Firewall implementatie voor 3 internet-lijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Van mijn werkgever heb ik de opdracht gekregen om een functioneel ontwerp te maken voor het volgende:

Momenteel hebben wij 3 internet-lijnen voor de zaak. De snelste is van een kabelboer “5 IP-adressen” en die andere twee zijn SDSL “64 IP-adressen” en ADSL “1 IP-adres” van verschillende providers. Het is de bedoeling dat we een bestaande firewall gaan plaatsen voor deze 3 internet-lijnen. De functie van de firewall zal zijn om al het interne verkeer naar de kabel-lijn te laten verlopen, omdat die het snelste is. Daarnaast willen wij dat de firewall overschakelt naar de ADSL-lijn wanneer de kabel-lijn niet beschikbaar is. M.a.w. we willen altijd voorzien zijn van een internet-lijn met een download- en een uplink.

Nou, vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan beschrijven in een functioneel plan. Ik heb het op google op verschillende manieren gezocht, helaas niets concreet voor gevonden. Ik dacht zelf aan zoals men het doet bij een Exchange implemenatie: mx10, mx20.

Hopelijk is het verhaal duidelijk en anders hoor ik het graag

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Load balancing over je WAN lijnen :) Google daar eens op!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:37
pfsense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik weet dat je netwerkkabels die parallel liggen kunt trunken, gaat dit ook met internetlijnen dan?? (meer aan de internetpro's gericht hier...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Ik neem aan dat je link aggegration bedoelt? Dat kan alleen als de lijnen van dezelfde provider komen en deze provider zo vriendelijk is dat in de switch in te stellen of LACP aan te hebben staan, dat lijkt me hier niet het geval.
Is overigens ook niet echt nodig, in deze situatie zou met bijvoorbeeld pfsense nog steeds load balancing over de meerdere lijnen gedaan kunnen worden, en hier kan ook failover in gemaakt worden.
Bijkomend voordeel is dat je met CARP kan zorgen dat wanneer een router uitvalt de ander het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:04
Iedere "professionele" firewall, hetzij software of hardware kan jou eisen wel hebben. Je wilt load balancing, failover en de mogelijkheid om zelf je routing te regelen. Op m'n werk heb ik verschillende firewalls die het kunnen (juniper, cisco asa, kerio control).

Ik zou gewoon even kijken hoeveel netwerkverkeer en aantal verbindingen de huidige oplossing verwerkt en dan gaan zoeken naar een router die dat kan hebben (plus wat speling of course). En de gevraagde functionaliteit (load balancing, failover en routing) ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
We hebben hier een Juniper SSG 140 Firewall/Router.
Btw; ik heb meer concrete info gevonden wanneer ik zoek op "load balancing multiple internet connections". Ik dacht dit geef ik even mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt hier pfsense erg goed voor gebruiken. Het zal alleen niet gaan werken als 2 van de lijnen dezelfde gateway gebruiken. Dit komt regelmatig voor als je 2 lijntjes hebt bij 1 provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je hebt ook kans wanneer iemand je benaderd via een sdsl ip adres en je antwoord terug over de kabel dat de packets clientside gedropt worden natuurlijk als onderdeel van de security

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Het is bij ons de bedoeling dat al het verkeer over de Ziggo lijn gaat en aankomt. Wanneer de Ziggo lijn niet beschikbaar is, dan is het de bedoeling dat de firewall een fail over uitvoert naar bijv SDSL lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:04
M.a.w load balancing is niet nodig. Je wilt alleen failover. Maakt het al makkelijker in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Craven schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:14:
M.a.w load balancing is niet nodig. Je wilt alleen failover. Maakt het al makkelijker in je zoektocht.
Daar heb je helemaal gelijk in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lawkexarib schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:12:
Het is bij ons de bedoeling dat al het verkeer over de Ziggo lijn gaat en aankomt. Wanneer de Ziggo lijn niet beschikbaar is, dan is het de bedoeling dat de firewall een fail over uitvoert naar bijv SDSL lijn.
Maar ook een failover met hetzelfde externe ip ? Afhankelijk van je business kan dat aardig uitmaken
Anders moet je mischien denken aan een externe server met je externe ip en daarnaartoe tunnelen ofzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 09:51:
Je hebt ook kans wanneer iemand je benaderd via een sdsl ip adres en je antwoord terug over de kabel dat de packets clientside gedropt worden natuurlijk als onderdeel van de security
Ik weet niet hoe andere software hiermee omgaan maar in pfSense kun je instellen dat bij het overschakelen van WAN link, alle states worden gedropt. Alle verbindingen worden geforceerd opnieuw opgebouwd. De meeste software doet dit naadloos.
Je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen alle states te behouden (het leuke van pfSense / FreeBSD is dat dat zelfs kan als je 2 firewalls gebruikt en je moet terugvallen op de backup firewall), dat is echter alleen handig als je IP adres dan ook gelijk blijft. Dat is bijv. praktisch in een datacenter waar je vaak 2 gelijke uplinks hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
fish schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:55:
[...]

Maar ook een failover met hetzelfde externe ip ? Afhankelijk van je business kan dat aardig uitmaken
Anders moet je mischien denken aan een externe server met je externe ip en daarnaartoe tunnelen ofzo
Wat bedoel je met hetzelfde externe ip? De 3 internet-lijnen hier hebben uiteraard allemaal verschillende IP-adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Dan is het dus belangrijk dat wanneer 1 van die verbindingen uitvalt de servers nog steeds te bereiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je een service draaid die extern bereikbaar moet blijven heb je toch potentieel een probleem als die geen (eigen) failover constructie heeft

je server kan wel bereikbaar zijn. maar op een ander "onbekend ip" is dat acceptabel ?

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 04-11-2011 17:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
fish schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:28:
Als je een service draaid die extern bereikbaar moet blijven heb je toch potentieel een probleem als die geen (eigen) failover constructie heeft

je server kan wel bereikbaar zijn. maar op een ander "onbekend ip" is dat acceptabel ?
Waarom zou een service een eigen failover constructie moet hebben, als het verwijst naar een default gateway. Het beeld wat ik voor mij heb is dat servers en service niet hoeven te weten dat het verkeer over een andere lijn zal gaan na een fail over. Alles in het interne netwerk zal naar de default gateway "interne IP-adres van Firewall" wijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Goed jij draaid bijvoorbeeld publiek een webserver www.webserver.nl A record wijst naar ip x.x.x.x alles werkt

er gaat iets mis op de kabel je verbinding gaat de failover gebruiken en adres x.x.x.x is niet meer bereikbaar. hoe moet ik dan weten hoe ik je webserver kan bereiken

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 04-11-2011 22:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:17
Simpel gezegd: van binnen naar buiten zal meestal geen probleem zijn, maar zaken vanaf het internet naar binnen toe (een webserver bv zoals Fish zegt) levert wel problemen op, omdat die server nu op een ander extern IP benaderd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:50

sanzut

It's always christmas time

Weet niet zeker, maar een korte TTL in je DNS kan dat op vangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sanzut schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:26:
Weet niet zeker, maar een korte TTL in je DNS kan dat op vangen toch?
het is maar een voorbeeld natuurlijk. er zijn meer services natuurlijk
een korte ttl is fijn. maar je dns veranderd niet zomaar tenzij je daar dus iets op verzint.

mischien zijn er zelfs wel clients die op ip connecten. (omdat er nog helemaal geen dns namen aan hangen ?) weet ik veel.

ik vraag me ook af or er naar de uplinksnelheids is gekeken. de kabel was duidelijk niet synchroon, wat is die uplinksnelheid vergeleken met de sdsl lijn. waarom zijn daar 64 ip adressen ?

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 05-11-2011 00:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Niet online
Wat is er mis met iets als DynDNS? Bij het veranderen van de lijn zal het IP daarin veranderen. Je diensten maak je dan gewoon beschikbaar met een CName.

Maar sowieso is deze discussie nogal onnodig aangezien de TS niet degene is die erover begon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Joolee schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:59:
Wat is er mis met iets als DynDNS? Bij het veranderen van de lijn zal het IP daarin veranderen. Je diensten maak je dan gewoon beschikbaar met een CName.

Maar sowieso is deze discussie nogal onnodig aangezien de TS niet degene is die erover begon ;)
Er is helemaal niet mis met dyndns maar de ts begrijpt me kennelijk niet. en je kan alles beschikbaar maken met een c name maar dan moet je dat ook aankondigen ipv bij de eerste storing doorgeven. dat zijn dingen die in zo'n plan horen toch ?
M.a.w. we willen altijd voorzien zijn van een internet-lijn met een download- en een uplink.
hier heeft hij het over een voorziening die in beide richtingen goed moet blijven werken

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 05-11-2011 13:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wel een hoop technische oplossingen, terwijl de topicstarter een "functioneel ontwerp" moet opleveren.
Daarin beschrijf je wat de functionaliteit moet zijn van de Internet verbinding.
- Stabiliteit
- Beschikbaarheid
- Failover
- Response tijden
- Gewenste bandbreedte
- Dienste die moeten werken
- Interne diensten die beschikbaar moeten blijven bij failover
- Hoe snel de failover moet gaan (afhankelijk van de dienst)

Dat zijn zaken die je in het functioneel ontwerp gaat plaatsen. Laat het ontwerp ook toetsen en ondertekenen door de opdracht gever. Dan heb je een duidelijk uitgangspunt.

Daarna komt er wel een technisch ontwerp waarin je voor alle functionele eisen een solide technische oplossing ontwerpt. Afhankelijk van de achterliggende architectuur principes kan herbruikbaarheid en generiekheid een eis zijn. Maar dat is wel aan te raden.

Nu roepen jullie allemaal technische oplossingen voor mogelijke problemen, maar als de gewenste functionaliteit niet beschreven is en vast staat is het het gokken.

Let op, het is goed dat jullie de mogelijke issues herkennen dus d:)b Uiteindelijk zijnhet wel handvatten voor de TS om in zijn ontwerp rekening mee te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie input.

De opmerking van Fish "Goed jij draaid bijvoorbeeld publiek een webserver www.webserver.nl A record wijst naar ip x.x.x.x alles werkt" was aanvankelijk voor mij niet duidelijk, maar ik heb met andere collega's erover gehad en zij geven aan dat dit een probleem zal zijn.
Voor ons heeft het meer prioriteit dat wanneer alles van binnen naar buiten werkt dan wanneer bepaalde websites niet bereikbaar zijn. In dat geval biedt zo'n failover constructie voldoende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
bazkar schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 00:18:
Simpel gezegd: van binnen naar buiten zal meestal geen probleem zijn, maar zaken vanaf het internet naar binnen toe (een webserver bv zoals Fish zegt) levert wel problemen op, omdat die server nu op een ander extern IP benaderd zou moeten worden.
Vergeet niet dat bedrijven vaak bij services kunnen door middel van een whitelist IP. Denk hierbij aan telefoon/sms leveranciers/webservers etc...

Als je IP veranderd kan je daar dus opeens niet meer bij dus wel belangrijk voor de TS om dit mee te nemen in het FO :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:17
laurens0619 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:24:
[...]

Vergeet niet dat bedrijven vaak bij services kunnen door middel van een whitelist IP. Denk hierbij aan telefoon/sms leveranciers/webservers etc...

Als je IP veranderd kan je daar dus opeens niet meer bij dus wel belangrijk voor de TS om dit mee te nemen in het FO :)
Vandaar ook de 'meestal' in de zin :). Ook uitgaande VPN verbindingen gaan wel degelijk een probleem opleveren, maar 'standaard' browse verkeer niet of nauwelijks.
Pagina: 1