Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ JB
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-04-2018
Hallo allemaal,

Zojuist mijn allereerste pc voltooid. Vanwege budgetaire overwegingen bevat het allemaal gebruikte materialen (ja, ik weet het: eigen risico).

Het begon bij een pc die ik van mijn huisgenoot kreeg. Hij zei dat het moederbord kapot was (hij heeft 'm meegenomen naar een computerelectronica docent van school, de precieze fout kon niet worden gevonden, maar volgens de docent was het ergens in het moederbord).

Dus: moederbord (ASUS M4N72-E) via Marktplaats opgehaald. Vervolgens erachter komen dat ik in mijn haast vergeten ben te kijken naar de behuizing: microATX en dan zit ik met een ATX moederbord.

Dus: ergens een Lian-Li case op de kop getikt voor weinig. Alles in elkaar gezet, processor (Phenom 9500) met koeler overgezet (verse laag koelpasta), geheugen overgeprikt (4x 1GB), videokaart overgeprikt (ATI Radeon HD 4670), nieuwe harde schijf erin gezet (voorgepartitioneerd op een andere computer).

Zojuist eerste poging om 'm aan te zetten: alle fans beginnen te draaien, maar niets op het scherm. De monitoren (oude 17" CRT via DVI->VGA adapter en later direct via DVI op mijn Dell u2311 scherm) geven niet alleen zwart, maar zeggen helemaal niet te zien dat ze ergens ingeplugd zijn.

Waar kan het aan liggen? Was het originele moederbord toch goed, maar was de processor gewoon kapot? Ik zag geen visuele schade bij het overzetten. Ik verwacht niet dat het de videokaart is, want mijn huisgenoot zei dat hij bij het testen niet eens de harde schijf hoorde pruttelen om Windows te laden.

Nu heb ik geen compatible donor-pc's liggen om wat uit te proberen. Andere systemen zijn te oud en werken alleen met AGP. Ik heb hoogstens nog een hoogbejaarde PCI videokaart liggen uit een pentium I (800x600 op 16bits kleuren maximaal :9), maar ik verwacht niet dat alles dan ineens begint te werken. En ik heb al helemaal niets om processoren uit te wisselen.

Hebben jullie enig idee welk onderdeel de oorzaak kan zijn?

Heel erg bedankt alvast!
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ook wij hier kunnen je niet vertellen welk onderdeel het zou zijn, dat zal je uit moeten testen op de 1 of andere manier. Dat is de enige manier om erachter te komen waar het zit. Ik zou toch eens voor de gein die oude PCI videokaart er in zetten, hij kan het hooguit wel doen. Geeft het mobo geen piepjes?

Edit :

Ik weet niet of de HD 4670 nog extra stroom nodig heeft, maar als dat het geval is en je hebt dat niet aangesloten, dan krijg je ook geen beeld. Verder heb je ook de 4 pins stroomkabel op het mobo aangesloten?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 14:59
Wat voor voeding gebruik je? (merk, type, vermogen). Heb je de 4-pins stekker van je voeding voor de processor ook aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of begin hier Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens mee.....
offtopic:
Over de titel van jouw topic: stond er op de onderdelen een tht datum? :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2011 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:05

SaN

Voeding niet vergeten aan te sluiten op je videokaart? En inderdaad, geen piepjes uit het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten:
Harde schijf loskoppelen, dvd station loskoppelen, 3 geheugen modules eruit halen (dus 1 laten zitten) en dan kijken of je wel in de bios geraakt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
Niet meteen een doordachte tip, maar toch een dat je in beschouwing kan nemen :)

Ik had een tijd terug ook een probleem met dezelfde symtomen zoals jij hierboven beschijft.
Dan wel met een i7..

Bleek dat er een pinnetje van de CPU-socket gebogen was en contact maakte met een andere pin...

Mss kan je dat eens controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ JB
Na wat noodzakelijk fietsenonderhoud, zal ik de pc weer eens open halen. Uiteraard is de 4pins voedingconnector ook aangesloten. De interne speaker heb ik losgekoppeld, dus nog geen piepjes gehoord.

Ik kan me niet herinneren dat ik een extra voedingsplug op de videokaart zag, zal hier ook naar kijken.

+het lijstje doornemen dat E65 aanhaalde (thanks, over het hoofd gezien!)

De CPU zag er ook bij de pinnetjes goed uit, dus voor nu sluit ik die nog uit (om ook te voorkomen dat ik een laag koelpasta voor niets hoef weg te gooien).

Ik kom er later vanavond op terug!

[ Voor 3% gewijzigd door DJ JB op 02-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ JB
Opgelost! Hardware verwijderen lostte uiteindelijk niets op. Zodra ik met de jumper de CMOS probeerde te resetten, begon alles te leven.

Alle hardware weer terug, doet alles het ook nog, maar start erg langzaam op (duurt ca. 20 seconden voordat ik bij de melding kom dat ik het BIOS in kan duiken). Volgens mij moet ik dat uiteindelijk maar oplossen door wat POSTs uit te zetten, de handleiding van het mobo zal mij daar wel verder mee helpen.

Cheers!
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:59

Pixeltje

Woo-woohoo!

20 seconden is vrij lang om bij het POST screen te komen.. daar zou ik toch eens naar kijken. Er zijn videokaarten die vóór het POST screen nog wat aanrommelen, maar dat zou je dan op je scherm moeten zien.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:30
Fijn om te zien dat er leven in zit :).

Inderdaad wat POST's uitzetten zal helpen, maar 20 seconden is wel wat aan de lange kant. Misschien kun je als je in windows kan komen eens kijken of er een bios update is voor je moederbord?

Toen ik twee weken terug mijn E6600 had vervangen door een Q9550 gingen ook alleen de fans draaien, na wat googlen op de laptop kwam ik er achter dat ik mijn bios eerst moest updaten. Ook heb ik het idee dat hij er sneller doorheen fietst nu :).

Misschien kun je ook dat andere moederbord testen, als die nog goed is kun je één van de twee verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ JB
Dat zou te mooi voor woorden zijn. Alleen is het lastig om van een AM2+ moederbord af te komen zonder processor.

Tenzij ik de hele kit kan inruilen voor een PhenomII, maar dat lijkt mij sterk. :P

Na de Windows installatie is de POST er trouwens wel iets op vooruit gegaan. Wellicht was het de eerste boot zonder CMOS reset die gewoon iets langer duurde. Nog steeds 5 seconden en ik krijg niet altijd beeld te zien voordat het Windows opstartscherm op komt. Heb wel ASUS Express Gate ook uitgezet, volgens mij scheelt dat ook een paar seconden.

Anyway... BIOS komt straks. WinXP 64bit is geinstalleerd, Win7 is aan het afronden en daarna Windows8 maar eens ernaast, want die wil ik zeker ook uittesten (met name vanwege zijn lage boottijd :D).
Pagina: 1