Die Kibi, Mibi en Gibibytes enzovoort (Shadoks en Gibi's anyone?

) bekken niet lekker en ik heb er dan ook nooit veel vertrouwen in gehad dat ze breed in gebruik zullen raken.
Op zich is het gewoon correct dat de voorvoegsels Kilo, Mega en Giga etc. altijd al een tientallige betekenis hebben gehad en die een dubbele betekenis geven is natuurlijk niet handig.
Ik heb dan ook al vele jaren geleden eens het idee gekregen om de 'binaire Kilobyte' te vernoemen naar een persoon zoals dat met zoveel grootheden het geval is (Volt, Watt enz.).
Er is namelijk iemand die daar een zeer geschikte naam voor heeft en ook nog eens (een van) de uitvinder(s) is van het Integrated Circuit oftewel de microchip. Me dunkt dat dit passend zou zijn. De goede man leeft ondertussen niet meer wat het wellicht makkelijker zou maken om zoiets geaccepteerd te krijgen.
Zijn naam is nl.
Kilby.
Analoog daaraan zou je ook de Milby, de Gilby, de Tilby etc. kunnen definiëren.
Afkortingen bijv. Kby, KBy of kortweg Ky maar laat KiB nou ook nog eens mooi passen.
Je zou desnoods de Kilby exclusief kunnen gebruiken en grotere eenheden als KiloKilby, MegaKilby en GigaKilby kunnen aanduiden. De KKy (of Kk of KK?) zou dan gelijk staan aan een MiB, de MKy aan de GiB en de GKy aan de TiB. Dat zou even wennen zijn natuurlijk maar het is wel consequenter wat naamgeving betreft.
En ja strikt gesproken zouden die Kilo, Mega en Giga voorvoegsels natuurlijk weer tientallige prefixes zijn maar je zou dan kunnen stellen dat het Kilby achtervoegsel ze tot binaire prefixes transformeert in die specifieke combinatie. Bij de extra Milby etc. eenheden zou je dat dan weer niet hebben.
Het is zomaar een aardige gedachte.

Of het ooit aan zal slaan is een tweede.