1: Prachtig. Heb je in de nabewerking nog extra vignettering toegevoegd? Heel mooi effect iig.
-het is eigenlijk mijn geheimpje

maar bij deze... Het is gemaakt in de mist. De 10mm lens heeft vanzichzelf al vignettering omdat de hoek zo enorm groot is. Buiten dat is dat het licht in de nacht + mist simpelweg sterk verminderd.
2: Leuk experiment en een mooi resultaat, vooral als dit gewoon 1 foto is. Ik zou haast zeggen dat het een fotoshop is! Hoe heb je dit met 1 shot voor elkaar gekregen?
-Is een maat van mij die met een gasbrander op een tafel staat en rondslingert. Ik heb dit uit de hand geschoten met ongeveer 3 seconden sluitertijd!
3: Hele mooie lucht, de kleine hoekjes van de daken en de huizen rechts onderin voegen wat mij betreft niet veel toe.
-Om de wolk zo goed mogelijk op de foto te krijgen heb ik gekozen om een deel van de huizen erbij te nemen, ook omdat het meer reëel wordt dat het gaat om een enorme wolk die met een normale lens misschien wel in 6 of 8 keer geschoten moet worden en gestitched.
Ik was op de fiets in Spanje en met dit soort wolken moet je heel snel zijn anders hebben ze alweer een andere vorm. Het is wel een idee om die hoekjes eruit te shoppen.
4: Weer heel mooi, sprookjesachtig.
-Het standpunt onder deze bloemen is het geheim. Je kijkt tegen de onderkant van de blaadjes. Ga maar eens na hoe laag je dan onder de bloemen zou moeten zijn
5: Mooi kleurgebruik, maar ik vind de foto veel te onrustig. Ben benieuwd hoe deze foto was met een veel kortere DoF (achtergrond veel meer als zachte bokeh)
-Je hebt gelijk wat de onrustigheid betreft maar het is jammer dat de foto's hier maar in een ontzettend klein formaat geupload mogen worden. De meeste foto's die ik maak zijn gemaakt voor gemiddeld posterformaat van een meter met scherpte en ruis behouden of geminimaliseerd. Uiteraard vaak nog bijgewerkt met Photoshop als het komt op ruis en scherpte maar dit is meer als toplaag. Iedere goede fotograaf weet dat het scherper maken van een slecht genomen foto niet mogelijk is tenzij je hem veel kleiner maakt.
Wanneer je deze dus op een groot vel ziet dan is het een soort puzzel geworden van waar je naar kijkt!
6: Hele mooie kleuren en compositie, maar je kan hem op zijn minst ff recht zetten

-Dit is enigszins slordig inderdaad. Ik was aan het testen of de aswolken de zonsondergang roder dan normaal zou maken, maar naar mijn mening is dit onzin. In al mijn foto's is dit het geval als de zon onder een bepaalde hoek schijnt. Het scheelt echter maar 2 millimeter ofzo, de schuine lagen van de wolken maken het nog erger
7: Boeiende plaat, ik weet niet waarom, want bandensporen en een losse fiets zijn op zich niet echt spannend. De belichting maakt het echter wel een speciale plaat, alsof mensen door de dreiging allemaal gevlucht zijn.
-Die wolk daar is een heftige regenbui. Ik was al iets te lang gebleven en kon er niet meer voor wegvluchten met mijn snorscooter. Ik vond het contrast zo bijzonder van heel mooi weer wat nog heel laag over de grond scheen laat in de avond en die storm die er aan zat te komen. Maar het is soms moeilijk vast te leggen, maar aan de schaduwen kun je al veel zien.
8: Perfect! Kan zo op een ansichtkaart!
-Geluk gehad op een wandeling in Spaanse bossen. Helaas heb ik het later nog eens geprobeerd maar toen waren ze constant op de vlucht. Helaas...
9: Deze foto vind ik niet speciaal; veraf, geel licht op de mooie witte sneeuw, geen duidelijk onderwerp, halve auto's, halve gebouwen, etc. Persoonlijk vind ik deze foto qua kwaliteit niet in de buurt van de andere platen komen. Beter was denk ik om gewoon de straat zelf op te gaan, die mooie besneeuwde bomen bieden natuurlijk wel mogelijkheden!
-Ja maar voornamelijk van boven af. Ik ben expres 16 hoog gaan klimmen om het shot te nemen. Verder zijn de gebouwen inderdaad vervelend, maar dit was jarenlang het drukst bevolkte stukje van heel Europa. Dus je ontkomt niet aan de bouw daar

Het gaat inderdaad alleen om de kleuren van de lantarens vanuit onder de bomen. Dit lukt niet zo mooi vanaf de grond.
Erg goed commentaar, ik heb er ook de tijd voor genomen om alles door te nemen en te beantwoorden.
Ik zou eigenlijk veel meer moeten posten, maar je vindt praktisch al mijn werk op
http://www.fotothing.com/elbeaver
http://www.fotothing.com/urbanexploring
Je kan hier hele grote formaten uploaden, het nadeel is echter geen donkere achtergrond waardoor de foto's er veel slechter uitkomen.
MVG
[
Voor 17% gewijzigd door
FrancisArthur op 27-11-2011 01:59
]