Een goedkope lens is nou ook niet bijzonder duur (lees: kost geen drol).
Ik weet niet of een PIR zou werken, passive IR is ook IR, hij gaat af op lichaamswarmte, maar dat detecteerd hij gewoon via IR, dus misschien doet hij het ook wel als je er een afstandsbediening op schijnt. Maar dan gewoon een IR fotodiode/transistor pakken is makkelijker.
Hij wil een afstandsbediening gebruiken, die moduleert in principe zelf al gewoon, probleem als je je daar mee bezig gaat houden is natuurlijk wel dat je hele ontvangsprintje ook overhoop moet.
Anyway, in principe werkt het als je R5 door een IR fotodiode/transistor vervangt, en dan R2 tweakt totdat het de juiste gevoeligheid heeft en niet spontaan aan gaat. Maar overdag heb ik mijn twijfels hoe betrouwbaar dat gaat werken.
Een betere mogelijkheid is dan de TSOP1738 (of één van zijn broertjes, weet niet precies welke frequentie een afstandsbediening werkt, uit mijn hoofd heb je deze nodig). In principe is dat een complete IR ontvanger die ook bijvoorbeeld omgevingslicht goed onderdrukt. Twee problemen:
Als eerste is hij actief laag, oftewel output wordt nul als je er naartoe zendt. Kan je in principe oplossen met een extra transistor en weerstand, moeilijk is het niet, past niet op dat standaard printje echter. Soortgelijke bestaan ook wel actief hoog, succes met ze te vinden.
Edit: Blijkbaar is 555 trigger signaal actief laag, dus dat is geen probleem.
Probleem twee, deze, en de meeste andere, werken op 5V. Mogelijk blaast hij zichzelf niet op op 9V, misschien ook wel. Is ook probleemloos met een paar componenten op te lossen, maar wel hetzelfde verhaal, het moet er wel bij gedaan worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
Sissors op 02-11-2011 23:27
]