HDTV via Windows Media Center, zonder Amino?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Mijn HTPC loopt door zijn ouderdom op zijn achterste benen, ik verwacht dat hij binnenkort de geest geeft. Er komt dus een nieuw zelfbouwprojectje aan :). Centrale vraag: welke hardware (en software) heb ik nodig om via mijn HTPC - en zonder de Amino ontvanger - tv te kunnen op-nemen en bekijken?

Situatie: ik heb in Dronten een glasvezelverbinding van Glashart/Reggefiber, met Solcon als provider. Dat betekent dat ik digitale tv ontvang, die via het thuisnetwerk door de woning wordt verspreid. Via de Amino 110 kan ik digitale tv kijken in de woonkamer. Dit vind ik echter geen handige oplossing, want:
• ik kan mijn HTPC niet als videorecorder gebruiken;
• ik heb er wederom een afstandsbediening bij.

Reeds aanwezige hardware:
• glasvezelaansluiting 50/50 Mbit/s
• digitale tv en binnenkort het HD-pakket
• Amino 110 en binnenkort Amino 130
• Genexis box en de standaard Solcon router (Zyxel?)
• een web-managed gigabit switch met VLAN ondersteuning
• een zwaar overgedimensioneerde rackserver met Windows Home Server 2011
• een televisie :*) met HDMI-ingang
De rackserver staat in de technische ruimte op zolder. De HTPC staat bij de tv in de woonkamer.

Nog aan te schaffen hardware en software:
• een nieuwe HTPC met daarop Windows 7 (geen Linux o.i.d.)
• standaard bediensoftware: liefst Windows Media Center (met Win7 meegeleverd)
• voorgenomen hardware: een recente Core i5 processor met geïntegreerde graphics

De rackserver is de centrale server in het netwerk, die tevens dient als fileserver. Mocht dat noodzakelijk zijn, dan zou ik deze naar believen kunnen inrichten. Op de HTPC wil ik graag Win-dows Media Center gebruiken om mee te kunnen zappen, de tv-gids te gebruiken en om tv-programma’s op te nemen. Waarom geen andere tv-software? Omdat deze software mij prima bevalt en omdat de rest van mijn gezin geen ambities heeft om tweaker te worden :P

Ik heb al heel wat reacties gelezen over IPTV en het emuleren van een Amino-ontvanger via een pc. Door het grote aantal berichten ben ik het overzicht echter een beetje kwijt en ben ik bang dat ik iets essentieels over het hoofd zie of de verkeerde hardware aanschaf. Verder zie ik allerlei exotische bediensoftware voorbijkomen en dat is nou juist wat ik liever wil vermijden. Daarom een paar concrete vragen:
  1. Heb ik speciale hardware voor de nieuw te bouwen HTPC nodig?
  2. Kan ik het af zonder de rackserver, of is het verstandig dat ding in het verhaal te betrekken?
  3. Kan ik de met Windows 7 meegeleverde Media Center software gebruiken? Zo nee, wat zijn de alternatieven?
Nog even voor de duidelijkheid: eenmalig tweakwerk vind ik natuurlijk leuk (ik loop inmiddels 10 jaar rond op tweakers.net), maar dagelijks tv kijken en opnemen moet straks gewoon kunnen zonder ingewikkelde handelingen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De makkelijkste oplossing in jou situatie:

1. Plaats een 2e netwerkkaart bij in je Windows Home Server 2011.
2. Hexedit de dhcpcore.dll van je Windows Home Server 2011, stel een Amino 00:00:02:xx:xx:xx MAC-adres in in je 2e netwerkaart en pas je routering voor multicast aan (Een detailleerdere uitleg van deze 3 stappen staat bij het Windows gedeelte in IPTV op je HTPC).
3. Installeer DVBLink for IPTV op je Windows 7 Media Center en eventueel DVBLink Network Pack op je Windows Home Server 2011.

Een stuk moeilijkere oplossing is om een nieuwe (snellere) router te kopen en daar OpenWRT of DDWRT op te zetten en een extra VLAN maken waarbij je 1 LAN poort opoffert als 2e WAN poort om daar een dual WAN router voor IPTV en Internet van te maken. Dit is echter duurder, moeilijker en je moet ook nog opletten dat de CPU van je nieuwe router snel genoeg is (anders krijg je hapers bij streams met een hoge bitrate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 18:13:
De makkelijkste oplossing in jou situatie:

1. Plaats een 2e netwerkkaart bij in je Windows Home Server 2011.
Het is een HP ML350 G5 rackserver met high-end uitrusting, waaronder 3 netwerkadapters (o.a. zoiets).
Beetje overkill voor WHS 2011, ik geef het toe :o, maar soms vind je op Marktplaats leuke aanbiedingen.
2. Hexedit de dhcpcore.dll van je Windows Home Server 2011, stel een Amino 00:00:02:xx:xx:xx MAC-adres in in je 2e netwerkaart en pas je routering voor multicast aan (Een detailleerdere uitleg van deze 3 stappen staat bij het Windows gedeelte in IPTV op je HTPC).
Duidelijk, vanmiddag gelezen :)
3. Installeer DVBLink for IPTV op je Windows 7 Media Center en eventueel DVBLink Network Pack op je Windows Home Server 2011.
En die stap is nieuw voor mij. Daar ga ik eens naar kijken.
Een stuk moeilijkere oplossing is om een nieuwe (snellere) router te kopen en daar OpenWRT of DDWRT op te zetten en een extra VLAN maken waarbij je 1 LAN poort opoffert als 2e WAN poort om daar een dual WAN router voor IPTV en Internet van te maken. Dit is echter duurder, moeilijker en je moet ook nog opletten dat de CPU van je nieuwe router snel genoeg is (anders krijg je hapers bij streams met een hoge bitrate).
Nu ik weer thuis ben, heb ik even in de Solcon-handleiding van de Amino gekeken. Daarin staat dat hij niet op de router moet worden aangesloten (het blijkt een Thomson TG789vn, geen Zyxel), maar direct op de Genexis. Op die manier zou er dus een VLAN ontstaan waar helemaal geen router in aanwezig is. Waar zou hij dan zijn IP-adres vandaan halen? Het zou trouwens wel meteen het performance-probleem van een router oplossen, want als ik de server ertussen zet kan die als router voor het VLAN van de IPTV fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomatoman schreef op donderdag 03 november 2011 @ 22:03:
Nu ik weer thuis ben, heb ik even in de Solcon-handleiding van de Amino gekeken. Daarin staat dat hij niet op de router moet worden aangesloten (het blijkt een Thomson TG789vn, geen Zyxel), maar direct op de Genexis. Op die manier zou er dus een VLAN ontstaan waar helemaal geen router in aanwezig is. Waar zou hij dan zijn IP-adres vandaan halen? Het zou trouwens wel meteen het performance-probleem van een router oplossen, want als ik de server ertussen zet kan die als router voor het VLAN van de IPTV fungeren.
Wat ik bedoelde met een dual wan router is dat er een kabel vanaf de Genexis IPTV poort naar 1 van de LAN poorten op de router gaat. En van die LAN poort maak je dan dus een 2e WAN poort. Dit kan als je er OpenWRT of DDWRT op zet. Alleen kost het best wel wat tijd en moeite om dit allemaal op te zetten als je er niet bekend mee bent. En dan dan zou ik sowieso een WNDR3700 pakken als router, gezien dat een van de weinige is waarvan de CPU standaard net snel genoeg is voor streams met een hoge bitrate. Maar als je toch al een server hebt draaien waar voldoende netwerkkaarten inzitten zou je die misschien ook als router in kunnen zetten.

Als je trouwens ook de Amino zelf nog wilt gebruiken moet je aan de IPTV poort van de Genexis een switch hangen met daarop je Amino en een kabel naar je router voor IPTV. Eventueel zou je ook nog een bridge kunnen maken op je router en dan aan de gebridgde poort op de router je Amino hangen. Dan heb je geen switch nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2011 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Dank voor de uitleg :). Ik heb jouw verhaal nog eens rustig zitten teruglezen en kom tot de conclusie dat de eerste oplossing voor mij het gemakkelijkst is. Dat scheelt me bijzonder veel gedoe met het trekken van een extra netwerkkabel vanaf de Genexis aansluiting in de meterkast naar de technische ruimte op de 2e verdieping. Het zijn allemaal Cat.7 kabels in onze woning, en die zijn net te dik met met z'n tweeën door een buis te trekken :/.

Als ik DVBLink Network Pack op de server installeer, heb ik dan nog steeds DVBLink for IPTV nodig op de HTPC met Win7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DVBLink for IPTV heb je sowieso nodig om IPTV te kunnen kijken in Windows Media Center.
Windows Media Center heeft standaard geen ondersteuning voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Korte update: op basis van de info van Alexander01 - dank! :) - besloten dat het met een HPTC waar een microATX-bordje in past wel moet gaan lukken, er zijn immers geen spannende insteekkaarten noodzakelijk. Behuizing is inmiddels vanuit Duitsland onderweg.

Pagina: 1