kan windows 7 op 16gb ram lopen zonder virtueel geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378833

Topicstarter
Ik vroeg mij af of windows 7 op 16 gb ram kan lopen met het virtuele geheugen uitgeschakeld?

Levert dit een snelheids winst op met een als optie je geheugen kaart gebruiken als geheugen voor de pc. Dan heb je ook meer ram tot je beschikking en dit levert wel een eoogd resultaat op.

Of moet ik hier maar van afzien?

Dan graag een motief waarom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Anoniem: 378833 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:19:
Ik vroeg mij af of windows 7 op 16 gb ram kan lopen met het virtuele geheugen uitgeschakeld?
Ik draai hier Windows 7 op 12 GB ram, en ik gebruik geen swapfile. Dus ja, dat kan. :)
Levert dit een snelheids winst op ...
In principe wel. Je ram is immers sneller dan je harde schijf of SSD. Of je dat ook daadwerkelijk merkt is een 2e.
...met een als optie je geheugen kaart gebruiken als geheugen voor de pc. Dan heb je ook meer ram tot je beschikking en dit levert wel een eoogd resultaat op.

Dan graag een motief waarom!
En hier raak je me kwijt. Wat bedoel je hiermee?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voordeel virtueel geheugen uitzetten: mogelijk snelheidswinst
Nadeel: sommige programma's kunnen gaan zitten mekkeren (meen dat o.a. Adobe Photoshop dat niet leuk vindt :P)

Conclusie: ga gewoon wat testen, en bepaal aan de hand daarvan of het in jouw situatie zin/voordeel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals al aangegeven: dat kan, geen enkel probleem. Ik draai hier zelf W7 Ultimate 32 bit met 3GB RAM, en daar is met 2x Chrome en 1x Windows messenger nog 1,8 GB van over. Swapfile staat wel aan bij mij, maar die zou dus zelfs uit kunnen als ik dat zou willen.

De grote vraag is: waarom zou je zonder swap willen draaien :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

The Eagle schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:30:
De grote vraag is: waarom zou je zonder swap willen draaien :?
Levert dit een snelheids winst op
Mogelijk dus daarom....

Antwoord is nee, dit ga je normaal niet merken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 03-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vraag me ook af waarom je geen swap file wil. 1 reden zou kunnen zijn dat je een SSD hebt en de ruimte wel beter kan gebruiken. In dat geval uitzetten. Maar verder heeft het weinig nut om de swapfile uit te zetten.

Alleen als je juist weinig geheugen hebt, zal je een swapfile moeten hebben (afhankelijk natuurlijk van geheugengebruik). Heb je meer geheugen, bijv 8 GB is de swapfile veelal niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je gebruik maakt van een SSD zal je dat verschil nagenoeg niet echt merken, maar met 16 GB zal Windows sowieso niet snel een grotere swap aan maken. Zelf heb ik dus ook gewoon die swapfile op standaar staan en men ook aan raad om het beheer door Windows te laten doen althans bij Windows7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Het ligt aan welke versie van Windows 7 je hebt hoeveel geheugen systeem kan gebruiken. Home Basic max 8GB, Home Premium max 16GB, Professional, Enterprise en Ultimate max 192GB.

Als je genoeg geheugen hebt zou je virtuele geheugen uit kunnen zetten. Dit heeft volgens mij niet zoveel voordeel. Als je genoeg geheugen hebt zal het OS het wel in het geheugen zetten.

[ Voor 245% gewijzigd door Cobalt op 03-11-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Cobalt schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:40:
Het ligt aan welke versie van Windows 7 je hebt. Home Basic max 8GB, Home Premium max 16GB, Professional, Enterprise en Ultimate max 192GB
De kans dat de TS Basic heeft is niet zo groot, verder een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:58
Memory Upgrade: Is It Time To Add More RAM? -> The swap file: relic or necessary evil?
http://www.tomshardware.c...emory-upgrade,2778-7.html

With the swap file deactivated, we ran into problems using 8 GB of RAM (as expected) when Windows ran out of memory. The red values document the state at the time of the crash. If you have 8 GB of RAM installed, you should carefully consider whether it's worth the risk of a possible crash before deactivating the swap file. The performance increase from disabling the swap file is measurable, but still rather modest. At least 12 GB of RAM is needed before you can consider disabling the swap file in a consumer-type environment without worrying--unless you use software that requires a swap file, of course.

Conclusion

We would advise against disabling the swap file if you have less than 12 GB of RAM, at least without thoroughly testing all of your programs first. There is a performance increase when you disable it, but you have to factor in the risk of possible data loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Cobalt schreef op donderdag 03 november 2011 @ 17:40:
Het ligt aan welke versie van Windows 7 je hebt hoeveel geheugen systeem kan gebruiken. Home Basic max 8GB, Home Premium max 16GB, Professional, Enterprise en Ultimate max 192GB.

Als je genoeg geheugen hebt zou je virtuele geheugen uit kunnen zetten. Dit heeft volgens mij niet zoveel voordeel. Als je genoeg geheugen hebt zal het OS het wel in het geheugen zetten.
Wel nog even erbij vermelden dat dit alleen bij de x64 versies geld en bij de x32 versies max 4 GB voor alle versies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33

Fordox

00101010

...met een als optie je geheugen kaart gebruiken als geheugen voor de pc. Dan heb je ook meer ram tot je beschikking en dit levert wel een eoogd resultaat op.

dit is windows readyboost. heb je niks aan als je meer dan 4gb geheugen hebt, met of zonder swapfile

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Zo'n sdkaartje of usb-stick voor readyboost is ook veel trager dan het intern geheugen of een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar weer veel sneller (in access time voor random kleine files) dan je harddisk. En daar is het voor bedoeld, als een soort cache, en niet als geheugenuitbreiding.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittlestFluffy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zet altijd het swap geheugen op 16MB (met 8GB ram). Tot zover nooit problemen gehad en die 16MB swap houdt ervan dat sommige programma's gaan zeuren dat er geen swap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-02 21:00
Zet je swapfile op min 256 en max 4096. Werkt het beste en kost weinig ruimte omdat het max. nooit zal aanspreken, maar constant een swapfile van 256 reserveert voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is een pagefile he, dat is wat anders :) Maar ik zou hem ook niet uitzetten maar gewoon doen wat Benniep zegt..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-02 21:00
@maratropa
Wat is het verschil tussen page- en swapfile dan?

Van de MS site:
A swap file (or swap space or, in Windows NT, a pagefile) is a space on a hard disk used as the virtual memory extension of a computer's real memory (RAM).

[ Voor 59% gewijzigd door benniep op 04-11-2011 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 19:59
Over virtueel geheugen wordt veel geschreven waarvan ook veel onzin is. Een nuttig artikel, inclusief een verwijzing naar Mark Russinovich, geeft meer inzicht: http://www.zdnet.com/blog...-best-way-to-measure/1786
Pagina: 1