RAM voor AMD, zie door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

• thomascsmits
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-03-2025
Excuses als dit topic al vaak behandeld is maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik gebruik al een hele tijd een setje kingston valueram van 4gb maar gezien ik vaak dual box met EVE online en daarnaast nog andere dingen doe begint 4gb een beetje krap te worden, dus vandaar dat ik naar 8gb wil gaan om zo wat meer preformance te krijgen. Zeker nu ik battlefield 3 speel en skyrim over enkele dagen uit komt kan ik wel iets meer prestaties gebruiken

specs:
amd phenom ii x4 955(BE) draait op 3.7 of 3.8 afhankelijk van het seizoen
Asrock 870 Extreme3
hd6850(overclocked)
noctua nh-d14 die problemen kan opleveren met hoge heatsinks

Wat ik er van begrijp is dat een lage cas snelheid bevorderlijk is voor de prestaties van de amd processors maar als ik naar bijv kingston hyperx kijk met lage cas snelheden staat er dat die optimized zijn voor intel processors.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Je CPU ondersteunt ongeveer tot DDR3-1800, ga daar vanuit.

Je kan dus 2x2GB van ongeveer hetzelfde RAM wat je hebt, qua snelheid en timings, of 2x4GB van elk soort; ze underclocken automatisch.

Vuistregel is dat snelheid (frequentie) boven timings gaat. Alleen als je een CL9 hebt voor DDR3-1866 maar je kan DDR3-1825 draaien met CL8, gaat dat nog wel eens voor.

Wat er bij RAM staat is meestal verkooppraat, vrijwel elke RAM doet het op elk bijbehorend DDR-systeem. Intel borden hebben eerder nog problemen geheugencompatibiliteit dan AMD-borden.

[ Voor 20% gewijzigd door Allubz op 03-11-2011 19:55 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• thomascsmits
Dan pak ik denk ik de corsair ddr-1600 kit van de BBG van november, prijs valt echt reuze mee. Nu nog beslissen of ik 8gb wil of 16gb(84 euro kan ik prima mee leven)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zelf heb ik afgelopen week voor bij mijn X4 955 een setje van 2x4gb Corsair XMS3 1600mhz gekocht.

Verschil met 1333mhz geheugen qua prijs is enkele euro's en sneller geheugen vond ik prijs technisch minder interessant. Setje is in de pricewatch voor zo'n 45€ te vinden :)

Gabriël AM5

• thomascsmits
Verbaasd me hoe goedkoop DDR3 geheugen is geworden, vraag is nu: 16gb, wel of geen overkill. Moet misschien rekening houden met de aanschaf van een 2de hd6850 voor skyrim :P

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoeveel geheugen gebruik je normaal gesproken, dat is de vraag. Dat is namelijk voor iedereen verschillend.

Mijn maat bijv zit altijd te fotosoepen, heeft ik weet niet hoeveel andere programmas open inclusief 3 verschillende browsers, en heeft 6-7 GB nodig. Ikzelf gebruik nooit meer dan 3 GB (terwijl er 8 GB inzit), en weer andere mensen hebben standaard 3 virtuele maschines lopen, en die hebben aan 8 GB weer niet genoeg.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:55

Pixeltje

Woo-woohoo!

thomascsmits schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:53:
Verbaasd me hoe goedkoop DDR3 geheugen is geworden, vraag is nu: 16gb, wel of geen overkill. Moet misschien rekening houden met de aanschaf van een 2de hd6850 voor skyrim :P
Ik heb zo'n setje XMS3 1600MHz bij een phenom op het mobo gehad en later een ander setje XMS3 1600MHz bij een overclocked i5 750 (3,8GHz). Beide keren 8GB RAM en afwisselend 1 of 2 videokaarten in het systeem. Ik heb met games die 8GB nooit volgetrokken, ook niet met 2 videokaarten. Je komt in de buurt, (max was 6GB in gebruik) maar heb de 8 nooit gehaald.

16GB is overkill omdat je de driekwart in dagelijks gebruik niet eens aanspreekt, tijdens games de helft niet. Steek dat geld in je tweede videokaart ;)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• thomascsmits
Precies mijn gedachte. Komende week maar een setje van 8gb bestellen zodat mijn pc klaar is wanneer skyrim uit komt.

Bedankt voor de tips mensen!
Pagina: 1