Toon posts:

PC -> receiver, brommend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleempje,

Heb een 8 meter lange kabel van mijn geluidskaart naar 1 van mijn versterkers lopen. Een versterker staat bij mijn pc en de ander aan de andere kant van mijn kamer. Die bij de pc heb ik geen problemen mee, maar de andere geeft een erg verstoorde geluidsweergave. Heb er verschillende componenten op aangesloten (cd-speler, tape-deck, video) allemaal zonder problemen, dus ik dacht het ligt aan de kabel maar als ik hem in de andere versterker plug is het geluid prima (dus denk niet dat lengte probleem is). Heb het toen via de video a/v input geprobeerd en nog steeds een brommend geluid (zoals het geluid als je het plugje in de geluidskaart stopt en hij er nog niet goed in zit). Heb verschillende inputs van de versterker geprobeerd, aux, cd, tape maar nog steeds gebrom. Had de pc eerst niet in geaard stopcontact zitten, ook geprobeerd maar zonder resultaat.

Wat kan het probleem zijn?

en is het mogelijk om de s/pdif uitgang naar analoog om te zetten zodat het probleem misschien te omzeilen is...

hier de specs:
geluidskaart:
celeron 400 pc met
Xitel Storm Platinum (2 uitgangen)
receivers:
(met probleem)Kenwood kr-a4080 (5 jaar oud)

AKAI AA-1050 (+- 30 jaar oud)

bedankt,

Chevy.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57

Jag

Is het alleen een brom? Dat zou namelijk een ground loop kunnen zijn (zie FAQ).

Jag

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 14:29

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Bij mij was het opgelost nadat ik de stereotoren en de computer op dezelfde groep had aangesloten. Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat JAG bedoelt... want ik ben niet zo goed met audio :z

edit: geaard uiteraard

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

• SJR
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

De faq al gelezen?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mijn fout, heb de faq gekeken en inderdaad kabeltje eruit en de brom was weg, iig bedankt voor de reakties

Chevy.

Verwijderd

Topicstarter
Heb in de faq gekeken maar ben er nog niet helemaal uit, bij mij ligt het dus aan de coax-kabel, maar wat kan ik nu doen om de brom weg te krijgen (afgezien van het feit dat ik steeds de kabel uit de video moet halen om via de pc geluid te horen). Wat ik uit de faq kan opmaken is dat ik de coax moet verbinden met het aarde punt van waar de rest van de apparatuur op zit, maar aangezien mijn apparatuur niet geaard is (studentenhuis, niet echt bezaaid met geaarde stopcontacten, maar is mogelijk als het echt nodig is) lijkt me dat niet de oplossing. Verder lees ik iets over een condensator die tussen de mantels en/of de kern moet zitten, ben niet zo technisch dus voor mij is dit niet geheel duidelijk, kan ik iets tussen het punt waar mijn coax-kabel binnen komt plaatsen waardoor hij als het ware kan ontladen of is er nog een andere oplossing?

bedankt,

Chevy

• Jag

Jag

Het is een vrij lastig probleem. Ik heb er zelf ook last van, en ik heb die FAQ nota bene geschreven. Ik heb mijn coax kabel geaard op het punt waar alles geaard is, en het helpt wel, maar niet 100%. Dus ik trek vaak de coax eruit als ik een videoband bekijk (wat er voor zorgde dat ik gister Voyager gemist heb omdat de coax eruit lag bij het opnemen :(). Kennelijk zijn mijn aardeniveau's toch nog niet gelijk (komt door stroompjes die door de verschillende aardedraden lopen).
Een oplossing voor zowel jou en mij, is om ervoor te zorgen dat het aardeniveau van de tv, niet de versterker kan beinvloeden. om dat te bereiken kan je het signaal scheiden van de rest. Bijvoorbeeld met de condensatoren in de coax kabel, of met trafo's tussen de tv en de versterker: een zogenaamde ground loop insulator. Als je die zo maar ergens kon kopen, dan stond er nu één bij mij in huis. Kaj zou er één meenemen, maar we waren het allebei vergeten. Bij Display kan je er iig een krijgen.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, grappig ik kijk tv via mijn videorecorder, heb nog steeds zo'n 12-kannaals houten bakbeest staan en via de video kan ik iig zappen, met geluid via de versterker voor volume-regeling.
Dat was dus het rare, nooit (erge) last gehad van een brom maar met de pc in een keer foute boel.
Als ik het goed begrijp is het probleem niet zomaar opgelost zonder in de weer te gaan met condensatoren of trafo's. Je zegt dat je zelf de coax hebt geaard op het aardpunt van de rest, aangezien ik de boel niet geaard heb zal ik de coax moeten aarden op het punt waar de rest ook geaard is, maar dat is bij mij dus niet het geval. Ben niet zo goed op dit terrein en zal wel stomme vraag zijn maar wat is een condensator? en was het nou wel of niet mogelijk om deze te gebruiken om het probleem enigsinds te verhelpen.. :)

het is me iig toch nog wat duidelijker geworden, al is het een stuk ingewikkelder dan verwacht :P

Chevy.

• Jag

Jag

Een condensator bestaat uit twee plaatjes. En tussen die plaatjes kan lading worden opgeslagen. Als je een stroompje door een condensator laat lopen, laadt ie op. En als je dan de spanningsbron eraf haalt, onlaadt ie weer. Als je deze in de mantel en in de kern opneemt van je coax, verandert er als het goed is niks aan het coax signaal, maar je hebt geen last meer van het aardeniveau.

En dat is waar het allemaal om draait, om de aardeniveaus. Als je twee apparaten gebruikt met een verschillend aardepotentiaal (in Volt), dan krijg je ellende (brom). Daarom aard je allemaal op hetzelfde punt, maar dan nog kan je problemen houden. Als apparaat A namelijk een aardedraad heeft waardoor een klein stroompje loopt, en als er gevolg daarvan (als ergens een stroom doorheen loopt, en het heeft een weerstand, dan staat er een spanning over) een spanning over staat, dan heb je alsnog een verschil in aardepotentiaal met apparaat B met een aardedraad waar bijvoorbeeld geen stroom doorheen loopt.
Als je nou trafo's gebruikt in je kabel, dan isoleer je het aardeniveau, en voorkom je het probleem. Vandaar dat die dingen ook ground loop insulators heten.

Jag

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
ik heb hetzelfde ook, maar ik heb in de mantel van de coax daar waar -ie mijn kamer binnenkomt, een speakerdraadje erbij gestopt, en die verbonden met het aardpunt van het eerste het beste stopcontact dat ik daar tegen kwam. brom is 80% minder geworden!
Kosten: draadje van een meter
Tijd: 3 minuten, waarvan 2 het zoeken naar een schroevendraaier :)

En ik weet niet hoe het zit met jouw receiver, maar die van mij heeft zo'n euro stekker (dun, plat en ongeaard), en ergens achterop de receiver zit een schroef waarmee ik een eventuele aardedraad kan bevestigen. Es kijken of het help als ik die ook aardt.

Quick'n'dirty test leverde niets op aan bromverlies :)

Oh, en daarnaast heb ik horen vertellen (ik beweer dus geenszins dat het ook daadwerkelijk helpt, misschien kan Jag ons daar meer over vertellen :) ), is het omdraaien van een stekker in het stopcontact.
Kan ik nu even niet testen, ben net aan het FlaskMPEGgen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg,
als ik het goed begrijp is het probleem dus dat al mijn apparaten op het zelfde aardepunt zitten en dus een gelijk aardniveau hebben, maar omdat de coax-kabel ergens anders geaard is er een spanningsverschil is tussen deze en mijn eigen aardniveau, en dat door die kleine stroompjes waar je het over had (waar mijn pc dan waarschijnlijk last van heeft) het verschil in aardpotentiaal van pc en coax de brom op levert. Dit is dus met een condensator (of trafo) te verhelpen.
(hopen dat ik het goed begrepen heb, maar je kan dus een aardniveau hebben zonder dat je apparatuur geaard is(wat bij mij het geval is))
Zijn condensatoren gewoon bij de electroboer te verkrijgen? of moet je zoiets zelf in elkaar klussen?

bedankt voor de tip Osiris zal het zo even proberen, een beetje brom kan ik mee leven, post wel even of het gelukt is....

edit:
Heb het geprobeerd en het werkt idd, de brom is nu een stuk minder maar nog wel aanwezig (alleen storend op hoog volume), kan nu in ieder geval de kabel grootste gedeelte van de tijd er in laten (als ik een dvd ga kijken haal ik m er wel uit). Als een condensator het hele gebrom kan weghalen is het natuurlijk helemaal ideaal ..
iig bedankt.

Chevy.

• Jag

Jag

Chevy, door alles op hetzelfde aardepunt aan te sluiten zou je iid hetzelde aardepunt moeten hebben. Maar dan heb je nog het probleem dat er een spanning kan staan over de aardedraad, die alsnog een verschil oplevert. Dan gebruik je weliswaar voor alles hetzelfde aardepunt, maar dan zitten toch niet alle apparaten ophetzelde niveau. Zoiets als dit:

Aarde ------------ apparaat A
|
------------------ apparaat B

De potentiaal bij de aarde is per definitie nul. En de streepjes stellen de aardedraden voor. In theorie zouden zowel apparaat A als B nu 0 volt als aardeniveau moeten hebben, alleen hebben draden in real life een weerstand. Stel nou dat er een stroom van 10 mA door de aardedraad van A loopt, en 20 mA door de draad van B (ik weet niet of dit reele waarden zijn hoor). En het allebei de draden hebben een weerstand van 0.2 Ohm. Dan staat er een spanning van V = I*R is 2 mV over de aardedraad van A en 4 mV over de aardedraad van B. Gevolg is dat als je de spanning tussen de aardeaansluiting van A en B zou meten, dat er een spanning zou zijn van 2 mV. En dat is dus de oorzaak van brom (zoiets iig).
Als je niet aard, dan is het aardepunt ongedifinieerd, en kan het alle kanten op. Nou is de coax geloof ik altijd geaard, alleen zit daar nog vrij veel coax tussen. Als je ook aardt op het punt waar de coax de kamer binnenkomt, kan dat je probleem misschien wel (hoorbaar) oplossen. Dit heb ik zelf ook gedaan.
Alleen ga ik nog een keer naar Display om een ground loop insulator te kopen, om echt van het probleem af te zijn. Ik ben het namelijk echt zwaar zat om op de achtergrond een brom te horen.

Jag

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

heb jij radio via kabel ??? zo wel haal die er es uit kijk wat er dan gebeurd

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Topicstarter
Ben weer helemaal op de hoogte van het 'apparaten aan elkaar koppelen aardenniveau'-probleem, bedankt :)

Gisteren uitgebreid mp3-tjes gedraaid en het klonk prima, bij divx-jes is het nog steeds irritant (meer 'stille' (dus brom) momenten), misschien dat ik in de toekomst ook nog zo'n 'ground-loop insulator' ga aanschaffen maar voorlopig ben ik weer tevreden, bedankt voor de hulp.

Chevy

• Jag

Jag

Op donderdag 22 maart 2001 21:28 schreef funkflex het volgende:
heb jij radio via kabel ??? zo wel haal die er es uit kijk wat er dan gebeurd
Misschien dat je voortaan de moeite kan nemen om een topic ook daadwerkelijk te lezen voordat je antwoordt.
Op vrijdag 23 maart 2001 16:31 schreef Chevy Nova het volgende:
Ben weer helemaal op de hoogte van het 'apparaten aan elkaar koppelen aardenniveau'-probleem, bedankt :)

Gisteren uitgebreid mp3-tjes gedraaid en het klonk prima, bij divx-jes is het nog steeds irritant (meer 'stille' (dus brom) momenten), misschien dat ik in de toekomst ook nog zo'n 'ground-loop insulator' ga aanschaffen maar voorlopig ben ik weer tevreden, bedankt voor de hulp.

Chevy
Graag gedaan :).

En als ik een ground loop insulator krijg, dan haal ik deze topic wel weer naar boven.

Jag

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit topic haal ik even naar boven omdat ik een vergelijkbaar probleem heb.

Van mijn geluidskaart gaat er naar mn stereo-installatie een kabel naar de tuner ingang op de voorversterker. (ja tuner, de aux wordt gebruikt door de cd-speler).

En je raadt het al, ik hoor een brom. Het vreemde is dat ik geen tv of radio via de kabel heb aangesloten op de set. :? Verder is niks hier in de kamer geaard, daar valt dus ook niks aan te veranderen.

Ik weet niet of het van belang is, maar als ik de kabel uit de geluidskaart trek blijf ik de brom horen. :? Als ik de kabel uit de voorversterker haal niet meer.
Ook als ik met mijn cd-speler dezelfde voor- en eindversterker gebruik hoor ik niks.

Heeft iemand een oplossing?

ps, als ik de kabel op de phono uitgang prik hoor ik de brom ook, dan zelfs nog harder. :?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op woensdag 29 augustus 2001 17:42 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Dit topic haal ik even naar boven omdat ik een vergelijkbaar probleem heb.

Van mijn geluidskaart gaat er naar mn stereo-installatie een kabel naar de tuner ingang op de voorversterker. (ja tuner, de aux wordt gebruikt door de cd-speler).

En je raadt het al, ik hoor een brom. Het vreemde is dat ik geen tv of radio via de kabel heb aangesloten op de set. :? Verder is niks hier in de kamer geaard, daar valt dus ook niks aan te veranderen.

Ik weet niet of het van belang is, maar als ik de kabel uit de geluidskaart trek blijf ik de brom horen. :? Als ik de kabel uit de voorversterker haal niet meer.
Ook als ik met mijn cd-speler dezelfde voor- en eindversterker gebruik hoor ik niks.

Heeft iemand een oplossing?

ps, als ik de kabel op de phono uitgang prik hoor ik de brom ook, dan zelfs nog harder. :?
Dat je de brom op je PHONO ingang nog harder hoort is normaal aangezien dat een voorversterkte ingang is.. Weet je zeker dat je geen sluiting of loshangende mantel (lees aarde of - draad) hebt ?

Als je de beschikking hebt over een multi meter zou ik eens gaan meten.

Suc6

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 29 augustus 2001 17:57 schreef Baklap het volgende:

[..]

Dat je de brom op je PHONO ingang nog harder hoort is normaal aangezien dat een voorversterkte ingang is.. Weet je zeker dat je geen sluiting of loshangende mantel (lees aarde of - draad) hebt ?

Als je de beschikking hebt over een multi meter zou ik eens gaan meten.

Suc6
Ja, ik heb een multi meter, maar wat zou ik moeten meten? De kabel heeft het altijd goed gedaan, het lijkt me sterk dat daar iets mee aan de hand is.

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

deze topics komen dus 3x per dag langs he
Pagina: 1