Vino werkt onder Ubuntu 11.10 maar niet onder Xubuntu 11.10?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Hoi,

Ik heb nu ruim een week Ubuntu 11.10 draaien en ben er helemaal blij mee :) Ik had eerst Xubuntu en Lubuntu geprobeerd want ik wilde een zo licht mogelijke config hebben draaien. Vraag niet waarom maar ik kreeg vino EN samba maar niet goed aan de praat onder deze 2 ubuntu versies en bij Ubuntu werkte het bijna out of the box.

Nu wil ik toch de Xubuntu dekstop gaan draaien omdat ik dat toch lekker vind dan Unity. Ik dus netjes de install gedaan van Xubuntu dekstop en aangelog onder deze nieuwe XFCE desktop. Alles leek te werken (dus ook mijn samba wat eerst niet wilde, SSH werkt ook) ALLEEN is deze machine niet meer remote te benaderen via remote desktop. Vino lijkt niet meer te werken en niet meer te vinden in de menu structuur! natuurlijk geeft het software centrum aan dat Vino geinstalleerd is en werkt.

Ik checken en alles lijkt gewoon nog goed te staan echter toch geen remote access :( Ik dacht dat de installatie van de Xubuntu desktop iets kapot had gemaakt. Dus weer onder Unity checken en alles werkt weer !! Machine is remote benaderbaar.

Wat kan er fout zijn want ik raak door mij mogelijkheden heen :( Elk ander programma wat werkt onder Unity werkt ook onder de XFCE desktop BEHALVE dus vino.

Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken want voor remote werken vind ik de XFCE desktop veel lekkerder werken dan Unity.

Thnx !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens in je sessie settings wat er bij het aanmelden opgestart wordt. Vergelijk dat met je Xfce omgeving. Ik heb zo het vermoeden dat Vino niet standaard in Xfce wordt gestart.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 12:10
Alhoewel ik er geen kaas van gegeten heb, zou je natuurlijk er ook voor kunnen kiezen om gewoon Ubuntu te installeren waarna je daarna xfce eroverheen installeert.

Overigens zeiden ze op het Ubuntu forum tegen iemand met hetzelfde probleem, dat hier het antwoord zou moeten staan. Echter moet je blijkbaar daarvoor een account hebben, welke ik niet heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit staat er als oplossing, en is dus wat ik ook al aangaf:
What you need is the same vnc server used by Ubuntu Gnome remote desktop feature, which is "vino".

Install the vino package:
code:
1
sudo aptitude install vino

Set-up preferences:
code:
1
vino-preferences

Then, add vino to the Xubuntu start-up (this is to fix a bug; vino is supposed to automatically start-up by itself after the vino package is installed, but did not)

Panel Menu > Applications > Settings > Autostarted Applications
Click +Add button; enter "vino-session" as the command.
Overigens heeft de TS al wat je opgeeft Alex, Ubuntu erop staan en Xubuntu-desktop er bij geïnstalleerd. Hierdoor kan je bij het login scherm je sessie kiezen: Ubuntu/Unity of Xfce/Xubuntu. Weer wat geleerd ;). Linux is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
@alex3305 zo heb ik het ook gedaan ;-) eerst Ubuntu en daarna de Xubuntu desktop omdat ik wist dat het zou werken onder Ubuntu eerst die. Thanx voor het meedenken :)

@Hero apart dat je deze wel opnieuw moet installeren want hij is er natuurlijk al. Bijna alle software blijft netjes staan en werken onder XFCe alleen dus vino niet? Raar dat deze ook niet meer te vinden is bij de software, dat hij niet direct opstart kan ik me wel voorstellen (gnome progje in XFCE). Het rare is echt dat hij niet meer te vinden is in het menu en alle andere onder Ubuntu geinstalleerde software wel (Libreoffice etc etc ).

Ik ga het straks gelijk proberen zodra ik thuis ben! Dan maar 2x installeren.

Thanx !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een herinstallatie zou niet nodig moeten zijn, zoals er staat. Ik heb overigens wel vaker gezien dat er applicaties niet in het Xfce menu staan. Dan mist ergens een .desktop bestand of staat het op een plek of in een categorie die niet weergegeven wordt in het menu.
Wat krijg je als je vino-preferences vanuit een terminal start? Als Vino aanwezig is, dan zou je de instellingen moeten krijgen. Anders krijg je wel Command not found als uitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Ik kreeg hem dus niet onder XFCe standaard aan de praat, dus via software centre een reinstallatie gedaan en het werkt!

Dus ergens in de installatie van de Xubuntu dekstop neemt hij iets niet meer of zet ergens een setting fout.

Ach het werkt nu onder Unity en onder XFCe :) Ik ben weer blij!!
Pagina: 1