Combinatie speakers, receiver en tv

Pagina: 1
Acties:

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:03
Als eerste ben ik nieuw in deze wereld dus graag een beetje rustig aan met de reacties, mochtik een totaal verkeerde keuze hebben gemaakt :). Op zoek naar een instap systeem met betrekking tot geluid voor de TV.

Aan het kijken voor nieuwe TV + bijborende geluidset + bluray speler. Hier en daar lees ik dat de bekende 5.1 home cinema setjes nou niet echt geweldig zijn. Dus vandaar ben ik eens gaan rondneuzen wat dan wel leuk is. Totaal budghet is +/- 1400 euro voor alles. Philips TV is ongeveer 750 euro dus dan houden we nog 650 euro voor de audio.

Eisen audio:
- 2.0 / 2.1 systeem i.v.m geen mogelijkheid om 5.1 te creeeren.
- optisch in, tulp analoog in, hdmi-in (min. 2x) en HDMI out
- het oog wil ook wat

De keus is:

BD speler:
- nog uitzoeken +/- 150 euro (3D ondersteuning, welke weet ik zo niet nog..)

Speakers:
- Wharfedale Diamond serie 10.1 (110 euro)

Receiver:
- Pioneer VSX-521 (300 euro)

Evt. subwoofer (noodzakelijk ???)
- Yamaha YST SW012 (100 euro)

Vragen:
- Set gaat gebruikt worden voor muziek te luisteren en films in de woonkamer/leefruimte. Is subwoofer per direct benodigd of is dit een geval van: "luister het even aan"
- Is de combinatie een beetje reeeel? Met andere woorden: de verhoudingen van "kwaliteit" zijn in orde?
- We hebben een vrij kleine woonkamer, zo'n 16m2, dus ik heb niet naar het vermogen gekeken en "boeit me ook niet". Vraag is wel of deze speakers geschikt zijn voor de receiver?
- Of kan ik beter voor dit bedrag een 2.1 setje kopen van Philips of iets dergelijks, ook gezien vanuit het gebruikersgemak (1 apparaat) en omdat het budget van 650 euro voor de audio nou niet bijsterend hoog is in dit segment.

Ik hoop dat jullie enkele tips kunnen geven :).

Hoi

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

roelieboelie schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:38:
Set gaat gebruikt worden voor muziek te luisteren en films in de woonkamer/leefruimte. Is subwoofer per direct benodigd of is dit een geval van: "luister het even aan"
Eerst even aanluisteren is natuurlijk het handigste. Met de plaatsing van de speakers kan je ook wat meer laag bereiken. Persoonlijk vind ik een subwoofer altijd een aanwinst, bij welke speaker dan ook. Al was het alleen maar om het bereik compleet te maken en het laag wat meer aan te zetten. Al hangt dat laatste natuurlijk wel van het soort film af. De Wharfedales gaan volgens de specificaties tot 48 Hz, staat alleen niet bij of het gemeten is bij -3 of bij -6 dB. In het gunstigste geval is het gemeten bij -3 dB en halen de speakers de 48 Hz ook. Als je dan nagaat dat een beetje subwoofer toch wel de 30 Hz haalt en een nog duurdere de 20 Hz dan is daar wel winst te boeken. Of je het het geld waard vind voor die paar Hz is aan jou natuurlijk.
Is de combinatie een beetje reeeel? Met andere woorden: de verhoudingen van "kwaliteit" zijn in orde?
Ik vind het nogal krom. Speakers van 110 euro de stuk op een receiver van 300 euro. Sowieso zou ik met een 2.0 set de receiver laten vallen en voor een stereoversterker gaan. Deze zijn over het algemeen een stuk goedkoper te krijgen. Nadeel is dat je dan geen HDMI hebt en ook andere digitale ingangen zijn niet altijd voorhanden. Al is het grootste voordeel van die verbindingen - surround over één kabel - te verwaarlozen als je maar een 2.0 set hebt. Ander nadeel is dat niet elke stereoversterker beschikt over een subwoofer pre-out en een actieve subwoofer aansluiten dus wat lastiger zal zijn (moet je met High Level gaan werken).
We hebben een vrij kleine woonkamer, zo'n 16m2, dus ik heb niet naar het vermogen gekeken en "boeit me ook niet". Vraag is wel of deze speakers geschikt zijn voor de receiver?
In dit segment gaat het altijd wel passen, daar zou ik me geen zorgen over maken. Eigenlijk is dat met 99% van alle audio het geval, maar mensen staren zich te blind op cijfertjes (die ze veelal nog eens verkeerd interpreteren).
Of kan ik beter voor dit bedrag een 2.1 setje kopen van Philips of iets dergelijks, ook gezien vanuit het gebruikersgemak (1 apparaat) en omdat het budget van 650 euro voor de audio nou niet bijsterend hoog is in dit segment.
Ik zou het budget eerder anders verdelen. Een beetje 3D Blu-rayspeler moet je wel voor minder geld zien te krijgen, wellicht voor een euro of 100 al. Maar speakers van 110 euro op een receiver van 300 euro zou ik omdraaien. Een receiver van maximaal 200 euro zodat je speakers kan kopen van tegen de 200 euro de stuk, dan wordt de keuze al een stuk breder. Wellicht kan je dan zelfs naar vloerstaanders gaan kijken wat het laag in vele gevallen ten goede komt. Moet je ze wel kwijt kunnen natuurlijk...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• roelieboelie
@FeaR: bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Over het stereo versterker verhaal, hier heb ik inderdaad naar gekeken, maar het probleem waar ik tegen aanloop is dat het geluid dan niet synchroon gaat lopen en dat je met kabels e.d loopt te rotzooien. Dit wil ik beide tot een minima beperken, vandaar dat deze optie afvalt. Over de budget indeling zal ik eens nadenken, een snelle blik zegt inderdaad dat een 3 BD speler al tegen de 100 euro te krijgen is. Dit geld kan ik dan investeren in wat betere speakers.

Ik vraag me trouwens af of het noodzakelijk is of de receiver 3d bluray moet ondersteunen (ivm doorgifte van signaal)?

Hoi

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Receiver moet ook 3D doen inderdaad, anders gaat het niet goed.

Met een stereoreceiver is het aansluiten niet eens zo veel meer werk. Je sluit alles rechtstreeks op de TV aan van dingen als HDMI (en eventueel SCART, component, et cetera). Vanaf de TV Audio Out laat je een stereo RCA lopen naar de stereoversterker. En meer heb je niet nodig. De Audio Out van de TV is in 99% van de gevallen gesynchroniseerd met het beeld dus op die manier zit je safe. Er zijn zelfs stereoversterkers met digitale inputs zodat je de TV wellicht via de S/PDIF out aan kan sluiten. Enige nadeel is dus dat veel stereoversterkers geen subwoofer pre-out hebben en een subwoofer aansluiten kan dus lastig worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:22
Al ik jou was liet ik de BR speler achterwege en kocht ik een media spelertje.
Of hecht je veel waarde aan 3D films?

Daarnaast zou ik zeker een goede, active sub niet onderschatten.
Helaas is het budget een beetje aan de krappe kant, maar wellicht is gebruikt/2de hands een optie?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Wat is de gekozen Televisie?

* IPV blu-ray speler zou ik kiezen voor een mediaspeler
* Waarom 3D? Is je TV ook 3D geschikt? Zo ja, dan zal je ook brillen moeten hebben
* Met jou budget zou ik alles stap voor stap aanpakken en tussendoor sparen. Eerst TV, dan geluid
* Met dat budget zou ik een 2ehands versterkers & speakers kopen

Versterker:
http://link.marktplaats.nl/494647574

Fijne speakers:
http://link.marktplaats.nl/492716373

Voor weinig centen een lekker beginnerssetje

[ Voor 19% gewijzigd door Lumics op 02-11-2011 16:05 ]

• roelieboelie
@FeaR Her en der lees ik dat als je de output van TV geluid gebruikt, deze niet alles in orginiele staat doorstuurt, maar nu ik er over na denk , maakt dat niet uit gezien ik toch geen 5.1 heb :). Een optical in is dan idd wel een vereiste voor de versterker. Het achterwege laten van de subwoofer is denk ik een kwestie van luisteren in een winkel, dus dat ga ik volgende week zeker eens doen!

@Domino ik hecht geen waarde aan 3D, maar wil een beetje toekomst proof kopen (zo ver dat kan ;) ). TV ondersteunt het en een keer een filpmje in 3D is natuurlijk wel leuk :). 2de hands is zeker een optie, maar ik ben een beetje huiverig op marktplaats. Als je goede fora weet waarop ik 2de hands kan kopen, hoor ik dat graag (even via de DM ofzo)

@mcsluis: TV betreft een Philips uit de 7000 serie (jaar 2011). Formaat waarschijnlijk 42 inch. Deze heeft 3D en brilletjes zitten erbij. Je "stap voor stap" constructie begrijp ik, maar zodra ik die TV heb, wil ik ook filmpjes e.d kijken, hoe moet dat doen ;). Mijn huidige DVD speler heeft namelijk nog scart aansluiting ;) (haha).

Algemeen: excuses voor de miss. domme vraag: wat verstaan jullie onder een Mediaspeler? Zijn dit de popcorn hour achtige dingen? Ik vind een BD player al behoorlijk een mediaspeler, muziek, films, etc speelt die allemaal af. Ik heb weinig zin om veel softwarematige instellingen te doen en ik heb veel orginele films op DVD / BD :)

Hoi

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:22
Of 3D echt de toekomst word weet ik niet. Voor mij is het niet meer als een gimmick, en een waar ik bijzonder weinig waarde aan hecht. Ik weet niet wat voor BR speler je op het oog had, maar over het algemeen ben ik weinig onder de indruk van de hoeveelheid formaten dat ze ondersteunen, vooral in het budget segment. Wat dat betreft is een popcorn ideaal, alle media gedigitaliseerd op een (usb) schijfje. Dan moet je natuurlijk wel alles gaan digitaliseren (rippen).

Is het later de bedoeling om te gaan uitbreiden naar 5.0/5.1 of blijft het een stereo opstelling?
Dan kun je denk ik veel beter kijken naar een stereo versterker. Eventueel met een of meerdere digitale (audio) ingangen erop, maar ik ben bang dat dat weer niet in je budget gaat passen.

Tweede hands kopen is en blijft een risico, maar zolang je een beetje oplet is het maar een heel beperkt risico.
Pagina: 1