Antieke bestanden openen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2023
Goedemorgen,

M'n oude man heeft me opgescheept met in totaal 50 bestanden die zijn gemaakt met een iMac G3, en zijn ongeveer 13 jaartjes oud. Nu probeer ik ze te openen op m'n ietwat versere windows 7, alleen zijn de bestanden beschadigd.

Ik denk dat het maar om 3 type bestanden gaat, namelijk .doc, .pdf en bijlagen (plaatjes) verzonden via mail. Belangrijkste is om die afbeeldingen en pdf bestanden weer boven water te krijgen.

Ik heb hier zelf niet zoveel verstand van, dus alle hulp is welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Mathijs89 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:05:
Goedemorgen,

M'n oude man heeft me opgescheept met in totaal 50 bestanden die zijn gemaakt met een iMac G3, en zijn ongeveer 13 jaartjes oud. Nu probeer ik ze te openen op m'n ietwat versere windows 7, alleen zijn de bestanden beschadigd.

Ik denk dat het maar om 3 type bestanden gaat, namelijk .doc, .pdf en bijlagen (plaatjes) verzonden via mail. Belangrijkste is om die afbeeldingen en pdf bestanden weer boven water te krijgen.

Ik heb hier zelf niet zoveel verstand van, dus alle hulp is welkom :-)
Open de bestanden eens met wordpad (door er simpelweg .txt achter te typen) meestal kan je in de eerste regel van zo'n bestand wel zien met welke applicatie het is gemaakt. Een pdf begint vaak ongeveer zo:
code:
1
2
%PDF-1.4
%âãÏÓ

En dan vervang je .txt door .pdf en tada!

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07

lordsnow

I know nothing

Je kan eens een programma zoals STDU Viewer proberen, kijken of deze de bestanden automatisch herkend:
http://www.stdutility.com/stduviewer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs89
thanks voor de snelle respons :)

als ik de bestanden open in wordpad kladblok, komt er alleen ÿÿÿÿÿÿÿÿ (maar dan 3 regels lang).

STDU viewer kan pdf's ook niet openen: The file is corrupted or format is not supported.

[ Voor 3% gewijzigd door Mathijs89 op 03-11-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ÿ is het karakter met alle bits gezet (11111111b). Er zijn maar weinig bestanden die met alleen maar gezette bits beginnen, daar zit namelijk geen informatie in. Het lijkt er dus op dat in ieder geval een deel van het bestand stuk is, het een vreemd type is, of dat er met het openen iets mis is gegaan. Aan de positieve kant, als alle bits gezet zijn kun je het bestand heel erg efficiënt comprimeren ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs89
lol, comprimeren, da's de oplossing :D

maar klinkt dus alsof die bestanden gewoon kaduuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Je kan ze nog openen in een hex-editor en dan kijken of je ergens anders in de file het begin van een PDF kan vinden. Misschien hebben de bestanden een soort prefix gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
welke extensies hebben de bestanden? En bestanden die met een '.' beginnen moet je niet proberen te openen, dat zijn bestanden die enkel nodig zijn voor de finder en spotlight.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs89
Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/6443/aanschouw.jpg

zo ziet het eruit. En inderdaad, bovenin de map staan nog 26 bestanden die met een "._" beginnen.

edit: ik heb net een hex-editor gedownload (eerste die google tevoorschijn toverde: freeware hex editor XVI32, versie 2.53), en er staat inderdaad text in in ieder geval 1 van de .docs. Heb alleen het vage vermoeden dat hex-spul wel heel ver boven mn pet gaat, nog even puzzelen hoe ik de tekst eruit krijg ^^. to be continued :)

[ Voor 49% gewijzigd door Mathijs89 op 03-11-2011 11:39 ]

Pagina: 1