LDR vervangen voor een PIR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvR_XX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 08:01
Ik ben voor mijn scoutinggroep bezig met een lazergame. Hier volgt de link http://www.scoutingmeerho...2/jota_2007_lasergame.pdf
Maar ik wil graag de LDR vervangen door en PIR waardoor je een afstandsbediening kan gebruiken.
Is dat mogenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een IR led heeft een grotere openingshoek waardoor hij in een grotere straal uitzendt. Hierdoor hoef je minder te richten maar kan je als het ware gewoon in een hoek gaan staan en op de hele kamer tegelijk schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Als je een Passief InfraRood detector bedoelt dan gaat dat niet werken, die dingen gaan af op lichaamswarmte (vandaar de P van Passief, er komt geen infrarood straal aan te pas). Je zou wel iets kunnen bedenken met een IR led en een IR detector, maar let dan inderdaad op de openingshoek, op te lossen door de IR led in een kokertje te monteren. Als je dit overdag zou willen gebruiken zal je het signaal van de IR led moeten moduleren en de detector zo moeten maken dat hij alleen op dit signaal reageert, anders gaat hij ook af op de zon, lampen enzo. Misschien is het handig als je vertelt wat je wil bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avar schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:12:
Als je een Passief InfraRood detector bedoelt dan gaat dat niet werken, die dingen gaan af op lichaamswarmte (vandaar de P van Passief, er komt geen infrarood straal aan te pas). Je zou wel iets kunnen bedenken met een IR led en een IR detector, maar let dan inderdaad op de openingshoek, op te lossen door de IR led in een kokertje te monteren. Als je dit overdag zou willen gebruiken zal je het signaal van de IR led moeten moduleren en de detector zo moeten maken dat hij alleen op dit signaal reageert, anders gaat hij ook af op de zon, lampen enzo. Misschien is het handig als je vertelt wat je wil bereiken?
CvR_XX schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:19:
Ik ben voor mijn scoutinggroep bezig met een lazergame. Hier volgt de link http://www.scoutingmeerho...2/jota_2007_lasergame.pdf
Maar ik wil graag de LDR vervangen door en PIR waardoor je een afstandsbediening kan gebruiken.
Is dat mogenlijk?
Dat wil hij dus bereiken. Maar lasers zijn ook zo duur niet meer tegenwoordig : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een goedkope lens is nou ook niet bijzonder duur (lees: kost geen drol).

Ik weet niet of een PIR zou werken, passive IR is ook IR, hij gaat af op lichaamswarmte, maar dat detecteerd hij gewoon via IR, dus misschien doet hij het ook wel als je er een afstandsbediening op schijnt. Maar dan gewoon een IR fotodiode/transistor pakken is makkelijker.

Hij wil een afstandsbediening gebruiken, die moduleert in principe zelf al gewoon, probleem als je je daar mee bezig gaat houden is natuurlijk wel dat je hele ontvangsprintje ook overhoop moet.

Anyway, in principe werkt het als je R5 door een IR fotodiode/transistor vervangt, en dan R2 tweakt totdat het de juiste gevoeligheid heeft en niet spontaan aan gaat. Maar overdag heb ik mijn twijfels hoe betrouwbaar dat gaat werken.

Een betere mogelijkheid is dan de TSOP1738 (of één van zijn broertjes, weet niet precies welke frequentie een afstandsbediening werkt, uit mijn hoofd heb je deze nodig). In principe is dat een complete IR ontvanger die ook bijvoorbeeld omgevingslicht goed onderdrukt. Twee problemen: Als eerste is hij actief laag, oftewel output wordt nul als je er naartoe zendt. Kan je in principe oplossen met een extra transistor en weerstand, moeilijk is het niet, past niet op dat standaard printje echter. Soortgelijke bestaan ook wel actief hoog, succes met ze te vinden.
Edit: Blijkbaar is 555 trigger signaal actief laag, dus dat is geen probleem.

Probleem twee, deze, en de meeste andere, werken op 5V. Mogelijk blaast hij zichzelf niet op op 9V, misschien ook wel. Is ook probleemloos met een paar componenten op te lossen, maar wel hetzelfde verhaal, het moet er wel bij gedaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 02-11-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvR_XX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 08:01
dank voor de vele antwoorden.
ik bedoelde een ir, sorry
maar als ik de ir gwn vervang (met kokertje) doed hij het dus?

[ Voor 6% gewijzigd door CvR_XX op 05-11-2011 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Willen jullie de lasergames zelf ontwikkelen? Idee met de zaklamp is namelijk best leuk, maar...

Als je interesse hebt om serieus te gaan spelen (ik ken zelf het scoutingterrein in Meerhoven ook redelijk goed), dan heb ik vanuit Eindhoven nog een systeem van zo'n 12 spelers. Uitbreidbaar tot 24 man als we de club uit Ridderkerk erbij halen ;)

Systeem is op basis van Hasbro Lazer Tag: Team Ops. Geen gedoe, batterijen erin en speulen. Drop me a mail als je interesse hebt.

Qua zelfbouw-oplossing is het makkelijkste om toch een TSOP1738 te gebruiken, die werkt in combinatie met o.a. Sony en Philips afstandsbedieningen. Maar een eigen zender bouwen met een 555 en een paar condensators is ook prima te doen, dan zorg je dat ie op 38KHz oscilleert. Lazer Tag Team Ops doet weinig anders trouwens ;)

5V van 9V maken is trouwens ook makkelijk te doen met een LM7805 of vergelijkbaar IC'tje.

Als je het af wil maken kun je nog een lens voor de IR-LED hangen zodat je bereik vergroot wordt. Samen met een witte LED wordt zoiets al helemaal leuk als je slachtoffer een witte straal op zich af ziet komen. :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door Stoney3K op 08-11-2011 03:13 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1