Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een I3-3100 op een DH67CF(b3) en heb boot-problemen.
Wat ik ook instel in het BIOS er wordt geen bootable device gevonden. Op de harde schijf staat Ubuntu en als ik opstart en dan op F10 (bootmenu) klik, dan selecteer ik de enige optie (nl de harde schijf) en dan start deze wel op. Mij lijkt het dat de schijf dus bootable is want anders start die ook niet op bij het boot-menu. Als ik een USB-stick eraan koppel dan herkent die deze ook niet als een bootable.

Hier wat systeem info.
I3-3100 op een DH67CF(b3), 8Gb (2x4), BIOS v125, 2 TB harde schijf Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-09 08:50
Bij een aantal mobo's heb je de optie om een boot option toe te voegen, misschien dat je daar even in kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Klinkt wel als een vreemd probleem, misschien bied een bios upgrade de oplossing?
En andere boot opties als CD/DVD(ubuntu live cd)?

[ Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Je hebt in de BIOS bij de "boot devices" de "first", "second", ... niet per ongeluk op "disabled" staan?

Het klinkt gek en zou niet mogelijk moeten zijn, sommige BIOS'sen laten een waarde "disabled" toe, ook op de 1st en 2nd boot device...

"wat ik ook instel
klinkt wel beetje vaag. en verder nergens gezocht, manuals, Google/zoekmachine bios reset, ...?

-- Edit --

Dit haal ik zo uit de manual van het bordje... Gevonden met Google op "DH67CF boot options" > eerste hit, PDF-je rechtstreeks van Intel :Y)

This boot time may be so fast that some drives might be not be initialized at all. If
this condition should occur, it is possible to introduce a programmable delay ranging
from zero to 30 seconds by 5 second increments (using the Hard Disk Pre-Delay
feature of the Advanced Menu in the Drive Configuration Submenu of the BIOS Setup
program).

[ Voor 40% gewijzigd door kleinesmurf op 02-11-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 19:19
heb je misschien 2 harde schijfen aangesloten op de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Kleine smurf
De versnelde optie stond al uit

@WilliamP
Die opties staan al aan en er staat niets in wat mij het idee geeft dat het beter moet gaan

@firefly112
Er is maar 1 schijf aangesloten maar die is wel 2TB groot dus dat kan ms ook een probleem geven (UEFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het BIOS nog even teruggezet naar de DEFAULT-waarden maar dat maakte ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:41:
@Kleine smurf
De versnelde optie stond al uit
en daarmee bedoel je dat... de "quick boot" niet geactiveerd is? of je geen pre-delay gebruikt? of nog wat anders?

Met de quote uit de manual wou ik de nadruk leggen op het activeren van de optie "pre-delay" en een voldoende ruim interval.

Ik mis een antwoord op mijn eerste suggestie.

Ik mis een antwoord of reactie nav. jaapsander?

Wat ik/we verder ook nog mis/missen: Heb je dit fenomeen altijd al voor met dit systeem? Of is dit pas recent opgetreden? Is recent wat aan de hardware veranderd? Heb je het met een andere HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mmm hier wat antwoorden:
Predelay stond uit en heb ik even gebruikt maar dat maakte niet uit want het probleem bleef. PreDelay heb ik op 10sec gezet maw je ziet de splash voor 10 sec en dan gaat die door.

BIOS upgrade ben ik huiverig voor en zal dat als laatste optie pas toepassen.

BOOT-device staan zo dat er maar 1 mogelijkheid is nl de harde schijf (ADVANCED mode) dus dan heb je geen First, Second etc. Ook als ik 2 devices (HDD en USB) koppel en laat opstarten vanaf HDD of USB geeft het systeem aan dat er geen BOOTable device aangetroffen is. Doe ik F10 dan kan ik wel van beide systemen ostarten .....

Het systeem heeft 1x gewerkt maar toen moest ik ook al van alles prutsen (bootopties en niets hardware-matigs) voordat het systeem het deed. Aangezien het een nieuw geleverd systeem is wijd ik het aan mijn eigen onwetendheid dan aan de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
dank u voor het vervolledigen. werkt een stuk helderder.
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:32:
BOOT-device staan zo dat er maar 1 mogelijkheid is nl de harde schijf (ADVANCED mode) dus dan heb je geen First, Second etc.
Is deze setting aan te passen naar "iets anders dan die advanced", zo ja: naar wat en met welke andere mogelijkheden, sub-opties, ... ?
*heb hier geen gelijkaardig bord bij de hand en de manual zegt niets over "advanced" als boot device optie :-(

[ Voor 5% gewijzigd door kleinesmurf op 02-11-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt een NORMAL BOOT (dus BIOS op de oude manier First Device, Second Drive etc) en ADVANCED daar staan de opties gewoon onder elkaar en in een onderdeel kan je de volgorde aangeven door te 'schuiven'.

Beide opties heb ik structureel getest maar maakte voor het resultaat niet .... nog steeds niet BOOTanle.

Ben nu bezig met WIN7 te installeren (advies van de assemblage-winkel) als dat niet goed gaat dan gaat die terug en mogen ze er zelf ff naar kijken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net WIN7 geinstalleerd en dat start gewoon op ...... gloeiende, gloeiende
Ik heb daarvoor alleen een partitie aangemaakt, zou het probleem daar in liggen voor Linux omdat de schijf te groot is (UEFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Had je een nieuwe linux install gedaan bij je nieuwe systeem?
Misschien had de HDD nog geen goed ingestelde MBR of iets dergelijks.

[ Voor 36% gewijzigd door jaapsander op 02-11-2011 16:03 ]

Pagina: 1