Mijn HTPC loopt door zijn ouderdom op zijn achterste benen, ik verwacht dat hij binnenkort de geest geeft. Er komt dus een nieuw zelfbouwprojectje aan
. Centrale vraag: welke hardware (en software) heb ik nodig om via mijn HTPC - en zonder de Amino ontvanger - tv te kunnen op-nemen en bekijken?
Situatie: ik heb in Dronten een glasvezelverbinding van Glashart/Reggefiber, met Solcon als provider. Dat betekent dat ik digitale tv ontvang, die via het thuisnetwerk door de woning wordt verspreid. Via de Amino 110 kan ik digitale tv kijken in de woonkamer. Dit vind ik echter geen handige oplossing, want:
• ik kan mijn HTPC niet als videorecorder gebruiken;
• ik heb er wederom een afstandsbediening bij.
Reeds aanwezige hardware:
• glasvezelaansluiting 50/50 Mbit/s
• digitale tv en binnenkort het HD-pakket
• Amino 110 en binnenkort Amino 130
• Genexis box en de standaard Solcon router (Zyxel?)
• een web-managed gigabit switch met VLAN ondersteuning
• een zwaar overgedimensioneerde rackserver met Windows Home Server 2011
• een televisie
met HDMI-ingang
De rackserver staat in de technische ruimte op zolder. De HTPC staat bij de tv in de woonkamer.
Nog aan te schaffen hardware en software:
• een nieuwe HTPC met daarop Windows 7 (geen Linux o.i.d.)
• standaard bediensoftware: liefst Windows Media Center (met Win7 meegeleverd)
• voorgenomen hardware: een recente Core i5 processor met geïntegreerde graphics
De rackserver is de centrale server in het netwerk, die tevens dient als fileserver. Mocht dat noodzakelijk zijn, dan zou ik deze naar believen kunnen inrichten. Op de HTPC wil ik graag Win-dows Media Center gebruiken om mee te kunnen zappen, de tv-gids te gebruiken en om tv-programma’s op te nemen. Waarom geen andere tv-software? Omdat deze software mij prima bevalt en omdat de rest van mijn gezin geen ambities heeft om tweaker te worden
Ik heb al heel wat reacties gelezen over IPTV en het emuleren van een Amino-ontvanger via een pc. Door het grote aantal berichten ben ik het overzicht echter een beetje kwijt en ben ik bang dat ik iets essentieels over het hoofd zie of de verkeerde hardware aanschaf. Verder zie ik allerlei exotische bediensoftware voorbijkomen en dat is nou juist wat ik liever wil vermijden. Daarom een paar concrete vragen:
Situatie: ik heb in Dronten een glasvezelverbinding van Glashart/Reggefiber, met Solcon als provider. Dat betekent dat ik digitale tv ontvang, die via het thuisnetwerk door de woning wordt verspreid. Via de Amino 110 kan ik digitale tv kijken in de woonkamer. Dit vind ik echter geen handige oplossing, want:
• ik kan mijn HTPC niet als videorecorder gebruiken;
• ik heb er wederom een afstandsbediening bij.
Reeds aanwezige hardware:
• glasvezelaansluiting 50/50 Mbit/s
• digitale tv en binnenkort het HD-pakket
• Amino 110 en binnenkort Amino 130
• Genexis box en de standaard Solcon router (Zyxel?)
• een web-managed gigabit switch met VLAN ondersteuning
• een zwaar overgedimensioneerde rackserver met Windows Home Server 2011
• een televisie
De rackserver staat in de technische ruimte op zolder. De HTPC staat bij de tv in de woonkamer.
Nog aan te schaffen hardware en software:
• een nieuwe HTPC met daarop Windows 7 (geen Linux o.i.d.)
• standaard bediensoftware: liefst Windows Media Center (met Win7 meegeleverd)
• voorgenomen hardware: een recente Core i5 processor met geïntegreerde graphics
De rackserver is de centrale server in het netwerk, die tevens dient als fileserver. Mocht dat noodzakelijk zijn, dan zou ik deze naar believen kunnen inrichten. Op de HTPC wil ik graag Win-dows Media Center gebruiken om mee te kunnen zappen, de tv-gids te gebruiken en om tv-programma’s op te nemen. Waarom geen andere tv-software? Omdat deze software mij prima bevalt en omdat de rest van mijn gezin geen ambities heeft om tweaker te worden
Ik heb al heel wat reacties gelezen over IPTV en het emuleren van een Amino-ontvanger via een pc. Door het grote aantal berichten ben ik het overzicht echter een beetje kwijt en ben ik bang dat ik iets essentieels over het hoofd zie of de verkeerde hardware aanschaf. Verder zie ik allerlei exotische bediensoftware voorbijkomen en dat is nou juist wat ik liever wil vermijden. Daarom een paar concrete vragen:
- Heb ik speciale hardware voor de nieuw te bouwen HTPC nodig?
- Kan ik het af zonder de rackserver, of is het verstandig dat ding in het verhaal te betrekken?
- Kan ik de met Windows 7 meegeleverde Media Center software gebruiken? Zo nee, wat zijn de alternatieven?
Een goede grap mag vrienden kosten.