Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Darkstone gaf aan dat ik met mijn probleem in PMG terecht kan dus daar gaat ie:

Ik heb nu al 3 jaar problemen met mijn "nieuwe" systeem. Hij loopt op random momenten vast. Het systeem bevriest en reageert nergens meer op. Het beeld veranderd niet meer, geluid blijft hangen etc. Het maakt niet uit wat ik met de pc doe internetten, gamen, tekstverwerken, helemaal niets (vastlopen als hij een tijd op het inlogscherm blijft staan)

Ik heb uiteraard de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen.

Getest: geheugen met memtest getest, geen fouten gevonden
Moederbord: onder garantie omgeruild voor een nieuwe (Geen rare piepjes of knipperende lampjes van het moederbord)
Videokaart: onder garantie omgeruild voor een nieuwe
CPU: oude moederbord was niet meer leverbaar, dus overgestapt op ander socket dus ook een nieuwe cpu aangeschaft
Raidcontroller: Ook zonder de raid controller dezelfde vastlopers
Voeding: Volgens CPUID Hardware Monitor (Hw M) blijven de voltages ruim binnen de marges. Is via een verdeeldoos met overspannings beveiliging op een geaard wcd aangesloten
OS: van een gedownloade vista overgestapt naar 7 ultimate (64 bit) legaal
Drivers: van alle onderdelen dmv windows update de meest recente binnen gehaald (uitgezonderd videokaart via steam)
Software: volledig verse windows install zonder geinstalleerde software
Overclocked/temperatuur: niet overclocked en temperatuur is volgens Hw M geen issue
Geen rare piepjes van het moederbord
Geen uitroeptekens bij apparaatbeheer

Het systeem:
kast: CM stacker
Mobo: Asus P6X58D-e
CPU: boxed i7 950
videokaart: club 3d hd4870
geheugen: OCZ DDR3 Platinum Dual Channel Kit (D3 4GB 1333-777 Plat K2)
Raid controller: Promise SuperTrak EX8350 met daar aan 4 x Samsung 1TB in raid 5 (maar de raidcontroller is nu niet aangesloten dus die schijven ook niet)
2 x samsung 320 GB in raid 0(via ich10r) op het mobo (met een 500 GB windows partitie (500 en geen 640 omdat ik een 500 gb backup schijf heb :+))
lite-on lh-20a1s brander op het mobo aangesloten
Monitors: samsung T260, dell E171FP
input: Logitech G19 tobo, Logitech MX revolution muis

Ik ben ten einde raad! Wat zie ik over het hoofd?

Ps.
ben ik informatie over het systeem of iets anders vergeten? Laat het even weten!

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Als ik jou was zou ik eens testen met minimale hardware: een reepje RAM, een schijf, geen dvd drive... enzovoorts.

En volgens mij heb je alles vervangen behalve de voeding en de harde schijf. Een kapotte voeding kan voor de weirdste problemen zorgen. Controleer ook meteen de SMART van de harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Het eerste waar ik dan altijd moet aan denken bij dit soort vagen problemen is het geheugen zelfs al krijg je geen fouten in MemTest. Kan je ander geheugen proberen? Liefst een totaal ander merk/type? Ook hd's al gechecked?

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 02-11-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samsungs op een ICHR? Welke zijn dat? Die T166jes of F1s? Die dingen werken namelijk ultiem k*t op de ICHR, alleen maar ellende mee gehad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Vergeten te melden:
De voeding betreft een Chieftec 1000W cft100g-df.

Ik heb nog ergens een foto van het scherm terwijl hij vastgelopen was terwijl hwmonitor open stond. De voltages waren als ik me niet vergis ruim binnen de marge. Zal de foto even opzoeken.
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:16:
Als ik jou was zou ik eens testen met minimale hardware: een reepje RAM, een schijf, geen dvd drive... enzovoorts.

En volgens mij heb je alles vervangen behalve de voeding en de harde schijf. Een kapotte voeding kan voor de weirdste problemen zorgen. Controleer ook meteen de SMART van de harde schijf.
opstarten zonder dvd drive, met een geheugenreepje heb ik al geprobeerd. Met 1 schijf nog nooit geprobeerd omdat ik de windows installatie altijd op een raid0 had/heb staan (vandaar ook de smart van de beide schijven nooit getest)

Binnenkort maar eens windows op 1 schijf installeren.
Laagvliegerke schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:16:
Het eerste waar ik dan altijd moet aan denken bij dit soort vagen problemen is het geheugen zelfs al krijg je geen fouten in MemTest. Kan je ander geheugen proberen? Liefst een totaal ander merk/type? Ook hd's al gechecked?
Ik heb helaas niet de beschikking over ander ddr3 geheugen Maar als de rest van de hardware uitgesloten is dan zal ik niet anders kunnen dan ander geheugen aan te schaffen. Maar ik wil eerst kijken o ik de rest kan uitsluiten voordat ik weer geld in die bodemloze put gooi ;)
TERW_DAN schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:17:
Samsungs op een ICHR? Welke zijn dat? Die T166jes of F1s? Die dingen werken namelijk ultiem k*t op de ICHR, alleen maar ellende mee gehad zelf.
Die met de windows partitie zijn HD321KJ (T166 toch?)
Die aan de promise zijn HD103UJ (F1)

Ik zat inderdaad te denken: het enige dat niet vervangen is en niet getest zijn de HD's icm die ichr (en op het vorige moederbord hingen ze ook in raid 0 aan een ichr.

Jij heb er ellende mee gehad. Waar moet ik aan denken bij ellende?
Als dat mijn problemen zou kunnen verklaren dan moet ik maar afscheid nemen van die samsungs.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ellende die ik had met die Samsungs kwamen neer op iedere keer freezes als de HDDs iets moesten doen. Wat soms resulteerde in een systeem dat zichzelf compleet ophing. Continu dataloss en datacorruptie en vaak ook daardoor niet meer fatsoenlijk op kunnen starten. Genoeg reden voor mij om die Samsungs te dumpen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

De meest voor de hand liggende, en makkelijkste volgende stap is even een goedkope hdd ergens vandaaan halen en daar windows op zetten. Heb je geen oude hdd meer liggen?

Als dat niet werkt zul je toch je voeding moeten testen.

Installeer je wel systeemdrivers als je een verse installatie hebt gedaan? Ik heb zelf ook net een nieuw systeem samengesteld en had direct blauwe schermen door verkeerde sata drivers van marvell.

Je hebt ook niet toevallig verlengkabels aangesloten op je voeding? Daar heb ik ook eens vreemde problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

SaN schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:21:
Installeer je wel systeemdrivers als je een verse installatie hebt gedaan? Ik heb zelf ook net een nieuw systeem samengesteld en had direct blauwe schermen door verkeerde sata drivers van marvell.
Hij heeft 2 moederborden getest. Ik denk dat je beter kan vragen of TS wel een verse installatie doet na de installatie van een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Daar was ik inderdaad niet duidelijk in. Ik heb met het nieuwe moederbord een verse vista install gedaan. Bleek niet te helpen. Daarna een verse legale windows 7 er op gezet. Echter wel altijd op die 2 T166 schijven in raid0.
Binnenkort maar eens schijf uit een oude pc trekken en daar een windows op installeren.

Ik maak gebruik van 1 verlengkabel aan de voeding deze alleen zit op een fan aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
sjirafje schreef op donderdag 03 november 2011 @ 00:35:
Daar was ik inderdaad niet duidelijk in. Ik heb met het nieuwe moederbord een verse vista install gedaan. Bleek niet te helpen. Daarna een verse legale windows 7 er op gezet. Echter wel altijd op die 2 T166 schijven in raid0.
Binnenkort maar eens schijf uit een oude pc trekken en daar een windows op installeren.

Ik maak gebruik van 1 verlengkabel aan de voeding deze alleen zit op een fan aangesloten.
En als dat niet dan weet je dat je het bij je voeding moet zoeken. Ik ben niet zo bekend met chieftec, is dat een beetje een goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Een andere hardeschijf vinden bleek nogal lastig.
Daarom eerst maar geprobeerd de schijven op de Marvell controller van het moederbord aan te sluiten (JBOD) en een verse Windows install gedaan. Bleek niet te helpen.
Daarom maar de raidcontroller terug in de computer gehangen en de T166's daar aan gehangen (JBOD) en op een van de schijven Windows 7 geïnstalleerd. Het idee hier achter was dat de combinatie T166 - ICH10R nu niet voor problemen kan zorgen.

Tijdens het updaten van Windows is hij een keer vast gelopen. Ik heb het daarna niet opgegeven want misschien kwam dit door het updaten waar iets in mis ging. Na het updaten Steam geïnstalleerd en c&c4 binnengehaald om eens wat te testen. En tot nu toe loopt hij telkens tijdens het voorfilmpje al vast.

Kan ik hier uit de conclusie trekken dat de combinatie T166 - ICH10R niet voor het vastlopen zorgt?
Zo ja dan blijf volgens mij over:
  • Een of beide T166's zijn defect
  • Ondanks uitgebreid testen waaruit kwam dat er niets mis is met het geheugen is dit toch defect
  • Ondanks dat de voltages ruim binnen de marges vallen is er wel iets mis met de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411842

Ik heb (wel met een PC van jaaaren geleden maar toch) een keer exact dezelfde problemen gehad. Heb er toen 1 van de 2 geheugenbankjes uitgehaald en daarna nooit meer een probleem gehad... met andere woorden, mijn geld zet ik op je geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Trek je bekabeling na, druk alles eens stevig aan, zoek naar lege vergeten contacten, doe eens een cmos reset en bios update.
Veel meer kan het niet zijn op de hdd en de voeding na

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik wil dit topic toch weer even nieuw leven in blazen.
Inmiddels het hele systeem uit elkaar gehad en bij het in elkaar zetten extra goed gelet op de bekabeling.
Ik heb ergens een oude schijf vandaan weten te halen waar ik W7 op heb geïnstalleerd.
Systeem is tot nu toe (ongeveer een week) 2 keer uit zichzelf opnieuw opgestart (beide keren zat ik niet achter de computer toen het gebeurde). Het kan zijn dat Windows updates had geïnstalleerd en besloten had om opnieuw op te starten, maar het kan ook dat hij vastgelopen was. Ik heb daarom opnieuw opstarten bij vastlopen uitgezet, maar sindsdien is hij nog niet vastgelopen. Maar tot nu toe heeft hij nog geen totale 'freeze' gehad....

(1)
Ik kwam nog wat vreemds tegen op de product pagina van mijn geheugen:
Let op: niet geschikt voor Core i5/i7 i.v.m. te hoog voltage!
bron: http://www.informatique.n...latinum-4gb-ddr3-kit.html
Maar het geheugen staat wel op de qualified vendors list van het moederbord. En het moederbord heeft een 1366 socket (=i5 / i7 ?)

(2)
Ook ben ik niet aan de bios instellingen geweest van cpu en geheugen geweest, dus alles staat nog op auto.
Maar het geheugen loopt maar op 534.6 MHz (= 1039.2 MHz?) terwijl het volgens mij 1333 MHz reepjes zijn.

Kunnen bovenstaande punten misschien iets met het vastlopen/freezen te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i680.photobucket.com/albums/vv166/sjirafje/th_cpu.pngAfbeeldingslocatie: http://i680.photobucket.com/albums/vv166/sjirafje/th_mem.pngAfbeeldingslocatie: http://i680.photobucket.com/albums/vv166/sjirafje/th_spd1.pngAfbeeldingslocatie: http://i680.photobucket.com/albums/vv166/sjirafje/th_spd3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Mogelijk dat ik mijn vraag niet duidelijk had geformuleerd, dus bij deze in de herkansing...
Als ik CPU-Z goed interpreteer krijgt mijn geheugen 1,50V

1) Kan het zijn dat mijn geheugen (OCZ Platinum 4GB(2x2GB) DDR3 PC3-10666, 1333MHz OCZ3P13334GK) door de (te) hoge spanning die het nodig heeft niet goed samenwerkt met mijn cpu?

2) Kan het zijn dat het voltage van het geheugen wel laag genoeg is voor de CPU maar dat hierdoor het geheugen niet juist presteert (omdat het te weinig prik krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Toch maar een setje nieuw geheugen gehaald (Kingston khx1600c9d3k2/8g) Bij de winkel waar ik het setje kocht werd aangegeven dat het niet waarschijnlijk is dat de spanning die het geheugen nodig heeft voor de vastlopers zou zorgen.
Ook leek het hen waarschijnlijker dat het probleem aan het geheugen lag en niet aan de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb datzelfde setje een paar keer op mijn i7 920 en nooit last gehad van vastlopers. Mijn vorig setje stond niet eens in de QVL, maar op het net stonden enkel positieve ervaringen.

De i7 zou volgens intel een maximale spanning van 1.65V op het geheugen kunnen zetten. Hoger zou op lange termijn schadelijk kunnen zijn voor je geheugen controller in de cpu. Maar ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien of gehoord die er last van gehad heeft. Die spanning van het geheugen kan je niet in cpu-z uitlezen volgens mij. Die waarden bij 'SPD' zijn een aantal waarden die de bios kan gebruiken waarop het geheugen gegarandeerd kan werken. De waarde van de spanning zou je in je bios moeten opzoeken.

Ik vind eigenlijk op de cpu-z screens dat de spanning op je cpu (core voltage 0.936V) aan de lage kant is. Nog ruim binnen de marge en natuurlijk een betere stepping als mijn C0. Maar zet die spanning eens vast op een 1.1V of zo.
Pagina: 1