Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draden USB toetsenbord Tablet solderen

Pagina: 1
Acties:

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 18:03
Ik heb een tablet en een hierbij behorende (chinese) leren hoes met hierin een toetsenbord welke je via USB op de tablet kan aansluiten.

Nu werkt het toetsenbord niet meer en heb het toetsenbord uit de leren tas geknutseld en heb ontdekt dat van de 4 kabel die van de usb kabel naar de printplaat van het toetsenbord lopen los zijn gekomen.
Nu kan ik natuurlijk niet meer zie welke kleur waar heeft gezeten dus hoop ik dat iemand mij kan helpen zodat ik weet welke kleur waar moet komen.

Op de printplaat staan de volgende codes:
CLK
DATA
GND (Hierop ZAT een kabel waarvan ik de kleur niet meer kan zien)
VCC (Hierop zit de Groene kabel)

De overige 2 kleuren die ik nog over heb zijn ROOD en BLAUW.

Nu zijn het erg kleine (chinese?) draadjes en ik denk dat ik een USB verlengkabel pak en afknip en deze probeer erop te solderen.

Kan iemand me op weg helpen welke kleur waar op de printplaat moet komen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

rood is standaard +5V
Zwart is standaard ground.

Kortom, de kleurcodes worden niet echt in acht genomen...

Is de boel door te meten? of misschien even wat foto's maken?

-_-

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:56

Rmg

als je al ziet dat groen VCC is betekent dat de standaard kleur codering niet is aangehouden.

ook heeft usb niet clk en data maar data+ en data- (clk / data klinkt meer i2c achtig )

Multimeter pakken en usb connector doormeten

Afbeeldingslocatie: http://www.reuk.co.uk/OtherImages/usb-connector.jpg

waarschijnlijk is d- clock en d+ data, maar als het niet werkt gewoon ff omdraaien

en hard hopen

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 02-11-2011 18:01 ]

• DeMuts
Zou er kortsluiting kunnen ontstaan als ik het verkeerd aansluit of werkt het dan alleen niet?

Foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/112PB020031_tn.jpg

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk dat alleen je usb-voeding even onder de indruk is. Maar dat kan alleen als je niet meet en gewoon maar gokt.
Als je het usb-schema van hierboven erbij pakt en een multimeter, dan weet je letterlijk binnen 3 minuten waar elke draad voor dient. De voeding kun je dus niet fout doen. Krijg je geen data door, dan moet je de 2 datadraden verwisselen, die kunnen geen sluiting maken.

Conclusie: kijk even naar het schema en soldeer volgens dat schema de juiste draden op de print. Mocht na je soldeeractie je toetsenbord niet werken -> verwissel de datadraden.

• Tens
  • Laatst online: 20:19
bij mij (had toevallig een door de kat aangevreten usb kabel) is:
rood - 5V
wit- data+
groen data-
zwart aarde (min)

Vaak is door te kijken hoe de draadjes gebogen zijn en hoe de breukvlakken lopen nog wel te achterhalen hoe ze gezeten hebben.
aanvulling:
Als ik de foto zo bekijk zit de 5V dus nog vast, dan zou ik gaan voor rood en blauw voor data( rood voor +)

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 02-11-2011 18:58 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• DeMuts
ROOD en DOORZICHTIG zitten in een kabeltje en GROEN en BLAUW zitten in een kabeltje.

Kan ik hier nog wat info uithalen?

Ik heb nu geen meter bij de hand deze zou ik morgen bij iemand moeten lenen, ik wil eigelijk nu gaan solderen maar wil wel zeker weten dat ik niks kan doorbranden anders moet ik even 1 dag wachten.

• M2M

M2M

medicijnman

Welke situatie... Lijkt me vrij duidelijk.

1. Pak multimeter
2. meet draad door
3. soldeer draad aan aansluiting.

Je hoeft je enkel zorgen te maken over VCC. Zolang je die niet op een datadraad aansluit, or op de ground aansluit zit je wel snor.

Ik zou dus een dagje wachten om het zeker te weten. Tenzij je dus aan het breukvlak kan zien welk draad aan welke aansluiting hoort.

-_-

• DeMuts
VCC zit nog vast das de groene draad dus je zou zeggen dat ik het kan proberen.

Doorzichtig zat aan de GND vast dat weet ik zeker.

Dus alleen nog de vraag waar ROOD en BLAUW aan zat. Keuze tussen CLK OF DATA.

• M2M

M2M

medicijnman

plus en min zou geen levensgevaarlijke of apparaatbeschadigende situaties op mogen leveren. Vastsolderen wat je weet, en even een klein testje doen voor rood en blauw. Die hoef je niet vast te solderen. Gewoon even een klemmetje op drukken. (hint: paperclip in plakband)

-_-

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
DeMuts schreef op woensdag 02 november 2011 @ 19:30:
VCC zit nog vast das de groene draad dus je zou zeggen dat ik het kan proberen.

Doorzichtig zat aan de GND vast dat weet ik zeker.

Dus alleen nog de vraag waar ROOD en BLAUW aan zat. Keuze tussen CLK OF DATA.
Gewoon proberen dus... Krijg je geen data door: verwisselen die hap, lijkt me niet zo moeilijk...

• DeMuts
En dit topic mag dicht.

Heb het gesoldeert.

Natuurlijk eerst draadjes verkeerd om en na 2e poging deed ie het weer perfect!!!

Bedankt voor alle reakties!!!

TOPIC CLOSED.
Pagina: 1