoop is duurkoop. Ondanks dat de genoemde apparaatjes prima beestjes zijn, denk ik dat als je met 6 man erop gaat zitten te werken, je behoorlijk in de knoop komt met je I/O.
Alhoewel dit natuurlijk ligt aan hoe erop wordt gewerkt (direct of enkel als opslagmedium), denk ik dat je beter voor ruim en beredeneerd bemeten kunt gaan, in plaats van "nou, 2x 3TB in RAID1 werkt wel eventjes". Qua tijd moet je bijvoorbeeld nadenken in hoeverre je, mocht de toekomst dat verlangen, gemakkelijk je RAID set kunt uitbreiden. Immers, wat als die 3TB over 2 jaar niet meer voldoende is, en je gaat je andere 2 drives benutten. Ga je dan een 2e RAID 1 set maken, en kunnen die beestje wel een 2e RAID set hosten? Of ga je je RAID set extenden? Ga je dan met meerdere partities werken oid?
Is het gezien toekomstige groei niet eenvoudiger om te investeren in een oplossing die ook daadwerkelijk gemakkelijk met je mee kan groeien? Als voorbeeld de Synology DS1511+, waar je nog 2 DS1511's op kunt aansluiten om op die manier eenvoudig je storage te extenden? Kost als je hem afvult met 3TB schijven een eurotje of 1500 excl, maar je hebt wel een robuust apparaat staan dat je vrij eenvoudig kunt uitbreiden.

Kortom, bezint eer ge begint :)

[ Voor 4% gewijzigd door nielsl op 04-11-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
nielsl schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:58:
Ondanks dat de genoemde apparaatjes prima beestjes zijn, denk ik dat als je met 6 man erop gaat zitten te werken, je behoorlijk in de knoop komt met je I/O.
Ligt er heel erg aan wat je doet; Word / Excel kan perfect met 6 man rechtstreeks erop, je solutions in Photoshop / Maya / whatever zou ik denk ik lokaal zetten terwijl je er aan werkt (al ben ik vooral bekend met dingen als Delphi en Visual Studio, die willen echt bakken met I/O).
Ik wil een beetje waarschuwen voor het adagium goedkoop is duurkoop.
^^ Dat :) Een QNAP is een heel fijn apparaat, en in tower-versie niet echt duur, let echter wel op dat veruit de meeste goedkope schijven (WD Green bijvoorbeeld) afgeraden worden wegens performance- of stabiliteitsproblemen.

Let dus goed op de compatibility list van de fabrikant, en lees ook de voetnoten die er bij staan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
De grote vraag is of je bv bewerking lokaal of vanop de nas gaat doen. Als iedereen zijn projecten op de NAS plaatst en daar begint aan te passen gaat je Syno/QNAP verzuipen in de hoeveelheid I/O's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Die datastromen lijken me het probleem nog niet zo, een dubbele LAN-verbinding is meestal geen dubbele datasnelheid. Daarnaast zijn vooral bij de goedkopere NASsen niet de LAN-verbinding (GB) de bottleneck, maar de processor/het geheugen van zo'n apparaat.

Ik zou wél voor een 4-bay-apparaat gaan, zoals hierboven aangegeven zijn die ook met een dubbele GB-LAN-aansluiting voor <300€ te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Paul schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:25:
[...]
Ligt er heel erg aan wat je doet; Word / Excel kan perfect met 6 man rechtstreeks erop, je solutions in Photoshop / Maya / whatever zou ik denk ik lokaal zetten terwijl je er aan werkt (al ben ik vooral bekend met dingen als Delphi en Visual Studio, die willen echt bakken met I/O).
Inderdaad, daar zou je waarschijnljk het beste met een simpele SVN-setup kunnen werken, op het moment dat je met meerdere mensen aan dezelfde files werkt. Dan heb je nog steeds een automatische "lock", maar wel makkelijk versiebeheer voor lokale tijdelijke documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Houd je ook wel even in het achterhoofd dat die zooi ook gebackupped moet worden (aangezien die 600 euro al problematisch is)

NAS neerplanten is leuk, maar zonder uitpandige backup kan je de toko vaak alsnog opdoeken als er geen backup is en het pand fikt af (/diefstal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Gomez12 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 12:48:
Houd je ook wel even in het achterhoofd dat die zooi ook gebackupped moet worden (aangezien die 600 euro al problematisch is)

NAS neerplanten is leuk, maar zonder uitpandige backup kan je de toko vaak alsnog opdoeken als er geen backup is en het pand fikt af (/diefstal)
Dat dus, je kunt wel uitgaan van de kostprijs van een NAS + disks, maar neem ook de backup mee (RAID is geen backup et cetera), hoe willen ze omgaan met een defecte disk ? Een week wachten op een nieuwe met alle risico's van dien ? Of netjes een of meerdere disks op voorraad houden ?

Need more input ;)

Denk aan budget, hoe groot is de data nu, hoe groot is de toename, wat voor backupprocedure zou juist zijn voor ze et cetera.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hotspare is natuurlijk leuk, maar wat als de NAS zelf er mee ophoudt? Etc, etc. Een safety case dus waar je mogelijke scenario's opvangt en dan de beste keus maakt. En die het liefst gratis houden.

Je kan in principe een USB-disk aan de NAS hangen, die 's nachts een kopietje laten trekken en vervolgens weer mee naar huis nemen. Afhankelijk van de hoeveelheid data natuurlijk is dat op MKB/ZZP-gebied best een redelijke oplossing.

Kijk overigens ook eens hier:
www.smallnetbuilder.com (let op, link hierboven is inclusief typfout, deze link werd bedoeld)

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 04-11-2011 15:07 ]

Pagina: 1