Toon posts:

Q9450 overclocken (newbie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik heb van een kennis gehoord dat het Tweakers Forum hét forum is voor vragen mbt. overclocken dus vandaar mijn registratie. Ik hoop dat ik voldoende informatie plaats mbt. de vragen die ik heb.

Ik heb een Intel Core2Quad Q9450 gekocht die mijn Q6600 zal vervangen. Ik wil deze gaan overclocken, maar heb hiervoor echt wat hulp nodig, met name voor een aantal voltage settings waar ik niet zomaar mee aan de slag ga voor ik zeker weet WAT ik aan het doen ben.

Ok, met mijn Q6600 had ik slechts een aantal instellingen veranderd waarvan ik zeker wist dat ik het goed zou doen. Dit waren de Ratio CMOS setting (multiplier toch?) die ik van auto naar 9 had veranderd en in mijn JumperFree configuration heb ik de overclocking op Manual gezet en de CPU freq. op 333 gezet. Hierdoor draaide mijn CPU op 3Ghz en kon ik mijn DRAM freq. op 1333 zetten (wat ook de daadwerkelijke snelheid van mijn geheugen is). Verder niets veranderd aan cores, voltages of wat dan ook.

Draaide prima zo.

Nu ga ik het weekend mijn Q6600 inruilen voor een Q9450 (goede deal gemaakt, 10 euro bijleggen :)) maar wil deze eigenlijk wel wat verder overclocken naar bijv. 3.8 of misschien wel 4.0 (althans, als ik hier het advies krijg dat dit wel zou kunnen). Het eerste wat ik las wat de de Multiplier maar tot 8 gaat. Klopt het dan dat ik de CPU freq. op 475 moet zetten om bijv. 3.8Ghz te halen? En kom ik dan niet in de problemen met de in te stellen Dram frequency (geheugensnelheid toch?). Ik heb namelijk gemerkt dat de in te stellen Dram freq (kan kiezen uit twee stuks) namelijk ook anders wordt bij het verhogen van de CPU freq.

Ok, bovenstaande zijn eingelijk de eerste paar vragen.

Volgende punt zijn de voltages. Ik weet echt niet wat ik hier moet kiezen (uitgaande van nog steeds even 3.8Ghz die ik voor ogen heb). Ik zal vanavond posten wat ik daar EXACT allemaal kan kiezen want heb het biosscherm niet voor me vanaf mijn werk. Weet wel dat het een stuk of 5 voltages zijn die zijn in te stellen.

Natuurlijk erg van belang is om mijn setup te posten:

Intel Core2Quad Q9450 met Scythe Mugen 3 cooler
ASUS P5G41-M LE met laatste officiele bios update
2x2 GB DDR3 1333 Kingston
OZC 600 Watt power supply
MSI Cyclone 460GTX 1GB ddr5 oc edition
W7 x64 met laatste officiele ms updates geinstalleerd

Alle hardware is ingebouwd in een volledig open kast en staat in een stofvrije redelijk koele ruimte.

Kan iemand me op weg helpen (nadat ik vanavond de voltage settings heb gepost) op mijn CPU op 3.8Ghz te krijgen en mijn geheugen op 1333 met daarbij behorende goede voltage instellingen?

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat G41 bordje gaat dat sowieso al niet halen want G41 bordjes zijn low-end en niet bedoeld voor grote overclocks.

Het opschroeven van het CPU voltage zal dan ook lastig zijn omdat het bord moeite gaat krijgen met het leveren hiervan vanwege ontoereikende VRM's.

Nog een probleem is de FSB wall van zo'n bordje. Het zou erg knap zijn als dat bord 450-475Mhz FSB haalt. De meeste G31/G41 bordjes zijn wel klaar bij 400-425Mhz.

Zeg natuurlijk niet dat het niet te doen is, maar heb niet al te grote verwachtingen van zo'n budget bordje.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
Daarnaast is het ook niet gegarandeerd dat jou Q9450 3,8-4ghz haalt. Misschien als je een goed batchnummer hebt, daarnaast speelt wat emprezzion zegt ook een grote rol.

Ik heb een Q9550 van een goede batch (E0) en die klokt goed over, echter met mijn p35 bordje heb ik nogal wat Vdroop (zie core 2 quad overklok topic").

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:39

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik heb ook een q9450 gehad die best lekker liep maar niet hoger dan 3,6 Ghz, en dat was dan met een p 45 bord dus zo als Imprezzion zegt vraag ik mij af hoe ver je gaat komen, zowiezo zou ik je geheugen 1:1 zetten dwz dat het gelijk loopt aan de fsb van je cpu die standaard op 333 staat, ik zou beginnen met de fsb in te stellen op 350, je komt er niet veel verder mee maar het is nogmaar het begin, dan even een uurtje prime 95 er op zetten, als hij dat volhoud door naar +10 hoger en zo voorts.
gaat ie op een gegeven moment fouten geven/ instabiel zijn kan je je vcore nog wat hoger schroeven en je pll op max 1.35 zetten.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik anders eens bij het begin beginnen en nog niet aan de voltages komen.

Ik zie net in mijn bios dat de Multiplier is in te stellen op 6, 6.5, 7, 7.5 en 8. Hij staat nu op 8 en mijn CPU freq. op 333 en mijn geheugen op 1333. Als ik die 333 omhoog schroef gaat mijn uiteindelijke snelheid in Ghz toch omhoog? Dan kan ik dus daar het beste een waarde van 450 invullen om een snelheid van 3.6Ghz te halen correct? Maar als ik daar gelijk in heb, dan klopt er niets meer van mijn intern geheugen snelheid. Ik kan dan voor een drietal waardes kiezen maar de ene is een stuk lager dan 1333 en de andere hoger. (weet even niet precies wat de waardes zijn). En mijn geheugen wil ik toch het liefst gewoon op precies 1333 laten draaien?

Hierbij een aantal screenshots hoe mijn bios eruit ziet. Praat wellicht wat makkelijker. De CPU freq. is volgens het boekje van mijn mb overigens in te stellen van 200-800.

Hier een aantal screenshots waarvan ik dus niet goed begrijp wat er precies gebeurd:

screenshot 1: Algemeen overzicht met daarin 8 als multiplier gekozen
http://imageshack.us/photo/my-images/687/algemeenoverzicht.jpg/

screenshot 2: Bios scherm Jumper Free Configuration standaard
http://imageshack.us/photo/my-images/13/standaardbioscpufreq.jpg/

screenshot 3: Te kiezen geheugen snelheden bij standaard
http://imageshack.us/photo/my-images/823/tekiezengeheugensnelhed.jpg/

screenshot 4: voorbeeld hoe scherm eruit ziet bij cpu freq. opgeschroefd
http://imageshack.us/photo/my-images/228/voorbeeldcpufreqopgesch.jpg/

screenshot 5: te kiezen geheugen snelheden bij opgeschroefde cpu freq.
http://imageshack.us/photo/my-images/194/tekiezengeheugensnelhed.jpg/

• BGB4rn

BGB4rn

je cpu freq gaat het iig om ja, zo als je ziet clockt je geheugen mee dus vandaar dat je die wat lager moet zetten als je het stabiel wil houden.

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan schiet ik er toch weinig mee op? Dan maak ik mijn CPU sneller en mijn geheugen langzamer? Ik moet toch wel een mogelijkheid zijn om je geheugen op stock (1333) snelheid te laten draaien maar toch je CPU overclocken?

• BGB4rn

BGB4rn

geheugen snelheid klinkt leuk maar het doet niet bijzonder veel voor je prestaties, kijk eerst maar hoe ver je cpu komt en daarna kan je kijken of je geheugen nog wat harder wil ;)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk.

Hoe begin ik ermee?

De multiplier op 8 laten staan en bijv. eerst eens 375 cpu freq. (3Ghz) proberen en kijken wat m n pc doet?

En dan maar meteen even over de andere settings:

Heb gelezen dat ik de PCIe freq. van auto af moet halen en op 100 moet zetten. Klopt dit?

En last, but not least, de voltages. Ik ga NOG NIKS doen ermee maar misschien kun je vast wat toelichting geven waar ik aan zou KUNNEN gaan draaien en waar ik af moet blijven/geen invloed heeft:

1. Memory Voltage
2. NB Voltage
3. VTT Voltage
4. CPU Over Voltage
5. SB 1.5V Voltage

En dan is er nog de setting Auto PSI

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2011 11:57 ]

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:42:
Heb gelezen dat ik de PCIe freq. van auto af moet halen en op 100 moet zetten. Klopt dit?
ja

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eea. verder uitgezocht.

Klopt het dat:
- Ik mijn Memory Voltage zonder problemen kan zetten op het voltage dat op mijn geheugen staat?
- Ik het VTT Voltage op 1.40 kan zetten en dit safe is?
- SB 1.5V Voltage kan zetten op de 1.6V setting ipv. de 1.5V setting om iets meer performance te krijgen?
- Auto PSI op enabled kan blijven staan?

Hetgeen dat ik niet weet zijn:
NB Voltage
en
CPU Over Voltage (is dit mijn Vcore Voltage? Zo ja, dan snap ik de in te stellen waardes niet want ik lees op internet van alles zoals 1.35, 1.40, 1.50; echter mijn in te stellen settings zijn 0.0100V t/m 0.6300V)

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

NB Voltage is best belangrijk bij S775 CPU's voor zover ik weet.
CPU Overvoltage is inderdaad je CPU Voltage, alleen dit is OVER voltage, dus dit voltage van 0.0100V t/m 0.6300V moet je bij je standaard votlage optellen om op je vcore te komen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels een poging gewaagd om te overclocken, maar er gaat iets mis wat ik niet snap. Voor de Q9450 zat er een Q6600 in. Deze draaide zonder sleutelen aan het voltage of wat dan ook op 3.2Ghz. Maar met de Q9450 kan ik uberhaupt nauwelijks overclocken. Als ik de fsb van 333 naar 344 (2.66 naar 2.77Ghz) zet gaat het nog goed maar zodra ik m op 345 of hoger zet gaat beeldscherm niet aan. Ik moet dan de PC resetten en krijg dan een fail overclock melding. Als ik m dan op 344 zet draait hij weer ok.

Het kan toch nooit kloppen dat ik de Q6600 zonder enige andere aanpassingen van 2.4 naar 3.2 kon zetten en dat mijn Q9450 al over de zeik gaat van 2.66 naar 2.77 en hoger???

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat zijn je temperaturen bij 2.77GHz?
Je geheugen staat nu ingesteld op 1333? Zet deze is naar 1067 en als je hoger gaat naar 800MHz. Reden elke keer je omhoog gaat, gaat frequentie mee omhoog dus nu zit ja al op 1344MHz te draaien en je geheugen is in adem nood. Zei maar eens met CPU-Z enzo op wat de werkelijk spanningen en frequenties zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
waarmee check ik temperaturen? Kan dat ook met CPU-Z? Geheugen had ik al op een lage stand gezet omdat ik zag dat deze idd meeloopt tijdens het opschroeven van de freq. (wel gek trouwens want bij het ocen van mijn Q6600 was het geen enkel probleem om mijn geheugen hoger dan 1333 te laten draaien, ook op de standaard (auto) voltage settings).

Verwijderd

Topicstarter
net eea. nagekeken:

Bios rapporteert CPU temp van 35 graden en Vcore 1.216. De Vcore meer voltage geven (verschillende geprobeerd waaronder 1,3 1,4 en 1,5 Vcore) maakt niets uit: zodra ik de CPU freq van 344 naar 345 of hoger zet gaat m n beeldscherm niet meer aan en krijg ik na een reset de melding dat overclocking failed. Er is iets wat er hier misgaat maar wat..... Specs van pc staan in eerste post
Pagina: 1