Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 22:22
Hallo Tweakers,

Ik wil 3 casefans gebruiken apart van de pc. Welke voeding ( adapter ) heb ik hiervoor nodig en waar kan ik het kopen? Het gaat om Scythe Slip Stream 120mm casefans met 3 pins molexconnectors.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door miranon op 01-11-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Het verbruik van 1 van die fan's is 0,5A bron dus je moet een voeding hebben van miminaal 1,5A voor 3 fan's (12V).
Zo'n beetje elk huis tuin en keuken transformator kan dat wel leveren.

De vraag is eerder waarom je dat zou willen? Die voeding in je pc kast kan die fan's makkelijk aan...

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
omdat hij de fan's niet in zijn pc gaat gebruiken.

gewoon een 12V DC adapter.

de 1900RPM versie gebruikt 0.5A, maar de bij gerelateerde producten word de 800RPM versie genoemd. die gebruikt 0.1A

dan krijg je 0.3A totaal.

dan kan praktisch elke 12v adapter wel leveren. anders even zo'n universeel geval halen bij de bouwmarkt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 22:22
Xevox schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 23:05:
Zo'n beetje elk huis tuin en keuken transformator kan dat wel leveren.
timberleek schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:13:
dan kan praktisch elke 12v adapter wel leveren. anders even zo'n universeel geval halen bij de bouwmarkt ofzo
Ok, dus een 12V DC adapter is genoeg. Hoe moet ik de 3 fans ( dus 3 x 3 pin molex connectors ) hierop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vrij simpel terug te vinden;
Afbeeldingslocatie: http://www.marnscda.com/Guide/3Pin12vMB.jpg
(3 pin fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
miranon schreef op woensdag 02 november 2011 @ 17:10:
[...]

[...]

Ok, dus een 12V DC adapter is genoeg. Hoe moet ik de 3 fans ( dus 3 x 3 pin molex connectors ) hierop aansluiten?
Geel = sensor
Rood = 12V
Zwart = GND

Alle fans parallel aansluiten :)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
het sensordraad mag je daarbij gewoon los laten hangen. die heeft hier geen doel.

verder inderdaad alle rode bij elkaar op de 12v en alle zwarte bij elkaar op de ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:19

Santford

FP PowerMod
De spanning van een adapter is onbelast vaak hoger dan wat er op staat aangegeven en zakt pas naar de gespecificeerde spanning als deze nominaal belast wordt.
Een gemiddelde casefan verbruikt zo'n 1.5Watt dus er loopt 'maar' een stroom van zo'n 100 a 120mA per fan.
Het is raadzaam om de spanning die de adapter geeft nog eens na te meten als je de fan erop hebt aangesloten want deze kan nog weleens hoger uitvallen dan verwacht. Je zou dan een weerstand parallel in serie met de fan kunnen zetten of een andere adapter pakken die minder overgedimensioneerd is.

[ Voor 9% gewijzigd door Santford op 08-11-2011 22:22 . Reden: post hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45

Harrie

NederVlaming

Santford schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:10:
De spanning van een adapter is onbelast vaak hoger dan wat er op staat aangegeven en zakt pas naar de gespecificeerde spanning als deze nominaal belast wordt.
Een gemiddelde casefan verbruikt zo'n 1.5Watt dus er loopt 'maar' een stroom van zo'n 100 a 120mA.
Het is raadzaam om de spanning die de adapter geeft nog eens na te meten als je de fan erop hebt aangesloten want deze kan nog weleens hoger uitvallen dan verwacht. Je zou dan een weerstand met de fan in serie kunnen zetten.
Met een weerstand in serie neemt de stroom nog verder af... Denk niet dat dat is wat je wilt. Of ik begrijp je redenatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:19

Santford

FP PowerMod
Harrie schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 22:14:
[...]

Met een weerstand in serie neemt de stroom nog verder af... Denk niet dat dat is wat je wilt. Of ik begrijp je redenatie niet.
Terecht opgemerkt, foutje van mijn kant. Met een weerstand in serie gaan de fans inderdaad langzamer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat is afhankelijk van de adapter.

de 'oude' bloktrafo adapters hebben daar inderdaad last van, maar de meeste adapters nu zijn schakelend en die komen al bij kleine belasting bij de juiste spanning (onbelast vaak wel te hoog omdat ze nog niet goed kunnen afregelen).
Pagina: 1