Toon posts:

UTP kabel wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
UTP kabel (cat5e) getrokken van meterkast naar pc. Zo'n 15 meter. RJ45 connectors eraan gezet, doorgemeten met simpel kabeltestertje en alle draadjes zitten op de juiste volgorde. Kabel in router en pc geprikt. Geen netwerk. Nog een keer doormeten. Alles goed. Drie keer keer de volgorde van de draadjes bekeken. Toch echt goed. Kabel weer inpluggen. Geen netwerk.
Kabel met fabrieksmatig aangezette connectors uitgerold en pc en router aangesloten. Netwerk werkt. Fabriekskabel vergeleken met zelf gemaakte kabel. Is identiek. Connectors er opnieuw aangezet. Kabeltester erop. OK. Aangesloten op router en pc - geen netwerk. Nieuw stuk UTP cat5e gekocht. Andere connectors eraan gezet. Kabeltester OK. Aangesloten op router en pc. Geen netwerk. Nog weer eens drie keer keer de volgorde van de draadjes bekeken. Toch echt goed. Kabel weer inpluggen. Geen netwerk. Aangesloten op een andere pc en router. Geen netwerk.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Verwijderd

1. Wat test de kabeltester? Controleert die daadwerkelijk alle aders?
2. Wat is 'geen netwerk'? Herkent de netwerkadapter geen kabel, herkent hij hem wel maar is er geen verkeer mogelijk? (branden de lampjes op je switch/netwerk adapter)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat is volgen jou de goede volgorde, en hoe heb je ze gemonteerd

Beschrijf even van links naar rechts de gebruikte kleuren

Wikipedia: TIA/EIA-568

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 02-11-2011 13:46 ]

Iperf

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-02 19:29
Wat vindt de kabeltester van de fabriekskabel?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 09:45

Multensor

wtf

fish schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:45:

Bechrijf even van links naar rechts de gebruikte kleuren
uiteindelijk maar dat niets uit.... Als ze maar aan allebei de kanten hetzelfde hebt ;-). Niet toevallig precies andersom erin dus dat je stekkertje verkeert om houdt bij het controleren?

erhmm.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Multensor schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:46:
[...]

uiteindelijk maar dat niets uit.... Als ze maar aan allebei de kanten hetzelfde hebt ;-). Niet toevallig precies andersom erin dus dat je stekkertje verkeert om houdt bij het controleren?
Kletskoek, verdiep je even in de basis achter het gebruik van twisted pair
of zijn ze nu volgens jou voor jan lul alle draadjes in elkaar aan het draaien ?

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 02-11-2011 13:49 ]

Iperf

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52

Quad

Doof

Wat bedoel je met geen netwerk?
Krijgt de pc melding dat kabel niet aangesloten is, krijg je geen ip het is niet helemaal duidelijk.
Weet je zeker dat het dan aan de kabel ligt?
Wat voor router heb je, instellingen aangepast in router / pc ?

Heb je je pc ooit een vast IP gegeven of wat dan ook?
Het is nu gissen wat het kan zijn zonder concrete informatie.

Toch iets beter lezen |:( .
Dan kan het dus zijn dat de aders (koper gedeelte) niet genoeg vast geknepen zijn met krimtang.
Of je hebt ze verkeerd om, kan ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Quad op 02-11-2011 13:56 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

fish schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:47:
[...]

Kletskoek, verdiep je even in de basis achter het gebruik van twisted pair
of zijn ze nu volgens jou voor jan lul alle draadjes in elkaar aan het draaien ?
Voor een 100mbit connectie kan je redelijk los gaan op de volgorde van de aders, zolang ze aan allebei de kanten maar hetzelfde zijn.
1gbit link ga je er nooit mee krijgen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een UTP-kabel maken is echt eenvoudig, en kan bijna niet anders zijn dat de TS gewoon 1 op 1 de aders er in gestoken heeft, zonder naar de kleurcodes te kijken. Staat in de NT FAQ een duidelijk schema hoe de kleuren werken.

En misschien wel een goedkope krimptang gebruikt, die niet helemaal de juiste kracht er op kan zitten.

Ik maak altijd m'n eigen kabel, en al 2 haspels van 300meter er door heen gejaagd. En natuurlijk een goede krimptang waar je goed kracht op kan zetten.

De TS misschien zachte kern kabel, en de aders gestript, zodat het eigenlijk 1 kern is waardoor alle 8 de lampjes van de tester gaan branden?

Ey!! Macarena \o/

• Multensor

Multensor

wtf

met hierboven ^^ :).

edit: offtopic gebrabbel maar weg ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Multensor op 02-11-2011 13:56 ]

erhmm.

Verwijderd

100Mbit over 1 meter misschien, maar langere afstanden geven een prachtig instabiel netwerk of geen verbinding. Daarnaast zijn standaarden er niet om te negeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 13:53 ]

• Tens
Quad schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:50:
Wat bedoel je met geen netwerk?
Krijgt de pc melding dat kabel niet aangesloten is, krijg je geen ip het is niet helemaal duidelijk.
Weet je zeker dat het dan aan de kabel ligt?
Wat voor router heb je, instellingen aangepast in router / pc ?

Heb je je pc ooit een vast IP gegeven of wat dan ook?
Het is nu gissen wat het kan zijn zonder concrete informatie.
kant en klare kabel werkt, handgemaakte kabel niet, lijkt me genoeg info........

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Multensor

Multensor

wtf

ligt de handgemaakt kabel al onder de vloer (of door loze leidingen) naast andere kabels of andere zaken die voor storing kunnen zorgen?

Zo ja trek de kabel weer even uit je loze leiding en probeer het dan los nog een keer zoals met de kant en klare kabel....

erhmm.

Verwijderd

Tens schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:53:
[...]

kant en klare kabel werkt, handgemaakte kabel niet, lijkt me genoeg info........
Nou nee, lees de rest van de posts even door (die met vraagtekens erin) en je snapt waarom.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

Onbekend

...

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:41:
Fabriekskabel vergeleken met zelf gemaakte kabel. Is identiek.
Dan kan het alleen nog maar zijn dat je twee witte aders (Bijvoorbeeld de oranje-wit met de bruin-wit) aan beide kanten met elkaar hebt verwisseld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• fdv99
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12-2025

fdv99

Penguin power

Misschien verkeerde RJ45 connectors gebruikt? Bijvoorbeeld connectors voor een kabel met zachte kern gebruiken en die op een kabel met harde kern proberen te knijpen?

Zie bijvoorbeeld: http://www.doenetzelf.nl/?subbuttonid=7

[ Voor 15% gewijzigd door fdv99 op 02-11-2011 14:02 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

De volgorde is wel degelijk van belang, in tegenstelling tot wat men hier noemt. En de kreet "voor 100mbit is het niet erg maar 1gbit krijg je er niet mee" bevestigd dit: hoe complexer je signaal (1gbit = 10x moeilijker dan 100mbit, en regel duplex/half duplex er ook nog eens mee), hoe meer er mis kan gaan. Afstand is dan altijd een factor, want in tegenstelling tot wat de eco-club van "geen mast in onze tuin" je wilt laten geloven, er zit zó veel soorten storing in de lucht wat met elke meter extra kabel zó veel extra risico meebrengt! Ik neem aan dat de kant-en-klare kabel een heel ander pad volgt dan de muur-kabel. En daar geef je óók wat aan.

Van de muur kabel weet je niet waar hij langs gaat. Een leuke wisselspanning kabel in de buurt zorgt al voor storing. Een CCFL/TL buis (spaarlamp?) of trafo kan ook al storen in de buurt. Leuke 12v hallogeentjes in het plafond geïntegreerd? Hun trafootjes kunnen storen! De magnetron kan zelfs al storen.

En daar kom je bij de kabeltester. Die test alleen of pin 1 ook bij pin1 zit. Tenzij je een zeer groot budget hebt test hij niet een écht ethernet signaal. Hij test alleen of de pinnen overal gelijk zijn en aangesloten zijn. En dat is wat anders dan ethernet.

Volgorde, weten wat er in de buurt van je leiding is, en de specificatie volgen. Dan zit je goed. En vertrouw niet blind op de kabeltester!

• Tens
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:56:
[...]

Nou nee, lees de rest van de posts even door (die met vraagtekens erin) en je snapt waarom.
Die met die doorgestreepte tekst?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Onbekend schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:56:
[...]

Dan kan het alleen nog maar zijn dat je twee witte aders (Bijvoorbeeld de oranje-wit met de bruin-wit) aan beide kanten met elkaar hebt verwisseld.
Of de kabels niet doorgedrukt tot het uiteinde van de connector. Dit zie ik ook nog wel eens gebeuren.

Oranje Wit - Oranje - Groen Wit - Blauw - Blauw Wit - Groen - Bruin Wit - Bruin.

Die volgorde moet je standaard aanhouden bij dit soort kabels. Anders krijg je (erg) veel last van crosstalk en hiermee dus een (rete) instabiel netwerk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zo heb ik ooit een tang gehad die het voor elkaar kreeg om een randje pastic van de schedingswandjes in connector af te schaven en zo keurig ervoor zorgen dat de contactveren in de connector nooit contact maakten

Iperf

Verwijderd

Tens schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:59:
[...]

Die met die doorgestreepte tekst?
Bijdehand.
1. Wat test de kabeltester? Controleert die daadwerkelijk alle aders?
2. Wat is 'geen netwerk'? Herkent de netwerkadapter geen kabel, herkent hij hem wel maar is er geen verkeer mogelijk? (branden de lampjes op je switch/netwerk adapter)

Beschrijf even van links naar rechts de gebruikte kleuren
Wat vindt de kabeltester van de fabriekskabel?
Niet toevallig precies andersom erin dus dat je stekkertje verkeert om houdt bij het controleren?
De TS misschien zachte kern kabel, en de aders gestript, zodat het eigenlijk 1 kern is waardoor alle 8 de lampjes van de tester gaan branden?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Multensor, Mental.

Jullie moeten je echt even verdiepen twisted pair
Ja maar het hoeft niet want ik heb alleen maar korte kabels gemaakt en / of zelf nooit last van gehad dus jij ook niet, is gewoon niet waar.
In balanced pair operation, the two wires carry equal and opposite signals and the destination detects the difference between the two. This is known as differential mode transmission. Noise sources introduce signals into the wires by coupling of electric or magnetic fields and tend to couple to both wires equally. The noise thus produces a common-mode signal which is cancelled at the receiver when the difference signal is taken. This method starts to fail when the noise source is close to the signal wires; the closer wire will couple with the noise more strongly and the common-mode rejection of the receiver will fail to eliminate it. This problem is especially apparent in telecommunication cables where pairs in the same cable lie next to each other for many miles. One pair can induce crosstalk in another and it is additive along the length of the cable. Twisting the pairs counters this effect as on each half twist the wire nearest to the noise-source is exchanged. Providing the interfering source remains uniform, or nearly so, over the distance of a single twist, the induced noise will remain common-mode. Differential signaling also reduces electromagnetic radiation from the cable, along with the associated attenuation allowing for greater distance between exchanges.

The twist rate (also called pitch of the twist, usually defined in twists per meter) makes up part of the specification for a given type of cable. Where nearby pairs have equal twist rates, the same conductors of the different pairs may repeatedly lie next to each other, partially undoing the benefits of differential mode. For this reason it is commonly specified that, at least for cables containing small numbers of pairs, the twist rates must differ.[1]
en dit is geen ziveren kabels gesmeed door elven bij maanlicht gelul of zuurstofhoudens koper geouwerhoer

Iperf

Verwijderd

fish schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:04:
Multensor, Mental.

Jullie moeten je echt even verdiepen twisted pair
Ja maar het hoeft niet want ik heb alleen maar korte kabels gemaakt en / of zelf nooit last van gehad dus jij ook niet is gewoon niet waar.

[...]
Mijn post iets beter lezen, ik raad het namelijk nergens aan (sterker nog, voor gbit raad ik het 100% af).
Komt bij dat er te weinig info is om wat zinnigs te roepen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:05:
[...]

Mijn post iets beter lezen, ik raad het namelijk nergens aan (sterker nog, voor gbit raad ik het 100% af).
Nou ik raad het je ook af bij 100 Mbit en 10 Mbit

Iperf

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:05:
[...]

"Voor een 100mbit connectie kan je redelijk los gaan op de volgorde van de aders, zolang ze aan allebei de kanten maar hetzelfde zijn." = hoort niet zo maar ga gerust je gang, zal vermoedelijk wel werken advies.

In mijn ogen in ieder geval.

• Onbekend

Onbekend

...

D4NG3R schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:59:
Of de kabels niet doorgedrukt tot het uiteinde van de connector. Dit zie ik ook nog wel eens gebeuren.
Volgens de TS geeft de kabeltester aan dat de kabel goed is. Ik ga er dan vanuit dat de aders ook contact maken.

Mocht de kabeltester alleen maar 2 aders testen voor de 10Mbit verbinding, dan zou op de computer ook een 10Mbit verbinding tot stand moeten komen, mits er geen crosstalk ontstaat.

@Twistedpairdiscussie: Twistedpair is om crosstalk tegen te gaan. Maar als je het expres verkeerd aansluit, genereert die ader juist crosstalk in de andere ader die hij niet mag hebben.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:09:
[...]

"Voor een 100mbit connectie kan je redelijk los gaan op de volgorde van de aders, zolang ze aan allebei de kanten maar hetzelfde zijn." = hoort niet zo maar ga gerust je gang, zal vermoedelijk wel werken advies.

Ik heb vaak zat gezien dat mensen hier kijhard op nat gingen.
real life en op got

Elk advies dat het wel meevalt of het gewoon mag doen raad ik af.
Signing off from discussion

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 02-11-2011 14:17 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Onbekend schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:09:
[...]

Volgens de TS geeft de kabeltester aan dat de kabel goed is. Ik ga er dan vanuit dat de aders ook contact maken.
Goedkope kabeltesters gooien alleen stroom door de kabel heen, en controleren niet of er enige vorm van crosstalk / storing aanwezig is. Mocht het 1e het geval zijn maakt het bar weinig uit in welke volgorde je ze zet. Zolang ze aan beide kanten maar hetzelfde zijn.

Dit betekend dus dat de tester hem OK vind, maar je PC hem niet gaat accepteren.

Edit: @ Hele discussie hierboven. Houd gewoon de standaard aan..
OrW - Or - GrW - Bl - BlW - Gr - BrW - Br

Kleine moeite en verzekert je teminste van een werkende kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 02-11-2011 14:14 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:09:
[...]

In mijn ogen mag elk mens lekker zelf weten wat hij doet (tenzij hij anderen in gevaar brengt). En je twisted pairs omgooien is geen garantie dat het slecht gaat, inderdaad, maar wel een extra factor in dat het mis gaat.

De TS (die erg stil is overigens) heeft geen netwerk. Wat is dan het werk van troubleshooters? Risicofactoren weghalen. Twisted pairs negeren door zelf maar een volgorde te bedenken zijn daar één van. De omgeving is daar een hele andere van. De TS heeft tevens aangegeven gereedschap te hebben, zonder te zeggen wát voor gereedschap het is. Natuurlijk is het niet meer dan begrijpelijk om dat ook in de twijfel te trekken. Zat testers van €9 gezien die bestaan uit een lampen-doosje en een plugje voor aan de andere kant, die boven van 1 t/m 8 weergeven (knight-rider LED-stijl) en onder de feedback die hetzelfde moet zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Umbrah op 02-11-2011 14:16 ]

Verwijderd

Umbrah schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:14:
[...]

In mijn ogen mag elk mens lekker zelf weten wat hij doet (tenzij hij anderen in gevaar brengt). En je twisted pairs omgooien is geen garantie dat het slecht gaat, inderdaad, maar wel een extra factor in dat het mis gaat.

De TS (die erg stil is overigens) heeft geen netwerk. Wat is dan het werk van troubleshooters? Risicofactoren weghalen. Twisted pairs negeren door zelf maar een volgorde te bedenken zijn daar één van. De omgeving is daar een hele andere van. De TS heeft tevens aangegeven gereedschap te hebben, zonder te zeggen wát voor gereedschap het is. Natuurlijk is het niet meer dan begrijpelijk om dat ook in de twijfel te trekken. Zat testers van €9 gezien die bestaan uit een lampen-doosje en een plugje voor aan de andere kant, die boven van 1 t/m 8 weergeven (knight-rider LED-stijl) en onder de feedback die hetzelfde moet zijn.
Het werk van de troubleshooters is om eerst het probleem te identificeren, 'geen netwerk' is nog steeds te vaag.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52

Quad

Doof

Umbrah schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:14:
[...]

De TS (die erg stil is overigens) heeft geen netwerk. Wat is dan het werk van troubleshooters? Risicofactoren weghalen.
Het nut van Troubleshooten is om het probleem te identificeren.
Imho is dus 'geen netwerk' nog steeds vaag, want merk je dat fysiek of softwarematig?
In dit geval kun je dus het beste bottom up levelen, dus eerst zorgen dat hij fysiek in orde is, en daarna kijken naar andere mogelijkheden.

Maar wbt de TS, je kan niet van iedereen verwachten dat hij of zij 24/7 op GoT online is.
We zijn maar een uurtje verder en de wereld vergaat niet.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Jemig, wel ERG veel reakties!
Goed, voor het kabelschema's zijn veel bronnen. Ik gebruik http://robbert.bdorp.com/...chniek_aansluitschema.pdf - alles in 1 document. Aansluitschema staat onder kopje 2.1. De kabeltester is, zoals eerder geschreven, een simpel ding: http://www.konigelectronic.com/nl_nl/1111486 Het test alleen of er stroom door de draden loopt. Apparaten die o.a. crosstalk meten zijn me iets te duur. De krimptang komt bij Conrad vandaan: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=973251 In tegenstelling tot de kabeltester niet het goedkoopste ding.

Met 'Geen netwerk' bedoel ik: lampjes op router / pc gaan niet branden als de kabel wordt ingeplugd.
De eerste kabel die ik heb gemaakt is door hetzelfde pijp als de telefoon getrokken. De tweede kabel heb ik eerst uitgerold, voorzien van connectoren en uitgetest. Indien OK, dan zou ik de eerste kabel uit de wand trekken en de nieuwe erin. Maar aangezien ook kabel 2 niet wil, ben ik daar uiteraard niet aan begonnen.
Ik heb ook verschillende connectoren gebruikt van o.a. Conrad, Gamma en lokale elektraboer.

Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is met krimptang en/of connectoren, maar in dat geval zou ook de kabeltester 0 op het rekest moeten geven, lijkt me....

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:51:
Ik gebruik http://robbert.bdorp.com/...chniek_aansluitschema.pdf - alles in 1 document. Aansluitschema staat onder kopje 2.1.
Hier staat maar 1 kant van de kabel op.
Hoe zijn de aderkleuren aan de andere kant van de kabel?

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 11:45

Kwastie

Awesomeness

Edit:
Zoals hierboven ook al wordt gezegt: Wat voor type kabel maak je überhaupt? (cross en straight cable)

Als een simpele kabel tester zegt dat de kabel goed is dat zeer waarschijnlijk ook zo, zeker op een afstand van 15 meter.

Bij een afstand van 15 meter is over het algemeen de cross-talk verwaarloosbaar (meestal!), loopt de kabel misschien langs een punt wat veel storing kan geven? (Denk hierbij aan een transformator, speaker, magnetron)

Dan is er natuurlijk nog een andere oorzaak dat "het" niet werkt:
- Heeft de pc waarmee je hem aansluit met een andere kabel wel gewerkt? Is de driver geïnstalleerd?
- Heb je al een andere pc/laptop getest?
- Ondersteunt de router/switch wel straight kabel (dit zou tegenwoordig niet meer zo mogen zijn, alleen bij oude apparatuur)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwastie op 03-11-2011 16:08 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 21:25

SA007

Moderator Tweaking
@TS: kan je eens een (paar) foto(s) maken van een van je zelfgeknepen stekkers, dat zal denk ik een hoop vragen beantwoorden.

Verwijderd

Hoe strip je de kabels? Strip je alleen de hoofdkabel of ook de aders? (wat dus niet hoort)
Wat voor kabel heb je? Kabels met een solid core of een gevlochten core? Stugge of slappe aders?
Wat meet de kabeltester, alle aders tegelijk of 1 voor 1? (als hij alles tegelijk meet weet je nog niets namelijk)
Als je naar de stekker kijkt zitten dan ook alle aders tegen het uiteinde van de stekker aan?
- Ondersteunt de router/switch wel straight kabel (dit zou tegenwoordig niet meer zo mogen zijn, alleen bij oude apparatuur)
Oudere routers/switches ondersteunen juist straight kabels, crossed is pas sinds de laatste paar jaar.
Standaard kabel tussen netwerkkaart en switch: Straight, standaard tussen 2 netwerkkaarten: Crossed.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 01:04 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 01:03:
........ Oudere routers/switches ondersteunen juist straight kabels, crossed is pas sinds de laatste paar jaar.
Standaard kabel tussen netwerkkaart en switch: Straight, standaard tussen 2 netwerkkaarten: Crossed.
Nee, crossed is niet iets van de laatste jaren, maar bestond vanaf het begin van de netwerktechniek..
Een verbinding over een UTP-kabel bestaat uit een zend- en een ontvangkanaal. Aanvankelijk bestond er geen autodetecting en derhalve moest een verbinding tussen twee apparaten een kruising hebben, zendpoort van de ene aan ontvangpoort van de andere.

Vroeger hadden b.v. switches een aparte uplink-poort die met deze kruising was uitgerust, verder was deze poort gewoon eender aan de andere poorten. Was die uplink-poort er niet, dan moest je een crosskabel gebruiken. Bij apparatuur van de laatste jaren hoeft men zich hierover niet meer te bekommeren. Alles kan met gewone straightkabel worden voorzien, maar ook omgekeerd, mocht er ergens nog een stuk crossed tussen zitten, dan voorziet deze autodetecting daar ook gewoon in en wordt de noodzakelijke kruising automatisch tot stand gebracht.

Kortom, tenzij je volkomen verouderde apparatuur hebt is dit aspect al heel veel jaren verleden tijd.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01-2025
Probeer eens een koppel blokje en een korte kabel met aangegooten stekkers.

Bij het zelf aanzetten van connectors wil het nog wel eens voor komen dat niet alle contacten even diep ingedrukt worden voor connectoren met groote veeren maakt dit niet uit.
Er zijn echter ook connectoren met kleine veertjes (b.v.b op mijn laptop) en dan maken bepaalde aders gewoon geen contact.

Verwijderd

Topicstarter
Aansluitschema beide kanten van de kabel T568B ofwel, straight.
Beide kabels 'solid core' en uiteraard alleen de buitenmantel gestript.
Ja, met een kant & klare fabriekskabel hebben router en pc verbinding (zoals in het eerste bericht te lezen). Alleen jammer dat je zo'n kabel niet door een elektrapijp kunt trekken - connector net iets te groot. Met een driekwart pijp zou het kunnen, maarja, die is niet ingebouwd.
Ja, kabeltestertje meet draadjes 1 voor 1. Dus als de contacten niet goed aangedrukt zouden zijn, dan zou dat testertje dat aangeven - anders was het geen kabeltester.
Ja, alle draadjes zitten tot het eind in de connector....

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 07:17
Heb je de kabel ook op een ander systeem getest? Misschien is de kabel wel OK, maar mist er een drivertje op je systeem.

Post daarnaast even een foto'tje van de stekkers...

• Techneut
  • Niet online
Deze reactie geeft de indruk dat je het startbericht niet volledig heb gelezen. Alles werkt nl. zoals TS schrijft wel met een andere kabel. Het ontbreken van een noodzakelijk drivertje is dus uitgesloten.

Iemand vroeg hier ook of je het juiste type connector hebt gebruikt. Als alles werkelijk correct is aangesloten (dus b.v. niet twee witte aders hebt verwisseld zoals wit-bij-blauw met wit-bij-oranje), dan lijkt mij dit de meest waarschijnlijke oorzaak.

Edit:
Het kan heel goed dat de beide connectors toevallig wel goed contact maken in de tester en net niet in de netwerkkaart of router, switch, modem.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 08-11-2011 17:43 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Al je pech hebt verneukt de tang de connector.
e.g.

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/utpconbad.png

Als de nic dan iets dikkere contactveren en de tester iets dunnere contactveren heeft. werkt het niet.

Iperf

• Techneut
  • Niet online
Precies, dit uiteindelijke resultaat is wat ik bedoel. Uit TS zijn berichten meen ik op te maken dat hij kabel met massive kern heeft gebruikt (beide kabels 'solid core') . Als ik dan kijk wat er zoal te koop is, dan zie ik dat er verschil is in stekkertjes bestemd voor flexibele kabel, oftewel met litze kern, of stugge kabel. Staat er uitdrukkelijk bij.
Dus zou het kunnen zijn dat hier de schoen wringt? Hoeft dus niet een slechte krimptang te betekenen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, zaken die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier.

UTP kabels zijn netwerkkabels, netwerkkabels worden in Netwerken besproken.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:28
Multensor schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:46:
[...]

dan werkt hij inderdaad wel alleen als een kabel op je juiste manier is aangelosten is hij minder storing gevoelig. de kabeltjes lopen namelijk gedraai door de kabel waardoor ze minder storing kunnen krijgen. als dan aan de uit einde niet de juiste volgorde van de kabel word aangesloten zal de kabel meer gevoelig zijn voor storing.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost. Het lag aan de connectors. Blijkbaar is de gebruikte router (Siemens Gigaset huppeldepup) erg kieskeurig met wat voor soort connector in zijn poortjes worden gestoken. Met connector X werkt het niet, met connector Y werkt het wel. De PC-kant maakt het niet uit wat voor soort connector wordt gebruikt - die doet het met X en Y.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Zou geen drol uit mogen maken. Je hebt je vorige connectoren dus gewoon slecht geknepen :').

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 19:37
D4NG3R schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:35:
Zou geen drol uit mogen maken. Je hebt je vorige connectoren dus gewoon slecht geknepen :').
Dan zouden ze het in de kabel tester toch ook niet doen?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

marti-n schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:45:
[...]

Dan zouden ze het in de kabel tester toch ook niet doen?
Dit ligt geheel aan de kabeltester ;) ..

Aanzetstukje zouden niks uit mogen maken aangezien hier maar 1 maat voor is (Het enige mogelijke verschil is met of zonder shielding. Maar dit zou alsnog niks uit mogen maken omdat de shielding geen contact maakt met iets).

Edit: En daarnaast kan je ook van die dingen krijgen als Fish vermeld:
fish schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:40:
Al je pech hebt verneukt de tang de connector.
e.g.

[afbeelding]

Als de nic dan iets dikkere contactveren en de tester iets dunnere contactveren heeft. werkt het niet.
Hierdoor past hij WEL in de kabeltester maar NIET goed in de modem/router/switch/computer.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2011 09:58 ]

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
fish schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:08:
[...]

Nou ik raad het je ook af bij 100 Mbit en 10 Mbit
Mee eens, zelfs bij 10Mbit al eens ellende gezien met verkeerd bedrade kabels waar in de buurt een 48V DC kabel liep

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 05 december 2011 @ 09:35:Je hebt je vorige connectoren dus gewoon slecht geknepen :').
Nope. Kabel heeft twee uiteinden. Ene kant connector merk X (unschielded), andere kant connector merk Y (schielded). Connector X in router, connector Y in pc: geen netwerk. Kabel omdraaien. Connector Y in router, connector X in PC: wel netwerk. En ja, alle draadjes zitten 100% op de juiste volgorde. Kabel cat 5e UTP. Met voorgebakken patchkabels (unshielded) maakt het niet uit - die doen het goed.

• Techneut
  • Niet online
In dat geval lijkt het mij heel aannemelijk dat toch, is ook al eerder verondersteld, de oorzaak ligt in de twee typen connectors. Mogelijk heb je het eerdere advies over het hoofd gezien, maar voor een goede werking dien je het type connector toe te passen dat bij je kabel past. Een ander type werkt alleen als je toevallig geluk hebt. Dus letten op:
1. Shielded of Unshielded (resp. STP of UTP).
2. Stugge of soepele kern. Staat doorgaans duidelijk vemeld dat ze b.v. alleen voor soepele kern geschikt zijn
Je geeft zelf aan dat je ondanks de adviezen toch twee verschillende hebt gebruikt, geen wonder dus dat het resultaat wispelturig is. Lijkt mij duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:44: Mogelijk heb je het eerdere advies over het hoofd gezien, maar voor een goede werking dien je het type connector toe te passen dat bij je kabel past.
Vergeten te vermelden, maar dat had ik. Dus voor beide uiteinden hetzelfde type connector gebruikt, geschikt voor het type kabel. Omdat dat dus niet werkte, heb ik heel wat verschillende connectors geprobeert en op een gegeven moment dus aan het mixen geslagen. En dat werkt dus... maar wel op 1 manier. Het blijft allemaal erg vreemd...

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 11:44:type connector toe te passen dat bij je kabel past
Een adresje waar fatsoenlijke connectors te koop zijn? Als ik bij Conrad kijk, dan is het een soepzootje.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

http://www.mnm-computers....ctoren-c-29_1131_667.html koop ik meestal kabels en toebehoren :) .

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:10:
[...]
Vergeten te vermelden, maar dat had ik. Dus voor beide uiteinden hetzelfde type connector gebruikt, geschikt voor het type kabel. Omdat dat dus niet werkte, heb ik heel wat verschillende connectors geprobeert en op een gegeven moment dus aan het mixen geslagen. En dat werkt dus... maar wel op 1 manier. Het blijft allemaal erg vreemd...
En knijp je echt goed door? Professionele krimptangen laten pas los als je ze door knijpt tot het end. Je hoort dan een klik en dan is het als je alles goed deed klaar. Goedkoopies kunnen op zich wel goed presteren, maar vereisen wel wat meer handvaardigheid. Als je aldoor maar resultaten hebt zoals je ze beschreef en nu opeens wel onder bepaalde omstandigheden succes hebt, dan kan het haast niet anders zijn dat je toch niet zorgvuldig genoeg was. Eerdere conclusies van deze of gene blijken dan gewoon te kloppen.

Wellicht mag dit bekend zijn: Adertjes niet blank maken, in de connector zitten mesjes die door het aanknijpen door de isolatie heen persen. Verder goed aanknijpen zoals uit bovenstaande blijkt is uiteraard daarbij het belangrijkste. Neem vooral de tijd! Samen met genoemde correcte keuze van het juiste type connector kan het dan haast niet fout gaan.
Pagina: 1