HDDs altijd laten draaien nadelig?

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een nieuw systeem samengesteld met oa. een i5 2500k en een SSD. Nu gebruik ik deze PC als werk, media, game en htpc. Er hangen dus 5 normale HDD's in.

Nu merk ik dat voor sommige acties een aantal hdd's moeten opspinnen. Bijvoorbeeld bij het starten van bepaalde programma's. Dit duurt altijd even en eigenlijk vind ik dat een beetje zonde van de investeringen in het nieuwe systeem.

Mijn vraag, in hoeverre is het nadelig om de HDD's altijd te laten draaien als de PC aan is? Kost het een hoop energie, en hoe zit het met slijtage?

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Standaard laten draaien zorgt voor slijtage. Maar het downspinnen en opspinnen zorgt ook voor slijtage. En waarschijnlijk een vergelijkbaar verhaal voor energie. Dus heb ik er zelf voor gekozen om mijn PC (24/7 aan en veel gebruik) zijn schijven niet te laten downspinnen, omdat de schijven vaak genoeg aangesproken worden om te zorgen dat dat best vaak zou gebeuren.

[ Voor 27% gewijzigd door jjwa op 02-11-2011 00:26 ]

Verwijderd

HDDs kun je beter continu laten draaien dan regelmatig op en down laten spinnen.

Ook ben ik van mening (hier is geen keihard bewijs voor) dat met name temperatuurwisselingen erg schadelijk kunnen zijn voor hardeschijven. Dus continu een schijf van 20 graden laten opwarmen tot 39 graden en weer downspinnen zodat hij afkoelt, kan zorgen dat de schijf sneller slijt. Zoals je weet zet metaal uit als het warm wordt en krimpt het als het afkoelt. Het lijkt mij aannemelijk dat als dat excessief gebeurt de schijf ook een hogere kans heeft op voortijdig falen hierdoor.