[ASRock 880GMH/U3S3] Kan geen Drivers en OS installeren

Pagina: 1
Acties:

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 15:12
Ik heb vandaag nieuwe onderdelen voor mijn computer in elkaar gezet maar ik kom niet verder met de support disk die bij het ASRock moederbord zit. Hij herkent de HDD en CD-Drive (staan gewoon in de BIOS) maar ik weet niet hoe ik de drivers en OS moet installeren.

Als de Support CD in de drive zit vraagt hij "Generate Serial ATA driver diskette? Y/N. Bij Y komt er "Reboot system now" te staan waarna bij elke druk op een knop het systeem zichzelf opnieuw start. Bij N gebeurt precies hetzelfde..

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom start je op met de driverdisk?
Installeer je OS eens, tenzij je nog met XP werkt heb je helemaal geen driver disk nodig. Die driver CD kun je gebruiken als je je OS erop hebt staan (hoewel ik zelf die dingen gewoon zou downloaden ipv het CDtje daarvoor te gebruiken).

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
Precies, je moet eerst een OS installeren (dmv een windows/linux bootcd/usb) vervolgens gebruik je de driver disk om voor dat OS de drivers te installeren. M.a.w. je kunt geen drivers voor windows installeren zonder dat er windows op de pc staat....

• JohnnieWbl
Omdat dat in eerste instantie niet wilde. :s En nu nog steeds niet. Ik heb XP op een CD maar als ik die erin heb heb ziet hij hem niet. Dan krijg ik:

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:45
Heb je de handleiding van AsRock gevolgd/geraadpleegd? Als je niets met RAID doet hoef je sowieso niets te doen met die AsRock CD tot het OS is geïnstalleerd (en zoals TERW_DAN zegt, dan bij voorkeur nog niet. Lekker de nieuwste versie downloaden.)

Addicted to silent computing

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JohnnieWbl schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:08:
Omdat dat in eerste instantie niet wilde. :s En nu nog steeds niet. Ik heb XP op een CD maar als ik die erin heb heb ziet hij hem niet. Dan krijg ik:

Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
Waarom zou je geen OS willen installeren?

Zorg dat je je bootsequence goed hebt ingesteld, dan kun je gewoon booten vanaf je CD.
XP is antiek, dus dat is wat lastiger te installeren, echter niet onmogelijk. WinVista of Win7 zijn wel een stuk makkelijker, dan kun je gewoon AHCI draaien zonder dat je per se losse diskettes hoeft aan te maken of dingen hoeft te slipstreamen.

• JohnnieWbl
Ik wil het OS wel installeren maar dat lukt niet (zie mijn vorige post). Ik heb inmiddels vernomen dat het kan liggen aan het feit dat het mobo bepaalde dingen van XP (of STATA aansluitingen?) niet ondersteunt.. Ik zal binnenkort eens op zoek naar wat er nodig is om het wel te laten draaien.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar heb je dus die driverdisks voor. Maar je kunt de drivers ook slipstreamen.
Imho beide teveel moeite, installeer gewoon een recent OS.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06
Maar als ik het goed lees dan geeft je pc aan dat je geen proper boot device hebt wanneer je een windows cd als boot cd gebruikt? Maar wanneer je de Asrock driver cd in de pc drukt dan wil hij daar wel van booten en vraagt hij of hij een SATA driver disk moet maken.

Mijn conclusie is dat je windows cd geen correcte bootable disk is....

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:09
Je kunt XP pas installeren als je SATA drivers hebt geinstalleerd toch? Of was dat alleen bij raid oplossingen? Kan ik me nog iets van herinneren meen ik... Met WIN7 is dat niet meer nodig.

Je zult dus eerst zo'n diskette moeten maken, wat dus met die bootCD van Asrock lijkt te kunnen. Maargoed, ik gok dat je waarschijnlijk al geen floppy drive meer aan boord van je PC hebt? Dat zou het rebooten kunnen verklaren... en anders weet ik het zo ook even niet meer.. Bootable USB met SATA drivers wellicht? geen idee of dat kan ?!

Want nu wil je XP installen, maar kan hij waarschijnlijk de SATA schijf niet aanspreken vanwege ontbrekende drivers. BIOS ziet ze natuurlijk wel, maar dat is puur de hardware.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:09
TERW_DAN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 16:10:
Daar heb je dus die driverdisks voor. Maar je kunt de drivers ook slipstreamen.
Imho beide teveel moeite, installeer gewoon een recent OS.
Ik kan me nou niet herinneren dat het zo lastig was vroeger. Opstarten met XP disk, wachten op blauwe scherm van installatie. Dan moest je f6 ?! even indrukken en de diskette met SATA drivers invoeren. Daarna gewoon XP installeren.
Nu is het tegenwoordig wel vaak zo dat er standaard gewoon geen floppy drive meer in een PC hangt, en ja. dan zit je klem. Ik ben het overigens wel met je eens dat je beter een wat moderner OS kan pakken...
Pagina: 1